freeride schreef:Babootje, ja, dat is mijn mening, en wanneer jij zegt dat totilas perfect presteerde in dat ldr en rk systeem, heb je gelijk, het is maar net welke prestatie je wilt leveren natuurlijk, hoge punten scoren in de GP van tegenwoordig? ja, hij presteerde super. hoge mate van dressuur tonen? nee, want hij mist de vrije en blije uitdrukking in zijn hele doen en laten, hij straalt niet, hij doet dit niet vrijwillig omdat hij samen met zijn ruiter zoveel heeft geleerd en dit vol trots kan laten zien, hij doet dit omdat hij niet anders kan, hij showt mooi, maar toont gebroken...dat is wat ik zie. laten we het eens zijn over dat we het niet eens zijn met elkaar als we kijken naar wat goede dressuur is. Eigelijk is het woord systeem hier cruciaal, een levend wezen met hart/ziel en karakter kan nooit in een systeem thuishoren, systematisch werken met gevoel kan gewoon niet)
Ik ben het met je eens dat we het niet eens zijn en waarschijnlijk ook nooit zullen worden.
Beter gepresteerd? Ja natuurlijk, maar wat ik hierbij van belang vind is de lenigheid en souplesse (en jawel ook de uitstraling van een happy athlete, want hier ben ik het dus ook totaal niet met je eens) die zo overduidelijk beter was toen het paard volgens "het systeem Sjef" werd getraind. En zo totaal ontbrak in het Duitse "systeem". Onder Rath, toen hij nog niet bij Sjef trainde was het 1 brok spanning, strakheid en staartzwiepen. En nu de combinatie getraind wordt door Sjef, zie je steeds meer onspanning en souplesse terug. Wie dat nu nog niet kan zien, wil het gewoon ook niet zie.
Voor wat betreft "het systeem". ik noem het nu even systeem, maar eigenlijk is het gewoon een trainingsmethode, eentje die je ook gewoon met gevoel voor het individu zal moeten toepassen.