"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:16

Grappig, iedereen die in dit topic reageert met een "toevallig heb ik echt een paard en ik ben toevallig echt de enige die erop kan rijden" zegt direct daar achteraan "nou ja, een ander zal het misschien ook kunnen, maar dat kost heel veel tijd".

Dus? Conclusie?
Ieder paard is door een ander te rijden, je bent echt niet de enige en je bent ook niet uniek. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:18

Er zijn wel paarden, waaronder die van mij, die je op een bepaalde manier moet rijden.
Doe je dat niet, sta je een uur lang stil in het midden van de bak.
Er zijn bepaalde trucjes die je moet kennen en je moet haar telkens een stapje voor zijn.
Ken je haar niet, zal je dat niet lukken.
Mijn paard heeft absoluut geen naar verleden, ik heb haar sinds haar net 3de en daarvoor heeft ze bij 1 andere eigenaar gestaan.
Maar een gebruiksaanwijzing heeft ze wel degelijk! Een hele lange... in het Chinees. :j

Ik denk inderdaad ook dat elk paard door meerdere ruiters te rijden is, maar dat je wel de moeite van het leren kennen er in moet willen steken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-15 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lideli

Goof schreef:
Grappig, iedereen die in dit topic reageert met een "toevallig heb ik echt een paard en ik ben toevallig echt de enige die erop kan rijden" zegt direct daar achteraan "nou ja, een ander zal het misschien ook kunnen, maar dat kost heel veel tijd".

Dus? Conclusie?
Ieder paard is door een ander te rijden, je bent echt niet de enige en je bent ook niet uniek. +:)+

Precies mijn gedachte :o

Nicksel

Mhh, ik denk zeer zeker dat er paarden zijn die maar een/een paar specifieke mensen verdragen. Zowel met rijden als er om heen. Zit misschien ook in het karakter: zijn ook mensen die slechts met een/een paar mensen heel close kunnen/willen zijn?

Mijn eigen paard is echt een allemansvriend, op de grond en in de hand. Met rijden ( echt serieus rijden, wat van haar vragen) hoef ik er écht niet iedereen op te zetten. Niet omdat ze alleen door mij te rijden is - juist niet, heeft me ook bijna een jaar geduurd- maar omdat ze zó gaat uitproberen en boos wordt als ze gestraft wordt/er grenzen gesteld worden. Ze wordt dan boos en is niet meer te bereiken. Dus ja, misschien is het mijn eigen idee, maar ik zou er echt niet zomaar iedereen op zetten om te trainen. Wordt het paard niet blij van, en ik wil niet aansprakelijk zijn :') Een rondje stappen/draven/galop zonder echt wat te vragen oid dan weer wel, want dat vind ze prima.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:19

Tja, ik heb er niet doelbewust voor gekozen ofzo om niet iemand anders hem ook te laten rijden. Zelf vind ik het gewoon heerlijk om elke dag naar stal te gaan, dus nooit de behoefte gehad aan een bijrijder oid.
Waarschijnlijk is het handiger om dat wel te doen, omdat pony dan aan meerdere mensen went. Maar daar ben ik dan te ego oid voor, vind het heerlijk om alles 'zelluf' te doen. Niet om hem eenkennig te houden, maar gewoon omdat ik er tijd voor heb. Denk dat meerdere eigenaaren dat hebben, en denk ook niet dat het perse slecht voor t paard is. Handig is anders idd.

