De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:16

Ik heb geen Z-paard gekocht, maar een M-paard. Zelf had ik tot dan toe alleen in manegelessen gereden en voor ik mijn paard kocht ook een heel tijdje niet. Tijdens het proefrijden was ze niet heel makkelijk nageeflijk te rijden, maar wanneer ze nageeflijk liep, gaf ze een supergevoel. Daarom heb ik haar gekocht. Misschien had er toen al een alarmbelletje moeten rinkelen, maar goed....

Ik heb vanaf het eerste moment dat ik haar had les gehad, maar het viel toch wel erg tegen. Ik ben de eerste maanden echt wel eens bang geweest en met tranen afgestapt. Mijn paard liep onder me vandaan, pakte vanuit het niets het bit beet en rende dan op de omheining af. Stijgeren of bokken deed ze absoluut niet. Maar het gevoel totaal geen controle te hebben, beangstigde mij enorm.

Een klein onderzoekje leerde dat de laatste persoon die haar heeft gereden, niet heel consequent reed. Mijn paard is een nogal dominante dame en mijn instructrice nogal streng. Toen mijn paard dus ineens dingen moest doen, waar ze anders onderuit zou zijn gekomen, leidde dit tot bovenstaand gedrag.

Driekwart jaar nadat ik haar gekocht had, liep ze door het draad in de wei, waardoor ze een aantal maanden stil is komen te staan. Daarna scheurde ze haar tussenpees en vervolgens brak ik mijn arm. Mijn instructrice is toen begonnen met de opbouw van mijn paard. Omdat ze zo lang had stilgestaan konden we dat doen onder onze voorwaarden. We hebben eigenlijk de basis weer opnieuw aangeleerd door heel duidelijk en consequent te zijn. Het grijze gebied bestond gewoon echt niet! Ik reed op dat moment alleen maar als mijn instructrice erbij was. Wanneer ik alleen reed, was ik toch vaak te lief, waardoor we het volgende moment weer problemen hadden.

Ik ben blij dat ik heb doorgezet, want ik heb er toen ook wel eens gedacht om haar te verkopen. Ik heb nu een superwerkwillig paard, die, alleen wanneer ze dingen echt moeilijk vindt, in verzet komt.

Het is voor mij dus een combinatie van karakter/afstamming, opleiding en hulp vanaf de grond (instructie). Die laatste moet wel het inzicht hebben op hoe je zo'n paard moet gaan rijden.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:20

een Z paard is niet voor niets in de Z gekomen hebben bravoure, temperament en wilskracht.
Bij een beginner vinden ze geen uitdaging meer en bedenken zelf wel iets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:24

een Z paard is over het algemeen iets fijner afgestelt dan dat een beginner rijdt :+

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:25

wouke schreef:
een Z paard is niet voor niets in de Z gekomen hebben bravoure, temperament en wilskracht.

Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens, dat is per paard verschillend afhankelijk van de karakter.

CoriienRN

Re: De discussie; Z paard is voor beginner makkelijk te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:28

Verschilt idd wat het karakter van het paard is en denk dat als je als beginner begint aan een Z paard ook dan de juiste begeleiding moet zoeken / krijgen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:33

Het ligt aan het paard denk ik zijn karakter.

Ik lease sinds 2 jaar een paard wat zz zwaar heeft gelopen dressuur.
En voor mij echt een leerpaard.
Moet wel regelmatig een prive les hebben.

Want hij kent ook genoeg trucjes die ik dan niet door heb om onder bepaalde dingen uit te komen.
Of waarom reageert hij zo? Dan heb ik me been weer eens verkeerd.
Het is handig dan dat er iemand regelmatig met je mee kijkt.

Hij is nu bij een recreatie ruiter omdat hij onregelmatig werd en het niveau lichamelijk niet meer aan kon.
Nu wisselen we het bakwerk af met buitenritjes en ik vraag niet heel veel van hem zoals mensen in zijn verleden deden. Dit niveau kan hij makkelijk aan.
Hij heeft wel artrose en dat bekijken we per dag wat we doen.

Omdat hij heel veel oefeningen kent kan je hem wel weer lekker soepel maken en gymnatiseren dus dat is ook een voordeel.

