Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Siesjuh schreef:De hele manier van 'sturen' is anders als bij een bit. Bitloos ziet er heel vriendelijk en natuurlijk uit, maar wanneer je het verkeerd doet kan het net zoveel of zelfs meer schade toebrengen als een bit. In de onderstaande link staat wat ik bedoel
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... itloos.htm
maaikefanfan schreef:Als je bitloos gaat zou ik niet een hoofdstel zonder bit doen, maar gewoon het halster en daaraan de teugels. Zo 'knel' je zijn/haar neus ook niet af of wat dan ook. Dan gaat ook prima. Zo reden ze ook op een camping in Frankrijk en die pony's waren niet vervelender ofzo. Maar misschien kan je hem met bit opleiden en daarna zonder bit gaan rijden, dan kent hij het bit wel
Amaranth7 schreef:Met bit, absoluut.
Losgelatenheid en doorlatendheid bereik je nooit zonder bit.de paarden die wel zo lopen is het eerst allemaal met bit geleerd.
Ik heb nog nooit een foto of filmje van een correct bitloos gereden paard gezien, ik doe er niet aan. Het grootste gedeelte loopt in een valse knik met een holle rug en de andere helft laat het paard echt op de voorhand vallen. Ik rij soms voor de lol bitloos en voor de rest train ik lekker met bit.
Voor de mond is bitloos mischien prettiger, maar voor de rug betwijfel ik het.
Citaat:De hele manier van 'sturen' is anders als bij een bit. Bitloos ziet er heel vriendelijk en natuurlijk uit, maar wanneer je het verkeerd doet kan het net zoveel of zelfs meer schade toebrengen als een bit. In de onderstaande link staat wat ik bedoel
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... itloos.htm
Citaat:Losgelatenheid en doorlatendheid bereik je nooit zonder bit.de paarden die wel zo lopen is het eerst allemaal met bit geleerd.
Amaranth7 schreef:Met bit, absoluut.
Losgelatenheid en doorlatendheid bereik je nooit zonder bit.de paarden die wel zo lopen is het eerst allemaal met bit geleerd.
Ik heb nog nooit een foto of filmje van een correct bitloos gereden paard gezien, ik doe er niet aan. Het grootste gedeelte loopt in een valse knik met een holle rug en de andere helft laat het paard echt op de voorhand vallen. Ik rij soms voor de lol bitloos en voor de rest train ik lekker met bit.
Voor de mond is bitloos mischien prettiger, maar voor de rug betwijfel ik het.
Siesjuh schreef:Ik ben ook niet per se fan van paardnatuurlijk, maar was het eerste dat ik vond wat een beetje aansloot bij wat ik bedoelde. Ik train mijn merrie niet met sidepull, maar met een touwhalster. Ik vind het wel degelijk anders als met bit, ondanks dat ik mijn paard veel met zit en benen rijd en eigenlijk zonder teugelcontact. Maar goed, ieder zn eigen mening natuurlijk