paard te jong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:57

Ik word er ook zo moe van.

Je ziet het nog maar al te vaak.
Met 2,5 moeten ze van alles gaan doen over een goede voorbereiding nog niet te spreken.
Misselijk word ik er van.

Ik ben pas begonnen mijn fries longeren toen hij 3,5 was.
Ik heb er twee maanden op gezeten toen hij ruim 4 was.
En vorig jaar zomer ook maar weinig erop gezeten.

Nu deze zomer word hij 6 en wil ik hem door gaan pakken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:04

Ik vind 3 toch wel het minimale en het liefst tegen de 4 aan. Laat een paard lekker genieten van z'n jeugd. Hij moet immer nog lang genoeg ons op de rug dragen. Heb een beetje respect voor het beestje.
Gaat er niet om of ze aankunnen lichamelijk maar laat ze gewoon die 3 of 4 jaar van hun leven genieten voor ze voor ons moeten gaan werken. Vaak ook totaal anders gestald worden als in de opfok. Laat ze even lekker in hun waarde.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:04

hoogendroog schreef:
Ik denk je een beetje overdrijft: paard zou amper 3 zijn en al een veulen hebben gehad en op d'r 2e zijn ingereden.... dan is ze dus als jaarling gedekt, veulen gehad op d'r 2e en toen ook ingereden.Geloof jij het?

Was ook mijn eerste gedachte. :') En dan ook nog eens 6x in de week getraind. Maar goed, neemt niet weg dat er veel mensen zijn die te vroeg te intensief met hun paarden aan de slag gaan. Op zich is - wel een beetje afhankelijk van het paard - het meestal wel te doen om ze met 3 zadelmak te maken (oftewel, leren longeren, wennen aan een zadeltje en daarna eens een keer een ruiter erop) en met 3,5-4 max 20 min 2 of 3x per week het rijden wat mee te pakken. Als het op zo'n manier gebeurt, is dit nog goed te behappen voor het paard. Ik zie echter ook veel te vaak dat mensen wachten tot 4,5/5 en dan meteen vol in training gaan. Dan schiet je het doel ook een beetje voorbij.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:06

Helaas wordt dit ook in stand gehouden door de stamboeken. Alle jonge hengsten zijn nog geen 3 en de meeste al wel gereden.

Hier worden de paarden pas vanaf 5 jaar beleerd. Lekker laten uitgroeien.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:07

Ik zat ook te rekenen, een veulen en ingereden op 2 dat lijkt me ook wat lastig... Dat zou wel erg druk zijn, en als jaarling inderdaad gedekt ?

Dan krijgt een "veulen" dus eigenlijk een veulen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:07

Met mijn zoekt toen de tijd naar een paard vielen voor mij dat ook op en voor mij vallen dat soort paarden dan ook af. Ik snap er ook niks van dat de meeste mensen niet het geduld hebben.En als je niet het geduld hebt dan koop je toch een wat ouder paard die wel de leeftijd heeft om beleerd te kunnen worden :?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:10

Ik heb zelf al veel ervaring met beleren van paarden, maar daarbij laat ik echt vooral afhangen van het paard van dat moment. Ik doe natuurlijk al eerder grondwerk/basis dingen met ze om te beoordelen hoe ze nieuwe informatie verwerken en daar vanuit een plan te maken voor het zadelmak maken (zadelmak is trouwens in mijn ogen, gewicht van de ruiter kennen en de stap, draf en galop hulpen)

Zo heb ik een hengst beleerd en daar konden we met 2,5 voor het eerst opstappen (hij is toen daarna een half jaar gereden alleen in het bos, 3 keer per week en niet langer dan 30 minuten) Daarna heeft hij een half jaar in het land gestaan met 3 keer in de week longeren aan het halster. En met 3,5 zijn we de training in de bak gaan oppakken. En hoewel de eigenaar vond dat het al eerder kon worden begonnen heb ik mijn poot stijf gehouden. 2 jaar is voor mij echt de meest onderste leeftijdsgrens om te beginnen met longeren om als doel met 2,5 voor het eerst erop te gaan.

