Passage vs. tense step

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:11

Babootje schreef:
Ik denk dat de docu van Totilas genoeg zegt over hoe "slecht" de LDR methode van de Hollandse school voor het paard is.

Idd, en voor mij betekent het dit: Als een paard zo lang in zo'n systeem is getraind, is het logisch dat hij bang/onzeker en daardoor zelfs boos wordt , hij begrijpt er niks van, en omschakelen naar een systeem(fout woord voor training van paarden)dat veel meer zelfstandigheid en vrijheid vereist en geeft kost tijd voor een paard. Zo slecht is Rollkur en LDR in mijn ogen, perfect vergelijkbaar met een reining of pleasure 'getraind' paard, niet zelf denken, niet leren, enkel commando's opvolgen.
Jammer dat Rath de druk niet aankon en is gezwicht om van paardvriendelijk over te stappen naar quick fix, er is nl geen fix, Totilas zit gewoon weer in het 'systeem' dat hij kende, niet per definitie een vooruitgang.

FriesWytske

Re: Passage vs. tense step

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 19:56

@ Babootje en freeride Lig dubbel van jullie commentaar. Heel duidelijk dat jullie totaal geen kaas hebben gegeten van de dressuur. _O- _O- _O- _O-

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:35

FriesWytske, right back at ya, dressuur zoals dat vroeger gereden werd, door lang te trainen, de fout bij jezelf te zoeken en er heel veel tijd in te steken ken ik zeker wel, helaas wordt tegenwoordig door mensen zoals jij gesproken over dressuurrijden, dat is al iets dat helemaal niet kan, dressuur is al een werkwoord op zich ;) met een 9 jarige in de GP starten is voor mij not-done, dat is als een tiener van 14 in een directiefunctie plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:53

FriesWytske schreef:
@ Babootje en freeride Lig dubbel van jullie commentaar. Heel duidelijk dat jullie totaal geen kaas hebben gegeten van de dressuur. _O- _O- _O- _O-

Als meelezer begrijp ik dit even niet.

Babootje en freeride bedoelen beide toch iets totaal anders?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:28

[***] schreef:

FriesWytske schreef:

Ik vat m ook niet helemaal (of helemaal niet, eerlijk gezegd :D ). Wat bedoel je precies FriesWytske, of moet ik mijn commentaar misschien nog voor je toelichten?
Ik denk overigens ook dat Freeride mijn commentaar niet begrepen heeft.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:16

Hihi Babootje, je hebt de quotes van mij en FriesWytske precies omgedraaid :D .

Ik denk dat ik begrijp wat jij en freeride bedoelen.
Misschien wil FriesWytske toelichten wat zij bedoelt?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:26

Babootje schreef:
[***] schreef:

FriesWytske schreef:

Ik vat m ook niet helemaal (of helemaal niet, eerlijk gezegd :D ). Wat bedoel je precies FriesWytske, of moet ik mijn commentaar misschien nog voor je toelichten?
Ik denk overigens ook dat Freeride mijn commentaar niet begrepen heeft.....

Jawel hoor,ik begreep jou prima: slecht tussen aanhalingstekens is een tikje cynisch toch? jij vindt blijkbaar dat uit de docu blijkt dat LDR en RK helemaal niet slecht zijn, ik heb enkel maar uitgelegd waarom de aanhalingstekens er naar mijn mening volledig onterecht staan,het is niet ,omdat dit paard niet meer functioneerde zoals de eigenaren wensten( of eigenlijk het publiek)zonder LDR en RK, en weer terug in dit 'systeem' dat weer wel doet, dat dat dan bewijst dat het geen ongezond slecht systeem is, dat betekent alleen maar dat een normale rijmethode voor dit paard moeilijker was dan voor de paarden,die niet in dit systeem zaten of zitten, een paard heeft normaal gezien een enorm aanpassingsvermogen, een slim dier als Totilas zeker, maar als hij geleerd heeft dat hij dat niet zelf mag doen, dan wordt dat een lange herstelperiode, en die was er niet voor een paard dat zoveel heeft gekost blijkbaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:45

Waar ik me nog altijd over verbaas is dat mensen werkelijk denken door je paard dwingend in de ldr of rk te rijden, je meer flexibiliteit en souplesse en dus ontspannenheid krijgt, hoe kun je nu iemand forceren te ontspannen? ONTSPAN!!! ONTSPAN zeg ik je!!! LDR en RK zorgt voro enorm veel blessures die je vroeger amper zag, de bewegingen zijn vals, de trucjes zijn trucjes, call me oldfashioned, maar doe mij maar good old blood sweat and tears bij de ruiter zoals vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:22

freeride, bedankt voor je toelichting. Zoals jij het beschrijft is het precies zoals ik het gelezen en begrepen heb.

