Leer je meer van 1 paard rijden of van veel verschillende?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:33

Ik denk dat het vooral belangrijk is om een paard langere tijd te rijden, zodat je hem/haar ook echt leert kennen en vooruitgang kunt boeken. Als je elke week een ander paard rijd krijg je geen kans om iets op te bouwen, en zal je dat opbouwen dus ook nooit leren.
Aan de andere kant, als je alles op één paard leert, leer je nooit om je aan te passen, nieuwe manieren te vinden en omgaan met verschillende karakters.

Het meest ideale zou wat mij betreft dus zijn om wel meerdere paarden te rijden, maar wel allemaal voor minstens een half jaar/jaar.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

Naar mijn idee beide, op meerdere paarden leer je omgaan met verschillende paarden en hun karakters of juist anders rijden terwijl je op een steeds dezelfde paard veel meer gericht kan rijden en weet waar je aan moet werken.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:36

Ik rijd nu op een manege met een vast paard (wisselen mag natuurlijk wel altijd), en op mijn vorige manege werd ik ingedeeld, ik vind het fijner om een vast paard te hebben, omdat ik nu een beetje kan wennen aan hetzelfde paard en ook vooruitgang kan zien bijvoorbeeld :)

Diane_Basje

Re: Leer je meer van 1 paard rijden of van veel verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:40

Ik denk dat je van verschillende paarden meer vaardigheden bij jezelf ontwikkeld, wat zeker in de basis heel goed en belangrijk is. Tenzij je in de basis aan vertrouwen moet werken, dan kan het nuttig zijn het aantal paarden beperkt te houden (1 paard vind ik dan een risico, omdat de overstap naar een ander paard weer moeilijker wordt)
Ik denk dat je op hetzelfde paard meer gericht leert problemen op te lossen, maar daar moet je dan wel vaardigheden voor ontwikkeld hebben.
Ik denk dat er voor iedereen in ieder geval een stukje (behapbare) uitdaging in moet zitten, zodat je wel gestimuleerd moet worden

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:42

In de diepte op 1 paard en in de breedte op meerdere paarden:
met diepte bedoel ik: veel verschillende oefeningen, finetunen van techniek, lange termijn gevolgen van jou manier van rijden.
Met breedte bedoel ik: Know-how over het rijden, hoe verschillende paarden reageren op een bepaalde hulp kan je heel veel vertellen over jou manier van rijden, bij het ene paard leer je meer over het aanspringen, bij het andere paard meer over doorzitten (Bijvoorbeeld)

Ik vond het bijzonder interessant om een eigen paard te hebben en die zelf door te rijden omdat ik alles zelf erop kon zetten en zelf kon onderhouden.
Ik vond het daarbij ook heel prettig om ook af en toe eens op het paard van een ander te gaan zitten om mij bij de les te houden, soms sluipen er foutjes in waarop een ander paard veel heftiger reageert dan je vaste paard omdat die het ondertussen wel gewend is.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:44

Zo denk ik ook dat het voor een eigen paard goed is om er eens iemand anders op te zetten. En op een manegepaard een tijdje achter elkaar een consequente ruiter te zetten

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:47

Helemaal mee eens Diane, Ik vond het heel prettig wanneer eens een andere ruiter op mijn paard ging zitten en me precies vertelde wat hij voelde en merkte. Ik had geen instructie dus het was heel prettig wanneer iemand me kon wijzen op die kleine details die ik zelf niet meer merkte!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:49

Op de manege rijd ik voornamelijk op hetzelfde paard, van dit paard kan ik onwijs veel leren. Om bijvoorbeeld alleen met je benen te sturen. Terwijl je van een ander paard weer leert om door te pakken, om te blijven zitten met een bok, doorzitten etc. etc.

Zelf heb ik heel weinig ervaring met buitenrijden, door mijn bijrijdje kan ik nu wel naar buiten. Zo 'leer' ik om buiten te rijden.
Zo nu en dan spring ik, weinig ervaring hiermee. Op de manege schrijf ik mij telkens in op hetzelfde paard dat superbraaf is om mijn houding te verbeteren. Als ik mij op mijn standaard-les paard inschrijf moet ik haar over de hindernis heen jagen in plaats van dat ik er heel veel van leer...

