Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:02

Raar dat dat nog steeds niet mag. Gister was ik bij indoor brabant en daar waren 2 combinaties op het hoogste niveau die bitloos reden.. Ik rijd zelf niet bitloos, maar het verbieden vind ik wel raar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:03

Recentelijk heeft een kennis daarover nog contact gehad met de KNHS, ze wijzigen de regels niet en dispensatie krijg je niet voor bitloos. Jammer maar helaas. L2 is zonder bit het eindstation.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:04

suus_pepper schreef:
Raar dat dat nog steeds niet mag. Gister was ik bij indoor brabant en daar waren 2 combinaties op het hoogste niveau die bitloos reden.. Ik rijd zelf niet bitloos, maar het verbieden vind ik wel raar..

Dat is springen... daar mag het wel maar dressuur niet.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Tuurlijk zijn er zat combinaties waarvan je denkt oeps..

Jammer dat mensen die hun paard goed voor elkaar hebben zonder bit niet verder kunnen in de dressuur.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Yvank_ schreef:
suus_pepper schreef:

Dat is springen... daar mag het wel maar dressuur niet.

Maar dat is toch raar? Die mensen bewijzen dat je bitloos ook je paard fantastisch onder controle kunt hebben. Dan zou dat in een dressuur ring ook best kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:06

CoriienRN schreef:
Tuurlijk eens, maar dan nog die mensen die dan nu vast lopen in het L2 moeten dus dan een jaar wachten vrees dat ze niet snel dispensatie krijgen.

klopt dit was toevallig 1 combinatie met bit gebeurd het ook zat ;)

En een Heckemor heeft een andere inwerking als een bitloos hoofdstel.

Ik weet dat een hackemore een andere inwerking heeft. Scherper dan een bit zelfs. Ik snap ook best dat je daar regels voor zijn.

Maar wat Izzy19 aangaf. Juist van een M combinatie verwacht je meer controle door een hogere africhtingsgraad. Dus waarom dan niet ook bitloos toestaan.

Maar moeten de mensen die nu vastlopen in de M dan maar niks doen?

Als je niks onderneemt veranderd er niks.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:08

Ik rijd met een kaakgekruist hoofdstel.
Ik kan haar met ontspannen hand heel goed op de achterhand rijden. Ook omhoog richten gaat perfect.
En dan zonder te rukken en plukken aan haar hoofd.
Bitloos. Ik rijd haar precies hetzelfde als andere met bit.
De meeste zien het zelfs pas als ik dichtbij kom dat ik bitloos rijd.
Dus vind raar dat iedereen over 1 kam gescheerd word. Ik ben geen pony ruiter die de teugels aan de neusriem geknoopt hebt.
Bovendien vind de jury mij M waardig in bijna alle mijn proeven omdat ik in bijna alle wedstrijden 2 punten gereden heb.

Ja dispensatie zou perfect zijn. Desnoods met een DA verklaring.

Bitfitter wil ik ook nog eens proberen maar wil het liefst zo blijven rijden.

Anoeska

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:09

Je krijgt geen dispensatie. Ook niet met een DA verklaring.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:12

Ik zou ervoor knokken.... absoluut.
Het is jammer dat de KNHS zich zo traag ontwikkelt. Ik ga eens vragen hoe dat zit, puur uit interesse.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:12

Ondanks dat je waarschijnlijk geen dispensatie krijgt is het wel belangrijk toch deze discussie met de KNHS aan te (blijven) gaan. Anders zal het sowieso nooit veranderen...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:13

Goed idee Ninx, ik ga ook weer eens contact opnemen om te informeren of er al ontwikkelingen zijn en zo niet waarom niet.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:17

Ninx schreef:
CoriienRN schreef:
Ik heb laatst met jury cursus een bitloze combinatie gehad, en vond het er zelf niet fijn uit zien, paard liep de gehele proef op de voorhand te hangen op zijn neusriem die aan de teugels vast zitten.

Hoe vaak zie je een combinatie met bit waarvan je bilnaad samentrekt?
Weinig mensen kunnen echt rijden.... zowel met als zonder bit. Dus dat heeft niets met de optoming te maken toch?

Helemaal mee eens, ik heb afgelopen weekend op Indoor Brabant zelfs genoeg ruiters gezien die behoorlijk aan het rukken en plukken waren en die een houding hadden om niet over naar huis te schrijven. Maar dat even off topic :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:18

Als men niet wou dat mensen bitloos in het M willen starten dan hadden ze het in de B en L ook niet toe moeten staan. Je weet toch dat mensen op den duur hun punten bij elkaar hebben gesprokkeld.

Gewoon aanschrijven die hap, en niet opgeven. Desnoods publiciteit opzoeken. Het is toch vreemd dat ze je op een doodlopend spoor zetten.

