kreupel paard uit de proef halen?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Re: kreupel paard uit de proef halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:49

Toevallig dat er onlangs iemand hier op Bokt een filmpje van haar proef in een topic heeft gezet waar ook woorden zijn gevallen of het paard al dan niet uit de ring gehaald moest worden.

Tja, ik vind soms ook moeilijk om te zien als een paard daadwerkelijk kreupel is. Iemand van mijn club rijdt een paard met artrose die soms wel betere dagen heeft dan anderen. Op een goede dag zie je niks aan het paard, op een slechtere dag loopt ze al wat stijver en markeert ze een beetje wat soms wel op kreupelheid kan lijken, hier heeft de jury bij mijn weten ook nooit opmerkingen over gemaakt.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:45

Ik ben een jaartje terug door de jury gewezen op mijn onregelmatig lopende paard! Ik mocht door rijden maar zou streng beoordeeld worden. Ik ben toen door gereden omdat men mij had gezegt dat het kwam doordat mijn paard te veel op de voorhand was.
Helaas bleek het iets anders en staat mijn paard nu al ruim een jaar stil met vooruitzicht op nog een jaar!

Maar door deze jury heb ik uiteindelijk wel de stap naar de dierenarts genomen, dus ben heel blij dat de jury dit aangeeft!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:57

Met mijn vorige paard heb ik het ook meegemaakt. Moest tijdens de proef bij de jury komen. Paard was onregelmatig, en zij vond het zeer ernstig. Nu had dat paard een scheef bekken, en bij veel spanning liep ze onregelmatig ja. Van het vasthouden, of vanuit mijn spanning. Maar kreupel was ze niet. Ik legde dat uit, en wilde graag doorrijden voor de ervaring. Hele discussie. Ringmeester kwam erbij, conclusie van jury en ringmeester was: in de wei gooien, en over een paar maanden door de veearts na laten kijken. Ik heb me er uiteindelijk bij neergelegd, die discussie ging ik niet winnen.
Ben naar de 2e proef gereden, andere jury. Daar mijn verhaal gedaan. Zij was zeer coulant. Uiteraard mocht ik niet meer officieel meedoen. Maar zij wilde me wel de kans geven om de proef te rijden. Ze heeft hem ook beoordeeld. En heeft de proef uitvoerig besproken met me. Het was precies zoals ik het zei. Paard was niet kreupel. Maar hield zich strak van de spanning, en door een scheef bekken krijg je al snel tactfouten.
Bedankt jury 1, voor weer een deuk in het zelfvertrouwen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:09

Waarom het dier ontegelmatig loopt is niet terzake. Een onregelmatig paard hoort niet in de wedstrijdring te lopen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:22

rien10 schreef:
Waarom het dier ontegelmatig loopt is niet terzake. Een onregelmatig paard hoort niet in de wedstrijdring te lopen.

Helemaal mee eens! Maar sommige tactfouten (met onregelmatig bedoel ik dan een kreupel paard) komen voort uit spanning. En dan is oefening baard kunst toch ook fijn! En ja, dan kun je HC starten. Maar je weet soms gewoon van te voren niet, dat er die dag veel spanning zal zijn. Het overkomt je, en daar moet zowel jij als het paard mee om leren gaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:01

Kamy, waarom mocht je bij de tweede proef dan off. niet meer meedoen?
Kreupelheid is uitsluiting dus voor 1 proef. Stel er zat een steentje in de hoef en dat verwijder je dan mag je gewoon weer 2e proef starten.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:24

uitsluiting was -2 zei de jury. Vrijwillig verlaten dan maar. uitgesloten van deelname.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:27

Of uitgesloten vanwege kreupel. Weet niet meer hoe het zat. Maar ik mocht niet meer starten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:52

uitsluiting is verlies, met uitzondering van een paar situaties waaronder kreupelheid. Dan krijg je geen verlies.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:37

Adrienne93 schreef:
Jolliegirl,
Sorry hoor maar als je het aan meerdere jury's vraagt die onder andere grandprix jureren en na iedereens mening de beste zijn hier in de buurt, dan ga je er toch vanuit dat het klopt?

Snap niet dat iedereen altijd zo aanvallend moet reageren hier op bokt....
Als je iets hoort van iemand met verstand van zaken ga je er toch vanuit dat dit klopt?
Ik pak echt zeker niet voor alle dingen het reglement er bij hoor... vraag liever dingen aan iemand die het vanuit de praktijk weet te vertellen...

Máár nu staat het geschreven in het KNHS reglement, wat hier gequote wordt. Waarom voel je je dan aangevallen? Het zijn toch gewoon de feiten die hier geciteerd worden?

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:11

Persoonlijk zie ik vaak paarden die niet kreupel maar onregelmatig lopen (ongelijk in pas door blokkades in het lijf). Voor beide gevallen vind ik dat de proef niet gereden mag worden, al vind ik kreupelheid door een pees blessure wel erger van aard dan onregelmatig lopen. Toch wijzen allebei de gevallen op onbegrip of het negreren van het welzijn van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:20

miroxmill schreef:
De jury is géen dierenarts. Dus als ze een deelnemer de ring onterecht uitsturen, zijn hun de dupe.

Dat valt wel mee, maar er zijn een paar dingen waar je als jury rekening mee kunt houden.

"Kreupel" is een diagnose. En die dient alleen door een dierenarts gesteld te worden. Dus zeg niet 'Je moet stoppen want je paard is kreupel', maar 'Ik adviseer je te stoppen omdat je paard onregelmatig toont. Ik adviseer je om er even naar te laten kijken. Als je besluit toch je proef te rijden, wil ik je waarschuwen dat ik bij elk onderdeel waar je paard onregelmatig loopt, laag zal scoren'.

En wat een jury vóór dit verhaal kan doen, is de deelnemer vragen om even een volte linksom en een volte rechtsom aan lange teugel te draven, omdat de jury het idee heeft dat het paard onregelmatig toont.

Probleem opgelost.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:33

Op de jurycursus heb ik geleerd dat je heeel voorzichtig moet zijn met eruit halen door kreupelheid. We zijn immers geen DA en als ruiters echt moeilijk willen doen kun je achteraf een hoop gedoe krijgen.
Als een paard in een gang niet taktmatig is krijgt hij geen enkele voldoende voor alle onderdelen waar hij tactfouten laat zien + onderaan protocol (+ commentaar) Dan kom je al nooit op een wp uit.
Ik heb 1x gehad dat het echt te erg was (ik zat zelf niet te jureren maar was ringmeester). Na de eerste proef zei de jury tegen het meisje dat ze beter kon stoppen (die wedstrijd) omdat dr pony echt niet rad was. Vroeg ze doodleuk of ze de 2e proef gewoon mocht starten... Ja het mag wel..... En reed zo tweede proef in.
Ik vind wel dat (toch best veel) ruiters zo weinig gevoel hebben, een taktfout kan maar een hele proef vol?! Dan zou ik zelf niet eens op m'n paard gaan zitten