Bit of bitloos opleren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:40

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:45

Mijn paard heeft nooit moeite gehad met de overschakeling van bit naar bitloos. Dus dat het zo anders werkt herken ik eigenlijk ook niet. Ik rijd met sidepull en nooit geen moeite mee gehad. Ik rijdt ook andere paarden met bit en kan niet zeggen dat ik dan anders communiceer.
Als ik met touwhalster rij merkt mijn paard ook niet echt verschil. Het enige wat anders is dat ik geen contact heb maar zelfs dat is nooit zo'n omschakeling geweest.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 10-03-15 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:45

Siesjuh schreef:
De hele manier van 'sturen' is anders als bij een bit. Bitloos ziet er heel vriendelijk en natuurlijk uit, maar wanneer je het verkeerd doet kan het net zoveel of zelfs meer schade toebrengen als een bit. In de onderstaande link staat wat ik bedoel :-)

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... itloos.htm

Hangt erg af van de optoming. Als je een touwhalster gebruikt zoals in die link die je plaatst dan kan je niet met contact rijden, maar om nu te zeggen dat het zo anders is, nee, eigenlijk niet.

De gemiddelde sidepull en verwanten daarvan werken vrijwel hetzelfde als een bit, geeft eigenlijk geen verschil voor de ruiter. Alleen als je graag met contact rijdt zal je een sidepull moeten kiezen die daar wel geschikt voor is.

Maaike02

Re: Bit of bitloos opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:53

Als je bitloos gaat zou ik niet een hoofdstel zonder bit doen, maar gewoon het halster en daaraan de teugels. Zo 'knel' je zijn/haar neus ook niet af of wat dan ook. Dan gaat ook prima. Zo reden ze ook op een camping in Frankrijk en die pony's waren niet vervelender ofzo. Maar misschien kan je hem met bit opleiden en daarna zonder bit gaan rijden, dan kent hij het bit wel

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:55

maaikefanfan schreef:
Als je bitloos gaat zou ik niet een hoofdstel zonder bit doen, maar gewoon het halster en daaraan de teugels. Zo 'knel' je zijn/haar neus ook niet af of wat dan ook. Dan gaat ook prima. Zo reden ze ook op een camping in Frankrijk en die pony's waren niet vervelender ofzo. Maar misschien kan je hem met bit opleiden en daarna zonder bit gaan rijden, dan kent hij het bit wel

Als je een bitloos hoofdstel goed gebruikt knel je niks af. Ligt eraan of je echt gaat trekken :+

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:56

Paard met bit ingereden maar na ong een jaartje overgestapt. Hij is veel braver en liever geworden ik rij nu buiten ook bitloos. Lekker ontspannen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 17:58

Is het geen optie om op zoek te gaan naar iemand die ze met beide wil beleren.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:01

Met braver bedoel ik dat hij niet meer zoals eerst bokt, er tussen uit peert ,omhoog komt ,uit de volte schiet of doodleuk gewoon uit stilstand bokt wegschiet en vervolgens niet stopt met rennen (wat overigens niet echt veilig was voor andere bakgebruikers) lang leve bitloos! :D

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:52

Ik heb zelf altijd geleerd dat het in principe niet uitmaakt. Het is maar hoe je er mee omgaat. Bitloos is niet altijd veel vriendelijker dan met bit.
Ik zou zelf gewoon bitloos beginnen en met bit erbij leren. Als je merkt dat je gewoon geen invloed meer hebt kan je altijd nog overstappen naar met bit.
Misschien is het handig om iemand (een instructeur) te zoeken die ervaring heeft met beide, dan kan die persoon misschien helpen met het inrijden en beter oordelen wat jouw paard nodig heeft.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 19:25

Dat is inderdaad ook een optie, iemand die ervaring heeft met beide (zo iemand heb ik echter nog niet gevonden).

Rijden met halster vriendelijker.. Denk persoonlijk dat het allemaal even veel "kwaad" kan, afhankelijk van de ruiter grotendeels... ;)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 19:56

Met bit, absoluut.

Losgelatenheid en doorlatendheid bereik je nooit zonder bit. :) de paarden die wel zo lopen is het eerst allemaal met bit geleerd.

