Met of zonder zweep/sporen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zweep, sporen, of been?

Sporen
51 (10%)
Zweep
101 (21%)
Alleen been en zit
101 (21%)
Sporen en zweep
25 (5%)
Hangt van het paard af
198 (41%)

Totaal aantal stemmen: 476

Suus___

Re: Met of zonder zweep/sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:46

Ik rij met zit en been, maar heb wel sporen om en vaak een zweep vast :D
Mijne is heel goed voor het been maar doordat er inmiddels aardig wat knopjes geinstalleerd zijn wil hij nog wel eens in de war raken wanneer ik enkel mn kuit gebruik, door de spoor kan ik dan iets preciezer aangeven wat ik wil. Zijn trouwens echt baby knopjes.
Zweep heb ik eigenlijk ook altijd bij me, gebruik hem nooit als voorwaardse hulp maar wel wanneer hij niet reageert op mijn correctie op de schouder die uitzwaait of om iets meer achterbeen activiteit te vragen.

veerieeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:23

Zelf rijd ik met sporen en heb er altijd wel een zweepje bij die ik eigenlijk altijd kan laten vallen :) maar op buitenrit neem ik geen zweep mee en heb ik geen sporen om ;p

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 08:29

Vroeger met sporen en zweep, nu alleen nog met zweep. We doen het nu ivm zijn leeftijd wat rustiger aan dus dan heb ik de sporen niet meer nodig. Sporen was net zoals bij Suus hierboven voornamelijk voor het duidelijker aangeven wat ik wilde.
Vaak is hij echter wel nog zo fris dat ik ook geen zweep nodig heb. :)

Xiao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:15

Verschilde per paard, op sommige reed ik met sporen en op sommige zonder. Geen zweep.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:17

Ik ben voor rijden met been en zit. Maar ik merk dat dit op sommige manegepaarden bijna niet te doen is vergeleken met eigen paard/verzorg paard. In dat geval alleen zweep en alsnog geen sporen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:19

Ik mis een essentiële optie:

"Hangt van de ruiter af"

Er is imo in essentie niets mis met een zweep en/of spoor.... Als de ruiter maar goed genoeg rijdt én het juiste karakter heeft om er verstandig mee om te kunnen gaan...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:23

Ik rijd alleen bij mijn eigen paard met sporen en zweep. De rest van de paarden die ik heb gereden reed ik alleen met zweep. De sporen heb ik helaas nodig om fatsoenlijk in galop te komen. Zonder krijg ik het niet voor elkaar en op aanraden van mijn instructie sporen aangeschaft. Een heel heel heel enkele keer als ik zonder sporen rijd krijg ik het wel voor elkaar om fatsoenlijk in galop te komen maar alleen als ik goede begeleiding heb :( Ja de fout zit vooral bij mij, ik weet het.... Zweep is vooral psychologisch, als ik hem niet vast heb dan heeft ie dat meteen door en stopt ie met lopen. Soms gebruik ik hem als herinnering dat het de bedoeling is dat hij op mijn been reageert of even opletten!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:35

Mijn paard rij ik altijd met zweep. Het is met rijden het verschil tussen moeten schoppen of slechts mijn been aan hoeven leggen. Ik hoef hem zelden aan te raken met de zweep (ik rij met een 50cm zweep) en nooit harder dan een fikse vingerdruk. Nog ver voor de grens waar het bij jezelf pijn doet als je het bij jezelf zou doen.

Nu is dit paard in principe flegmatiek, maar hij is wel heel heftig op de zweep geweest toen ik hem terugkocht. Tegenwoordig kan ik met een lange zweep rijden als ik dressuuroefeningen in stap doe en hem dan toucheren bij de achterhand. Maar de eerste keer dat ik hem reed en hem een tikje gaf, brak hij mijn neus en mocht ik grashappen.

