Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Firelover96

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:36

Ik heb geen hele losse teugel met instappen, ze moet eigenlijk wel door hebben dat er gewerkt gaat worden. Ik stap wel lang in, maar ik doe dan wel vaak al aantal keer van hand wisselen enzo, om haar goed aan de beenhulpen te krijgen.

Daarna ga ik pas aandraven, en dan natuurlijk rustige draf.

En aan het einde laat ik haar met lange teugel uitdraven en krijgt ze een lange teugel met uitstappen. Met uitstappen kijk ik eigenlijk altijd naar haar ademhaling. Zodra ze weer op adem is stap ik nog twee rondjes en dan mag ze stoppen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:42

ik geef les ( tijdelijk ivm operatie eigen instructrice) op een rijvereniging en de les begint om half zeven en als ik daar dan aankom tien min van te voren zit iedereen al in draf of galop.
afgelopen week konden we niet eerder de bak in dus konden pas echt om 18.30 uur met de les beginnen en heb toen ook gemeld dat we eerst tien minuten gingen instappen met een lange teugel, daar werd raar vanop gekeken. ook lijkt er naar mijn idee ook absoluut geen opbouw in het rijden te zitten en uitstappen werd ook heel kort gedaan. Ik snap dat echt niet maar misschien ben ik van de oude stempel maar ik vind 10 min in en uitstappen heel normaal en ook zeker 20 min draven voordat ik ga galopperen.

Ok wordt er naar mijn idee veel eerder naar hulpteugels gegrepen dan eerder?
In beide lessen heb ik 5 zitten dus 10 op een avond en 8 met hulpteugels, ik vind dat echt bedroevend :(

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:42

Ik neem ruim de tijd om in en uit te stappen. Instappen doe ik minimaal 20 minuten en uitstappen minimum 15 à 20 minuten. Dan ben je wel even bezig inderdaad maar ik heb er alleen maar profijt van. En natuurlijk is dat in- en uitstappen niet traag sloffen maar vraag ik een actieve en voorwaartse stap.

Enkele jaren geleden was ik in de dierenkliniek van Merelbeke en daar werd toen ook onderstreept hoe belangrijk goed in- en uitstappen is. Ze adviseerden daar om minstens 15 à 20 minuten in én uit te stappen, zeker met een paard dat 'koud' van stal komt. Zo lang hebben de spieren, pezen en gewrichten nodig om los en soepel te worden, en ze eerder belasten is vragen om blessures. En ze hadden het er ook over dat er tegenwoordig veel te weinig tijd wordt uitgetrokken voor een goede warming up en cooling down en dat zij daar zo vaak geconfronteerd werden met de gevolgen hiervan, terwijl deze problemen perfect te voorkomen zijn mits een kleine inspanning van de ruiter.

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:46

Mij is altijd geleerd,zodra je opstapt is het aan het werk. Wel beginnend bij het in stap loswerken. Ik loop daarom ook vaak een aantal rondjes ernaast zowel voor als na het rijden.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:49

2 paarden staan zoiezo altijd op de weide en een 3e staat op stal.
Het is van thuis uit 10 min stappen minstens. Dus dan hebben ze vrijwel lange teugel.
Kom ik de bak in begin ik ze voorwaarts neerwaarts los te werken paar rondes.
Dan draaf ik aan en doe ik meestal zo'n 10-15 waarna ik de eerste galop aan neem.
Na het werken doe ik ze weer over de rug wat losstappen en ga ik met lang teugeltje naar huis.
Hier word ook standaard na de training benen en dergelijke afgespoeld.

Roos53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:50

Mij is ook altijd geleerd eerst los te stappen een paar rondes en daarna op te pakken. Ik merk dat mijn warming up per paard echt verschilt; de een heeft een galopje nodig na een paar minuten en de ander laat ik liever wat langer stappen en buigen.
In Ierland echter, waar ik een tijd heb gewerkt, viel het mij op dat men totaal niet deed aan in -en uitstappen, terwijl de paarden meteen van stal kwamen. Meteen er op en draven, galopperen en springen. Deze paarden hadden echter zelden tot eigenlijk nooit blessures of last van stijfheid. Ik vraag mij tot op de dag van vandaag nog steeds af hoe dat zit, want bij mij op stal doet iedereen braaf zijn instaprondjes maar komen er veel vaker blessures voor.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:57