Maargoed, het is dus op 2 manieren te bekijken. Ja, ik ben de enige die mijn pony kan rijden. maar dit is omdat hij niet anders gewent is, en denk dat daf voor veel paarden geld.
dat dat een tijdelijk en veranderlijk iets is mag duidelijk zijn :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:21

Ik denk dat de meeste paarden die hier last van hebben niet zozeer maar 1 ruiter kunnen hebben, maar meer verward raken van verschillende rijstijlen. En bijna iedere ruiter heeft natuurlijk een net iets andere rijstijl. Daar kan het paard wel aan wennen, maar dat duurt even. En veel eigenaren durven daarop niet door te zetten. Het paard kan de verschillende dialecten best uit elkaar houden. Een compleet andere taal wordt lastig, maar bij kleine verschillen (meestal door te rijden bij dezelfde instructie) zal het paard de andere ruiter ook gaan accepteren. En ik vind zelf dat je hier altijd naar moet zoeken, meerdere ruiters. Want je kan altijd geblesseerd raken, en daar wordt je paard dan de dupe van (door wegvallen van training wegvallen van spieren en weer van vooraf aan moeten beginnen, daarnaast hebben veel paarden "het werk" geestelijk en lichamelijk nodig.) Daarnaast maakt iedere ruiter fouten, en door als enige op je paard te rijden, stompt het paard af op die fout. Je kunt er dan nooit doorheen komen, want je bent immers zelf niet in staat om dat goed te doen.

Zelf is mijn paard ook niet van iedereen op zijn rug gediend. Hij laat je zitten hoor, maar meewerken? Nee, dat niet. Hij heeft echter in totaal wel drie ruiters (twee bijrijders en ikzelf), en dat is een zegen. Samen maken we mijn paard sterker, en leggen hem uit waar we heen willen. Omdat we allemaal andere dingen goed doen, kan hij wat hij leert bij de een, meenemen naar de ander. Bovendien is er een back-up voor als ik niet kan, ook heel fijn. En dat heeft echt wel even geduurd, het was echt niet "opstappen en hij deed het". Maar hij heeft hun dialect leren verstaan, en werkt met ze mee. Als ik mijn bijrijders zie rijden, dan zie ik een blij paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:22

Goof schreef:

Dus? Conclusie?

Weet je wat nog interessanter is..... Een bokker kan geen paard hebben dat het maar voor één persoon doet...
Maar toen die mooie zwarte verkocht werd, was plots een groot deel van bokt er van overtuigd dat ie het maar voor 1 persoon zou doen...

Anyhow, met voldoende geduld ben ik er van overtuigd dat elk paard het inderdaad voor elke ruiter doet. :)
Geduld en "luisteren" zijn echter wel voorwaarden waar dan weer niet elke ruiter aan wil voldoen... Dus daar zit weer een "maar" aan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:23

Mijn vorige paard liet zich wel rijden door anderen, maar heeft ook heel veel mensen zand laten happen.
Ik heb zelf gezien hoe vies hij kon doen, en eerlijk gezegd heeft hij dat bij mij nooit zo gedaan.
Wel heb ik in het begin even moeten vertellen wie bepaalde wat we gingen
doen, daarna nooit problemen gehad.
Bij anderen werkte dat niet, hoe meer zij doorpakten hoe gevaarlijker hij werd.

Mijn huidige paard is een hele brave, zal echt geen stap verkeerd doen.
Maar daar laat ik vrijwel niemand op, omdat ik hem niet in verwarring wil brengen.

Het heeft bij veel eigenaren meer te maken met t eigen ego dan dat er daadwerkelijk niemand anders op hun paard kan rijden, heb ik het idee.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:24

Ooit las ik iets van: als je denkt dat jij de enige bent die jou paard kan rijden ben je hoogst waarschijnlijk arrogant.
Ik geloof best dat sommig paarden niet door iedereen te rijden is. Maar door echt maar 1 persoon, nee dat geloof ik niet. Mijn paard heeft ook niet zo'n best verleden. Er zijn vast wel mensen die hem ook kunnen rijden. Ik laat het gewoon niet toe, omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat een ander van mijn paard afvalt. Ik denk dat het er vooral op neer komt of je genoeg vertrouwen hebt in je paard of in een ander persoon om dat te kunnen doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:24