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:39

Alleen met zweep. Voor het geval dat....
Probeer zelf het rijden met sporen zo lang mogelijk uit te stellen. Ik heb 1 zwak been vanwege operaties, wil alleen met sporen gaan rijden als dat echt nodig is. Nu rijd ik in de L alleen met zweep, kan ook M rijden met zweep vanwege dispensatie.

haflinger858

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:41

Ik rij zoo veel mogelijk op zit en been. Is in mijn ogen genoeg. Een vlieg voelen ze ook meteen dus been ook. Als een paard egt geen reactie geeft en dood is aan het been gebruik ik kleine sportjes

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:11

Punz schreef:
Ik mis een essentiële optie:

"Hangt van de ruiter af"

Er is imo in essentie niets mis met een zweep en/of spoor.... Als de ruiter maar goed genoeg rijdt én het juiste karakter heeft om er verstandig mee om te kunnen gaan...

Ben ik het eigenlijk wel mee eens...Vind het dan ook altijd jammer als ik dan weer eens zo'n 'starterskit' zie dat er dan vaak standaard ook een zweep bij zit.

Liefst rij ik zonder sporen en zweep. Op mijn ouwe verzorgknollie kan dat ook prima. De turboknop weet ik zo wel te vinden en ingewikkelde oefeningen waar je een aanwijsstokje bij zou kunnen gebruiken doen we eigenlijk niet zo heel veel meer onder het zadel.

Overigens denk ik dat ik nog wel het meest vriendelijke spoorgebruik heb. Op aanraden van een instructrice heb ik een tijdje met spoortjes gereden op mijn vorige verzorgpaardje om hem weer wat sneller te laten reageren op het been en met als doel om hem uiteindelijk weer zonder sporen te rijden. De volgende dag een paar spoortjes opgesnord en die, onder toezicht van paardlief, over de bakrand gehangen. Paard liep als een trein! Daarna nog een paar keer zo gereden maar voor paardlief was het eigenlijk wel gelijk duidelijk wat de bedoeling was. Die spoortjes liggen sindsdien weer netjes stof te verzamelen, ergens onderin een kast. Instructrice bedoelde eigenlijk een ander soort spoorgebruik, die waarbij je de sporen ook daadwerkelijk omdoet, maar deze manier vond ze ook wel geweldig. En hilarisch. :D

Aan zwepen begin ik liever niet meer. Heb ik als manegeruiter wel mee moeten rijden maar sloeg meer mijzelf dan het beoogde slachtoffer dus dat was eigenlijk een kansloze bedoening. Bovendien krijg ik het gewoon niet voor elkaar om mijn handen netjes te houden én een zweep vast te houden, laat staan die zweep te gebruiken zonder het paard te verstoren en dan gaat het hele concept van zweepgebruik, of dat nu ter correctie, turbo of aanwijsstok is, voor mijn gevoel toch een beetje verloren. Dan maar zonder en wat creatiever zijn als het moet.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:39

Ik rij mijn paard met een zweepje. Dit maakt bij ons als combinatie het verschil tussen constant drijven of een paard dat fijn reageert verder vind ik mijn zweep een fijne manier om te begrenzen en gebruik ik hem ook regelmatig om mijn eigen handen in de gaten te houden (handen rechtop en zweepje ertussen).
Met sporen rijd ik niet. Puur omdat ik fijne wiebel benen heb en nog niet altijd 100% stabiel en bewust ben van mijn zit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:28

MarloesHJ schreef:
Ik rijd alleen bij mijn eigen paard met sporen en zweep. De rest van de paarden die ik heb gereden reed ik alleen met zweep. De sporen heb ik helaas nodig om fatsoenlijk in galop te komen. Zonder krijg ik het niet voor elkaar en op aanraden van mijn instructie sporen aangeschaft. Een heel heel heel enkele keer als ik zonder sporen rijd krijg ik het wel voor elkaar om fatsoenlijk in galop te komen maar alleen als ik goede begeleiding heb :( Ja de fout zit vooral bij mij, ik weet het.... Zweep is vooral psychologisch, als ik hem niet vast heb dan heeft ie dat meteen door en stopt ie met lopen. Soms gebruik ik hem als herinnering dat het de bedoeling is dat hij op mijn been reageert of even opletten!