Maar een tuiger die op hetzelfde bedrijf stond heb ik pas met 3,5 opgepakt met longeren met hoofdstel en zadel. Die had veel meer tijd nodig om weer tot zich zelf te komen. Die heb ik uiteindelijk 2 keer in de week gelongeerd en is pas iemand opgestapt met 4,5. Wederom een half jaar het bos in (weer maximaal 3 keer per week een half uurtje) en is daarna zelfs een jaar op het land geweest.

Beide paarden zijn nu +9 en hebben nog nooit iets gehad. En lopen met veel plezier. De 1ne met wedstrijden en de tuiger is het meest brave manegepaard wat dat bedrijf (nieuwe eigenaar) ooit heeft gehad.

PS Met alleen in het bos gereden bedoel ik dan dat we buitenritten hebben gemaakt en dat ze geen 1 bak van binnen hebben gezien. In het begin met 2 oudere paarden mee, daarna met 1 erbij en de laatste 3 ritten op eigen benen zonder een maatje mee.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:11

Cas123 schreef:
Hoii!

Ik moet dit even kwijt omdat ik het steeds meer zie/hoor/lees.
Dit is geheel mijn mening, ik ben benieuwd wat jullie denken.
ik ken een merrie, is amper 3 jaad oud. Ze heeft al een veulen gehad en is met 2 jaar ingereden. Ik lees steeds vaker hier op bokt dat paarden met 3 jaar worden ingereden en er volop mee getraind wordt. Ik snap dat niet, laat paard lekker paard zijn en zet het tot 3,5 op de wei. Doe er wat basis dingen mee zoals: wandelen, halster + touw accepteren en bostel eens in de week. Meer niet. Ga met 4 jaar lekker rustig longeren en ga met 4.5 / 5jaar inrijden. Ik vind het zo zonden van je paard! Of ben ik nu gek?! Wat vind bokt hier van en zou iemand mij kunnen uitleggen waarom paarden zo vroeg worden ingereden????
Veel groetjes.

Ik vraag me toch wel af in welke topics jij dan kijkt. Ik zie weleens 3-jarige paarden voorbij komen maar wie zegt dat die 'volop getraind' worden, misschien wordt daar maar 2x in de week wat mee gedaan. Ik vind dit dus een beetje snel geoordeeld.

Anyway, ik ben er zelf voor om zo lang mogelijk te wachten. Ik denk dat die 3 jaar er ontzettend ingebakken zit bij mensen, ik las vroeger altijd alle paardenboeken uit de bibliotheek en daarin werd ook steevast gezegd dat een paard vanaf 3 jaar ingereden kan worden. Het zal een beetje de algemene gedachte zijn misschien.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:13

Ja drie jaar is me eigenlijk ook te jong, maar ik kijk naar hoe het paard is.

Een voorbeeld; mijn eigen jongen ha ik vanaf 1 jaar oud, ik heb er veel mee gedaan. Voetjes krabben, poetsen, lopen, en hij kreeg max. 5 min. Een kleine op maat bit, dit ging super en daarna altijd een appeltje. En met twee jaar al een beetje longeren. Alles ging super. En dit heb ik max. Twee kee in de week gedaan. En nu is hij een 3 jarige hengst, omdat hij zoveel energie heeft heb ik er voor gekozen hem met 3 jaar oud in te rijden en zorgen dat hij halt, stap, draf,terug lopen en sturen kent. En daarna heb ik hem tot een leeftijd.van 5 jaar in rust gelaten, met 5 en half bijna zes jaar heb ik hem weer opgepakt en kon er zo mee wegrijden. Dit alles bewust gedaan wegen bau en geest van hem.

