Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Re: Hoe breng je een overstap naar een andere instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:48

Zeg gewoon eerlijk dat een nieuwe kijk ook weleens handig is bij je paard en dat je dus een nieuwe instructie gekozen hebt. Ik heb ook altijd de neiging om voor andere te denken met wat ze er wel niet van zullen denken. EN als ik het dan eenmaal doe kom ik er achter dat het allemaal niet zo moeilijk ligt vaak;) Als ik maar eerlijk vertelde waarom.

Mij hebben ze geleerd dat je van de verschillende instructies altijd iets kan leren. Goed of slecht en dat een verfrissende kijk altijd nuttig kan zijn om weer een ander stapje verder te komen. Zeg dat gewoon. Want dat is het toch ook!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:23

Hoe is het gegaan:
Ik stapte op en ik voelde gewoon dit gaat hem niet worden.
Mijn paard deed hysterisch, en ik moest harder en bla bla bla.
Ik werd opeens zelfs angstig (iets wat ik nooit heb ervaren).

Dus na de les, gaf ik aan dat ik niet luister en zelf beetje gefrustreerd raakte...
waarop zij aangaf dat dat allemaal wel meevalt en bla bla bla.
Dus gaf aan: wil je niet kwetsen, maar ik ga wel even verder kijken en andere proberen. Dat begreep ze wel maar ze gaf daarop aan: laat maar weten wanneer je weer wat wilt?

Net alsof de boodschap niet over kwam.
Vandaag geappt dat ze dus mijn paard komende dagen niet hoeft te doen. Hierop ontving ik niets meer.... bel haar komende week nog wel even gok ik, zit mij niet lekker!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:01

Je was dus meer bezig met hoe je het moest vertellen dan met je les, waardoor je paard in de stress schoot en hysterisch begon te doen. Wat zijn paarden toch heerlijke spiegels hè?

Maar... je hebt het gezegd! En de wereld is niet vergaan.
Het voelt misschien nu niet lekker omdat ze niet antwoord, maar misschien heeft ze even tijd nodig om je bericht te verwerken?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 23:18

Ja ik heb een complete feedback serie van mijn paard gekregen.... spit in mijn rug dus nu... goed besluit om te stoppen iig

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:08

Misschien moet je als je haar weer is tegen komt een bloemetje meenemen, en zeggen dat je ontzettend veel geleerd hebt van haar.

Dorith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:19

inderdaad, bloemetje met een lief kaartje eraan met erop hoe veel je van d'r hebt geleerd. Persoonlijk langs brengen komt ook goed over.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:28

Gewoon eerlijk zeggen hoe het staat en dat je bij een ander gaat lessen. Zelf heb ik er een hekel aan als mensen er omheen gaan draaien en andere redenen gaan verzinnen.
Hoe moeilijk is het om de waarheid te zeggen? Geef haar een bedankje voor het afgelopen goede jaar en klaar.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:43

Snollygoster schreef:
Ik heb de lessen met mijn instructeur gewoon afgebouwd tot op het punt dat ik helemaal geen les meer van hem nam. Toen heeft mijn moeder het hem gezegd (want ze nam ook les bij hem) dat ik een paar lessen van iemand anders heb gehad.
.

Hier zou ik dan weer totaal niet van gecharmeerd zijn. Niet eerlijk zijn en dan ook nog via je moeder? :(
Maar TS, ik heb het gelukkig nog niet vaak meegemaakt, maar ik herken het van beide kanten. Ik stop zelf mijn hele ziel en zaligheid in een combinatie (anders begin ik er niet aan), doe vaak extra dingen, denk mee, lever vervoer, klanten appen mij middenin de nacht, ik leen spullen uit, kom soms op verjaardagen etc. Zakelijk en vriendschappelijk loopt door elkaar heen als je zo nauw samenwerkt. Als iemand je dan opeens 'laat vallen' (zo is het natuurlijk niet, maar zo kan het wel voelen) steekt dat. Het beste is inderdaad eerlijk zijn, maar pak het wel een beetje zacht in en liefst VOOR de roddel zich verspreid, VOOR iemand het van een ander hoort etc...
Anderzijds heb ik zelf ook wel eens gebroken met een trainer, omdat zijn manier als basis geweldig was en voor mij echt de bouwstenen van de rest van mijn paardenleven zal blijven, maar toen de fundering er lag wilde ik iemand die een stapje verder kon..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:49