Ik heb nog nooit een foto of filmje van een correct bitloos gereden paard gezien, ik doe er niet aan. Het grootste gedeelte loopt in een valse knik met een holle rug en de andere helft laat het paard echt op de voorhand vallen. Ik rij soms voor de lol bitloos en voor de rest train ik lekker met bit. :)

Voor de mond is bitloos mischien prettiger, maar voor de rug betwijfel ik het.

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:43

Amaranth7 schreef:
Met bit, absoluut.

Losgelatenheid en doorlatendheid bereik je nooit zonder bit. :) de paarden die wel zo lopen is het eerst allemaal met bit geleerd.

Ik heb nog nooit een foto of filmje van een correct bitloos gereden paard gezien, ik doe er niet aan. Het grootste gedeelte loopt in een valse knik met een holle rug en de andere helft laat het paard echt op de voorhand vallen. Ik rij soms voor de lol bitloos en voor de rest train ik lekker met bit. :)

Dan vraag ik me af waarom ik op mijn protocol had 'paard loopt mooi Door de rug en zet achterhand eronder' ligt aan het rijden niet het bit loze of bit :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 23:47

Citaat:
De hele manier van 'sturen' is anders als bij een bit. Bitloos ziet er heel vriendelijk en natuurlijk uit, maar wanneer je het verkeerd doet kan het net zoveel of zelfs meer schade toebrengen als een bit. In de onderstaande link staat wat ik bedoel :-)

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... itloos.htm

De manier van sturen is zeker niet anders als je bitloos rijdt. Je stuurt met je zit, benen en teugels kunnen ondersteunen. Kun je mij uitleggen, wát je dan concreet anders doet?

De link is jammer - ik ben al jarenlang erg enthousiast over PN, maar die test is niet representatief.

Uiteraard is een vriendelijke hand áltijd gewenst, maar het verhaal over bitloos veel schade aanrichten is een enorme dooddoener.

Citaat:

Ik denk dat het aantal 'serieuze dressuurruiters' dat een paard volledig bitloos opleert op één hand te tellen is, als het al bestaat; je mag immers niet ongelimiteerd bitloos dressuur starten... Bovendien zijn er maar weinig paarden die nog nooit een bit in hebben gehad, bitloze ruiters zijn immers in de minderheid en niet iedereen heeft zijn paard vanaf veulen af aan.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

@TurdusMerula, ik kan mij helemaal in jouw post vinden.

Gelukkig heb ik mijn mannen al wel van jongs af aan en zullen zij bitloos beleerd worden.

Waarom een paard losgelatenheid door een bit zou moeten bereiken heb ik nooit gesnapt. Het lijf kan zich dus loslaten door een stuk ijzer in de mond dat eigenlijk standaard in de weg zit? Hoe dan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:27

Amaranth7 schreef:
Met bit, absoluut.

Volgens mij heeft dat niet zoveel met een bit te maken. Maar meer met de doelstelling van de meeste ruiters die kiezen om bitloos te gaan.
Het is ook niet zo dat iedere ruiter die met bit rijdt het voor elkaar krijgt dus om te zeggen dat het alleen met bit kan lijkt me sterk want wat zou het bit daaraan toevoegen. Ik snap die link niet helemaal.
Volgens mij zijn er niet zo hoeveel ruiters die ook serieus met de dressuur bezig zijn die volledig bitloos rijden. Er zijn er ook genoeg die wel met bit rijden en serieus ook en toch dat nog niet voor elkaar hebben als dan de bitloze groep al in de minderheid is heb je weinig kans. Maar dat maakt het naar mijn idee niet onmogelijk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:37

Omschakeling bit->bitloos is zo gemaakt, andersom niet. Als je twijfelt zou ik gewoon met bit beleren. Als ik zie hoe makkelijk de meeste paarden die normaal met bit gereden worden bitloos te rijden zijn dan heb je daar het meeste aan. Na jaren bitloos rijden nog aan een bit laten wennen lijkt me veel lastiger gaan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:46

Ik heb bitloos zadelmak gemaakt en rijd nu door met bit. Nooit problemen mee gehad. Wij hebben deze keuze gemaakt, omdat je op het moment dat het paard aan de kletter/bok zou gaan je op dat moment niet verkeerd in de mond kan komen. Op het moment dat we redelijk zeker waren dat zij dat niet zou doen (heeft nooit een pas verkeerd gezet) zijn we over gegaan op bit (gebruikten we al wel met longeren).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:53

Van bitloos naar bit wordt ook regelmatig gedaan, juist als jonge paarden aan het wisselen zijn wordt het als handig en logisch gezien. Is misschien gebruikelijker binnen western dan dressuur, dat weet ik niet.