Dit paard heeft geen verkeerd karakter. Het is een drammerd en je moet concequent blijven maar in de bak niet schrikachtig. (buiten is nog een wat ander verhaal)
Maar goud eerlijk karakter dus dat helpt goed mee voor mensen zoals mij die ervaring missen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:34

horsies5 schreef:
Denk dat het misschien ook per paard verschilt..niet alle z-paarden zijn heet.. ik denk dat sommige best een goed leerpaard kunnen zijn.. onder de juiste begeleiding dan

In de situatie van TS was het paard gewoon een maatje te groot voor. Of hij nu B M of Z is, heeft daar niets mee te maken. Je moet gewoon zoeken naar een paard dat bij je past en daarbij jezelf goed kennen (of iemand meenemen die jou goed kent :D )
Als het in de portemonnee past zou ik altijd wel een leerpaard aanraden voor een "beginner".
Het is natuurlijk geen auto (waar je overigens ook in moet leren rijden). De knoppen zul je onder begeleiding moeten leren vinden en een Z paard blijft geen Z paard als het niet dressuurmatig wordt "bijgehouden".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:37

wouke schreef:

Niet mee eens. Ik ken een heleboel brave Z-ers.
Als je wat hoger gaat kijken naar LT en GP dan zie je in het algemeen wel meer de wat hetere paarden.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:38

WowAmigo schreef:
Ligt ook helemaal aan het paard. Ik heb een Z paard in de wei staan waar een beginnend meisje van 13 mee rijdt. Waarschijnlijk was jouw paard je op B niveau ook teveel geweest, puur omdat het karakter gewoon niet zo bij jou paste! 't is net als met kinderponies, voor een beginnende ruiter heb je gewoon een braaf paard nodig, ongeacht het niveau!

Edit: zie dat meerdere deze ervaring hebben ;-)

Precies dit dus. Omdat mijn zoon is gaan studeren in een andere stad was en er geen mogelijkheid was ons paard (M2 geklasseerd) mee te nemen (zware studie) was de keus aan mij (manegeruiter van 20 jaar geleden), óf gaan leren paardrijden óf een andere baas voor het paard zoeken waar ik behoorlijk aan gehecht was.
Ik heb besloten voor optie 1 te gaan en leer nu onder hele goede begeleiding paardrijden en heb een bijrijdster die mijn paard 2x per week goed aan het werk zet. Zelf longeer ik 1x per week waarbij ik fijne hulp krijg van stalgenootjes die mij leren ook daar mijn paard aan het werk te zetten.
Maar bovenal is mijn paard superbraaf en lief en heel geduldig met mij, dat zit in zijn karakter en ik denk dat dat inderdaad de eerste voorwaarde is voor een geschikt paard voor een beginner tezamen met het willen zoeken naar een (tijdelijke) oplossing die goed is voor het paard en waarbij het paard nog uitgedaagd wordt in de vorm van een bijrijder oid.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:39

Verschilt per paard en ligt toch grotendeels aan het karakter.

Mijn oude lichte tour paard, daar kon iedereen opstappen en wegrijden en er heel veel van leren. Die is ontzettend braaf, echt een leerpaard.
Mijn huidige lichte tour paard kan ook iedereen op. Knopjes zitten er allemaal op, kei braaf, daar kan je echt van leren rijden, juist omdat hij heel braaf is en rustig van aard. Kinderen van 15 jaar die er zo opstappen en mee wegrijden, dat is karakter :)

Heb echter vrijdag op de hippiade een voormalig grand prix paard zien lopen in het Z2, daar ging het ook even helemaal mis mee. Paard stopt er gewoon mee midden in de ring en ze werd uitgebeld. Dus een ver afgericht paard is niet zomaar altijd eventjes door een ander over te nemen. Maarja, ook daar is weer van te leren als ruiter.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:41

3 jaar geleden heb ik (bewust) ook een Z paard gekocht. Wel gezocht naar een brave :j. Juist om van dit paard te leren. En dat heb ik gedaan.. alles wat ik (precies) goed doe. Bam gaat perfect. Maar geef ik net iets het verkeerde hulpje, no problem. Ze raakt niet over de zeik, ze wordt niet kwaad.. ze doet alleen PRECIES wat ik zeg. Waardoor ik dan dacht uhmm.. oke dit wou ik niet helemaal. Wat gaat er mis.

Dit heeft mij heel veel meer zelf bewust gemaakt van wat ik eigenlijk aan het doen was met rijden. En dat was ook precies de reden dat ik haar gekocht heb.
Niet met de intentie ooh ik koop een Z knol en daar win ik alles mee. Tot op de dag van vandaag nooit spijt gehad van mijn topmerrie!

* Uiteraard hebben wij elke week braaf privé les gehad en nog steeds.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:44

Het (Z) niveau van het paard heeft er weinig mee te maken, ligt meer aan het karakter en de manier waarop het paard gereden is. Er rijden (helaas) mensen in de Z rond die niet fatsoenlijk kunnen rijden en er rijden mensen in de Z rond die wel een aardig stukje kunnen sturen en het paard goed aan de hulpen hebben staan. Meestal is het paard van de laatste groep ruiters wat moeilijker om na te rijden voor een beginner. Deze paarden schieten vaak in de stress als een ruiter onduidelijke hulpen geeft. De paarden van de eerste groep zijn vaak wat vergevingsgezinder, anders zou deze groep er ook niet mee kunnen rijden. Daarnaast heb je ook paarden welke gewoon braaf zijn en de ruiter niet afstraffen op onduidelijke hulpgeving.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:45

Een 'Z-paard' is ook maar gewoon een paard. Het is geen apart ras ofzo.