ik stap eerst op beide kanten een aantal rondjes met losse teugel, dan stel ik mijn paard diep, laag en rond in en vraag ik afwisselend stelling. Ik draaf dus ook eerst voorwaarts neerwaarts, hetzelfde in galop. Dan pas pak ik haar echt op bij de loodlijn. Galop is ook zeer belangrijk en handig in je warming up, dat vergeten sommige mensen. Andere vinden galopperen in de eerste 10-15 min ook echt not done, dat kan ik alleen maar tegenspreken. Galop is zeer goed om de buikspieren los te maken bijvoorbeeld :)

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:02

'Los' stappen aan een lang teugeltje is compleet zinloos. Je stapt namelijk niks los, dat doe je met oefeningen. Paard zal dus na 5 minuten aan een los teugeltje ook niet losser of warmer zijn dan toen je erop ging zitten. Hooguit als je paard 24/7 op stal staat, dan misschien wel...

Dus als ik ga zitten, vraag ik vanuit het been nageven en dan gaan we inderdaad aan de slag. We doen wat losmakende oefeningen in stap en na 10 minuten doe ik ook een rondje galop (dus zonder eerst te draven). Galop is namelijk makkelijker dan draf voor een paard. Na dat ene rondje galop doen we de andere hand in stap.

Uitstappen vind ik erg belangrijk en ga ook pas de rijbaan uit als mijn paard op adem is, of dat nu na 5 of 25 minuten is. Met dit weer stap ik af en leg ik er meteen een wollen zweetdeken op, zodat mijn paard niet té rap afkoelt en het ook niet koud krijgt van het vocht door het wasemen. Ik vind het niet meer dan normaal om mijn paard even op adem te laten komen, nadat mijn hij zo'n gave prestatie voor mij heeft geleverd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:04

Mijn paard ging eerst een kwartier de molen in en daarna begon in in stap meteen te werken. Niet meteen strak in de houding maar wel veel zijgangen, wat travers, renvers enz enz. Als ik zonder de molen zou opstappen en 10 minuten ging treuzelen aan een los teugeltje dan trok meneer zijn eigen plan de campagne en was er geen land meer mee te bezeilen.

Overigens vind ik losstappen niet sloom aan een lange teugel rond sjokken. Uitstappen deed ik vaak lekker buiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:36

Wat heb je aan instappen aan een lange teugel? Dat heeft het paard voor je hem uit de wei/paddock pakte, ook al gedaan. Ik neem bij mijn eigen paard na een rondje al contact, lang en laag, stelling, lichtjes buigen etc. Dat doe ik zo'n 5 a 10 minuten voor ik het eerste drafje mee pak. Hij is heel snel los en 'warm' dus langer dan dat is voor hem onnodig, wordt hij ongeduldig van.

Ik rijd een manegepaard eens per week, die staat op stal, dus die stap ik eerst wel een aantal minuten zonder contact, zodat hij even zijn beentjes en lichaam kan 'strekken', gebruiken hoe hij het zelf wilt. Dan ook al wat contact en hem uitnodigen tot lang en laag, in totaal met het losstappen 10 minuten. Als ik geen groepslessen met hem reed, en het dus zelf kon bepalen, dan zou ik dat stappen wel uitbreiden tot denk 20 minuten. Daar heeft dat paard meer in.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:54

Ik rij los door eerst een rondje links en rondje rechts te laten stappen met los teugeltje, daarna vraag ik hem laag en rond en beginnen we met loswerkoefeningen in stap, zowel links als rechts ong 5 min, daarna draaf ik aan, en buig hier ook nog wat, laat hem dan ook nog wat laag en rond, doe af en toe pasje wijken. Moet wel zeggen dat ik met het koudere weer (geschoren) wat sneller aandraaf ivm kou.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:01

Ik geloof niet dat het iets vd laatste tijd is hoor,ik zie het al jaren.
Sommigen zijn al klaar als ik net mijn losgereden ben.
Ik kijk wel echt op mijn horloge,stap echt 10 min in en uit.
Daarna galoppeer ik wel snel aan.Behoud van je paard.
Het gaat niet zo zeer om de spieren als wel om de gewrichtsvloeistof die zorgt voor de smering vd gewrichten.
Voorkomt vroegtijdige slijtage,uitstappen voorkomt spierpijn.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:07