Het ligt dus aan verschillende factoren vind ik :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:51

Ik denk dat als je net leert rijden, je meer leert van verschillende paarden. Ieder paard zit anders, reageert anders en daar krijg je wel een stabiele zit van (mits je lest bij iemand die goed zitten erg belangrijk vindt)

Als je een goede zit hebt ontwikkeld, je handig bent geworden met het omgaan met paarden in het algemeen en je inmiddels ook zelf al wat kan. Dus jezelf aan de gang houden en jezelf corrigeren, dan wordt een vast paard heel leerzaam.
-omdat je daar meer een band mee opbouwt,
-omdat je zelf je eigen problemen moet leren oplossen, ze gaan niet vanzelf weg
-omdat het meer confronterend is, gezien jij dan degene bent die het paard scheef maakt of wat dan ook.

Eigenlijk zou je als je eenmaal een eigen paard hebt (gekocht/lease/verzorg/bijrijd) toch af en toe nog op vreemden paarden moeten rijden, om die zit en aanpassingsvermogen niet kwijt te raken.

Daarom vind ik bij de wereldspelen het springen altijd zo leuk om te kijken. Ze moeten dan niet alleen hun paard goed rondkrijgen, ook 3 paarden van tegenstanders. Dan kan je echt zeggen dat je de beste springruiter bent.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:52

Ik rijd nu bijna vier jaar op het zelfde paard met heel af en toe op een ander paard. Ik merk dat mijn rijden extreem is verbeterd, maar als ik nu op een ander paard stap, voel ik me net weer een beginner :j

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:55

Van m'n eigen paard heb ik heel goed/vast leren zitten (vooral tijdens het springen/racen :+ ). Maar toen ik nog op manege paarden reed heb ik vooral zelf veel geleerd, vooral zo'n 'knop' omzetten dat je bij een ander type paard weer anders gaat rijden zeg maar.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:58

Ik had ook een leasepaard. Ik vind dat je veel leert als je op 1 paard rijd echter als je vast loopt is het handig om even op een ander paard te gaan om verder te kunnen met je 'eigen' paard. Dit deden wij ook op de vereniging als je vast liep of je paard reageert niet goed terwijl je het zelf wel goed doet of andersom dat iets nog niet kon en het nog moest leren dan ging je even op een ander paard om dat te oefenen of je zelfvertrouwen weer even opkrikken en dan kon je weer verder. Voor de paarden ook wel goed, bij ons werden ze er soepeler en gevoeliger van dan wanneer er constant een ander opreed.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:11

De basis en vertrouwen krijgen leer je het beste op een lief betrouwbaar ervaren paard wat je doed kent.
Heb je de basis onder de knie en wil je écht leren paardrijden (en dus niet leuk meeliften op een manegepaard) moet je veel verschillende paarden rijden.
Veel verschillende paarden die verschillend op iets reageren.

Zo heb ik het ook geleerd. Eerst iedere dag op een brave Welsh pony, daarna een groene driejarige wedstrijdpony waar ik drievoudig Z mee ben geworden. En toen begonnen met heeeeel veel verschillende (jonge) paarden te rijden. Beste leerschool van m'n leven geweest.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:11

Ik ben het heel erg eens met KozieZ! :)

Zelf ben ik begonnen met verschillende paarden rijden op de manege, daar leer je veel van, maar toen ik daar stopte en een verzorgpaard kreeg, leerde ik weer hele andere dingen! Dat heeft ook te maken met instructrice, vind ik. Op de manege leer je de basis en dat is allemaal harstikke leuk en handig, maar toen ik privé les kreeg, begon ik pas écht paard te rijden! En als je dat op één paard doet, dan kun je ook steeds een stapje verder gaan.
Ik rijd nu al een tijdje op hetzelfde paard, maar ik merk dat ik op een ander paard rijden moeilijker vind dan vroeger :oo Je bent op een gegeven moment zo ingespeeld op je eigen paard, dat het omschakelen naar een ander paard lastiger gaat. Zie het een beetje als de hele tijd dezelfde fiets / auto rijden. Als je dan op/in een andere fiets / auto stapt, dan moet je daar heel erg aan wennen!
En wat is nu beter? Waar leer je meer van? Ik denk beiden.. Maar ik denk dat het belangrijkste een goeie instructie is! :)

