Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
hoogendroog schreef:Ik denk je een beetje overdrijft: paard zou amper 3 zijn en al een veulen hebben gehad en op d'r 2e zijn ingereden.... dan is ze dus als jaarling gedekt, veulen gehad op d'r 2e en toen ook ingereden.Geloof jij het?
Cas123 schreef:Hoii!
Ik moet dit even kwijt omdat ik het steeds meer zie/hoor/lees.
Dit is geheel mijn mening, ik ben benieuwd wat jullie denken.
ik ken een merrie, is amper 3 jaad oud. Ze heeft al een veulen gehad en is met 2 jaar ingereden. Ik lees steeds vaker hier op bokt dat paarden met 3 jaar worden ingereden en er volop mee getraind wordt. Ik snap dat niet, laat paard lekker paard zijn en zet het tot 3,5 op de wei. Doe er wat basis dingen mee zoals: wandelen, halster + touw accepteren en bostel eens in de week. Meer niet. Ga met 4 jaar lekker rustig longeren en ga met 4.5 / 5jaar inrijden. Ik vind het zo zonden van je paard! Of ben ik nu gek?! Wat vind bokt hier van en zou iemand mij kunnen uitleggen waarom paarden zo vroeg worden ingereden????
Veel groetjes.
Amaris schreef:baszo17 schreef:ik vind het per paard verschillend.
Het ene paard is er als 3 jarige echt klaar voor, zowel lichamelijk als geestelijk om nieuwe informatie op te doen door middel van berijden.
Mijn eigen paard is als 3 jarige voor de wagen gezet. onder het zadel is ze pas als 5 jarige zadelmak gemaakt. Ze was qua gedrag heeeel lang baby, maar lichamelijk wel klaar om aan het werk te gaan. Bewust heb ik gewacht met het zadelmak maken vanwege haar jonge en frisse gedrag.
ik heb het hier over rustig aan oppakken, zadelmak maken en doorrijden.
Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...
Het is gewoon wetenschappelijk vastgesteld op welke leeftijd groeischijven sluiten. Het is echt niet zo dat bij het ene paard de groeischijf in de rug op 3-jarige leeftijd dicht is, en bij het andere paard pas met 6 jaar.
corrina1994 schreef:Ik ben het met je eens TS!
Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!
MaricoGraphy schreef:Topsport paarden of recreatie paarden die niet moeten presteren. Daar zit idd groot verschil in. Mijne is recreatie paard en zal dus maar 1 á 2 x per week bereden worden. Zelfs nu rijd ik al niet dus ik kan wachten hoor.
tess_84 schreef:Die kinderen dragen ten eerste geen mens van pakweg 1/6 van hun eigen gewicht mee en ten tweede is topsport enorm belastend voor de gewrichten ja. Niet voor niets dat topsporters max tot hun 30ste meegaan. Dat is toch erg jong? Zelfde geldt voor paarden die te vraag te zwaar getraind worden. Die krijgen gewoon vroeg last van hun gewrichten.
Sport is gezond, maar té is nooit goed, ook niet voor kinderen in de groeifase!
FriesWytske schreef:corrina1994 schreef:Ik ben het met je eens TS!
Steeds vaker zie je paarden die met 3 ingereden worden en dan ook meteen elke dag beweging krijgen, dus longeren, rijden, naar buiten, dressuurles etc. Dat is onwijs belastend voor de pezen die nog niet uitgehard zijn maar ook mentaal voor een paard een grote inslag!
En uit onderzoek is bewezen dat dit dus onzin is. Een paardenkliniek krijgt meer paarden met blessures aan de benen die op oudere leeftijd zijn ingereden. Dan als ze in hun 3de levensjaar zijn ingereden.
Hier worden ze in principe in hun derde levensjaar beleerd. En kan meedelen dat ze geen blessures hebben gekregen hierdoor. Wel hoeven ze bij ons niet vanaf het begin al aan de teugel te lopen. Dit mogen ze uit zichzelf gaan aanbieden als ze ontspannen gaan lopen.