Toevallig zijn de eigenaresse van mijn bijrijdpaard en ik net een paar weken geleden geswitcht. Zij had 5 jaar les van haar gehad, ik een half jaar. Uiteindelijk was het een heel lang verhaal en dat heeft de eigenaresse van m'n bijrijdpaard via de Whatsapp naar de instructrice gestuurd, en ik mijn kant van het verhaal ook.
We hebben toen samen nog een leuk cadeautje en een doosje Merci gekocht :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:01

Voor dit soort dingen kun je in de meeste gevallen maar gewoon eerlijk zijn.
Ik heb een tijdje geleden ook mijn instructrice gemeld dat ik niet meer weet wat ik moest en er aan zat te denken om te stoppen. Dat begreep ze goed, nu dus gestopt, dit is helaas per mail en app gegaan want ik had haar al drie maanden niet gezien. Ik trok het niet om dit nog langer te rekken en nog een les te plannen. Ik wil gewoon verder en dat begreep ze gelukkig.

1metjePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:17

Eerlijk zijn staat voorop! Ik heb een paar klanten gehad die zeiden vanwege vakantie en drukte even niet te lessen en wel weer contact zouden opnemen. Helaas hebben ze gewoon niets meer laten horen over lessen.

Ik persoonlijk vind het fijn als mensen eerlijk zijn (niet alleen als instructrice), soms werkt het gewoon niet meer of wil je om wat voor reden naar iemand anders.

Heb ik zelf ook wel eens gedaan, niks ergs toch?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:20

Wees eerlijk en duidelijk, daar hebben jullie beide het meeste aan. Een uitgebreide uitleg is niet nodig.
Je kan iets zeggen van, bedankt voor alle lessen etc etc. En dan maar wij hebben nu een punt bereikt dat het beter lijkt om te stoppen met de lessen.
De instructrice zal heus niet boos worden, en zal daar gewoon begrip voor hebben je kan namelijk niet voor eeuwig aan dezelfde instructrice vast zitten, want jij en je paard veranderen ook en je doelen zijn op dit moment anders dan toen je met die instructrice begon..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:49

Inderdaad en iedere instructie heeft zijn eigen manier van lesgeven en dingen waar hij op let
en een net beetje andere blik op je rijden kan nooit kwaad.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:03

Je kunt het ook zo zien, je oude instructrice heeft je zo goed geholpen dat je nu toe bent aan een overstap naar een niveautje pittiger. :) Dat is een grapje natuurlijk maar helpt misschien om het een beetje in perspectief te zien.

'Gewoon' eerlijk zijn. Ik zou als ik jou was uitleggen dat je het moeilijk vindt om te zeggen omdat je bang bent haar te kwetsen, verder zou ik haar bedanken voor alles en klaar. Je zou zelfs zoals Warboel deed bv een doosje Merci kunnen geven. Netter dan dat kun je het echt niet afhandelen.

Succes! Snel afhandelen want hier wil je niet te lang mee rondlopen.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:08

Ach het schijnt heel normaal te zijn hoor om af en toe over te stappen naar een ander. Het kan voorkomen dat je op een gegeven moment een soort van uitgeleerd ben bij diegene waardoor je vast komt te zitten en het plezier er een beetje af gaat. Het is wel jouw geld wat je er aan uit geef dus dat moet wel goed voelen!!

Zelf ben ik hier nog niet echt tegen aan gelopen dat ik uitgeleerd was. Laatste keer dat ik af heb gezegd kwam door de kosten kon bij iemand veel goedkoper lessen waarbij ik ook weer bij leer want ze bevalt me ook super! Wel vond ik het ook moeilijk om af te zeggen hoor.. Want het is een super meid en dat bleek ook wel want ze vatte het allemaal begrijpelijk op geen scheve gezichten dus :).
Laatst bijgewerkt door doemaar op 24-12-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:17

Bonita_Bon schreef:
Snollygoster schreef:
Ik heb de lessen met mijn instructeur gewoon afgebouwd tot op het punt dat ik helemaal geen les meer van hem nam. Toen heeft mijn moeder het hem gezegd (want ze nam ook les bij hem) dat ik een paar lessen van iemand anders heb gehad.
.

