Ah ja... een Fries, dáár stap je zo weer op!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:16

hier ook een fries waar ik na een week zo weer mee op buitenrit ga, ik merk geen verschil want ze is altijd al best voorwaarts geweest :Y)

Mirjam1202

Re: Ah ja... een Fries, dáár stap je zo weer op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:17

Hier een Haflinger waar je naar meer dan een half jaar nog zo op kan! Het moet wel een beetje opgepakt worden, maar ze zou absoluut geen streken of iets dergelijks uithalen!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:19

De Boulonnais waar ik ook wel eens een buitenrit mee maak kan echt een half jaar stil staan en dan kan je ontspannen naar het bos. Maar in een stal is ze sowieso niet te houden. Een nachtje gaat net.

Ze heeft zelfs nog nooit van haar leven in de bak gelopen..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:25

Mijn paard kan kan je elke dag buiten zetten maar die moet echt eerst een dag longeren voordat je er op stapt na een paar dagen stilstaan.

Ligt aan 2 dingen: haar leeftijd maar ook zeker haar karakter. Ze is veel te jolig als je direct op wil stappen en maakt dan een paar hoge vreugde sprongen.. Een half uur lang...

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:30

geen idee als het door het ras komt.

ik heb hier namelijk een arabier merrie lopen wel 24/7 buiten pony is 6 jaar mar ook als we op vakantie gaan 3 week en ik kom terug g ik vaak even relaxt op buitenrit en ze is dan altijd braaf.
nu vanwege school en stage rij ik soms ook 3 a 4 dgen niet nooit wat aan de hand bij beide niet de anderre is 4 jaar

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 15:32

Haha, er zijn al heel wat rassen voorbij gekomen en ik denk dat je nu al de conclusie kunt trekken dat het niet rasgebonden, maar "paardgebonden" is.
Er zijn maar weinig paarden die, na voldoende beweging te kunnen hebben, heel lastig doen (op een enkele GP Fries na dan... ;) )

Hoe zit het met de wat "koelere" paarden, als je die een aantal dagen op stal laat staan, zonder beweging?
(Of gebeurt dat gewoon niet, omdat een ander type ruiter voor dit soort paarden kiest?)

Mijn eigen Fries heeft na een operatie eens een paar dagen stalrust moeten houden.
Of eigenlijk een week, maar na een paar dagen heeft hij bijna de hele stal afgebroken en heeft er zelf voor gezorgd dat hij toch weer buiten stond.
(Wonden waren bijna even erg als de operatiewond... :( )

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:34

Mijn vorige merrie heeft 5 maanden op volledige boxrust gestaan en mocht er elke dag 2x 10 minuten uit om te stappen en ik ben er na die vijf maanden gewoon weer opgestapt zonder Longeren vooraf. Ze kwam bij de muren omhoog in stal maar eenmaal het zadel op was het net of ze doorhad dat ze weer iets mocht doen maar op een rustige manier en ja zij was ook een Fries.
Laatst bijgewerkt door meisje2000 op 18-12-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 15:34

Haha, ik lees dat ik mezelf eigenlijk al meteen antwoord geef... ;)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:07

Mijn fjord kan ik ook zo weken niet rijden en er dan zo mee weg rijden. Moet je het grondwerk even opnieuw bevestigen, maar hartstikke rustig.
Maar goed ze is ook liever lui dan moe.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:13

Hier een Fries die, bij slecht weer, wel veel op stal staat.
Je doet haar er gewoon echt geen plezier mee, om d'r met regen en/of storm in de paddock te zetten.
De wei is kleigrond, dus dat werkt bij nattigheid ook niet.
Ik kan gewoon opstappen, al heeft ze een week stil gestaan.
Natuurlijk probeer ik wel te voorkomen dat ze zo lang stil staat.
Ze is dan iets voorwaartser, maar dat vind ik eigenlijk wel lekker.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:44

Ik denk dat het een combinatie is van karakter en hoeveel vrije ruimte ze hebben.

Opzich lopen mijn ponys de hele dag en nacht samen buiten, en ze spelen genoeg. En de een als je die gaat longeren kan die exploderen en de ander is altijd zo mak als een lam. Maar toch denk ik wel degelijk dat een paard dat in een kudde staat altijd iets rustiger zal zijn dan dat je hetzelfde paard opsluit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:52

Hmz, mijn Flemmingh x Jazz krijgt nauwelijks krachtvoer maar die kan ik beter iedere dag longeren nu het frisser is. Je kán er wel zo op, alleen schiet ie dan vaker weg en is hij heel scherp op vanalles en dat rijdt gewoon het eerste half uur niet zo lekker. In de omgang is hij wel heel rustig maar dat is altijd zo.

Normaal gesproken longeer ik hem 2x in de week (ook zomers) zodat hij zijn ei toch even kwijt kan, maar dat is nu gewoon niet genoeg. Blijf toch graag heel.