Bambolina schreef:
Ik geloof zeker niet dat er paarden zijn die echt maar door éen persoon gereden kunnen worden. Wel dat er extreem gevoelige paarden zijn waar je niet 'effe snel' iemand anders op zet, waarbij je echt met beleid, geduld en regelmaat aan de slag moet, en wat tijd kost voor je hem/haar zo kunt rijden als de huidige ruiter. Wat, voor dat het beter begint te gaan, eerst veel stress oplevert voor het dier. Kan dus best begrijpen dat er mensen zijn die er bewust voor kiezen om niemand anders op hun paard te laten.

dit dus. Wij hebben er drie waarvan er twee prima door elke vreende ruiter gereden kunnen worden, ook al omdat die wel op zichzelf passen. Maar de derde is erg eenkennig en sensibel en daar moet je eerst veel tijd in steken. Maar ik ben er wel van overtuigd dat heel veel ruiters dat zouden kunnen, alleen staat ze nu eenmaal bij mij en moet ze het met mij doen. Ik moet erbij zeggen dat ze aan de hand veel gemakkelijker is, genoeg mensen die met haar longeerwerk ed hebben gedaan en dat gaat altijd prima.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-03-15 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:25

Dat iemand zo uit het niets op een paard gaat zitten dat zou ik ook niet pikken als ik een eenkennig dier was. Het lijkt me normaal dat als je een vreemd paard wil gaan rijden dat je dat paard eerst eens even borstelt zodat je voelt hoe gevoelig het paard is op aanraking. En dan je het paard even rustig aan je laat ruiken zodat het dier went aan jou persoon, geluid en geur. Geur is heel belangrijk laat een paard maar even aan je snuffelen dan zal die je sneller accepteren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:26

Ik denk dat het wel kán bij elk paard, maar dat er wel een groep paarden is waar het veel beter voor is als ze maar één ruiter hebben, niet elk paard kan zo makkelijk omschakelen en als je inderdaad echt een paard hebt met een trauma is het voor dat beest ook een stuk fijner als ze een vaste ruiter hebben en dus hou vast. (en een vaste rijstijl, niet ineens iets heel anders waardoor ze uit hun doen raken)

Ik denk meer dat het hem in het 'moeten willen' zit dan in kunnen. Tuurlijk, op élk paard kun je een ruiter zetten; iedereen is ergens begonnen maar ik geloof er echt in dat er veel paarden zijn waarbij je dat niet moet willen. Als een paard in de stress schiet bij een andere ruiter/'vreemde' rijstijl, waarom zou je er dan een ander op zetten.
Dat het met arrogantie te maken zou hebben vind ik dus ook onzin, je wilt gewoon het beste voor je paard.

Gelukkig is mijn verzorgpaard niet zo moeilijk, wel behoorlijk eenkennig maar met wat tips als ze er geen zin in heeft kan iedereen met wat ervaring er best mee rondhobbelen :j

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:26

Mijn paard kan door iedereen gereden worden, maar we zeggen er niet bij hoe. Als er iemand anders op gaat, is dat het liefst iemand met een laag niveau of laag verwachtingspatroon. Dat werkt met haar het beste, blijft ze ook relaxed.

Gaat er iemand op die wel even eruit wil halen wat erin zit schiet ze in de stres en is de ontspanning weg.

Doubtless

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 10:27

Blingh schreef:
Ik heb liever ook niet jan en alleman op mijn paard

Maar dat komt, zoals je zelf al aangeeft, vanuit jou zelf. Roghan zal je toch niet zo snel horen klagen wanneer er een correct rijdende, respectvolle en overtuigende ruiter op zijn rug klimt?

Nirvana_ schreef:
Er zijn nu naast mij nog 2/3 anderen die met haar trainen etc en dat accepteert ze prima, maar je merkt wel dat ze liever 1 iemand heeft die er 24/7 voor haar is in plaats van verschillende mensen :P

Waar merk je dat dan aan?

Seltje schreef:
Er zijn wel degelijk paarden waar je niet zomaar iedereen even op zet.

