Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

kelseyc

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:29

Mijne doet het soms, achteruit lopen of opzij tijdens opstappen.
Pas op de manege deed er eentje dat ook ging met zijn hoefijzer recht op mijn teen staan :+

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:32

Bedankt voor jullie tips! Ik heb er ook wel eens 20 minuten over gedaan. Dat was echt vreselijk.... Ik heb ook geprobeert haar rechter teugel wat strakker te houden, ze ging met haar hoofd die kant op, maar dan gaat ze weer opzij :/ Ik zal jullie tips zeker gebruiken :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:34

hier staan ze stil, ik haat paarden die niet kunnen stilstaan bij het opstappen.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:35

Haat is een groot woord Ayasha.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:37

Niks zo irritant als een paard dat niet stilstaat als je wil opstappen. En daar kunnen zij zelf niks aan doen hoor, komt door de ruiters die de moeite niet nemen ze op te voeden.
Als je op alle slakken zout gaat leggen zal ik speciaal voor jou corrigeren;
Ik heb een grondige hekel aan het slechte gedrag van paarden die niet de opvoeding gehad hebben dat ze netjes moeten stilstaan.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:40

Ik stap ook op met een krukje en mijn paarden staan netjes stil met opstappen en lopen pas weg als ik been geef EN ze hun snoepje hebben gehad ;-).
Één van mijn paarden vond het echt vreselijk eng als iemand op ging stappen (vriendlief is hierdoor een keer op de IC belandt!) maar deed alles voor snoep. Zo heb ik hem met snoep geleerd dat opstappen niet eng is. Het heeft best lang geduurd maar tegenwoordig kan iedereen zonder spanning bij het paard opstappen. Nu krijgen al mijn paarden dus een beloning met opstappen. Misschien heeeel fout maar voor ons werkt het!

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:48

Ik stap altijd op met een krukje, een stuk beter voor de rug van je paard. Als een paard niet stil wil blijven staan pak ik meestal de rechterteugel een stukje korter, meestal blijft hij dan staan.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:53

Ayasha, Daar kan niet iedereen iets aan doen hoor. De vorige eigenaar van mijn paard heeft helemaal niks met haar gedaan, ik mag het allemaal oplossen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:56

SimchaKatie schreef:
Ayasha, Daar kan niet iedereen iets aan doen hoor. De vorige eigenaar van mijn paard heeft helemaal niks met haar gedaan, ik mag het allemaal oplossen.

Dan is het dus nog steeds een eigenaar die het niet gedaan heeft he? Van zichzelf leren ze het niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:57

Daar kan je wel degelijk wat aan doen. Alleen het gaat niet vanzelf. En blijkbaar los jij het meestal op door er iemand bij te halen (dat is wat je zegt in je OP). Dat is niet echt een oplossing, slechts symptoom bestrijding. Hier in het topic is er een duidelijk filmpje geweest voor een angstig paard, maar er is voornamelijk heel veel gezegd dat het geduld is. Het paard terugplaatsen.

Ik heb ook heel wat mogen werken om mijn paard weer gehoorzaam te krijgen door de vorige eigenaar (de eigenaar daarvoor was ik ook, dus het is sowieso de eigenaar ertussen geweest). Maar dat maakt niet dat ik er niets aan kon doen, ik moest er alleen mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:58

Als dat het ergste is wat je moet corrigeren, mag je niet klagen. Nog nooit een paard gehad waarbij dat langer dan een week duurde.
Niets zo heerlijk voor een paard als gewoon dom stilstaan en daar nog voor beloond worden ook :D

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:58

Ja, De vorige eigenaar heeft daar wel voor gezorgt. Maar ik ben er nu wel mee bezig want nu ben ik haar eigenaar..

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 20:59

Mizora, Ik heb heel veel geoefend, Ik sta soms 20 minuten alleen proberen op te stappen. Uiteindelijk haal ik er iemand bij omdat het echt niet lukt. Wat ik ook doe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:00

Haal er nou de eerste dagen even standaard iemand bij, des te eerder heb je het patroon doorbroken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:01

20 minuten is niet lang, reken maar op minimaal een uur als je wil oefenen.

Hoe oefen je dan? Kan je uitleggen wat je dan doet en wat je paard dan doet. Dan kunnen we je misschien preciezer helpen.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:03

Nou, Ik stap altijd op met krukje. Dan zet ik het naast haar, dan staat ze nog stil. Als ik 1 voet op het krukje zet, stapt ze opzij. Dan geef ik haar een ''Stantje'' en dan zet ik het krukje terug. Soms lukt het me om 2 voeten erop te zetten, maar als ik mijn voet in de beugel doe, stapt ze weer opzij...

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:08

Mijn trekpaard heeft een tijd gehad dat hij steeds achteruit liep met opstappen, zelf achteruit zetten hielp niet. Iemand moest hem dus vasthouden als ik opstapte.
Daarna heeft hij een hele tijd braaf stilgestaan met opstappen.
Nu vindt hij dat hij mag lopen als ik zit (m'n voet nog niet in de beugel en zelf nog niks gezegd). Heel irritant, dus dat probeer ik er weer uit te krijgen. Gaat steeds beter :-)

Ik stap trouwens altijd op met krukje.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:12

Mijn paard staat stokstijf stil met opstijgen. Dit is voor mij ook echt noodzakelijk aangezien ik mijn balans hou aan haar en het niet zo heel erg soepel gaat.
Ik heb haar geleerd dat ze stil moet blijven staan totdat ze een snoepje heeft gekregen. Dit om heel duidelijk te zijn => ik heb spasmen en op deze manier kan mijn paard een spasme en een beenhulp nooit met elkaar verwarren.