Ik stap aan de volledige lange teugel in 1 rondje rechts en 1 rondje links, gewoon zodat ze de bak even weer ziet. Dan neem ik licht contact en ben ik zeker 10-15 minuten bezig met stappen en af en toe eens draven, daarna pak ik de teugels op (nog steeds niet helemaal op de goede lengte) en na een galopje neem ik de teugels en kort en begin ik ook pas met het echte werk.
Uitstappen doe ik alleen op adem komen.

Longeren word er niet eens gestapt, ook al zo raar...

Ik stap goed in en uit, iemand van stal weet volgens mij niet eens wat stap is...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:10

Echt lang instappen nee... wil niet zeggen dat ik het helemaal niet doe hoor.
Zeker niet in de winter. Zou ik dat wel doen dan zou ze bij de kleinste been hulp ontploffen. Dan draaf ik toch eerst liever de bak door met wat voltes en dat ik dan nog ga stappen wanneer ze wat rustiger is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:12

echt stappen aan lange teugel max een rondje misschien 2 als ik aan het l*llen ben met de bijrijder van mijn merrie. Ze staan 24/7 op weide, daar stappen ze ook al zo. :+ Daarna pak ik op, wel nog laag maar ook rond en contact. Wat figuren in stap, paar keer halthouden, verkleinen, weer verruimen en dan over naar een traag drafje en daar verder in opwarmen. Als ie opgewarmd is gaan we pas echt aan het werk maar stappen aan lange teugel doe ik dus ook maar heel kort. Afronden op dezelfde manier. Terug laag en rond naar een heel rustig drafje een minuut of tien en vaak is ie dan al niet meer nat en zo goed als op adem. Dan nog een paar rondjes aan lange teugel stappen maar ook geen tien minuten meer.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:12

Het is voor mij 5 minuten wandelen naar de bak, daarna stappen we nog 5/10 minuten maar niet met lange teugel, m'n pony is in het begin vaak een beetje kijkerig. Het uitstappen doen we ongeveer 5 minuten en de terugreis, of wat langer als we hebben gesprongen ofzo, iig tot hij goed op adem is.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:16

Ik stap eerst op elke hand ong. 3 voltes met verbinding, zodat hij lekker zijn rug gaat strekken. In draf en stap hetzelfde. Daarna doe ik weer hetzelfde, maar dan met normale verbinding. Dit kost mij ongeveer 20 minuten, maar daarna loopt hij wel echt heel erg fijn.

Met uitstappen ga ik als ik kan met hem een buitenritje maken. Gewoon lekker relaxen en dat vind meneer ook erg leuk. Bovendien ziet hij dan nog eens wat. En anders is het ongeveer 5 minuten uitstappen (Ik ga nooit gelijk van galop uitstappen, maar laat hem eerst nog lekker hals strekken in draf en vanuit daar stappen)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:19

Ik vind dat er vooral veel ontwetendheid is..
Amper los rijden en direct zwaardere oefeningen aan je paard vragen is net zo slecht als wanneer je exact 10 min los stapt aan een lange teugel en dan na die 10 min direct de zware oefeningen gaat vragen.

Ik vind dat men een stuk bewuster mag worden erin, hoe voelt je paard eigenlijk aan? Hoe krijg ik hem echt opgewarmd en los (hoe werken die spieren en gewrichten nou eigenlijk?) etc. Weten we eigenlijk wel wat een goede warming up en cooling down is? Wat is het verschil tussen die 2??

Ik ben dan ook helemaal allergisch voor die standaard schemaatjes en mensen die ALTIJD op dezelfde manier los rijden en uitstappen. :=

Daarbij, als een ruiter wat sneller draaf of galoppeerd betekend dit dan direct dat hij/zij zijn/haar niet losrijd (/opwarmt)? Nee... die draf of galop kan wel een belangrijk onderdeel zijn van de warming up. Of iemand die verschillende zijgangen mee pakt, betekend dit dat hij/zij zijn/haar paard direct al zware oefeningen laat doen?? Nee... die zijgangen kunnen er voor zorgen dat bepaalde spieren die misschien wat stijver aan voelen wat losser worden.

