Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 12:56

Ik zie dat hier de woorden 'dik' 'overgewicht' en 'topconditie' een beetje door elkaar worden gehaald. Ik ben niet dik, maar ik ben door weken ziek te zijn echt vreselijk uit conditie..

Paard ook, maar betekend dat in jullie ogen dat ik dan eerst aan eigen conditie moet werken door bv te hardlopen en dan pas op m'n paard mag stappen? Ondanks dat ik dus verder geen overgewicht heb (65kg) en niet te dik ben voor m'n paard.

Of wordt het woord 'conditie' gebruikt omdat dat vriendelijker overkomt dat 'dik' of 'overgewicht'.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 12:59

_Nelleke_ schreef:
Ik zie dat hier de woorden 'dik' 'overgewicht' en 'topconditie' een beetje door elkaar worden gehaald. Ik ben niet dik, maar ik ben door weken ziek te zijn echt vreselijk uit conditie..

Paard ook, maar betekend dat in jullie ogen dat ik dan eerst aan eigen conditie moet werken door bv te hardlopen en dan pas op m'n paard mag stappen? Ondanks dat ik dus verder geen overgewicht heb (65kg) en niet te dik ben voor m'n paard.

Of wordt het woord 'conditie' gebruikt omdat dat vriendelijker overkomt dat 'dik' of 'overgewicht'.

Zo moet je het niet zien, ik bedoel: als je met je paard traint, kan je imo niet verwachten dat alleen je paard in topconditie is en presteert.
Als mens moet je dat dan ook doen, vind ik. En sommige mensen zijn dat niet, bijvoorbeeld omdat ze overgewicht hebben óf een conditie van een pinda, óf niet gebalanceerd eten, ga zo maar door :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:01

De paarden bij ons moeten hooguit een uur per keer en dan nog niet eens 7 dagen in de week trainen/werken. Daarbuiten hebben ze een luizenleventje. Omdat ik op deze manier de paarden(wedstrijd)sport leuk vind, moeten er in de zomer elke dag 5 boxen uitgemest worden (in de winter 9) er moet gevoerd worden, de mest moet op de kar gereden worden, ik moet meerdere paarden per dag rijden, lesgeven, mijn huishouden doen(wat er vaak bij in schiet) er moet voer gehaald worden, gesjouwd met pakken stro en hooi. Dan denk ik toch echt dat onze paarden in het voordeel zijn, ongeacht mijn conditie of dat ik ietwat overgewicht zou hebben. Mij krijg je dus niet aan het hardlopen.
Daarbij met een slechte conditie kan je gewoon geen topprestaties neerzetten, dus het wraakt zichzelf.

Adelynde en Anky hebben wat dat betreft makkelijk praten, die hebben grooms en stagiaires om het werk te doen dat een amateur die zijn paard(en) aan huis heeft zelf moet doen.
Ook het voordeel van een pensionstal.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:02

Jenny_S schreef:
Ik merk dat mijn eigen conditie beter moet voor wat ik doe in de paardensport, dus probeer deze op peil te houden door af en toe hard te lopen.
Ga je alleen recreatief lekker het bos is dan is het gewoonweg niet nodig.

Dus: ja en nee

Ook als je recreatie rijd moet jezelf gewoon een basis conditie hebben. Recreatie ruiters zitten vaak langer op hun paard. Lange stukken draven en galopperen op de hei modt je wel vol kunnen houden.
En voor een beetje conditie hoef je echt niet elke dag naar de sport school. Pak eens wat vaker de fiets.6

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:02

Ik vind dat je als ruiter zoveel mogelijk moet proberen om ook in conditie te zijn. Als je wegens gezondheidsklachten dat niet kan zijn is het natuurlijk een ander verhaal. Ook als je overgewicht hebt kan je wel proberen om zelf zo fit mogelijk te worden.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

Eens, maar wanneer ben je 'in conditie' en wanneer niet?

Ik vind dat je er als ruiter altijd naar moet streven je paard zo min mogelijk in de weg te zitten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:23

Ik ben het hier mee eens maar ik vind wel dat je "conditie" hier moet gebruiken in relatie tot het paardrijden. Ik bedoel hiermee dat je echt niet beter gaat rijden als je conditioneel een marathon kunt lopen maar dat een juiste combinatie van krachttraining en cardio wel heel positief is voor het rijden. Als je sport om beter paard te kunnen rijden dien je imo dus wel een aangepast programma te volgen.

Persoonlijk heb ik een job waar kracht belangrijker is dan uithoudingsvermogen (zwaartepunt training is dan ook kracht) en ik merk wel dat ik het op een paard langer en beter uithou dan sommige duursporters (lopers, fietsers ed).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:26

Ik vind wel dat je zonder al te veel moeite een paard moet kunnen trainen (dat als je afstapt je ook nog gewoon rustig de paarden water kunt geven of hooi kan pakken zonder eerst lang te moeten bijkomen) en zonder bekaf te zijn je proef te kunnen rijden. Gewoon een gezonde basisconditie dus eigenlijk. Ook inderdaad voor een flinke buitenrit; mijn conditie is momenteel beter dan die van mijn paard, dus die belast ik ook minder daardoor (paard heeft nu een opvlamming van copd en zit aan de medicatie dus dit is ook niet het moment om meer te vragen). Ik merk zelf dat het ook mij tegenwerkt; een paard met weinig conditie is niet fijn om mee te werken, maar ik denk ook dat het andersom is; voor een paard ook minder fijn om een ruiter te hebben met een bagger conditie. (Want onbewust gaat je houding dan ook achteruit als je zelf erg moe wordt)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 14:55

