Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

nenahdm

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:06

Ja, maar echt geen grote paarden.. zo'n bere sterke knol van 1m70 die ik niet ken krijg je me niet op :P

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:07

Vroegah wel..maar ergens heb ik angst ontwikkeld en tja, word ook al een daggie ouder :D
Dus nee. Ik heb zelf een heerlijk lief braaf paard. <3 dat is voor mij goed, daar geniet ik van maar verder, nee. Dat was vroeger.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:07

Ik niet meer. Eerst ging ik overal op na wat info, maar toen brak ik mijn rug toen een paard wat ik nog niet zo vaak had gereden iets totaal onverwachts deed. Nu is het vertrouwen weg en doe ik dat niet meer. Ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit en je gehele leven kapot kan maken. Voor mij dus niet meer.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:09

Ik ben dankzij mijn manege en de manege waar mijn bijrijdpaard staat gewend om veel verschillende paarden te rijden. Ik vertrouw elk paard tot het mij het tegendeel zou bewijzen. En laat dit nou niet vaak voorgekomen zijn :).

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:11

Jups,

Ik rij in mijn vrije tijd paarden die door hun eigenaar onveilig zijn verklaard met rijden. Ik stap hierbij dus op een paard wat ik niet ken, en waarvan de eigenaar al zegt dat het niet veilig kan zijn. Tot nu toe is dit altijd goed gegaan , en ik weet dat dit risico's met zich mee brengt maar ook van een braaf manege paard kan je lelijk af vallen.
Ik weet wel waar mijn grenzen liggen en als ik het niet vertrouwd vind dan doe ik het ook niet. Maar die ben ik nog niet tegen gekomen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:11

Niet op manegepaarden, nee. Wel op paarden van vrienden als ik weet wat voor paarden het zijn. Ik ben een paar keer in Egypte 'gewoon' op een paard van vrienden van ons gestapt, een hengst, over een boulevard met allemaal mensen en dat interesseerde me dan echt weer niet. Was ook een heel braaf paard, ik denk dat dat een stukje intuitie is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:14

xTitanic schreef:
Ja, maar echt geen grote paarden.. zo'n bere sterke knol van 1m70 die ik niet ken krijg je me niet op :P

Hoelang ben je xTitanic?
Ikzelf ben 1,55m heb ooit een paard gereden van mijn instructrice, die was 1,74 laten we zeggen dat ik er vrij weinig mee kon, maar dat ie wel heel lekker zat! Paardje was 4 :')

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:14

Ik vertrouw op mijn eigen gevoel. Vaak kan ik al wel aan de uitstraling van een paard zien of het betrouwbaar is. Het maakt me dan niets uit welk ras of temperament of wat dan ook is, zolang ze maar betrouwbaar zijn. En meestal als ik er op klim voel ik het aan en weet ik of ik het goed had, wat eigenlijk altijd zo is. Ik kan best wel een scheitert zin soms. Een paar week geleden vroeg de buurvrouw die een Engelse Volbloed heeft, of ik er wel op wou. Droom van ieder paardengek toch :P ik help mee met dat paard en ik hij is soms "grumpy" maar wel ontzettend betrouwbaar. Ik wou het wel proberen, maar ik dacht: oh God! Het is een Engelse Volbloed en ook nog eens een ex-renpaard! Ik stapte erop en echt waar, een van de fijnste paarden die ik ooit gereden heb. Hij luisterde zo goed! Af en toe ging hij wel wat hard, maar hij was goed terug te nemen op stem en ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Dat was een van die.momenten dat mijn gevoel gelijk had.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:16

Vroeger was ik zo gek om jonge ponnys in te rijden. Zelfs toen vriendin van mij 6 jarige arabische hengst wilde kopen,die stond te gillen en stampen op de paardenmarkt. zij er niet op durfde. Ik heel brutaal zadel en hoofdstel geleend van iemand , en zo op een grasvlakte zo opstapte en sprintje trok met hem. Werd me gelijk baan aangeboden, op handelstal. Maar dat was vroeger, nu stap ik niet eens meer op bejaard paard.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:19