Ik denk dat er een héleboel sportpaarden zijn waar je niet zomaar een beginnende manegeruiter op kunt zetten. Het ging dan ook niet om 'iedereen'. Maar ik vraag me af waarom een kundige ruiter niet zou kunnen trainen met de paarden waar 'alleen de eigenaar op kan rijden'.

KoudbloedKim schreef:
Er zijn wel paarden, waaronder die van mij, die je op een bepaalde manier moet rijden.
Er zijn bepaalde trucjes die je moet kennen en je moet haar telkens een stapje voor zijn.

Niet om een respectloos over te komen, maar imo is dat gebrek aan opvoeding. Een goed opgevoed paard kent toch gewoon de basishulpen en kan gewoon aan het werk zonder trucjes te gebruiken?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:29

Als je een paard netjes africht, dan moet iemand die een beetje fatsoenlijk kan rijden (en dat is wel een punt) er zo mee weg kunnen sturen. Zo niet is het een grote africhtingsfout.
Dat iemand die met veel druk rijdt of klemt met z'n benen niet geaccepteerd wordt, is een heel ander verhaal, dat paarden in de war raken van verschillende rijstijlen is ook heel logisch.
Maar als je op een vreemd paard gaat zitten en het dier in z'n waarde laat, dan kom je een heel eind, met heel veel paarden.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 11-03-15 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:29

Ayasha schreef:
Een paard zó eenkennig laten zijn dat jij alleen met hem om kan is imo egoïstisch en gaat ten koste van zijn/haar welzijn. :)

Dat denk ik ook :j

Buiten dat ik het altijd juist heel leuk vond om mensen op mijn paard te laten rijden.. Ik vond r namelijk geweldig, en het is echt supercool als er iemand afstapt die zegt "wat heb jij een gaaf paard" :o Was ik helemaal trots op r :j

Dat vind ik persoonlijk stoerder dan een paard wat door vreemden niet te rijden is en dat mensen zeggen "nee hoor bedankt" als je zegt 'wil je ook ff?'. Ik ken zat paarden waar ik niet op zou stappen omdat ik ze te listig vind bij anderen.. fijne reclame :D

De paarden die ik tegenwoordig rijdt worden juist, en het liefst zo vlot mogelijk, door meerdere mensen gereden juist om ze veelzijdig te houden. Zo snel gaan ze ook niet dood van een andere ruiter, en als de hulpen iets afwijken wennen ze er maar aan. Bij een GrandPrix paard zou ik daar zuinig mee zijn, maar t gemiddelde recreatiebeestje (tm de L zeker) zou t moeten kunnen handelen :)

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:33

Ik denk inderdaad dat het fenomeen, alleen ik kan erop en niemand anders sporadisch voorkomt. Ja,j paarden die daadwerkelijk getraumatiseerd zijn en het vertrouwen hebben in hun verzorger en berijder maar de rest van de wereld nog als boeman zien. Maar verder, is het maar net hoe je als ruiter (vaste of niet) met een beestje omgaat.

Je zal absoluut verschil merken, positief en negatief, op het moment dat een andere ruiter opstapt of zelfs maar de dagelijkse verzorging op zich neemt. Elk paard zal op elk persoon anders reageren, dit hoeft geen grote verandering in gedrag te zijn maar is voor degene die het paard goed kent meteen duidelijk. Zou dit niet het geval zijn, is het beestje denk ik ook geestelijk een beetje kapot. Ga van jezelf uit, ook wij reageren niet op elke persoon of op elk dier dat we tegen komen hetzelfde.

Dus, het verhaal alleen ik kan op mijn paard rijden zal in sommige gevallen best op gaan. Maar de mate waarin het tegenwoordig geroepen wordt zoals de TS al aangeeft zou betekenen dat we steeds meer gecompliceerde beestjes hebben rondlopen en steeds minder ongecompliceerde. Misschien een interessantere vraag om te stellen, waarom zou een paard alleen door de eigenaar, of die ene stalgenoot of de paus of wie dan ook gereden kunnen worden? Is het beestje daadwerkelijk zo eenkennig, zo moeilijk of zo slecht van vertrouwen of is het zo gemaakt in de loop der tijd!?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

lideli schreef:
Goof schreef:

Dus? Conclusie?

