Punz schreef:Ik mis een essentiële optie:
"Hangt van de ruiter af"
Er is imo in essentie niets mis met een zweep en/of spoor.... Als de ruiter maar goed genoeg rijdt én het juiste karakter heeft om er verstandig mee om te kunnen gaan...
Ben ik het eigenlijk wel mee eens...Vind het dan ook altijd jammer als ik dan weer eens zo'n 'starterskit' zie dat er dan vaak standaard ook een zweep bij zit.
Liefst rij ik zonder sporen en zweep. Op mijn ouwe verzorgknollie kan dat ook prima. De turboknop weet ik zo wel te vinden en ingewikkelde oefeningen waar je een aanwijsstokje bij zou kunnen gebruiken doen we eigenlijk niet zo heel veel meer onder het zadel.
Overigens denk ik dat ik nog wel het meest vriendelijke spoorgebruik heb. Op aanraden van een instructrice heb ik een tijdje met spoortjes gereden op mijn vorige verzorgpaardje om hem weer wat sneller te laten reageren op het been en met als doel om hem uiteindelijk weer zonder sporen te rijden. De volgende dag een paar spoortjes opgesnord en die, onder toezicht van paardlief, over de bakrand gehangen. Paard liep als een trein! Daarna nog een paar keer zo gereden maar voor paardlief was het eigenlijk wel gelijk duidelijk wat de bedoeling was. Die spoortjes liggen sindsdien weer netjes stof te verzamelen, ergens onderin een kast. Instructrice bedoelde eigenlijk een ander soort spoorgebruik, die waarbij je de sporen ook daadwerkelijk omdoet, maar deze manier vond ze ook wel geweldig. En hilarisch.
Aan zwepen begin ik liever niet meer. Heb ik als manegeruiter wel mee moeten rijden maar sloeg meer mijzelf dan het beoogde slachtoffer dus dat was eigenlijk een kansloze bedoening. Bovendien krijg ik het gewoon niet voor elkaar om mijn handen netjes te houden én een zweep vast te houden, laat staan die zweep te gebruiken zonder het paard te verstoren en dan gaat het hele concept van zweepgebruik, of dat nu ter correctie, turbo of aanwijsstok is, voor mijn gevoel toch een beetje verloren. Dan maar zonder en wat creatiever zijn als het moet.