Vroeger teste ik op de manege de nieuwe pony's en dtapte ik altijd zo op. Toen ik mn eigen paard had stapte ik ook gewoonop de paarden van mede stalgenoten. Inmiddels rijd ik nu pas weer 2 weken, na 5 jr zonder. Maar toen er op de manege waar mn zoontje 2 nieuwe waren en er eentje mee reed waar het meisje niet meer opdurfde was ik bijna opgestapt. Maar ik had 5 jr niet gereden, geen cap en hakken aan:-)

Vroeger deed ik het zonder bij na te denken en ik denk dat het nu weer hetzelfde is. Ik vond vroeger de paarden waar niemand op wilde het leukste om te rijden, daar zat uitdaging in, maar toen ik er zelf zo eentje had waar ik elke dag op 'moest' was het toch een heel ander verhaal:-)

En ook geen heel groot paard waarvan ik vooraf weet dat ik hem niet zou aankunnen, maar pony's zal ik sowieso op gaan

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:20

ja hoor, tenzei ik er geen fijn gevoel bij heb.. maar dat gebeurd ook bijna nooit :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:21

Niet meer :)
Of het wijsheid is of iets anders, de 'wilde haren' zijn er van af.
Ik heb mijn verplichtingen in het dagelijks leven en speel daarom liever niet voor kamikazepiloot.
Als er iemand bij is die een paard kent en het dier lijkt braaf, stap ik er wel op.
Maar 'stout' laat ik graag over aan anderen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:23

Ja ik stap op elk onbekend paard, zolang er in de desbetreffende piste geen sprongen staan opgesteld. Ik heb namelijk een helse schrik om op balken of staanders te vallen. Paard mag onder het zadel heel lelijk doen, ik ben niet snel onder de indruk, maar doet een paard lelijk in de buurt van staanders, dan sta ik heel snel naast het paard.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:23

Als ik er een goed gevoel bij heb wel :j

Een keer op een paard gestapt waar ik geen goed gevoel bij had, tegen mijn zin in toch opgestapt en lag er na 1,5 rondje al keihard naast. Ochh het was toch zo'n braaf paard. Dat doet tie anders nooit.
Sindsdien luister ik altijd (ook bij niet-paardgerelateerde dingen) naar mijn gevoel. Niet goed = niet doen. :D

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:25

Ik heb nooit een paard geweigerd. Heb zo'n beetje alle manegepaarden en ponies gehad (behalve de kleintjes natuurlijk). Verder heb ik op kamp op half-ingereden paarden buitenritten gemaakt( die paarden leven in kuddes en rijden ze in door een zadel op te doen en met de groep mee op buitenit te sturen) natuurlijk wel pas nadat de leiding mij had zien rijden en beoordeeld of ik het aan kon. Ook heb ik op twee ponies van mijn oom gereden waarvan we van beide niet wisten hoeveel ze voorheen onder het zadel had gelopen. Natuurlijk wel onder begeleiding.

Nu klinkt dit misschien als een hele cv, maar eigenlijk ben ik best een angsthaas. Ik vertrouw op dat gebied heel erg op anderen. Als zij zeggen dat ik het kan, doe ik het wel. En er moet ook echt iemand bij zijn met verstand ervan anders doe ik het niet!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:30

Nee, want diegene waar je dan op moet stappen vallen altijd tegen :+

Meestal zijn ze niet goed beleerd....dan stap ik liever alleen maar op mijn eigen paard of ze moeten goed afgericht zijn en op nivo (> Z2)

Ik word deze maand 40, dus mijn nek breken op andermans ellende pas ik voor :7 dus groen spul skippen we sowieso!
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-10-14 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:31

hangt helemaal van het paard en de situatie af.

ik zal niet op een vreemd paard stappen en direct op een buitenrit gaan.. Nee, dan zul je mij eerst even een rondje of wat door de bak moeten laten maken, alle gangen even uitproberen, het stuur en de rem.. En dan nog niet als het paard buiten niet betrouwbaar is of nog maar net mee naar buiten gaat (dan moet ik zo'n paard echt beter kennen).