Ik ken ook paarden die zijn al met twee jaar ingereden, voor mij te vroeg. Maar ik denk zo; kijk naa het paard wat het wil en kan.
Helaas doen.niet veel mensen dat die ik ken, en het nadeel van te vroeg ingereden paarden is dat die.nog.gaan puberen. Ik heb mijn paard zien.puberen (gelukkig is hij met drie jaar ruin gemaakt) en geloof me hij was echt heftig! Ik heb gewacht tot di puperteit een beetje iver was en daarna weer aangevangen met longeren en daarna rijden. (hij was bijna zes jaar en nu bijna zeven, ik heb mijn paard nu jammer genoeg verkocht maar ik weet dat het meisj heel gelukkig me hem is!)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:14

Ik vind het wachten tot 5 jaar ook onzin.
Alles met beleid. Niet met 3 jaar erop stappen en volop gaan trainen, maar netjes en rustig opbouwen. En af en toe een pauze inlassen.
Van niks doen wordt een paard ook niet sterker hoor.
En als je met 5 jaar begint zal je ook op moeten bouwen en dan niet denken van hij is al 5 dus ik kan aan het werk.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Ik denk dat er niets mis is met al aan de hand te werken, wennen aan dekje, singel, hoofdstel, zadel, schriktraining, "buiten" wandelen aan de hand, enzovoort enzoverder vanaf een behoorlijk jonge leeftijd. Hierbij moet gekeken worden of het paard mentaal klaar is voor zulke, toch wel vermoeiende, dingen. Maar echt trainen en volop rijden? Laat het dier toch fatsoenlijk uitgroeien! Er zijn ondertussen zoveel wetenschappelijke studies gedaan, naar het dichtgroeien van de groeischijven, dat je er echt niet meer omheen kan. Te vroeg inrijden is gewoon schadelijk op latere leeftijd.
Om een vergelijking te geven: iedereen schreeuwt moord en brand als kinderen van de lagere school een te zware boekentas mee moeten sleuren, omdat het schadelijk is voor de gewrichten. Maar het is wel oké om een paard van 2,5 à 3 jaar al volop in training te zetten? In mijn ogen precies hetzelfde...

Je kan echt al zoveel doen met je paard voor je er effectief mee gaat rijden, ik heb de indruk dat veel mensen dat vergeten / naast zich neer leggen... Jammer eigenlijk, want je bouwt er wel een zeer degelijke en solide band met je paard mee uit, zodat het inrijden uiteindelijk ook (meestal) vlot gaat.

http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 05-03-15 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:19

Persoonlijk vind ik 2 jaar wel wat jong. Sommige 2 jarige zijn nog wat slungelig en moeten nog in hun lijf groeien. Wel zou ik met een 2 jarige spelenderwijze al wat gaan trainen in de zin van borstelen, hoefjes leren geven. Keertje longeren of wat grondwerk. Laten wennen aan het gevoel van het tuig. Zodat ze wennen aan contact met mensen. 3 Jaar vind ik een mooie leeftijd voor het beleren. Maar wellicht kan je dan kiezen voor een rustiger tempo.
Laatst bijgewerkt door Annoya op 05-03-15 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:20

Ik ben het met je eens TS!

Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!

Mijn jonkie kocht ik met 2,5 en toen had hij al een zadel opgehad maar was niet eens normaal opgevoed! Hij was nog hengst en toen hij wat opgeknapt was (ondervoed en slecht verzorgd) toonde hij dit hengsten gedrag ook buitensporig. Steigeren, trappen, nerveus voor het halster. Maar verder onwijs werkwillig en lief. Een paard dat graag voor je werkt, als hij het duidelijk uitgelegd krijgt.

Nu is hij 3 jaar en poets ik hem 1x per week, en doe ik gehoorzaamheids oefeningen, braaf het halster om en af doen, voetjes geven, overal aan laten raken en rustig blijven.
Ook zijn we begonnen met wat Monty Roberts/ AvdT training. Waarbij hij niet te lang los in de roundpen mag rennen (kleine cirkels zijn erg belastend!) in de roundpen oefenen we dus 'enge' dingen en gehoorzaamheid in stilstand of in stap. Verder krijgt hij van de zomer misschien een keer een barebackpad of zadel op en volgende zomer een ruiter.

Kijk naar je paard, je doet eerder te veel dan te weinig, echt waar.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:36

Amaris schreef:
baszo17 schreef:
ik vind het per paard verschillend.
Het ene paard is er als 3 jarige echt klaar voor, zowel lichamelijk als geestelijk om nieuwe informatie op te doen door middel van berijden.
Mijn eigen paard is als 3 jarige voor de wagen gezet. onder het zadel is ze pas als 5 jarige zadelmak gemaakt. Ze was qua gedrag heeeel lang baby, maar lichamelijk wel klaar om aan het werk te gaan. Bewust heb ik gewacht met het zadelmak maken vanwege haar jonge en frisse gedrag.

ik heb het hier over rustig aan oppakken, zadelmak maken en doorrijden.

Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...

Het is gewoon wetenschappelijk vastgesteld op welke leeftijd groeischijven sluiten. Het is echt niet zo dat bij het ene paard de groeischijf in de rug op 3-jarige leeftijd dicht is, en bij het andere paard pas met 6 jaar.

Wat ik mij hierbij altijd afvraag: mogen kinderen dan ook niet sporten voor de groeischijven dicht zijn??? is belasten perse slecht in de groeifase?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:39

Die kinderen dragen ten eerste geen mens van pakweg 1/6 van hun eigen gewicht mee en ten tweede is topsport enorm belastend voor de gewrichten ja. Niet voor niets dat topsporters max tot hun 30ste meegaan. Dat is toch erg jong? Zelfde geldt voor paarden die te vraag te zwaar getraind worden. Die krijgen gewoon vroeg last van hun gewrichten.
Sport is gezond, maar té is nooit goed, ook niet voor kinderen in de groeifase!
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 05-03-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:40

Ik word raar aangekeken (op stal en door een deel van mijn paardenomgeving) dat wij ervoor gekozen hebben Santos tot 4 jaar oud niks mee te doen, en pas in mei 2016 op te halen (zodat hij gelijk kan aansluiten bij het weideseizoen op stal) en dan pas een beetje serieus grondwerk gaan doen, aan tuig wennen. En dan pas met 4,5-5 jaar inrijden. Ook rijden wij niet vaak. Jitze bijvoorbeeld wordt dit jaar 8 jaar oud, en wordt 2-3x per week gereden. (zijn eerste 2 jaar onder het zadel reed ik 1-2x per week). Santos zal ook de eerste 1-2 jaar maar 1-2x per week bereden worden. Daarna opbouwend naar een dagje meer. Ik ben van mening dat je zuinig moet zijn met je paard. Een paard zijn rug is pas als laatste 'klaar' (rond de 7 jaar oud). Sommige mensen rijden 5-7x per week met een vrij jong paard. Ik vind dit best intensief (ondanks dat iemand misschien aangeeft maar 30 minuten te rijden, vind ik de hoeveelheid per week gewoon persoonlijk te vaak).

Art_Ificious

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:48

Topsport paarden of recreatie paarden die niet moeten presteren. Daar zit idd groot verschil in. Mijne is recreatie paard en zal dus maar 1 á 2 x per week bereden worden. Zelfs nu rijd ik al niet dus ik kan wachten hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:51

corrina1994 schreef:

Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!

En uit onderzoek is bewezen dat dit dus onzin is. Een paardenkliniek krijgt meer paarden met blessures aan de benen die op oudere leeftijd zijn ingereden. Dan als ze in hun 3de levensjaar zijn ingereden.

Hier worden ze in principe in hun derde levensjaar beleerd. En kan meedelen dat ze geen blessures hebben gekregen hierdoor. Wel hoeven ze bij ons niet vanaf het begin al aan de teugel te lopen. Dit mogen ze uit zichzelf gaan aanbieden als ze ontspannen gaan lopen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:10

Citaat:
En uit onderzoek is bewezen dat dit dus onzin is. Een paardenkliniek krijgt meer paarden met blessures aan de benen die op oudere leeftijd zijn ingereden. Dan als ze in hun 3de levensjaar zijn ingereden.

Interresant, heb je misschien een bron van dat onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:15

MaricoGraphy schreef:
Topsport paarden of recreatie paarden die niet moeten presteren. Daar zit idd groot verschil in. Mijne is recreatie paard en zal dus maar 1 á 2 x per week bereden worden. Zelfs nu rijd ik al niet dus ik kan wachten hoor.