Hier zou ik dan weer totaal niet van gecharmeerd zijn. Niet eerlijk zijn en dan ook nog via je moeder? :(

Sowieso had ik toen niet met hem kunnen lessen want ik was vlak voor mijn proefwerken overgestapt naar een nieuwe instructeur, toen kwamen de proefwerken eraan en heb ik van geen van beiden les kunnen nemen. Na mijn proefwerken heb ik gewoon geen lessen meer bij mijn oude instructeur genomen, maar ik heb nooit gelogen ;). Ik dacht dat het moment ooit wel zou komen als ie me zou vragen wanneer we nog eens zouden lessen, maar dat deed hij dus niet. Het was sowieso moeilijk om het te vertellen want deze man is buiten een goede lesgeven ook nog eens een goede vriend geworden.
Ik was sowieso van plan het zelf te vertellen, maar mijn moeder is me (zonder dat ik er iets vanaf wist) voor geweest toen hij vroeg hoe het kwam dat ik zo opmerkelijk snel vorderingen had gemaakt. Dus oordeel niet tot je het hele verhaal kent ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:27

Ik snap dat nooit, de dingen; " Ik heb gewoon geen les meer genomen en gewacht tot ze kwamen vragen wanneer we weer gingen lessen, om het dan te zeggen". Ik vraag zelf nooit aan lesklanten wanneer ze weer komen lessen, als ze willen lessen komen ze het zelf wel vragen neem ik aan.
Zo slordig om het van de instructeur te laten komen om vervolgens te zeggen dat je niet meer komt lessen, zelf kan ik daar niet zo goed tegen. En juist als je instructeur ook een goede vriend is geworden, waarom verzwijg je het dan? Als het een goede vriend is, neem ik aan dat je gewoon eerlijk kunt zijn. Ook als het geen goede vriend is trouwens.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:37

SG1985 schreef:
Dus na de les, gaf ik aan dat ik niet luister en zelf beetje gefrustreerd raakte...
waarop zij aangaf dat dat allemaal wel meevalt en bla bla bla.
Dus gaf aan: wil je niet kwetsen, maar ik ga wel even verder kijken en andere proberen. Dat begreep ze wel maar ze gaf daarop aan: laat maar weten wanneer je weer wat wilt?

Net alsof de boodschap niet over kwam.
Vandaag geappt dat ze dus mijn paard komende dagen niet hoeft te doen. Hierop ontving ik niets meer.... bel haar komende week nog wel even gok ik, zit mij niet lekker!

Net of de boodschap niet over kwam? Zoals ik het lees is de boodschap die je haar vertelde (althans, wat je hier hebt opgeschreven) door haar prima begrepen. Je zegt immers: "ik ga wel even verder kijken en andere proberen". Dat klinkt niet erg definitief en duidelijk. Dus ik snap haar antwoord wel: "laat maar weten wanneer je weer wat wilt"...ze geeft je de ruimte, prima reactie van haar juist!
Dat je daarna appt dat ze je paard niet hoeft doen de komende dagen, moet ze daar dan maar uit opmaken dat ze helemaal nooit meer hoeft te komen? Ingewikkeld maak je het zo hoor.
Ik snap dat het niet makkelijk is, heb zelf ook eens grote moeite gehad om een stalling op te zeggen. Soms werkt het gewoon niet meer. Duidelijk zijn en eerlijk is toch het allerbeste. Omdat je haar niet wilt kwetsen ben je nu, naar mijn idee, best wel vaag gebleven. En dat maakt het júist onduidelijk voor haar. En voor jou dus blijkbaar ook.