Precies mijn gedachte :o

_/-\o_

Mijn zus heeft zo'n paard.. althans dat maakten andere mensen er van. Zij had er als enige nog opgereden, jong beest en was mee op ponykamp. Moest je de gezichten van anderen zien, toen ik er bovenop zat.. Dat kon toch niet want mijn zus is een echte paardenfluisteraar :Y)
Helpt ook wel mee dat het dier als enig eigen paard op de manege staat. Dus kindertjes kijken ook heel erg tegen haar op, hihi.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:35

KoudbloedKim schreef:
Ken je haar niet, zal je dat niet lukken.

Als je trucjes nodig hebt omdat je paard anders stil blijft staan is je paard gewoon niet (goed) opgevoed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:36

Angela schreef:
En ik vind zelf dat je hier altijd naar moet zoeken, meerdere ruiters. Want je kan altijd geblesseerd raken, en daar wordt je paard dan de dupe van (door wegvallen van training wegvallen van spieren en weer van vooraf aan moeten beginnen, daarnaast hebben veel paarden "het werk" geestelijk en lichamelijk nodig.)

Volgens mij zijn er maar weinig paarden die het werk echt nodig hebben, ik denk echt dat dat in onze hoofden zit.
Natuurlijk zijn er paarden die plezier hebben in het werk, maar dat ze de dupe zijn als ze niet werken? Nee, daar geloof ik niet in. Dan is er vaak eerder iets mis in de levensomstandigheden waardoor ze hun ei niet goed kwijt kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:38

Cer schreef:
Ayasha schreef:
Een paard zó eenkennig laten zijn dat jij alleen met hem om kan is imo egoïstisch en gaat ten koste van zijn/haar welzijn. :)

Dat denk ik ook :j

Buiten dat ik het altijd juist heel leuk vond om mensen op mijn paard te laten rijden.. Ik vond r namelijk geweldig, en het is echt supercool als er iemand afstapt die zegt "wat heb jij een gaaf paard" :o Was ik helemaal trots op r :j

Dat vind ik persoonlijk stoerder dan een paard wat door vreemden niet te rijden is en dat mensen zeggen "nee hoor bedankt" als je zegt 'wil je ook ff?'. Ik ken zat paarden waar ik niet op zou stappen omdat ik ze te listig vind bij anderen.. fijne reclame :D

De paarden die ik tegenwoordig rijdt worden juist, en het liefst zo vlot mogelijk, door meerdere mensen gereden juist om ze veelzijdig te houden. Zo snel gaan ze ook niet dood van een andere ruiter, en als de hulpen iets afwijken wennen ze er maar aan. Bij een GrandPrix paard zou ik daar zuinig mee zijn, maar t gemiddelde recreatiebeestje (tm de L zeker) zou t moeten kunnen handelen :)

Mensen bedanken snel. Ik heb een merrie gehad waar maar weinig mensen op wilden, waarom is me een raadsel want ze was gewoon fijn op de hulpen, enige wat ze deed was eens durven onverwacht weg springen. Een jaar geleden ging er iemand op die recht van de manege kwam en die reed zo met der weg... Met dat paard waar 3/4e van de wedstrijdruiters voor bedankten. Als ze zei dat ze die merrie reed kreeg ze steevast (dat verbaasde mij enorm, heb nooit geweten dat ze haar zo zagen) de vraag of ze levensmoe was of 'oeioei'..
Tsja... Slechte reclame terwijl dat beest dus op twee pinken te rijden was. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:39

