Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Rij jij je paard op 2 teugels of op de buitenteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:34

Ik streef naar gelijke druk, maar een paard is gewoon vaak wat ongelijk. Dan rij ik met iets meer druk op de teugel waar het paard juist liever wat minder druk op heeft. Dus de "sterke" kant laat ik wat meer los, en ik neem zelf wat meer aanleuning op de lichte kant. Op die manier krijg je geen "sterk" paard die "vasthoudt" (oftewel een ruiter die vasthoudt aan de bolle kant van het paard)

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:40

Uh.. dat ligt aan je paard. Ik vind dat soort regeltjes maar dom. Je doet genoeg met je teugels om het paard gebogen te houden en in balans te houden. Niet meer en niet minder. Directe teugel controleert het hoofd, indirecte teugel (tegen de schouder) controleert de schouders.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 17:22

Het paard wordt aan een kontaktteugel, dat wil zeggen met minimale druk, dus zo los mogelijk, van achteren naar voren gereden.
De ruiter onderhoudt het kontakt, het paard bepaalt waar en hoe het hoofd en hals draagt, de ruiter volgt.
De hand is nageeflijk, zorgvuldig, teder.
Het paard ontwikkelt gedurende een zekere tijd opnieuw zijn door de ruiter verstoorde evenwicht.

Het eerste dat we zoeken in de africhting is ontspanning, losgelatenheid, hetgeen voortkomt uit rust, kalmte, vertrouwen en begrijpen.
Hier van uit zal het paard de hals laten vallen, het ontspant het voorste deel van de rug, net als wij wanneer alles in orde is.
Het paard zal in die ontspanning aanleuning nemen, dat wil zeggen het zoekt en volgt de hand, door zijn natuurlijke scheefheid met ongelijke druk.

Een maal in aanleuning kunnen we met één hand vragen om de betreffende teugel "los te laten", dit is stelling.
Het paard komt nu vermeerderd in aanleuning op de andere teugel en gaat deze volgen, zo krijgen we voor een deel buiging.
In de buiging wordt het lichaam eenzijdig extra belast/ontwikkeld.
Dat is recht richten en het begin van de verzameling, het moet op beide zijden gelijkmatig gebeuren en duurt jaren.

De handen zijn stil, gevend, zacht, teder, zorgvuldig.
Het paard komt naar de hand, eerst ongelijk, op den duur steeds gelijker.
De ruiter doet niets dan voorzichtig vragen en later zonodig weerstand bieden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:02

Simpelmal, ik ben benieuwd maar doe je het uberstreichen enkel op de rechte lijn of ook op de gebogen lijn?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:19

Paard rijdt je op twee teugels. Binnenteugel vraagt stelling. Buitenteugel is vnl belangrijk om de schouder te begrenzen en te plaatsen. Dit laatste geldt zowel in de wending (om te er voor te zorgen dat hij buigt en niet over de buitenschouder wegloopt) als ook op het rechte (om de smalle voorhand recht voor de bredere achterhand te houden). Buitenteugel is dus altijd waakzaam zowel op het rechte als in de wending. Binnenteugel vraagt alleen stelling in de wending. De druk op beide teugels is idealiter gelijk, maar dit is vaak al lastig zat en vergt behoorlijk wat training, vanwege de natuurlijke scheefheid van een paard.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 18:24

ik rijd zoveel mogelijk op de buitenteugel. binnenbeen zorgt voor buigen/stelling, met eventuele ondersteuning van de binnenteugel, maar verder op een volte zo weinig mogelijk tot geen contact op de binnenteugel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:22

Persoonlijk denk ik dat er door instructeurs soms te veel wordt gefocust op de buitenteugel. Dan ontstaat het gevaar dat er te veel begrensd wordt met de buitenteugel, met als gevolg dat de buitenschouder geblokkeerd wordt en het paard geen of te weinig lengtebuiging aan kan nemen. Het gaat om gevoel en doseren. Het paard zo veel mogelijk op eigen benen laten lopen,in balans, zodat ie lengtebuiging aanneemt/ kan aannemen en niet in lengtebuiging gedwongen wordt. Paarden die volledig in balans lopen, kunnen een volte of wending maken met correcte lengtebuiging alleen op de binnenteugel en de zit van de ruiter (sommigen zullen zeggen alleen op zithulpen maar dat betwijfel ik)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:25

Die opmerking over smalle voorhand en bredere achterhand is wel een interessante. Geeft aan wat het gevaar is van te veel op de hoefslag rondtuffen. Pak de binnenhoefslag of beter nog ga buiten rijden. Kun je gewoon lekker rechttoe rechtaan voorwaarts rijden op twee teugels ;)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:51

Ik heb ook geleerd om met 2 teugels te rijden. En ik heb er nog al een handje van om perongeluk alleen met de binnenteugel te sturen. Maar kan echt wel het verschil merken als ik met twee teugels rij of met een teugel. Als ik met een teugel rij dan loopt ze behoorlijk wel over de buiten schouder en met twee niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:30

Simpelman schreef:
Een paard gaat gebogen op een gebogen lijn en recht op een rechte lijn.