Het is gewoon een paard wat iets verder is opgeleid.

Afstamming, karakter, klik, daar gaat het om.

TS, denk je dat je met hetzelfde paard op B-niveau wel overweg had gekund? Denk het eigenlijk niet.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:49

Totaal niet mee eens in het geval van de ts, je hebt een paard gekocht wat kwa karakter niet bij jou past.

Ik rij zelf 2 paarden die Z hebben gelopen en nog hoger zijn opgeleid. En ja in het begin moet je heel bewust zijn over je hulpen, want je krijgt de leukste oefeningen die je niet bedoelt ;-)
Terug naar de basis voor beide een vanaf daar weer verder.

Ik denk dat het toch echt vooral zoeken is naar de juiste klik in karakter. Waarom op een hete afstammeling van een jazz bijv gaan zitten als je een brave 'boerenknol' op hetzelfde niveau kan rijden die veel beter bij jou past. Kwestie van uitproberen natuurlijk ;-)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:50

ik heb in 2008 een paard (huidige paard) gekocht wat toen net uitgebracht was in het Z1.
een ontzettend lief en vooral werkwillig paard (tja hijs nu 20 en doet het allemaal nog steeds :+)
Ik moet zeggen dat het voor mij een hele goede keus is geweest, ik ree ervoor L1 met mijn oude paard, kon een proefje rond komen maar erg handig was ik niet.
Mijn huidige paard heeft mij werkelijk mee gelift t/m het M1, daarna zijn we samen gaan leren. Het is fijn dat je paard al wat kan, maar zonder dat je zelf de handigheid heb kan het zoals ik al een aantal verhalen hiervoor lees ook fout gaan. Het ligt denk ik ook aan het karakter, je kan kleine kinderen op mijn paard zetten, maar owee als iemand bang is.. dan kan hij zo in paniek raken (ondanks hoog niveau)
Hij heeft mij vaak genoeg 'gestraft' wanneer ik iets fout deed door er gewoon even mee te stoppen. Ik ben nog steeds heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:52

Ik ben het eens met dat het karakter leidend is, niet de klasse. Ik heb zelf ook een Gribaldi en daar zet ik zelfs gevorderde ruiters niet op. Ik kan er intussen alles mee maar dat heeft ook behoorlijk wat voeten in aarde gehad. Sommige lijnen zijn gewoon niet de makkelijkste.

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:55

Mariska_D schreef:
3 jaar geleden heb ik (bewust) ook een Z paard gekocht. Wel gezocht naar een brave :j. Juist om van dit paard te leren. En dat heb ik gedaan.. alles wat ik (precies) goed doe. Bam gaat perfect. Maar geef ik net iets het verkeerde hulpje, no problem. Ze raakt niet over de zeik, ze wordt niet kwaad.. ze doet alleen PRECIES wat ik zeg. Waardoor ik dan dacht uhmm.. oke dit wou ik niet helemaal. Wat gaat er mis.

Dit heeft mij heel veel meer zelf bewust gemaakt van wat ik eigenlijk aan het doen was met rijden. En dat was ook precies de reden dat ik haar gekocht heb.
Niet met de intentie ooh ik koop een Z knol en daar win ik alles mee. Tot op de dag van vandaag nooit spijt gehad van mijn topmerrie!

* Uiteraard hebben wij elke week braaf privé les gehad en nog steeds.

Zo herkenbaar voor mij, ik had het precies zo kunnen schrijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:59

Een correct gereden z-paard kan inderdaad een goed leerpaard zijn mits hij geduldig is en vergevingsgezind.

Als je zo'n paard treft in combinatie met goede instructie dan kun je daar veel van leren.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:03

Een goed leerpaard is in mijn ogen een paard dat correct opgeleid is, makkelijk na te rijden is, aangeeft als er een verkeerde hulp gegeven wordt, maar wel vergevingsgezind is. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat het qua karakter klikt tussen paard en ruiter, maar dat is ook zo bij een groen paard. Helaas zijn de echt goede leerpaarden lastig te vinden, maar heb je de kans als onervaren ruiter dan zou ik deze met beide handen grijpen. Helaas hangt daar dan vaak ook wel een prijskaartje aan.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:08

Ik heb ooit een ZZ springpony gehad wat uiteindelijk een complete miskoop was. Zolang je haar haar gang liet gaan was het prima maar zodra je controle wilde, sprong zij gewoon niet meer. Die pony was altijd op dezelfde manier opgeleid en die was als leerpony ongeschikt. Ik zou wel graag een ervaren eventingpaard willen rijden. Z2 dressuurpaard ook maar dan puur zodat ik alles kan doorrijden tot Z2.

