Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Een paard gaat gebogen op een gebogen lijn en recht op een rechte lijn.
Wanneer je op een gebogen lijn, losgelatenheid, buiging en stelling hebt met "dus" aanleuning op de buitenteugel (stelling is vermeerderde aanleuning op de buitenteugel), dan zul je wanneer dit op twee handen gelijk is ontwikkeld (=recht richten) het paard op een rechte lijn in aanleuning hebben op twee teugels.
Een rechte lijn is het midden tussen twee buigingen.
Alle hulpen/oefeningen voor het recht richten worden eenzijdig ontwikkeld vanuit gebogen lijnen.
Van hier uit kunnen we beginnen met de verzameling.
Citaat:vermeerderde aanleuning op de buitenteugel
Abacab schreef:Toch weer jammer dat je zulke onwaarheden over de Hollandse school verspreid Simpelman. Daardoor vraag ik me geregeld af of je echt wel weet waar je het over hebt of dat je vooral heel veel boekjes hebt gelezen.
Simpelman schreef:Abacab schreef:Toch weer jammer dat je zulke onwaarheden over de Hollandse school verspreid Simpelman. Daardoor vraag ik me geregeld af of je echt wel weet waar je het over hebt of dat je vooral heel veel boekjes hebt gelezen.
Tsja....
45 Jaar er op, dagelijks.
Meters boekjes en video's.
10 Paarden.
Honderden leerlingen (gehad).
Alles gezien.
Wat wil je nog meer?
Simpelman schreef:In de Klassieke Dressuur bouwt men op losgelatenheid, tact en aanleuning.
Om een paard tot losgelatenheid te brengen heeft het kalmte, rust en vertrouwen nodig en de tijd om zijn eigen door de ruiter verstoorde evenwicht te hervinden.
Hier vanuit, samen met de voorwaartse impuls, gaat het paard aanleuning nemen.
Aanleuning is iets dat het paard doet, het is een kado aan de ruiter.
Het paard gaat per definitie, op een natuurlijke manier, voor de loodlijn.
Wanneer de losgelatenheid, de tact en de aanleuning bevestigd zijn wordt het paard geleidelijk naar nageeflijkheid gereden.
Nageeflijkheid hier is wanneer het paard bij een kruishulp naar de iets weerstandbiedende hand komt en daar op nageeft.