Cas123 schreef:Ik stap Nooit af. Dan denk mijn paard datie gewonnen heeft. Anders loopt een van mijm ouders ernaast.
'Gewonnen' en 'verloren', wat een rare termen. Alsof het een wedstrijd is. Lijkt het misschien soms, maar rijden is nog altijd iets wat je samen doet met je paard. Je strijdt toch niet tegen je paard? Natuurlijk moet hij naar je luisteren, maar je doet het niet om van je paard te 'winnen', lijkt mij. Als mijn paard na vaak proberen luistert, noem ik hem 'gehoorzaam', en zeg ik niet dat hij heeft 'verloren', en ik 'gewonnen'. Als mijn paard steeds maar niet luistert, zeg ik gewoon dat hij zijn dag niet heeft. En wanneer ik mijn paard even zijn zin geef, wil dat toch nog niet zeggen dat hij 'gewonnen' heeft, en ik 'verloren'? Paarden zijn ook wezens met gevoel en een eigen wil. En het is wel zo dat hij naar mij moet luisteren. Maar ik vind dat we niet mogen verwachten van paarden dat zij altijd precies doen wat wij willen. Het zijn geen robots! Als hij echt bang is mogen we hem niet dwingen helemaal alleen (want zo voelt hij zich als je erop zit en je dwingt hem ergens toe!) langs datgene te gaan wat zo eng is. We moeten hem altijd blijven 'leiden'. En als het nodig is, niet vanaf de rug maar ernaast.