Dan denk ik dat je opzoek moet naar een andere instructeur. . Sporen zijn nooit de oplossing, maar oefenen wel.
misschien is er iets aan de hand, vindt ie t moeilijk ofzo.

xxRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:44

zonder spoortjes, zweep met of zonder is verschillend bij mijn paard :).

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:33

Verschilt wel per paard , maar mijn huidige jonge paard rijd ik gewoon zonder sporen en zweep. Hebben haar wel even laten wennen aan het rijden met de zweep , maar daarna met lessen weer weggelaten. Sporen kent ze helemaal nog niet en hoop ik voorlopig lekker zo te houden :j

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:41

het verschilt per paard, waar ik mee rijdt.

over het algemeen met zweep en zit.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:45

Toch grappig dat nog best veel mensen met sporen en zweep rijden.
Sporen zijn toch om de hulpen te verfijnen en niet om een paard dat gewoon niet aan het been is vooruit te schoppen? En dat verfijnen lijkt mij pas nodig vanaf hogere oefeningen in hogere proeven, en in die proeven is de zweep niet meer toegestaan :+
Of zie ik nu iets over het hoofd? :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:46

Met zweep, maar gebruik het alleen als zij niet op mijn been en zit luistert en voor kleine aanwijzingen (bijvoorbeeld net meer dat achterbeen gebruiken).

Gelukkig hoef ik het nauwelijks te gebruiken

Naar buiten heb ik een zweep mee voor tegen de koeien (en voor het geval je rare mensen tegen komt)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:51

Meestal alleen met sporen, mag op wedstrijd ook geen zweep bij me hebben. Maar zonder kan ook. Met alleen zweep wordt mijn paard een stuk loperiger en dat wil ik juist niet hebben.

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:59

Ik rijd bijna altijd zonder zweep tenzij ponylief zijn streken gebruikt dan stap ik terug naar stal om een zweepje op te halen en vervolgens mijn rondje af te maken. :D maar het ligt maar net aan het paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:00

Bij mij hangt het volledig van het paard af. Heb oa een luie donder die M2 niveau heeft, nou... Daar heb ik echt wel sporen en af en toe een zweep hij nodig, anders doet ze gewoon 'niets' qua impuls.
Een andere merrie rij ik zonder iets, dus puur op zit en been/teugelhulpen. Bij die merrie KAN ik niet eens een zweep in de hand houden, dan flipt ze al :=
Beide merries zelf ingereden en doorgereden, en blijf het bizar vinden hoe anders ze qua karakter zijn en hoe dit doorgaat mbt de wijze van rijden ( ben als ruiter immers ook een bepaald type).
Daar waar bij de 1 een mini correctie vaak al resulteert in stress en wegrennen, lacht de ander mij uit en negeert zulke hulpen :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:02

Zweep, omdat ik die gewoon handig vind als er weer vliegjes zijn. Kan ik die makkelijk te paard van zijn lijf vegen met de zweep :j

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:14

Sababber schreef:
Ik rij met zweep en met spoor.
Nouja, ik heb de zweep in mijn hand maar gebruik hem eigenlijk nooit. Ze weet alleen donders goed wanneer ik hem niet in de hand heb en dan vertikt ze het om door te lopen :')

Spoor vind ik een andere functie hebben dan een zweep. Ik gebruik mijn spoor echt alleen met figuren rijden, wijken , schouderbinnenwaards.

Dit idd!

Mel1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:32

Ik rij zonder sporen, maar met zweep.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 13:38

OneAndOnlyx schreef:
Ik rij alleen met mijn been en zit. Mijn paard heeft geen van beide nodig omdat ze van zichzelf erg voorwaarts is.

De mijne dus ook, maar het probleem is dat hij zijn balans niet kan vinden en daardoor ontiegelijk hard en plat door de bochten scheurt. Dit heb ik opgelost met een heel klein stomp spoortje en het gaat stukke beter. :j Hoewel mijn paard erg voorwaarts is, moet ik hem alsnog blijven rijden.. Anders loopt 'ie onder me uit.