Ik probeer mij er bewust van te worden hoe mijn paard aan voelt en daar de gehele training op aan te passen, mijn broertje vertelde mij laatst dat hun juist geleerd word op taekwondo om bij de warming up er voor te zorgen dat je even goed warm loopt, even hard loopt, een bal spelletje doet, etc. Echt even warm worden dus, want als je 'koude' spieren gaat rekken en strekken ga je juist voor blessures zorgen (scheurtjes in spieren e.d.). De cooling down is er juist voor bedoeld om de spieren even te rekken en strekken en ze rustig af te laten koelen.

Ik vond dat best wel interessant eigenlijk! Ik lees en zie veel ruiters hun paard echt lang en laag (rekkend en strekkend) los rijden (is mij overigens ook geleerd) terwijl mijn broertje dus geleerd word dat dat echt een no go is eigenlijk. := Hoe hij het leert zouden we ons paard met een contact teugel in alle gangen dus op moeten warmen, overgangen rijden, figuren rijden (stelling en buiging, maar niet gelijk te veel stelling en buiging daarin willen gaan vragen etc.) om daarna ons te richten op de daadwerkelijke training om het paard vervolgens juist weer door lang en laag (rekkend en strekkend) uit te rijden en de spieren langzaam af te laten koelen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:37

ik stap meestal 1 a 2 rondjes met lange teugel, maar dan pak ik hem er wel bij. lang diep rond, en zo loswerken in stap. pasje wijken, appuyeren zodat hij goed op mn beide benen reageerd. dan draaf ik 5 minuutjes los en dan pak ik hem toch wel echt op. dit omdat hij anders erg lui word. hij wil graag werken maar als ik voor hem niks intensiefs doe dan word hij erg traag en is het plezier er af. uitstappen doe ik meestal 5 minuutjes. maar hij geeft zelf heel goed aan als hij klaar is. soms is dat na 2 minuten al ( is hij en niet meer warm, en al op adem) maar soms bijv. na een intensieve les dan stapt hij zo 10 minuten door. ideaal paard :+

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:37

Ik pas het instappen en uitstappen altijd aan op het paard.

Als hij lang op stal heeft gestaan laat ik hem altijd even aan de lange teugel lopen zodat hij even kan strekken.
Als hij van de weide komt dan pak ik hem na een rondje al op en ga dan wat stelling vragen, wissel in tempo en houding.

Uitstappen doe ik altijd tien minuten of langer eerst even stappen onder het zadel, dan stap ik af en haal het zadel eraf en loop zo nog een paar rondjes aan de hand met een halster om, dan gaat ze op stal.
Als het koud is leg ik er even een deken overheen zodat ze niet te snel afkoelt.

ik kan me heel erg ergeren aan de meiden die bij ons op stal komen en na even te hebben gestapt, meteen lang in galop zitten, nauwelijks draven en dan weer in galop zitten. Dan gooien ze hun paard ook vaak nog in de stal soms nat bezweet zonder deken of water aan te bieden. En weg zijn ze weer. Het is me al meer dan eens overkomen dat ik ze opnieuw pak om nog even te stappen aan de hand, of er een deken overheen te gooien. Wat water aan te bieden.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:41

2 rondjes links en 2 rechts en dan draven, vooral met dit koudere weer. Ze bouwt in stap best wat spanning op in het begin als het zo koud is, als ik ga draven is dat snel weg. Paard staat ook 24/7 buiten dus echt koude spieren heeft ze nooit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:44

Ik ben het wel eens met de poster hierboven mij. Het is vooral onbewust bij veel mensen en onwetendheid.

En het is inderdaad best wel persoonlijk of paardafhankelijk hoe iemand losrijd. Zijgangen zijn niet per definitie verkeerd of zwaar gelijk tijdens losrijden, maar júist een losrij oefening voor iemand bijvoorbeeld.

Soms irriteer ik mij best wel aan dat mensen opstappen en gelijk in de krul trekken. Geef je paard dan tenminste 1 rondje lange teugel om even lekker rond te kijken of te ontstpannen.
Ik irriteer me ook soms aan het in- en uitstappen in de stapmolen. Als je meerdere paarden per dag te rijden hebt, dan snap ik dat enigszins, maar als je gewoon je eigen paard laat instappen en uitstappen in de stapmolen dan vind ik dat wel sneu voor het paard.