Idd niet alle paarden zijn leerpaarden. Hoog in het bloedstaande paarden zijn vaak ongeschikt. Het moet als combinatie gewoon klikken en het moet een eerlijk paard zijn die jou een fout wil vergeven. Z paarden zijn stukken moeilijker na te rijden dan een lager geschoold paard. Men heeft dus zeker niet altijd een voordeel in een lagere klasse met een Z paard.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:10

Het ene paard, is het andere niet. Het ene paard is dan ook geschikt als leerpaard en de ander totaal niet. Een Z paard dat geschikt is als leerpaard kan je als ruiter alleen maar van leren, mits onder goede begeleiding.

Veel meer hangt er af van karakter en afstamming. Jij had een Gribaldi nakomeling. Dan heb je het ook wel meteen over een moeilijk soort paard. := Ik zou een Gribaldi nakomeling ook heel zelden of nooit voor een ''beginner'' aanraden. Als je niet naar de kwaliteiten en temperament van het paard kan rijden, moet je er niet aan beginnen. Dan koop je gewoon een verkeerd paard voor jezelf, Z gereden of niet.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:12

Het ene Z paard is het andere niet.
Karakter bepaald al heel veel

Dat ene ritje op een Z paard heeft mij na mijn ongeluk een hoop vertrouwen terug gegeven. Juist omdat de knopjes erop zitten durfde ik meer ipv met mijn groene paard.
Nu gaat het om een ontzettend lieve merrie waar ik zelfs mijn vriend op weg durf te sturen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:20

Verschillend per paard en ruiter.

Ik kreeg op mijn 12e geloof ik mijn huidige pony die 2 keer z2 had gelopen met veel wp.

Rij al Mn hele leven en ben door Mn ouders begeleid. Zelfs mijn moeder vond hem het moeilijkste tot nu toe en ze heeft zelf z gereden van hengsten tot Engelse volbloedjes trainen op het strand voor op de renbaan.

Ik kon er in het begin dus ook niet veel mee hij heeft een geweldig karakter maar ongelooflijk heet. Nu kan ik er echt alles mee ik heb veel van hem geleerd heb hem zelfs zelf arbeids pirouette geleerd.

En ik krijg altijd te horen ja hij heeft z gelopen of als hij er weer vandoor vliegt op buiten rit hij heeft z gelopen je kan hem toch wel aan?

Als de mogelijkheid er is laat ik ze er zelf even op en dan krijg ik te horen dat hij wel druk is.. goh kon ik ze ook wel vertellen. Maar stapt er een klein meisje op die niks vraagt stapt hij heel lief rond hij is alleen heel vlug. En nagefelijk lukt een ander niet gelijk zelfs een meisje die lichte tour heeft gereden niet.

Ik ken ook een die loopt mee in de manege lessen heel braaf .

Het ligt gewoon aan ruiter paard en de klik

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:24

eva1969 schreef:
was de keus aan mij (manegeruiter van 20 jaar geleden), óf gaan leren paardrijden óf een andere baas voor het paard zoeken waar ik behoorlijk aan gehecht was.
Ik heb besloten voor optie 1 te gaan en leer nu onder hele goede begeleiding paardrijden

Heel leuk, je bent van harte welkom in het hk topic [HK] Op latere leeftijd (weer) gaan rijden?

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:36

Als een Z paard een echt leermeester is (lees braaf) zou het niet erg zijn. Dan zou het best goed kunnen. Alleen die zijn vrij moeilijk te vinden, maar als je hem vind kan je er heel veel van leren. Mijn paard loopt Z (en ik ook haha) maar zou er echt geen beginner op kunnen zetten. Mijn paard raakt al over de zeik als je handen iets te vast gaat zetten. Maar ik heb het vroeger ook geleerd op een Z paard van mijn instructeur. Wat ik erger vind is dat er mensen zijn die nauwelijks ervaring hebben en dan een heel jong groen paard kopen zogenaamd voor de toekomst gericht om vervolgens er dan achter te komen dat het toch wel moeilijk is om een paard goed op te leiden. Ik adviseer dus echt als je een paard wilt kopen en je bent onervaren om goed te kijken wat je wilt en wat je ermee wilt doen. Beginnen met een wat ouder paard die wat gelopen heeft en braaf is. Soms duurt dat wat langer, maar dat vind ik beter dan je blind te staren op dat het paard Z loopt of heeft gelopen en er dan van uitgaan dat je het paard wel de baas kan zijn.