Nu zou ik graag nog van FriesWytske willen weten waarom Babootje en freeride niets van dressuur begrijpen en wat dan wél goede dressuur is. Want zoals je leest bedoelen zowel Babootje als freeride iets heel anders en als ik jouw post lees ben jij van mening dat zij het beide bij het foute eind hebben?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:25

Een paard dat angstig of onzeker is, zijn ruiter niet vertrouwt, dat overvraagd wordt in zijn werk, of ongenoegen beleeft zet zich vast, vooral in de rug.
Zo is een paard dressuurmatig niet te rijden.

Er zijn twee oplossingen hiervoor, de "ouderwetse" langzame.
Een lange gewennigsperiode (zeker een jaar), dat heette vroeger de Campagneschool, waarin het jonge paard rustig en harmonieus met alle nieuwe dingen in zijn leven geconfronteerd wordt en leert hier mee om te gaan.
Zaken als de aanwezigheid van een ruiter die het natuurlijke evenwicht verstoort, het gedirigeerd worden, alle "gevaren" in het buitengebeuren, het gedurende zekere tijd geconcentreerd moeten zijn op zijn "werk", de hulpen, enz..
In het eerste jaar denkt men niet aan "dressuuroefeningen", het eerste dat er bevestigd moet worden is het vertrouwen het zelfvertrouwen en daarmee de ontspanning en losgelatenheid.
Een paard dat op deze manier beleerd wordt laat zich op een dag vanzelf gewoon los, het laat de hals vallen en neemt aanleuning aan het bit, het gaat met zijn ruiter mee, in vertrouwen, het laat zich leiden en zoekt actief mee naar oplossingen voor rijkunstige probleempjes.
Dit is de basis van de Klassieke Dressuur, het gaat langzaam, de ruiter stelt zich in dienst van zijn paard zoals een vader zich in dienst stelt van zijn kleuter.
Het eindresultaat is een kalm en rustig paard met veel zelfvertrouwen.

Er is een nieuwe oplossing uitgevonden.
LDR en RK.
Hiermee worden, voornamelijk de rugspieren zodanig uitgerekt dat het paard zich niet meer kan vasthouden, het laat zich dus los, het is een kunstmatige losgelatenheid.
Het paard is hiermee volkomen overgeleverd aan de ruiter, die met wat handigheid, het paard nu gymnastisch kan laten doen wat hij wil.
Het paard kan lichamelijk en geestelijk precies zo getraind worden als men wil, het kan geen kant meer op.
Het vervelende bij deze methode is dat deze paarden doorgaans niet zo heel kalm zijn en dat ze geen natuurlijk gebruik van hun lichaam hebben leren maken, ze zijn daardoor niet meer in staat zich te dragen en op te richten vanuit de achterhand zoals men dat in de KD graag wil.
Om te "dragen" heeft een paard namelijk de volledige en vrije beschikking over zijn rug nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:02

freeride schreef:
....omdat dit paard niet meer functioneerde zoals de eigenaren wensten( of eigenlijk het publiek)zonder LDR en RK, en weer terug in dit 'systeem' dat weer wel doet, dat dat dan bewijst dat het geen ongezond slecht systeem is, dat betekent alleen maar dat een normale rijmethode voor dit paard moeilijker was dan voor de paarden,die niet in dit systeem zaten of zitten, een paard heeft normaal gezien een enorm aanpassingsvermogen, een slim dier als Totilas zeker, maar als hij geleerd heeft dat hij dat niet zelf mag doen, dan wordt dat een lange herstelperiode, en die was er niet voor een paard dat zoveel heeft gekost blijkbaar.

dat is dan jouw interpretatie....
wat totilas bewijst is dat hij in dit systeem blijkbaar uistekend presteerde en in het duitse systeem met veel minder souplesse en losheid liep. en wat voor totilas geldt, kan ook gelden voor andere paarden. het is alleen bij hem zo duidelijk omdat er feitelijk 2 systemen naast elkaar werden gelegd bij 1 paard en door 1 ruiter (Rath)
verder denk ik dat het systeem van sjef wel meer behelst dan alleen ldr of rk.
hoe je het ook wendt of keert; het paard liep vast in het duitse systeem. rath is ook niet de minste ruiter