Eef01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:15

Ik denk dat als je op 1 paard rijd leer je dat paard goed rijden.
Maar als je op meerdere paarden rijd leer je op verschillende paarden rijden. (elke paard reageert anders ect.)

verder ben ik het eens met KozieZ

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:28

Ik denk dat je bij telkens wisselen van paarden moet gokken 'wat van jou is' en wat van het paard. Op maneges waar je uitgebreid met vriendinnen kunt uitwisselen over hoe door te zitten op Las Vegas en hoe Maikel aan te galopperen scheelt al stukken.
Ooit reed ik in de vakantie een paard van een vriendin.
In de hoek tussen M en C ging het dier braaf stil staan. ?
Volgende rondje precies zo, vertrok ook beide keren weer op piepklein kuitdrukje.
Derde rondje lette ik heel goed op: ik gaf een subtiel signaal 'doe maar rustig in deze hoek' - mijn eigen paard zag daar nog wel eens bakspoken.....

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 14:48

Wat ik zelf wel prettig vindt van het hebben van een leasepaard is dat me gewoon heel zeker op haar rug voel en veel durf. Maar dat ik ook tijdens de lessen en privelessen steeds weer verder kan gaan met waar ik gebleven was. Ben nu veel bezig mt rechtrichten en buigen en langzaam aan gaan we haar leren aan de teugel te lopen. Zij leert daar steeds een beetje meer van, maar ik ook.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:05

Ik denkt dat het goed is (wanneer je de mogelijkheid hebt) dat je er goed aan doet om 1 vast paard te rijden en af en toe ook op een ander/ manage paard.

Van continu het zelfde paardrijden word je "goed" op dat paard, maar wanneer je dan op een ander paard stap moet je weer helemaal wennen. En van continu andere paarden rijden word je "handig" met verschillende paarden, maar kan je niet echt aan je zelf werken omdat je je steeds aan het paard moet aanpassen.

Ik denk dus dat je juist van een vast paard en af en toe een ander paard over het geheel beter wordt!

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:19

de periode dat ik gemiddeld 10 paarden per dag reed ( waarvan er wat verkocht werd en nieuwe bij kwamen) heb ik toch echt leren rijden.
je leert om verschillende technieken toe te passen. van 1 paard kan je veel leren, maar geen paard is het zelfde. bij dat paard werkt het ene en bij een ander paard werkt het juist helemaal niet.
ik heb meer dan 200 verschillende paarden onder mn kont gehad en ik durft van me zelf wel te zeggen dat ik op vrijwel elk paard weg kan stappen. ( en dan ben ik niet heel arrogant)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:28

Allebei :D

Van een paard waar je echt een band mee op kan bouwen (dus niet waar nog veel meer andere mensen op rijden), leer je zo veel meer dan manege paarden. Maar ik rijd ook wel regelmatig andere paarden bij vriendinnen bijvoorbeeld. Was wel leuk vorige keer. Ik stapte op die pony, ik zat er nog nauwelijks op en paard ging er al in galop vandoor :') Ik legde m'n been wsl direct (onbewust natuurlijk) aan. Mijn bijrijdpaard is super relaxed en reageert daar niet zo op. En dat soort dingen houden je scherp... Omdat je toch slechte gewoontes aan leert als je alleen maar op 1 paard rijdt. Gewoon onbewust natuurlijk.
Ik heb nu 2 (vaste) bijrijdpaarden. Een westernpaardje met flakke gangen, heel braaf en lief. Doet geen stap verkeerd.
En een gelders paard die best hoog opgooit en soms wat heet kan worden.
2 totaal verschillende paarden dus, IMO leer je hier wel beter van rijden. Door op totaal verschillende paarden te rijden. Je moet dingen namelijk ook op verschillende manieren oplossen. Een oplossing wat voor het ene paard werkt, kan voor een ander paard helemaal niet werken. Je leert dus zoveel hiervan.
Dit zijn trouwens wel alleen maar eigen paarden waar ik op rijd. Manege paarden rijd ik nooit op.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:24