Wanneer je op een gebogen lijn, losgelatenheid, buiging en stelling hebt met "dus" aanleuning op de buitenteugel (stelling is vermeerderde aanleuning op de buitenteugel), dan zul je wanneer dit op twee handen gelijk is ontwikkeld (=recht richten) het paard op een rechte lijn in aanleuning hebben op twee teugels.
Een rechte lijn is het midden tussen twee buigingen.

Alle hulpen/oefeningen voor het recht richten worden eenzijdig ontwikkeld vanuit gebogen lijnen.

Van hier uit kunnen we beginnen met de verzameling.

Dit hier boven is niet correct:

Stelling is absoluut niet
Citaat:
vermeerderde aanleuning op de buitenteugel

Als je stelling van je paard verlangt, neem je de binnenteugel lichtjes aan en geef je de buitenteugel net zo ver mee. Als het paard nu zijn hoofd in zijn nek een beetje naar rechts of links draait, heb je alleen maar stelling. Daarbij mag het voorste deel van de hals een beetje mee bewegen in de richting van de stelling. De romp van het paard moet zo recht mogelijk blijven. Dat kun je met een blik naar beneden controleren. Bij een correcte stelling is het binnenoog van het paard te zien, evenals de rand van het binnenste neusgat.
De druk op de teugels dient ten alle tijden gelijk te zijn. De binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel geeft mee, en deze hou je er dus niet aan. Enkel wanneer een paard over de buitenschouder valt corrigeer je dit met een halve ophouding op de buitenteugel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:54

Het verschil tussen de "Hollandse School" en Klassieke Dressuur denk ik.
In de KD rijden we een paard van achter naar voren met zit en benen in de hand.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:42

Dat zal het verschil zijn. In de Hollandse school willen we een paard dat onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:59

In de Klassieke Dressuur bouwt men op losgelatenheid, tact en aanleuning.
Om een paard tot losgelatenheid te brengen heeft het kalmte, rust en vertrouwen nodig en de tijd om zijn eigen door de ruiter verstoorde evenwicht te hervinden.
Hier vanuit, samen met de voorwaartse impuls, gaat het paard aanleuning nemen.
Aanleuning is iets dat het paard doet, het is een kado aan de ruiter.
Het paard gaat per definitie, op een natuurlijke manier, voor de loodlijn.

Wanneer de losgelatenheid, de tact en de aanleuning bevestigd zijn wordt het paard geleidelijk naar nageeflijkheid gereden.
Nageeflijkheid hier is wanneer het paard bij een kruishulp naar de iets weerstandbiedende hand komt en daar op nageeft.

Stelling onstaat door het even eenzijdig aantrekken van het kruis en het aan dezelfde kant nageven van het paard.
Wanneer het paard eenzijdig nageeft dan neemt het iets meer aanleuning op de andere teugel.
Zo bereiden we bijvoorbeeld een wending voor.

In de "Hollandse School" slaat men het eerste deel van de africhting over.
Het paard wordt bij de kop gepakt en direct naar nageeflijkheid gedwongen samen met een onder grote (mentale) druk verkregen voorwaartse impuls.
Van hier uit wordt het paard verder gegymnastiseerd.

Er is hier geen sprake van aanleuning, naar grote waarschijnlijkheid ook niet van kalmte, innerlijke rust en vertrouwen.
Er is hier sprake van overgave en niet van edelmoedige (prachtig woord) overgave.
Die geen die eenmaal heeft kunnen werken met paarden die zich edelmoedig overgaven zal geen behoefte meer hebben aan overgave.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:11

Ik heb van Johan Hamminga geleerd dat je stelling vragen gebruikt om het binnenachterbeen ruimte te geven tot ondertreden.. dus niet enekl om je paard op de buitenteugel te krijgen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:30

Dat is een logisch gevolg van nageven op de binnenteugel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:34

Zelf moet ik in de bocht beide teugels erbij houden, anders heeft mn pony de neiging om naar binnen te vallen en haar hoofd in de lucht te steken. Maar misschien is ze daar een beetje een uitzondering in

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:38

Meer voorwaartse impuls.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:48

Toch weer jammer dat je zulke onwaarheden over de Hollandse school verspreid Simpelman. Daardoor vraag ik me geregeld af of je echt wel weet waar je het over hebt of dat je vooral heel veel boekjes hebt gelezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:57

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:17

Abacab schreef:
Toch weer jammer dat je zulke onwaarheden over de Hollandse school verspreid Simpelman. Daardoor vraag ik me geregeld af of je echt wel weet waar je het over hebt of dat je vooral heel veel boekjes hebt gelezen.

Tsja....
45 Jaar er op, dagelijks.
Meters boekjes en video's.
10 Paarden.
Honderden leerlingen (gehad).
Alles gezien.

Wat wil je nog meer?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 12:52

Met alle respect voor je ervaring, ook ik vind dat je wel erg kort door de bocht bent over de Holandse School.