Ik zou zelf niet kiezen voor iets wat ik liever niet wil enkel 'omdat je misschien ooit je paard moet verkopen' (op extreme dingen na uiteraard, maar valt bitloos voor mij zeker niet onder). Maar ieder zijn smaak. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:46

Hier iemand die altijd met bit gereden heeft en rijdt, die haar jonkie straks bitloos gaat beleren. :) Pas als hij daar op weet te ontspannen wordt het bit geintroduceerd (ook pas wanneer hij gewisseld heeft dus. )
Waarom? Omdat ik het gevoel heb dat dat voor hem de beste keuze is. :)

Paardnatuurlijk vind ik een sekte. Ik rijd met bit net zoals zij beschrijven dat je zonder bit moet rijden. :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:23

paard natuurlijk een sekte noemen is ook wat generaliserend. :)
IK rijd met bit en zonder bit idd hetzelfde (afhankelijk van de werking van het hoofdstel, uiteraard) - maar daarom rijd ik dan weer liever zonder bit, als het 'toch niet uitmaakt' (wat het imo niet doet).

Ben benieuwd hoe het met ts gaat. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:07

Ee staat 'ik vind' wat het mijn mening maakt, geen feit. Ik vind (mening) dat ze doen alsof ze het wiel hebben uit gevonden. Het lijkt zo allemaal haast een Wonder-methode vind ik. :) imo creëren zij een enorme muur tussen Natural en traditional terwijl een brug nuttiger zou zijn.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:34

Ik ben ook niet per se fan van paardnatuurlijk, maar was het eerste dat ik vond wat een beetje aansloot bij wat ik bedoelde :). Ik train mijn merrie niet met sidepull, maar met een touwhalster. Ik vind het wel degelijk anders als met bit, ondanks dat ik mijn paard veel met zit en benen rijd en eigenlijk zonder teugelcontact. Maar goed, ieder zn eigen mening natuurlijk :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:21

Siesjuh schreef:
Ik ben ook niet per se fan van paardnatuurlijk, maar was het eerste dat ik vond wat een beetje aansloot bij wat ik bedoelde :). Ik train mijn merrie niet met sidepull, maar met een touwhalster. Ik vind het wel degelijk anders als met bit, ondanks dat ik mijn paard veel met zit en benen rijd en eigenlijk zonder teugelcontact. Maar goed, ieder zn eigen mening natuurlijk :)

Wat is er dan anders?

Kan begrijpen dat als je met bit "engels" rijdt, grofweg gezegd met een contactteugel, dat dat wel een beetje anders is(vooral in de aanleerfase wanneer je nog grotere bewegingen maakt). Maar als je western/freestyle rijdt zou er geen verschil moeten zijn. Al met jaar en dag worden veel westernpaarden eerst met touwhalster gereden en sluit dat naadloos aan op het met bit gereden worden later. Is dat alleen nog maar een kwestie van even wennen aan het bit.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:30

Jah...mijn paard heeft een iets andere belering gehad (voor mijn tijd). Ze was niet helemaal goed opgevoed voor ze uitbesteedt werd (denk aan zeer onrespectvol gedrag) en dat schijnt nogal hardhandig eruit te zijn gehaald...ondanks dat ze western beleerd is (ja...er zijn helaas ook minder goede plekken...). Ze was mega bang voor de zweep en nog als je em onverwachts in je handen pakt vliegt ze weg en het vriendelijke met het touwhalster is voor het gemak ook maar even overgeslagen. Dat ze niet monddood is, verbaasd me nog...al vindt ze t echt niet grappig als je de teugels kort(er) pakt. Maar op de een of andere manier werkt het bij haar toch anders uit als je op de neus of in haar mond zit. Kben er nog steeds niet achter waarom, maar moet eerlijk bekennen dat we het nu een tijdje hebben laten rusten om het opnieuw te proberen. De vorige eigenaresse was ook bang voor haar, durfde ook niet te galopperen en ik weet tot op heden nog steeds niet waarom. Ze luistert echt perfect, is super braaf en betrouwbaar.