Afhankelijk van de training. Vandaag heb ik eigenlijk alleen maar losgereden, dan is het een kwestie van halsstrekken in draf en uitstappen.
Maar wanneer ik wat zwaarder en langer heb getraind, dan wil ik hem nog wel wat ronder en dieper instellen, en wat stelling vragen beide kanten op, dus ook een stukje contra. Voornamelijk ter controle of hij ook loslaat daarin. Als dat wat naar de zin is is het een kwestie van halsstrekken, en daarna lekker uitstappen.
Ik deed meestal de teugels langzaam verlengen tijdens de laatste draf een paard al stofzuigend door de bak laten gaan, rustig aan terugnemen in stap, stappen tot de ademhaling weer normaal was. Afstappen, zadel en hoofdstel af, halster om en aan de hand verder stappen en evt laten rollen. Daarna ri stal, borstel eroverheen, halster af en wat voer erin.
LadyKim
Geplaatst: 24-02-15 22:33
Tijdens de cooling down ben ik veel bezig met het halsstrekken in alle gangen. Ook het halthouden aan de lange teugel en weer rustig wegdragen valt daar onder( of stappen )
Dit gedurende ongeveer 10 min en daarna nog wat rondjes uitstappen
Meestal laat ik de de teugels langzaam langer worden tijdens de laatste draf en cirkel op beide handen wat rond. Daarna terug naar stap. En via het bos 15 minuutjes terugstappen naar stal, soms er ook naast lopend, na een intensievere les. Na een flinke bosrit vind ik het ook wel fijn de laatste kilometer ernaast te lopen.
Ik zie de cooling down niet alleen als een cooling down voor het paard, maar ook voor mezelf. Als het ware moeten we samen een worden en zo samen weer rustig.
Starbreeze
Geplaatst: 26-02-15 12:57
Ik draaf meestal een klein stukje uit en ga daarna uitstappen met een contactteugel.
Soms eindigen we met oefeningen in stap (keertwendingen en schakelen oid). Dan stappen we daarna nog even met een contactteugel.
Als ik afstap gaat direct het zadel losser.
En na het afzadelen zet ik mijn paard als het droog weer is nog een minuut of 10 in de stapmolen om lekker af te koelen met een zweetdeken.
DDDara
Geplaatst: 28-02-15 19:26
De belangrijkste reden van de cooling down is om de afvalstoffen af te voeren. Omdat het onderbeen van het paard slecht doorbloed is is het voor het paard moeilijk afvalstoffen daar af te voeren. Dit is de reden dat de cooling down zo belangrijk is. Zonder de juiste cooling down heb je grotere kans op dikken benen, spierpijn en blessures.
Afhankelijk van hoe zwaar je heb getraind moet je uitgaloperen, uitdraven en uitstappen. De galop en de draf is hier voor extra belangrijk omdat daarbij het bloed goed door het onderbeen wordt gepompt waardoor je meer afvalstoffen mee neemt. Vervolgens stap je uit om het laatste beetje afvalstoffen uit het onderbeen te krijgen. (Uiteraard ook om je paard op adem te krijgen maar dat spreekt voor zich)