Ik denk dat het een hele grote misvatting is om te zeggen dat je van een manege paard niets leert. JE leer er in de meeste gevallen geen grandprix op rijden. Maar juist op de manege leer je veel verschillende paarden rijden, en omdat manege paarden vaak wat minder gevoelig zijn (door veel verschillende hulpen) leer je op een manege paard juist om aan je zelf te werken.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:30

Voor mij is het meerdere paarden. Ik ben recreatief heel lui geworden met de twee rijpaarden die ik had, en de dochter van een wist een hoop dingen niet die moeders wel goed kende en toen merkte ik hoe lang ik eigenlijk ervan uit ging dat mijn merrie alles al deed. Dus ik heb ervan geleerd. Een paard kun je zeker veel van leren maar zodra een paard iets kent dan begint het zo vanzelfsprekend te worden dat je niet echt meer nadenkt (voor mij dan). Een ander paard hoeft niet zo te reageren en dan moet je weer gaan oefenen en dan moet je dus weer gaan werken. Daar leer ik dan van bij.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:35

Gillbo schreef:
Ligt eraan wat je doel is.
Wil je hoog de sport in dan zal 1 paard je meer leren.
Wil je de basis goed beheersen dan zijn meerdere paarden juist goed omdat je dan de verschillen leert

Precied dit.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:51

Wie zegt hier dat je van manege paarden niets leert dan? :P
Mijn ervaring is dat je véél meer leert op een 'eigen' paard dan op een manege paard. Maar dat je niks op een manegepaard leert is zeker niet waar. Met een 'eigen' paard leer je ook dat paarden veel meer is dan alleen rijden, en alles naast rijden hoort ook bij het paardrijden vind ik. Ook de omgang bijvoorbeeld. Ook kom je met een manege paard gewoon niet zo ver omdat er zo veel mensen op rijden. Als je zo'n paard iets aan wil leren, leert hij het ook zo af omdat er zoveel andere mensen op rijden.

Nu is het wel zo dat ik western rijd en dan centered riding. En dat wordt gewoon heel moeilijk op een gemiddeld manege paard, omdat manege paarden daar gewoonweg dood voor zijn. Die hulpen kennen zij gewoon niet. En dat vind ik zo'n nadeel van manege paarden, dat het vaak een kant op trekken is. Ik zou denk ik nooit goed kunnen rijden met mijn rijstijl op een gemiddeld manege paard. Misschien wel op een western manege paard dan, dat is al meer mijn rijstijl.
Maar het is zeker goed om te leren hoe je dingen kan oplossen, door op verschillende paarden te rijden. Elk paard is namelijk anders en heeft andere aanpak nodig. En door verschillende paarden te rijden leer je dat wel goed. En het houdt je scherp. Wat ik ook al zei, als je op alleen maar op 1 paard rijd ga je foute dingen aanleren waar dat paard ongevoelig voor is (bijvoorbeeld dus been aanleggen), een ander paard reageert daar heel sterk op.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:57

Bij het rijden van verschillende paarden leer je rijden en omgaan met verschillende type/karakters paarden. Bij het rijden van 1 paard leer je dat paard voornamelijk kennen. En wordt je samen met het paard beter. Beide hebben zo hun voordeel. Met 1 paard kun je op elkaar afstemmen en samen snel verbeteren maar het kan ook zo zijn dat wanneer je een paar jaar later een heel ander type paard rijdt je dan als ware weer terug bij af bent. Dat je tegen andere dingen aanloopt wat betreft je eigen houding en de manier van trainen die je dan moet gaan leren. Als je verschillende paarden rijdt kom je die dingen misschien eerder tegen. Maar als je veel verschillende paarden rijdt in korte tijd kan het ook zijn dat men zich teveel focussed op je eigen houding en het paard op dat moment oké te laten lopen maar wordt er minder aandacht besteedt aan het trainen en verbeteren van het paard op lange termijn.