Verder vind ik het top om alle input hier te lezen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:19

Ik denk dat er verwarring ontstaat doordat er zo vaak het voorbeeld wordt aangehaald "net alsof je op een fiets zit" als je door een wending gaat. Het gevolg is dat de meesten dientengevolge hun binnenschouder (en hand) terughalen en de buitenteugel maar er bij laten zitten.
Het is veel logischer om een wending in te zetten door niet je binnen- maar je buitenschouder de leidende rol te laten nemen. Met je buitenschouder eerst die bocht ingaan (iets naar voren in de richting waarheen je wil verplaatsen) heeft tot gevolg dat automatisch de buitenteugel meegeeft en het paard naar binnen zal draaien (wenden). De binnenteugel komt dan vanzelf wat losser. Als je de buitenschouder in een wending de richting eerst laat aangeven, kom je automatisch met je heupen en binnenbeen goed te zitten.
Probeer het maar eens, het is veel subtieler, maar maakt een wereld van verschil.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:33

Simpelman schreef:
Abacab schreef:

Tsja....
45 Jaar er op, dagelijks.
Meters boekjes en video's.
10 Paarden.
Honderden leerlingen (gehad).
Alles gezien.

Wat wil je nog meer?

Dat zegt mij niets dit is internet :). Ik weet niet wie je bent [en dat hoef ik ook niet te weten] en dus kan ik niets verifieren.

Ik beoordeel jou op de kennis en kunde die je hier op het forum verspreid, dat is het mooie van internet. Soms is die heel kundig en goed onderbouwd, soms ga je veel te kort door de bocht en soms verkoop je echt lariekoek en apenkool }:0

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:03

Simpelman schreef:
In de Klassieke Dressuur bouwt men op losgelatenheid, tact en aanleuning.
Om een paard tot losgelatenheid te brengen heeft het kalmte, rust en vertrouwen nodig en de tijd om zijn eigen door de ruiter verstoorde evenwicht te hervinden.
Hier vanuit, samen met de voorwaartse impuls, gaat het paard aanleuning nemen.
Aanleuning is iets dat het paard doet, het is een kado aan de ruiter.
Het paard gaat per definitie, op een natuurlijke manier, voor de loodlijn.

Wanneer de losgelatenheid, de tact en de aanleuning bevestigd zijn wordt het paard geleidelijk naar nageeflijkheid gereden.
Nageeflijkheid hier is wanneer het paard bij een kruishulp naar de iets weerstandbiedende hand komt en daar op nageeft.

Ik vertaal het even in mijn eigen woorden, ik hoor graag of deze vertaling juist is volgens jou:

Een paard loopt nagevelijk op de weerstand biedende hand. Dit kan zowel de buitenhand als de binnenhand zijn, dat hangt er vanaf welke hand het meeste weerstand bied.

Mijn paardje is nu ongeveer 2 maanden onder het zadel. Ik ben puur en alleen bezig met kilometers maken en voorwaarts rijden. Dit vind mijn paard helaas al erg saai worden dus tegenwoordig rijd ik niet meer alleen rechtuit, maar ook veel voltes en vaak van hand veranderen.
Maar: mijn paard heeft sinds een maand bedacht om tegen de bakrand te gaan kleven, hierdoor loopt ze scheef en verliest ze haar balans. Dit verhelp ik door met mijn buitenhand iets meer te begrenzen (dit is nihil maar het maakt net het verschil) waardoor ze weer recht loopt. Als ze recht loopt heb ik op beide teugels weer evenveel contact. Dit herhaal ik elke keer als ze scheef gaat lopen, of dit nu bij een bakrand is of tijdens een volte. Verder focus ik dus niet op het hoofd maar op de schouders.
Het resultaat hiervan is dat mijn paard al enkele passen nagevelijk gaat lopen en gigantisch aan het zoeken is wat ze moet doen met haar hoofd.

Heb ik het nou goed begrepen of zit ik er compleet naast?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:11

Heel zwart wit:
Ik wil zoveel mogelijk op 2 teugels rijden en zorg daarvoor dat er een gelijke druk op 2 teugels zit. Liefst een stille/meeverende hand en een lichte verbinding met de paardenmond.

Als ik dan verder rijd gebruik ik (heel zwart/wit gezien):
- Buitenhand: schouder begrensen/paard schouder voor houden
- binnenhand: stelling
- binnenbeen: buiging
- buitenbeen: achterhand begrensen indien nodig (tegen uitzwaaien)

Hierbij vind ik het belangrijkst dat ik mijn buitenteugel er altijd aan heb. Afhankelijk van de oefeningen/figuur/etc. vermeerder/minder ik de druk iets.

Maar ik zal nooit alleen de binnenteugel gebruiken, dit vind ik rijtechnisch gezien zeer slecht en zie dit vaak bij mensen gebeuren die de basis missen/nooit geleerd hebben hun handen stil te hebben en gelijke druk te hebben/onkunde. Helaas zie ik dit veel gebeuren in mijn omgeving, dood en dood zonde.

edit:
PaulinBijoux: Ik vind dat je het goed hebt begrepen en je paard geeft eigenlijk al aan dat je goed bezig bent. Door het rechtrichten en het focussen op de schouder gaat ze vanzelf nagevelijk lopen.