Zelf doe ik altijd een rondje aan de hand door de bak lopen. Dan stap ik op, en stap ik op gevoel een aantal rondjes los teugeltje. Hij hoeft dan niet met zijn hoofd naar beneden, want ik heb losse teugel, maar hij moet wel dóórstappen. Ik heb nogal een diesel dus losstappen is wel essentieel. daarna pak ik teugels op en doe ik oefeningen voltes, stelling, buiging. Daarna ga ik draven en vrij snel galop, omdat mijn paard ook fijner gaat lopen na de galop.

Uitstappen doe ik eigenlijk precies andersom. Ik stap 1 of 2 rondjes met lange teugel, daarna stap ik af en loop ik naast hem totdat hij op adem is. De ene keer is dat 5 minuten, de andere keer is dat 15 minuten. Ik leg daar geen tijd aan vast.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:45

Alja schreef:
ik geef les ( tijdelijk ivm operatie eigen instructrice) op een rijvereniging en de les begint om half zeven en als ik daar dan aankom tien min van te voren zit iedereen al in draf of galop.
afgelopen week konden we niet eerder de bak in dus konden pas echt om 18.30 uur met de les beginnen en heb toen ook gemeld dat we eerst tien minuten gingen instappen met een lange teugel, daar werd raar vanop gekeken. ook lijkt er naar mijn idee ook absoluut geen opbouw in het rijden te zitten en uitstappen werd ook heel kort gedaan. Ik snap dat echt niet maar misschien ben ik van de oude stempel maar ik vind 10 min in en uitstappen heel normaal en ook zeker 20 min draven voordat ik ga galopperen.

(

Ik vind je heel star in je denkwijze. Veel paarden worden losser van sneller galopperen, als een paard daar van opknapt, wat maakt het dan uit. Ik ken paarden die ik losstapte en gelijk aangaloppeerde, omdat het beter bij het paard pastte.

Alles per paard bekijken........

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:55

R12312 schreef:
Alja schreef:

(

Ik vind je heel star in je denkwijze. Veel paarden worden losser van sneller galopperen, als een paard daar van opknapt, wat maakt het dan uit. Ik ken paarden die ik losstapte en gelijk aangaloppeerde, omdat het beter bij het paard pastte.

Alles per paard bekijken........

Idd. 20 minuten draven voordat je gaat galopperen is wel erg lang :+
Ik draaf vaak een paar rondjes en als ontspannen loopt pak ik er een galopje bij. Eerder niet. En dan niet zo zeer dat ze er nog niet aan toe is, maar meer omdat ik toch niks aan galopperen heb als ze in draf al niet oke loopt. Kan best zijn dat ik na 10 min aan het galopperen ben.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 01:56

Mijn vorige bijrijdpaardje 'moest' altijd eerst even galopperen na een rondje instappen, ongeacht of hij gelongeerd was van te voren of niet, of ie van stal kwam of dat ik hem uit een weiland had geplukt. Heb het er toen ook wel met de instructeur over gehad omdat ik in principe niet zo'n voorstander ben van direct rennerij en die zei dat het beter was om hem dan maar even te laten gaan in zijn eigen tempo (zolang dat geen racetempo was natuurlijk) dan dat je hem aan alle kanten ging inhouden en alleen maar spanning opbouwde. Na 2, 3 rondjes hobbellopjes was het ook wel over en dan konden we gewoon rustig aan het werk. Van licht naar wat zwaarder, afronden met licht werk en aan het einde natuurlijk lekker lang uitstappen zodat meneer (zo goed als) droog en op adem weer naar z'n plekje kon.
En niet te vergeten het afpoetsen. Na het afzadelen nog even een borsteltje er over en/of afspuiten, knuffel en bakkie prut en dan pas wegzetten. Persoonlijk vind ik het voor en na werk bij het rijden net zo belangrijk als goed in en uitstappen. Paard en jezelf een beetje mentaal voorbereiden, zien in wat voor een bui we zijn en gewoon omdat het leuk is. Vind ik dan.