Het snoepje krijgen zit er zo goed ingetrained, dat als je opstijgt zonder snoepje je weer af kan stappen om een snoepje te pakken. Ze loopt niet zonder snoepje :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:13

kerensa schreef:
Ik stap ook op met een krukje en mijn paarden staan netjes stil met opstappen en lopen pas weg als ik been geef EN ze hun snoepje hebben gehad ;-).
Één van mijn paarden vond het echt vreselijk eng als iemand op ging stappen (vriendlief is hierdoor een keer op de IC belandt!) maar deed alles voor snoep. Zo heb ik hem met snoep geleerd dat opstappen niet eng is. Het heeft best lang geduurd maar tegenwoordig kan iedereen zonder spanning bij het paard opstappen. Nu krijgen al mijn paarden dus een beloning met opstappen. Misschien heeeel fout maar voor ons werkt het!

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik doe het ook op deze manier. Mijn paard heeft opstappen ook altijd een spannend moment gevonden en vind dat nog steeds wel een beetje. Maar met positieve beloning is het vele male minder geworden. Hij blijft keurig staan totdat ik zit en hij zn snoepje heeft gehad.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:17

Mijn paardje kon niet stilstaan met opstappen toen hij bij mij kwam, en ben hier direct mee aan de slag gegaan. Eerst vanaf de grond zonder krukje, gezien ik straks ook in het bos gewoon op wil kunnen stappen als er geen opstapjes in de buurt zijn. Hij vond het niet eng, maar raakte wat uit balans met opstappen en ging daarom lopen. Wat ik deed was, zodra hij weg liep, hem juist aan het werk gezet: Je wil lopen, dan ga je lopen, duurde meestal nog geen 5 minuten en dan wilde hij graag stil staan. Resultaat, ik stap met loshangende teugels op en kon gerust nog 10min zo blijven staan. Heerlijk. Keer erna krukje erbij. Eerst laten snuffelen aan krukje, toen ik op krukje hij ernaast, en ook hier bleef hij keurig naast geparkeerd staan. Momenteel mede door verhuizing gaat het nu even wat minder, en zijn we het opnieuw aan het oefenen, maar deze methode werkte voor hem erg goed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:18

Je loopt dus achter je paard aan. Ga eens proberen om, als je paard een stapje opzij doet, om je paard heen te lopen en dan haar een stapje om te sturen (naar het krukje toe). Haar een standje geven, oftewel corrigeren, zou ik achterwege laten.

Als het probleem al is bij 1 voet op de kruk, dan begin je dus met 1 voet op de kruk zetten. Blijft ze staan? Belonen en weer je voet van de kruk afhalen. Opnieuw, voet op de kruk zetten en als ze stil blijft staan belonen. Als ze direct netjes blijft staan met 1 voet op de kruk, dan 2 voeten op de kruk, als ze loopt: terugzetten, als ze stil blijft staan: belonen. Als ze aan het begin steeds om stapt, na 2 of 3x goed doen bij 1 voet op de kruk, de stap hieronder.

Ga dan (dus bij 1x braaf met 2 voeten op de kruk als ze 1 voet direct goed doet, anders na 2 of 3x achter elkaar 1 voet op de kruk goed doen) een rondje of 2 lopen, aan de hand gewoon.

Terug bij de kruk zetten. 1 voet op de kruk zetten, bij blijven staan: belonen. Dan 2 voeten op de kruk. Doet ze 2 voeten op de kruk direct goed, dan een keer je voet optillen (niet in de beugel zetten nog). Zodra dat goed gaat, wandelen. Iedere goed gelukte poging belonen, iedere mislukte poging, het paard rustig terugplaatsen.

Na voet optillen, komt met de hand druk op de beugelriem zetten, dan voet in de beugel, druk op de voet in de beugel, hangen in de beugel, hangen over het zadel, gaan zitten in het zadel en dan 10 seconden wachten terwijl je in het zadel zit.

Zie je hoe veel kleine stapjes het zijn? En eigenlijk is het steeds dezelfde manier van werken.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 21:21

Wow, Dankjewel! Dat zijn super goede tips!!! Ik ga ze gebruiken! :D

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:37

Mijn pony bleef nooit stilstaan ook niet als papa of mama hem vasthield, het was een nogal brutaal en temperamentvol Welshje. Echt een doerak. Als tiener wat ik lenig zat, ik kon ook vanuit draf opstijgen.
Nu op mijn 31ste ben ik blij dat mijn verzorgpaard keurig stil staat, ik ben niet meer zo lening en dit paard is groter dan ik. Mijn moeder denkt dat opstappen met een krukje de rug spaart. Ze is al 60 en ze wil niet dan haar paard rugklachten krijgt omdat onlenig met haar gewicht aan het paard hangt.

Let op dat je tenen van linkervoet tegen de singel duwt, sommige mensen zetten hun tenen onbedoeld tegen het paard zijn buik en het paard ziet dat dan als aansporing.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:38

Zoals Mizora beschrijft doe ik het normaal ook altijd, is een hele goede methode ook. Werkt voor veel paarden :) Alleen bij mijn huidige hielp dit niet. Bouwde er veel spanning door op. Maar elk paard is anders, dus zou het zeker gaan proberen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:26

Ik lees hier vaak dat men met het krukje achter het paard aan loopt. fout fout fout. Je moet het paard naar het krukje brengen. Stapje vooruit, gaat hij hetzelfde stapje achteruit. stap opzij zelfde stapje terug. Daar worden ze vanzelf flauw van. Ook kun je ze met het hoofd richting een muur zetten, dan hebben ze veel minder de neiging weg te lopen als je eenmaal zit.