ik stap ook niet op een vreemd paard als het klaar staat in de bak met een zadel erop. Ik wil dan eerst even het dier kunnen poetsen, zelf even opzadelen of hierbij aanwezig zijn zodat ik enig idee heb van het paard zelf. Als het een drukker dier is, dan wil ik het eerst onder het zadel bij een ander zien. ben op dat gebied best terughoudend.

als het een volslagen nieuw paard is en ook niet echt bekend wat het doet.. dan wil ik het ook het liefst even longeren of mee grondwerken.. zodat ik zie hoe het paard reageert, of het respect heeft, of het op stem reageert, hoe het op druk reageert en dergelijken..

ik heb niet gestemd, de optie 'afhankelijk van paard en situatie' staat er niet bij

nee, zomaar ergens opstappen doe ik niet meer.. Vroeger jumpte ik zo ergens op, inmiddels ben ik toch wat zuiniger op mijzelf geworden.

al moet ik zeggen dat ik makkelijker op een paard zonder zadel stap, dan met. puur omdat je er dan ook weer vlot af kunt glijden als het nodig is ;).

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:38

Ik heb ja gestemd maar het is natuurlijk wat genuanceerder :-). Ik volg mijn gevoel en probeer altijd eerst eens vanaf de grond met het paard te werken vooraleer ik in het zadel kruip. Ik ben ook heel kieskeurig in wiens oordeel (over het paard in kwestie) ik vertrouw: mijn trainer en diens groom vertrouw ik blindelings (zij lezen een paard als een boek) maar bij een willekeurige eigenaar heb ik wel een gezond wantrouwen bij zijn/ haar oordeel/ mening. Wat voor de een een onhandelbaar paard is, is voor een ander gewoon wat gevoelig ;-) .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:52

Jawel. Behalve als ik van te voren weet dat het paard gevaarlijk doet. 'Vroeger' vond ik hoe gekker hoe leuker. Maar nu ga ik echt niet op een paard zitten waarvan ik weet dat het meer doet dan een beetje rennen of een bokje geven..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:12

Eigenlijk wel als ie maar zadelmak is.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:16

Het is mijn werk dus ik zal wel "moeten" ;)
Nee hoor, geen problemen bij mij qua het rijden van vreemde of nieuwe paarden.
Ik stap (bijna) overal op, behalve als het paard zich zo erg aan het misdragen is dat het niet veilig is. Maar tot nu toen altijd veilig en zonder al te ernstige verwondingen thuis gekomen ;)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:25

Ja hoor, ik stap overal wel op.
Tenzij t een groot paard is wat nog onwijs groen is. (Boven de 1,70m is echt groot voor mij, ben zelf 1,58m en erg licht :') ).
Maar zo ben k dan weer wel op een 5 jarige hengst gestapt op Sardinie die een paar dagen stil had gestaan...leuk..hengstige merries in de wei ernaast xD
Was wel blij dat hij niet mee ging op buitenrit.
Pittig paard, maar wel leuk.
Buitenrit ergens, doe k zonder problemen op eentje met handleiding als, "kijkerig", "snel", "nog veel leren", zolang ze maar goed zadelmak zijn :)

Paar jaar geleden bijna fataal gevallen van een pony die k vaker reed. Dus dat soort dingen kunnen altijd gebeuren.

Ik rij wel altijd met cap, zeker ergens anders :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:38

Ja, maar wel met wat spanning hoor... ik ben behoorlijk verwend met een paard dat fouten van mijn kant opvangt. Als ik uit evenwicht ben probeert zij weer onder me te komen. Om vervolgens geïrriteerd achterom te kijken. :') Toch is het goed en leuk om eens ergens anders op te stappen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 07:56

Nee,heel groot niet en als de eigenaar of manege zegt dat het paard snel is soms raar doet niet, alleen rustige paarden.

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 08:06

Yep, het is mijn baan om overal op te stappen, en heb hier ook eigenlijk nooit een problem mee (zolang als er een passende cap is. Ik zal NOOIT opstappen zonder, maar doe dit ook niet bij mijn eigen paarden die ik vertrouw). Ik kijk wel altijd goed naar zijn gedrag etc, zodat ik een beetje een idee heb waar ik mezelf voor inlaat :')