Soms in een mulle bak rijden, goed of slecht.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Soms in een mulle bak rijden, goed of slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:28

Ik lees hier dat je daar de achterhand mee kunt versterken. Tja, als je niet eerst de peezen van je paard stuk rijdt op zo'n mulle bodem. Ga maar eens op het strandzand hardlopen, lekker voor de achillispees .......

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:43

Zoals altijd geld ook voor dit té lang of téveel in zo'n bak rijden is niet goed.
Af en toe max een half uur rustig aan ( maar niet erg veel stappen) kan echt niet veel kwaad. Anders zou je op het strand en de duinen acuut problemen krijgen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:13

Dankjullie wel voor alle reacties! Ik kan hier zeker wel wat mee.

Het advies is dus; kan wel, mits met beleid en uitstappen op het hard en vooral niet langer dan een half uurtje begrijp ik.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:27

En instappen op het harde! Geef de pezen eerst de tijd om in 'werkstand' te komen, op te warmen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:34

Bij ons is de bak ook periodes zwaar en rij er dan gewoon dagelijks in. Ik denk dat onze paarden het gewend zijn en sterke spieren plus pezen hebben. Een hele zware dressuur training word hem misschien niet. Maar een gewone training op basis niveau van 35 minuten lijkt mij geen probleem

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:13

Tnx.. En inderdaad Paardjes123, dat geeft me al wel meer rust!

Vandaag was de andere bak trouwens wel weer aardig te rijden. Hopelijk blijft het nu een paar dagen droog haha

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 06:51

RT-V >>> RT-D

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 06:57

Ik heb laatst gelezen dat paarden die op verschillende bodems worden gereden minder last hebben van peesblessures dan paarden die altijd op dezelfde goede bodem rijden.
Neemt niet weg dat je goed moet warm rijden en te veel nooit goed is dus te veel in een zware bak ook niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:54

Kan wel maar met beleid (dus niet te lang). Goed in en uitstappen op het harde.
Wat belangrijker is dan een mulle of niet mulle bak is een "zekere" gelijkmatige bodem. Dus niet hier en daar een zachte plek en de rest goed.

Froukearina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:06

Ik rijd zelf nooit in een mulle bak, omdat ik erg bang ben dat mijn pony zich verstapt (vooral in draf)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:41

Ik gebruik mijn bak als hij er even zo bij ligt soms juist bewust. Niet met een koud paard en meestal basis werk voor 20 minuten.
Ik vindt dat een paard getraind moet zijn op alle ondergronden. Zo maak je ze alleen maar sterker.
Bij een buitenrit of in de cross heb ik niet altijd in de hand hoe de bodem er (aangeharkt) bij ligt. Dan kan je paard beter goed getraind zijn op verschillende ondergronden om blessures te voorkomen.

Ik heb geen angst voor blessures zolang je zo'n bak maar gedoseerd in zet.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:00

Ik ben er van overtuigd dat dit JUIST heel goed voor je paard is, zolang je het maar ter afwisseling houd, dus niet dagelijks doet en niet te lang, dus niet overbelasten en zorgt dat je paard goed warm is voor je hier echt in gaat werken!
Afwisseling van bodemsructuur is namelijk niet alleen goed voor de spieren, maar ook zeker voor de pezen zolang je het maar opbouw! Dus ik zou zeggen DOEN!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 09:23

DDDara schreef:
Ik ben er van overtuigd dat dit JUIST heel goed voor je paard is, zolang je het maar ter afwisseling houd, dus niet dagelijks doet en niet te lang, dus niet overbelasten en zorgt dat je paard goed warm is voor je hier echt in gaat werken!
Afwisseling van bodemsructuur is namelijk niet alleen goed voor de spieren, maar ook zeker voor de pezen zolang je het maar opbouw! Dus ik zou zeggen DOEN!

Dit dus ! :j Trainen op afwisselende bodems is alleen maar positief en zorgt ook nog voor meer tredzekerheid bij paarden .

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 11:00

Ja, Afke is niet van mij dus wil het niet de vernieling in rijden. Nu rijd ik haar voor een vriendin/oud stalgenoot en Afke is van haar moeder officieel. En zij wilt dus niet dat ze in de mulle bak gereden wordt. De instructrice van m'n vriendin geeft ook aan dat het niet even goed is voor de benen maar ik weet zeker dat zij ook er van overtuigd is dat het op de juiste toepassing geen kwaad kan, alleen nu heeft haar moeder dus gehoord dat t slecht is en wilt ze dat absoluut niet meer hebben.

Bovendien is het een fries die zeker nog wel wat uithoudingsvermogen en kracht mag opbouwen. Daar kan juist niet zwaardere bak wel wat in betekenen denk ik dan. Plus, als ze heel fris is is ze in die mulle baan gewoon net wat beter bestuurbaar omdat de andere baan pal langs een weg ligt waar veel over gejakkerd wordt enzo, dus dat voelt wat minder prettig als ze wat fris is.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:30

Als de eigenaar het niet wil moet je het niet doen. Ongeacht of het goed of slecht is voor het paard. Als jij je daar dan weer niet lekker bij voelt kun je beter niet gaan rijden dan daar gaan rijden waar het niet mag.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:33

Weet niet of je aan de nieuwe paardensport kunt komen. Maar hier komt dit onderwerp dus ook aan de orde. En daar wordt door de vroegere dierenarts van de Nederlandse ruiters gezegd, dat als je paarden alleen maar op stabiele en vlakke ondergrond traint. De spieren en pezen lui worden. En dat daardoor juist de pees en spierproblemen ontstaan.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:44

FriesWytske schreef:
Weet niet of je aan de nieuwe paardensport kunt komen. Maar hier komt dit onderwerp dus ook aan de orde. En daar wordt door de vroegere dierenarts van de Nederlandse ruiters gezegd, dat als je paarden alleen maar op stabiele en vlakke ondergrond traint. De spieren en pezen lui worden. En dat daardoor juist de pees en spierproblemen ontstaan.

Inderdaad interessant stukje ;).

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:51

Als je het rustig aan doen is het juist goed voor de banden in de knieën van de achterhand. Let wel op dat je rekening houd met de pezen.

Agterberg bodems zijn heel mooi en fijn maar kunnen ook zorgen voor slappe banden. Dit doordat ze zo mooi glad zijn en niet zoveel vragen van de banden.
Een dierenarts (jan grevers, dierenarts van olympisch dressuur en springsteam) geeft de tip om bij slappe banden af en toe op een zware bodem te rijden. Uiteraard wel verantwoord zodat je de pezen ed niet beschadigd.

Ik zou het dus als afwisseling zeker gebruiken. Niet als standaard.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:59

Als je keuze hebt... Dan zou ik het niet doen, lijkt me niet heel best voor de pezen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:04

Mijn advies is voel goed je paard als je daar rijdt. Ik heb een paard waar zeer voelbaar is dat hij echt mul zand (en die bak is erg mul) niet goed aan kan. Dit ook met buiten rijden. Ik zoek het dan ook zeer zeker niet op met dat paard. Maar rijden op de harde bodem vindt hij top!
De jongste echter, dat is zo'n lichtvoetig hertje, die maakt het niet veel uit. Die zou ik daarin gerust 20 minuten kunnen rijden af en toe. Die zoekt met buiten rijden juist graag de zachtere berm op. Daar houd ik dus rekening mee want die laat ik minder lang over de harde weg draven.

Ik kan vanaf de PC niet beoordelen of je een lichtvoetige of niet lichtvoetige Fries hebt. Ze geven het vaak zelf aan. Wat wel en niet kan is dus afhankelijk van je paard.