Ik denk ook dat je elk paard kan leren meerdere ruiters te accepteren.
Maar er zullen zeker genoeg paarden zijn waar je niet op kan stappen en weg kan rijden zoals de eigenaar wel kan.
Die van mij kan echt enorm uitproberen. Als er iemand anders op zit dan blijft ie gewoon stil staan :+ Ook deels omdat ik een andere manier van rijden heb en als iemand in zijn buik schopt bij wijze van spreken dan begrijpt hij dat gewoon niet.. Maar ook al leg ik uit hoe ik rijd, dan nog kan hij lekker dwars doen :+
Een tik met de zweep zou dat vast oplossen hoor. Maar ik hou er wel van, dat eenkennige. Zou niet willen dat hij zomaar met iedereen een trailer op loopt bijvoorbeeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:40

Ik heb er twee staan die ik gerust onder een ander zet en een waarvan het acht jaar geduurd heeft tot hij zich zonder voorbereiding en zonder dat ik ernaast sta laat aaien door een vreemde.
Paar keer laten rijden door een GP ruiter (verschillende). Stand: drie mensen die niet op konden stijgen. Twee die rodeo kregen en dat niet op konden lossen. Waarna ik zelf een week of drie er ook nauwelijks meer op kon.
Omdat hij aan huis en met de leeftijd stabieler en rustiger is geworden ondertussen al eens met succes door iemand laten uitstappen.
Ik verwacht dat hij door iemand te rijden zal zijn als deze er minstens enkele maanden voor uit trekt om vertrouwen te winnen. Maar dat heb ik zelf ook gedaan want het was een tweejarige.
Met vakantie gaat hij gewoon buiten dat er alleen gevoerd hoeft te worden. Een vriendin heeft ooit moeten longeren en heeft hem na drie dagen ellende en omslaan maar laten staan. Terwijl ze elkaar goed kenden. Dus dat doe ik niet meer.

Ik zie dit dier ook als onrijdbaar, wie koopt een paard om er maandenlang alleen naar te kijken voor ze kunnen rijden? Zo'n dier komt in de handel.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:42

Gros van de ruiters overschat zichzelf heimelijk!
Ik mezelf vroeger ook, ik had namelijk een hengst en dacht dat ik de enige was die hem kon rijden, iedereen om me heen werd eraf gemikt. Dat beeld had ik omdat de ruiters om mij heen gewoonweg niet zo kundig waren. Kwam er een keer een echt handige (spring)ruiter voor bij, nou die reed er zo mee weg en tien keer beter dan ik in de 3 jaar daarvoor! Ondanks zijn enorme handleiding (die hij niet eens wilde horen), snapte ze elkaar direct. Ik geloof absoluut niet in het sprookje dat er maar 1 ruiter op 1 paard kan. Alleen zoals al eerder aangegeven, sommige paarden hebben wat tijd nodig. Hoewel ik van mening ben als je zoveel ruitergevoel, balans, rust, ontspanning, zachtheid, duidelijkheid, kennis en kunde hebt als die bewuste springruiter dat menig paard opgelucht zal reageren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:43

Ik heb er helaas nu ook eentje, dacht ook altijd dat het niet mogelijk was :=
Bij mij is het helemaal drama, want de desbetreffende merrie is aangeschaft als les en therapie paard, maar raakt echt finaal in paniek als anderen erop rijden.
We zijn er wel ontzettend actief mee in de weer, steeds na het rijden als ze finaal moe is bv iemand erop laten uitstappen, en heb inmiddels 2 zeeeeeer vergevorderde rustige leerlingen die af en toe op haar kunnen op bv een buitenrit.
Maar verder... Helaas.... Ze is echt belachelijk eenkennig, en hoewel bijna iedereen best lief en gezellig vind, verkiest ze mij wel overduidelijk boven anderen, en raakt ze gemiddeld gezien bij mij het minst in paniek.

Dus ze bestaan zeker wel, hoewel ik absoluut weet dat als een andere ruiter haar overneemt en enkele weken 1 op 1 met haar werkt, dit ook prima zou gaan en ze gewoon die persoon enorm gaat vertrouwen. Dus in dat geval natuurlijk is deze merrie prima door anderen te rijden, alleen niet makkelijk, en het kost tijd om een band met haar op te bouwen.