Gezien de problemen die jij er al mee hebt houd ik mijn hart vast als je hem werkelijk zelf wil inrijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:18

Het ene paard is de andere niet. Je hebt ze die zijn met 3 nog echt puppy en die hebben gewoon langer tijd nodig, zo ook de hele grote paarden, die zijn dan nog echte slungels en hebben langer nodig. Op zich vind ik het niet zo kwalijk om ze iets op te pakken met 3 en ze daarna weer een tijd vakantie te geven door ze lekker in een koppel op het land te gooien.
Maar TS je hebt wel gelijk, veel mensen hebben haast en willen zo snel en zo veel mogelijk doen het een jong dier en vergeten daarbij het belang van het dier.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:19

tess_84 schreef:
Die kinderen dragen ten eerste geen mens van pakweg 1/6 van hun eigen gewicht mee en ten tweede is topsport enorm belastend voor de gewrichten ja. Niet voor niets dat topsporters max tot hun 30ste meegaan. Dat is toch erg jong? Zelfde geldt voor paarden die te vraag te zwaar getraind worden. Die krijgen gewoon vroeg last van hun gewrichten.
Sport is gezond, maar té is nooit goed, ook niet voor kinderen in de groeifase!

Zullen we het op 1/10e houden?
Topsport zeg je? Dat snap ik ja. Ik zou ook niemand aanraden om een 3 jarige een *** cross te laten lopen.
Maar waar vergelijk je zadelmak maken nou mee dan? Is dat bewegen? licht of zwaar sporten? of topsport?

Hoe belastend is op een rug zitten nu eigenlijk? Kan iemand daar een zinnig antwoord op geven.

Als ik hier zie hoe maf mijn bijna 3 jarige loopt te doen (24h buiten) zou ik hem bijna dat plaatje met die groeischijven laten zien. Foei! mag jij niet, je groeischijven zijn nog niet gesloten!

En over 1 keer per week rijden: spieren hebben daar niet zo veel aan. 2x per week zou dan beter zijn. Dan kun je opbouw verwachten. Niets mis met 1 keer overigens, maar dan alleen om ze iets te leren.

annibel

Re: paard te jong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:23

Ik ben met m'n arabiertje pas op 7 jarige leeftijd begonnen met longeren, na een maand er 10x op gegaan en weer vakantie gegeven.. Ze is dit jaar 9 geworden en doet door tijdgebrek nog steeds heel weinig.

Ik vind met 3 jaar al rijden erg vroeg, helaas gebeurd het heel veel..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:24

Ik heb nu een paardje die 1 maart 2 jaar is geworden (in mijn bezit sinds zijn 6de maand).
Hij word in april gecastreerd en mag daarna volop genieten in de wei met soortgenootjes.
Als hij in okt nov weer binnen komt ga ik lekker met hem aan de slag.
Eerst lekker poetsen met hem om tutten dat hij aan alles gewend raakt douchen en wat schrik training in de bak.
Als hij drie is wil ik langzaam aan beginnen met het longeren aan het halster.
2 a 3 keer per week een 15 minuten ong.
Stap en draf werk en de stemhulpen leren.
Als hij dat gewend is langzaam aan het zadel en hoofdstel erop om te wennen.
En als hij dat allemaal goed accepteert zonder spanning eens proberen er op te gaan zitten.
En vanaf dat moment 2 a 3 keer per week een 15 minuten onder het zadel en langzaam maar zeker opbouwen maar wel met de kijk op hem in hoeverre hij het aankan in zijn koppie.
Dus wel met drie beginnen maar rustig aan opbouwen en dan met een jaar of vier wat gaan uitbreiden. wat langer rijden en wat meer van hem vragen maar alles op zijn tempo.
Twee jaar vind ik persoonlijk veel te vroeg om te beleren.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:15

FriesWytske schreef:
corrina1994 schreef:

Hier worden ze in principe in hun derde levensjaar beleerd. En kan meedelen dat ze geen blessures hebben gekregen hierdoor. Wel hoeven ze bij ons niet vanaf het begin al aan de teugel te lopen. Dit mogen ze uit zichzelf gaan aanbieden als ze ontspannen gaan lopen.

Dit is niet onzin, je moet werk gewoon rustig opbouwen. Pezen harden ook uit door werk. Bijvoorbeeld veel op het harde stappen. OOK en JUIST onder het zadel. Het maakt niet uit hoe oud een paard is. Je moet gewoon rustig opbouwen.