Voor mijn part ga je de concurrentie aan. Organiseer je een wedstrijd klasse M voor bitloos. Misschien schrikken ze daar van. (Of je bluft er over, dat mag ook. De knhs houd niet van concurrentie...)

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:20

Dat is dus ook een punt @gypsy dat mag dus niet :+
Je zou wel een onderlingen kunnen organiseren

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:22

Dat is dan een onderlinge wedstrijd (maar vind maar eens zoveel M ruiters die bitloos rijden binnen 1 vereniging) of een wilde wedstrijd, en daar mag je als KNHS ruiter niet op starten. Staan volgens mij zelfs sancties op.

Ik zou het wel aankaarten bij de KNHS, maar ik zou geen dingen gaan doen die tegen de regels zijn zoals bv wilde wedstrijden (zit je echt op sancties te wachten), of gewoon bitloos starten in het M (zit de jury ook echt niet op te wachten om jou weer uit de baan te gaan sturen).

Het is super vervelend, maar aan de andere kant wel gewoon algemeen bekend. De KNHS staat nu bitloos starten tot en met L2 toe. Dat wist je toen je begon. Ik wil ook graag in het Z met zweep starten (en dan zonder sporen) starten. Maar dat is nou eenmaal ook niet toegestaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:23

CoriienRN schreef:

Dat bedoelde ik ook. ;)
Het zal niet heel veel uithalen, maar wellicht schrikken ze een klein beetje dat je (potentiële) klanten weghaalt. Of ze zien dat er wel degelijk animo voor is.

Overstappen naar een bit zou ik persoonlijk niet doen. Zij gaan toch potverdorie niet bepalen hoe jij je paard moet trainen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:24

Regels zijn regels, kun je op je kop gaan staan, maar de regels veranderen niet 1,2,3.... (wellicht in de toekomst)
Brief schrijven kan natuurlijk altijd....

Maar voor nu het probleem oplossen, eventueel met bitfitter zoeken naar een passend
en juist bit voor het paard en werken aan het aanleuningsprobleem.
Ieder paard zou ook met bit en een fijne aanleuning moeten kunnen lopen.

Veel succes in het M!

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:25

Anoeska schreef:

Jawel hoor. Als je aan kan tonen dat je paard geen bit in kan dan mag je bitloos verder.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:25

Ik start zelf al langer niet meer, kan het gevraagde, of toch iig datgene wat blijkbaar punten scoort, niet verenigen met wat goed is voor een paard. Dus misschien ben ik een beetje naïef als ik verwacht dat iemand die het niet eens is met het reglement bij de KNHS, daar sowieso geen lid meer van wil zijn. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:26

myandalusier schreef:
Anoeska schreef:

Jawel hoor. Als je aan kan tonen dat je paard geen bit in kan dan mag je bitloos verder.

Nee hoor dat is echt niet waar :n

myandalusier

Gypsy schreef:
CoriienRN schreef:

Dat bedoelde ik ook. ;)
Het zal niet heel veel uithalen, maar wellicht schrikken ze een klein beetje dat je (potentiële) klanten weghaalt. Of ze zien dat er wel degelijk animo voor is.

Overstappen naar een bit zou ik persoonlijk niet doen. Zij gaan toch potverdorie niet bepalen hoe jij je paard moet trainen.

precies

Anoeska

myandalusier schreef:
Anoeska schreef:

Ik heb er nog nooit van gehoord, en ook nog nooit een combinatie met dispensatie in de ring gehad. Ben heel benieuwd in welke situatie jij hebt gehoord dat het wel mogelijk is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:27

Maar dat is weer iets heel anders dan je optoming.

Ik zou gaan lobbyen, zoveel mogelijk herrie maken en mensen meekrijgen.
Want hoe moet je nu verder?
Paardensport moet diervriendelijk blijven ( kuch kuch kuch) en jouw paard loopt het fijnst zonder bit.
Dat ze bij de KNHS nog in de middeleeuwen leven heeft daar wellicht iets mee te maken.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:28

Anoeska schreef:

Jawel hoor. Als je aan kan tonen dat je paard geen bit in kan dan mag je bitloos verder.[/quote]
Nee hoor dat is echt niet waar :n[/quote]
Hoe wil je dan starten met een paard met een te kleine mond? Ja bitloos, hier op stal had iemand hier last van en toen de da heeft verklaard en met de knus gesproken mocht ze m1 starten. Helaas nooit van gekomen maar ze had toestemming

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:28

aantonen dat je paard geen bit in kan zou wellicht kunnen helpen. Maar dan hebben we het echt over iets medisch.
Je krijgt geen dispensatie omdat het paard het niet wil.