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:52

Babootje, ja, dat is mijn mening, en wanneer jij zegt dat totilas perfect presteerde in dat ldr en rk systeem, heb je gelijk, het is maar net welke prestatie je wilt leveren natuurlijk, hoge punten scoren in de GP van tegenwoordig? ja, hij presteerde super. hoge mate van dressuur tonen? nee, want hij mist de vrije en blije uitdrukking in zijn hele doen en laten, hij straalt niet, hij doet dit niet vrijwillig omdat hij samen met zijn ruiter zoveel heeft geleerd en dit vol trots kan laten zien, hij doet dit omdat hij niet anders kan, hij showt mooi, maar toont gebroken...dat is wat ik zie. laten we het eens zijn over dat we het niet eens zijn met elkaar als we kijken naar wat goede dressuur is ;).

Eigelijk is het woord systeem hier cruciaal, een levend wezen met hart/ziel en karakter kan nooit in een systeem thuishoren, systematisch werken met gevoel kan gewoon niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:59

Dat is ook wat ik zag in de GP @freeride, het maakt me verdrietig, ik kijk er niet meer naar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:42

freeride schreef:
Babootje, ja, dat is mijn mening, en wanneer jij zegt dat totilas perfect presteerde in dat ldr en rk systeem, heb je gelijk, het is maar net welke prestatie je wilt leveren natuurlijk, hoge punten scoren in de GP van tegenwoordig? ja, hij presteerde super. hoge mate van dressuur tonen? nee, want hij mist de vrije en blije uitdrukking in zijn hele doen en laten, hij straalt niet, hij doet dit niet vrijwillig omdat hij samen met zijn ruiter zoveel heeft geleerd en dit vol trots kan laten zien, hij doet dit omdat hij niet anders kan, hij showt mooi, maar toont gebroken...dat is wat ik zie. laten we het eens zijn over dat we het niet eens zijn met elkaar als we kijken naar wat goede dressuur is. Eigelijk is het woord systeem hier cruciaal, een levend wezen met hart/ziel en karakter kan nooit in een systeem thuishoren, systematisch werken met gevoel kan gewoon niet)

Ik ben het met je eens dat we het niet eens zijn en waarschijnlijk ook nooit zullen worden.
Beter gepresteerd? Ja natuurlijk, maar wat ik hierbij van belang vind is de lenigheid en souplesse (en jawel ook de uitstraling van een happy athlete, want hier ben ik het dus ook totaal niet met je eens) die zo overduidelijk beter was toen het paard volgens "het systeem Sjef" werd getraind. En zo totaal ontbrak in het Duitse "systeem". Onder Rath, toen hij nog niet bij Sjef trainde was het 1 brok spanning, strakheid en staartzwiepen. En nu de combinatie getraind wordt door Sjef, zie je steeds meer onspanning en souplesse terug. Wie dat nu nog niet kan zien, wil het gewoon ook niet zie.
Voor wat betreft "het systeem". ik noem het nu even systeem, maar eigenlijk is het gewoon een trainingsmethode, eentje die je ook gewoon met gevoel voor het individu zal moeten toepassen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:44

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 07:42

Niet van onder de indruk Simpelman. :D :D Dat soort foto's en schrijfstukjes kennen we inmiddels nu allemaal wel. Die zijn overigens van alle soorten trainingsmethoden (t/m parelli toe) wel te vinden.
Waar het om gaat is hoe je een trainingsmethode toepast; dat kan en moet zelfs met gevoel voor het individuele paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 12:16

Maar Babootje, waaruit maak jij op of een paard vrolijk en blij/vrijwillig zijn proef loopt? toch niet aan de oren mag ik hopen? want die gepriemde oren zijn een teken van vluchten uit het hier en nu.En welke zaken duiden voor jou op ontspanning? het feit dat er robotmatig wordt gereageerd op alle commando's, de achterhand zakt niet eens in de piaffe, en de voorhand blijft even laag, zelfs lager op bepaalde momenten dan in de 'normale' draf, dat is toch geen ontspanning, als een paard geen natuurlijke houding aanneemt tijdens zo'n moeilijke oefening?( die houding is overigens nodig om de oefening uit te kunnen voeren, kijk maar eens naar een paar spelende showende paarden los in de wei).
misschien zie jij bepaalde dingen als souplesse en ontspanning, die ik juist totaal anders zie,ik kan maar leren van een ander he ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:22

freeride schreef:
want die gepriemde oren zijn een teken van vluchten uit het hier en nu.

En van een heleboel andere dingen.
Strakheid in het lichaam en staartzwaaien zijn meer de dingen waar ik op let.
Loopt het paard onspannen zijn proef, en idd met de oren naar voren en is het attent op de hulpen dan lijkt hij het voor mij naar de zin te hebben.