Mijn vorige instructrice heb ik ook netjes bedankt voor alle moeite, gezegd dat ik blij was geweest met haar lessen, maar dat ik een andere instructrice had gevonden en daarmee aan de slag wilde gaan. Even goeie vrienden gelukkig. En zo hoort het ook.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:42

Bel haar gewoon even op en zeg dat je geen lessen meer van haar wilt, dat zou ze veel meer waarderen dat het vaag doen. Maar waarom mag ze dan jouw paard niet meer doen?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:43

Ik heb het zelf als instructeur ook meegemaakt dat mensen aangaven over te stappen naar een ander en ondertussen al enkele keren elders hadden gelest. Vervolgens kwamen er verwijten waarom ze overstapten die ze nooit hadden gemeld als zijnde echt een probleem (eentje was bijv dat ze altijd moe was na een les..).
Ik vond dat persoonlijk heel erg pijnlijk omdat er niet open was gecommuniceerd en bij mij hadden ze ook echt niet aan hoeven komen met een cadeautje na een dergelijke actie.

Ik heb ook altijd de stelregel gehad best als je overstapt en daar zullen nooit scheve gezichten over zijn, maar je hoeft niet terug te komen na een half jaar.

Overigens weet ik uit ervaring dat de meeste mensen gemiddeld 2jaar ergens lessen. Hoe goed een instructeur ook is.

Zelf ben ik totaal niet zo. Heb al 18jaar van dezelfde dressuurles en 15jaar vandezelfde springles. Beide topinstructeurs en leer er nog steeds super veel van. En juist doordat je elkaar zo door en door kent is er veel meer ruimte voor verdieping.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:44

Oh, ik zie nu dat het al een week geleden speelde. :+

Citaat:

Als je wilt stoppen met lessen bij haar dan is dit toch niet duidelijk? Dan zou ik zeggen, ik ga niet meer bij jou lessen. Punt. Aangeven dat je wat anders wil proberen en rond gaat kijken is op meerdere wijze uitlegbaar. Zij kan wel denken dat je tot die tijd bij haar wil rijden.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:58

Toch wel een interessante vraag.
Ik zou het inderdaad ook heel moeilijk vinden.
Ik zat een beetje in dezelfde situatie. Ik liep ook vast bij mijn toenmalige instructeur. Die kwam vaak over de vloer op de stal waar ik toen stond en daarom ben ik toen ook gaan lessen bij hem. In het begin ging dat heel goed en boekte ik nog vooruitgang met mn paard, maar later niet meer eigenlijk.
Ik ben toen rond die tijd toevallig ook van stal verhuisd (wilde al een poosje weg van de oude stal wegens omstandigheden) en heb daar ook een nieuwe instructrice gevonden met een hele andere visie en werkwijze die mij eigenlijk super bevalt.
Toen ik wegging op de oude stal heb ik mijn oude instructeur ook gezegd dat ik op mijn nieuwe stal bij een ander ging lessen, omdat dat mij veel beter uit kwam. Op die manier was het wel makkelijker te brengen, vond ik.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 18:39

Ik ga haar komend weekend idd bellen.
Je moet begrijpen dat ik het haar stellig wilde zeggen, maar dicht klapte. Vooral omdat zij er op inhaakte met '' je luistert wel goed naar mij en je gaat wel vooruit'..

Dat maakte het moeilijk, want ik wil niemand kwesten. Toch deel ik de mening dat je het daardoor ook extra moeilijk blijft.

Iemand vraagt hier: Waarom mag ze je paard niet meer rijden? Dat is omdat zij de laatste weken er een slof om gooide. Dat wil ik niet, want ik ga met die nieuwe instructeur een andere weg in, zonder hulpmiddelen. [Slof of niet, dat is een andere discussie... maar wil ben toe aan een nieuw pad]

Ik zou zelf ook nooit op hangende pootjes terug gaan naar iemand.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 18:58

Ik vroeg dat, maar inderdaad duidelijk en kan me er wel in vinden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:02

ik ben laatst ook geswitched. We hadden 2,5 jaar prima les van haar gehad, lieve meid, gaf goed les. Toch geswitched.
Ik ben met een doosje "merci" chocolaatjes bij haar langs gegaan en heb haar heel erg bedankt voor alle hulp en gezegd dat we het nu anders gingen doen... That's it!