Mijn vriendin zei, dat komt omdat het nu zo koud is, moet ie heter worden om op temperatuur te komen :))

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:00

Hier een fries die in de winter 6 uur lang buiten staat en in de zomer max 12 uur lang.
Maar... Elke dag rijden of niet.
Die moet je eerst aan de lange lijn grondwerken doen, om dr aandacht bij jou te laten komen.
En zodra je die hebt, kun je er op.

Doe je dat niet?

Dan laat ze je alle hoekjes van de bak zien, omdat ze oog heeft voor heel veel andere dingen, behalve jou.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:09

Ik heb een 11 jarige Draver en een 20 jarige vuilnisbak pony. Waarschijnlijk iets Welsh x Nf x Connemara ofxo.
2 weken vakantie gehad. Op Draver was t opstappen en wegrijden, pony stuiterde alle kanten op :').
stonden toen 24/7 buiten

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:27

De fries die ik rijd staat overdag de hele dag buiten en loopt af en toe voor de kar, maar als ik een week of 2 niet gereden heb merk ik dat echt wel aan hem.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:31

Wij hebben een felle pony, Arabier kruising vermoedelijk, waar je ook gewoon op kunt stappen na een week. Ik denk echt dat ik komt door het 24 uur per dag buiten staan. Toen ik nog pensionstal stond en ze hele dagen binnen stond in de winter was er niets mee te beginnen, schrikkerig en heel onrustig. Dus voor mijzelf is het wel bewezen waar het aan ligt.. :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:32

Hier wel eens door zwangerschap en bijbehorende bevalling 10 maanden niet gereden, zadel erop en een buitenrit gemaakt zonder een pas verkeerd te zetten.
Mijne is echt de makkelijkste niet, met bakrijden kan ik altijd wel een rodeo verwachten maar op buitenrit weer superbraaf, raar paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:34

hier vorige week 1 dag niet buiten geweest ivm heel slecht weer. De volgende dag was ze een bommetje hoor!
Met losgooien helemaal uit d'r plaat, plat door de bochten, pfff. Daarna les en dat ging prima. Normaliter staan ze hele dagen buiten en dan kun je ook na een week zo weer opstappen. Het is 3/4 kwpm en 1/4 arabier. Vrij "bloederig" type.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:37

Een van mijn friezen is ook zo. Dagen niets doen, toch kun je zo opstappen. Andere juist totaal niet, die zet het gewoon op een rennen. Hier staan ze ook gewoon hele dagen buiten. Ligt dus ook aan het karakter.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:43

Ligt ook erg aan het karakter denk ik, wij hebben een heel aantal Friezen in de stal lopen. Die van mij heeft een jaar stil gestaan vanwege een blessure, daarna zadel opgelegd en in m'n eentje buitenrit gaan maken... Niets aan de hand. Andere ontploffen na 2/3 dagen al, ook al staan ze overdag gewoon de hele dag in de weide.

Vooral nakomelingen van Doaitsen staan bij ons bekend als bommetjes maar dat kan ook gewoon toeval zijn :=
Laatst bijgewerkt door iEmmaaa op 18-12-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:45

Denk dat het per paard verschilt. De mijne staat altijd buiten, maar is toch razend druk nu ze bijna niet meer bereden wordt.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:45

Starbreeze schreef:
Hmz, mijn Flemmingh x Jazz krijgt nauwelijks krachtvoer maar die kan ik beter iedere dag longeren nu het frisser is. Je kán er wel zo op, alleen schiet ie dan vaker weg en is hij heel scherp op vanalles en dat rijdt gewoon het eerste half uur niet zo lekker. In de omgang is hij wel heel rustig maar dat is altijd zo.

Normaal gesproken longeer ik hem 2x in de week (ook zomers) zodat hij zijn ei toch even kwijt kan, maar dat is nu gewoon niet genoeg. Blijf toch graag heel.

Mijn vriendin zei, dat komt omdat het nu zo koud is, moet ie heter worden om op temperatuur te komen :))

Grappig! Mijn Krack c x Jazz die toch best wel wat krachtvoer krijgt (afgestemd op of we veel rijden of niet natuurlijk) kan ik altijd gewoon opstappen en mee wegrijden. Als hij noodgedwongen een tijdje op stal heeft gestaan is hij natuurlijk wel iets of wat een bommetje, maar prima doorheen te rijden. Als hij echter gewoon buiten heeft gestaan is er niks aan de hand en is het alsof ik de dag ervoor er nog op heb gezeten, geen rare sprongen of wegschieten :)

Leuk hoe twee paarden met ongeveer dezelfde bloedlijn zo anders zijn!

QuintusLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:48

ik heb sinds kort ook een fries.
2 jaar niets meegedaan kon er zo weer opstappen :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:50

Hier een tinker x fjord van 4,5 jaar oud waar ik na 4 weken niks doen zonder zadel en bitloos ben opgestapt. Heul gevaarlijk haha, hij was echt mega braaf :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 17:52

Bij een aantal arabieren die overdag altijd de hele dag buiten staan ben ik meermaals opgestapt nadat ze maanden tot ruim een jaar niet waren gereden :') en die sjokten dan braaf hun rondjes.