[quote="freeride"]
En welke zaken duiden voor jou op ontspanning? het feit dat er robotmatig wordt gereageerd op alle commando's, de achterhand zakt niet eens in de piaffe, en de voorhand blijft even laag, zelfs lager op bepaalde momenten dan in de 'normale' draf, dat is toch geen ontspanning, als een paard geen natuurlijke houding aanneemt tijdens zo'n moeilijke oefening?( die houding is overigens nodig om de oefening uit te kunnen voeren, kijk maar eens naar een paar spelende showende paarden los in de wei).
misschien zie jij bepaalde dingen als souplesse en ontspanning, die ik juist totaal anders zie,ik kan maar leren van een ander he ;)

I

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 13:36

freeride schreef:
want die gepriemde oren zijn een teken van vluchten uit het hier en nu.

En van een heleboel andere dingen.
Strakheid in het lichaam en staartzwaaien zijn meer de dingen waar ik op let.

freeride schreef:
En welke zaken duiden voor jou op ontspanning? het feit dat er robotmatig wordt gereageerd op alle commando's, de achterhand zakt niet eens in de piaffe, en de voorhand blijft even laag, zelfs lager op bepaalde momenten dan in de 'normale' draf, dat is toch geen ontspanning, als een paard geen natuurlijke houding aanneemt tijdens zo'n moeilijke oefening?( die houding is overigens nodig om de oefening uit te kunnen voeren, kijk maar eens naar een paar spelende showende paarden los in de wei).

Loopt het paard ontspannen zijn proef, en idd met de oren naar voren en is het attent op de hulpen dan lijkt hij het voor mij naar de zin te hebben.
Ik denk dat jij gewoon 1 plaatje voor ogen hebt van wat correct is - ik schat zo in op basis van de klassieke dressuur en met klassiek gebouwde paarden - terwijl ik kijk naar het individu.
(Als ik jouw post zo lees van "spelende en showende paarden los in de wei" dan krijg ik de indruk dat ik Nombrado hier voor me heb :D )
Totilas, Parcival en Vallegro zijn 3 totaal anders gebouwde paarden en hebben alle drie niet evenveel talent voor alle oefeningen. Heb jij Totilas ooit los zien bewegen op de wei? Nee? Hoe kun je dan beoordelen wat voor hem ongedwongen is? Ieder paard is anders.
Heb je wel eens een standfoto van Totilas gezien, zonder zadel aan een touwtje? Dan zie je dat het paard allerminst de ideale dressuurbouw heeft (niet opwaarts gebouwd, wat kort in de hals, wat wekere rug) zeker niet een klassiek gebouwd paard. Zit ook nog springbloed in (Glendale). Een klassiek gebouwd paard heeft meer talent voor het zakken van de achterhand en zal dat ook beter kunnen laten zien. Maar dat wat Totilas tekort komt maakt hij in beweging meer dan goed. En zo heeft ieder paard zijn talenten.
En gelukkig maar, anders werd het wel heel saai allemaal.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:02

Nombrado, nope, geen idee wie dat is overigens: feit is wel dat ik het paard als wezen respecteer, en werkelijk het wezen paard, niet het ik heb 'n paard in eigendom gevoel. loslopende paarden zijn DE voorbeelden van hoe de natuur iedere oefening heeft bedoelt, niet als oefening, maar domweg als beweging die het paard al zijn hele leven meester is, dat er dan op een gegeven moment een ruiter is die dat wil nabeleven op de rug van dit paard, betekent voor mij dat die ruiter zal moeten leren om dit te doen zoals de natuur het bedoelde, niet zoals de jury het graag ziet. De bouw van een paard doet er weinig toe, ik had een quick-star die heel makkelijk piaffe en gedragenheid aanbood, puur temperament en karakter, maar natuurlijk zag dat er niet zo mooi uit als wanneer een lippizaner dat laat zien. een uitgestrekte draf is een uitgestrekte draf, ongeacht of het paard hoog op de benen staat of niet, de pas verlengt, de hals schuift uit en de rug draagt, ras en type maakt geen verschil, ze kunnen het allemaal, het oogt wellicht een beetje anders, maar de uitgestrekte draf is voor mij idd. pas echt als de drie 3-hoeken zichtbaar zijn, niet als de voorbenen de neus bijna raken, en de achterbenen trekkerig stuwen.het zou idd misschien wat saai zijn, maar saai is niet altijd slecht he... :)