Dat klopt als een bus!
Na mijn ziekteperiode (waarvan ik nog steeds niet weet of die nou echt voorbij is of niet) was ik echt bekaf, en door alle verplichte rust bijna 5 kg aangekomen. nou is dat voor mij niks, want vanzelf weeg ik altijd ergens tussen de 58 en 62, gewogen ben ik nu 64 kg bij 1.74m.
Maar TOCH zat mij dat ook nog in de weg, een vetrolletje rond je middel, en natuurlijk ook dat ik aanvankelijk geen drie rondjes zonder te hijgen meer kon lichtrijden.
Dat in de weg zitten merkte ik meteen, doordat ik minder soepel met mijn bekken mee kon bewegen, en ik zat ook anders in het zadel. Ik moest bewust weer leren mijn "middel" los te laten.
Bovendien voelde ik vel/vetjes bewegen waar het dat eerder niet deed, zeer afleidend dus.

Ook paard Jaopie was duidelijk aangekomen, hetgeen ik niet alleen wel kon zien, maar ook merkte aan de singel. Dat zat hem weer bij de buigingen in de weg, en hij zweette en blies bij twee rondes galop al.
Gelukkig zijn we beiden al weer even "onderweg" en hoewel niet alles er al af is, ik pas wel weer een kleinere maat rijbroek en Jaopie scheelt drie gaten op de singel aan beide kanten, is onze conditie met enorme sprongen vooruit gegaan. ok zit ik weer wat "dieper" in het zadel.

Het rijden gaat nu stukken makkelijker weer, maar we zijn er natuurlijk nog lang niet!

Kracht heb ik ook meer, en Jaopie ook, maar dat heb je als het goed is niet nodig om goed paard te kunnen rijden. Komt wel mooi van pas als je met kruiwagens mest e.d.bezig bent.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:10

Mousmous schreef:
De paarden bij ons moeten hooguit een uur per keer en dan nog niet eens 7 dagen in de week trainen/werken. Daarbuiten hebben ze een luizenleventje. Omdat ik op deze manier de paarden(wedstrijd)sport leuk vind, moeten er in de zomer elke dag 5 boxen uitgemest worden (in de winter 9) er moet gevoerd worden, de mest moet op de kar gereden worden, ik moet meerdere paarden per dag rijden, lesgeven, mijn huishouden doen(wat er vaak bij in schiet) er moet voer gehaald worden, gesjouwd met pakken stro en hooi. Dan denk ik toch echt dat onze paarden in het voordeel zijn, ongeacht mijn conditie of dat ik ietwat overgewicht zou hebben. Mij krijg je dus niet aan het hardlopen.
Daarbij met een slechte conditie kan je gewoon geen topprestaties neerzetten, dus het wraakt zichzelf.

Adelynde en Anky hebben wat dat betreft makkelijk praten, die hebben grooms en stagiaires om het werk te doen dat een amateur die zijn paard(en) aan huis heeft zelf moet doen.
Ook het voordeel van een pensionstal.

Ga hier helemaal in mee. Ook ik ga naast mijn normale werkzaamheden niet apart sporten. Is een echte hype sinds dat Adelinde hier reclame voor maakt.

Rogier2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:16

Ik vind dat het paard in conditie moet zijn ook voor zijn eigen gezondheid. Daarbij vind ik dat wij als mens steeds meer dikke mensen gaan aanmoedigen van oh het maakt niet uit dat je dik bent. Dat vind ik sowieso al slecht en daarbij ook erg slecht voor de paardenrug het paard kan gewoon niet een zwaarlijvig iemand dragen in de sport. Vandaar ook dat een wat dikker iemand vaak niet heel hoog in de sport komt omdat het paard de zware oefeningen niet aan kan. dat denk ik

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:21

Rogier2009 schreef:
Ik vind dat het paard in conditie moet zijn ook voor zijn eigen gezondheid. Daarbij vind ik dat wij als mens steeds meer dikke mensen gaan aanmoedigen van oh het maakt niet uit dat je dik bent. Dat vind ik sowieso al slecht en daarbij ook erg slecht voor de paardenrug het paard kan gewoon niet een zwaarlijvig iemand dragen in de sport. Vandaar ook dat een wat dikker iemand vaak niet heel hoog in de sport komt omdat het paard de zware oefeningen niet aan kan. dat denk ik

Het gaat zoals TS zegt juist over conditie (dus spieren/uithoudingsvermogen) en niet over gewicht.

Jij bedoelt met conditie het gewicht.

Rogier2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:23

Ja ook ja maar dat heeft ook vaak met elkaar te maken toch

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:02

Edit: dubbelpost
Laatst bijgewerkt door maximuss op 10-08-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:04

@rogier2009: dat hangt ervan af: mijn vriend weegt tegen de 120 kg (voor 1m88) en heeft praktisch geen vet aan zijn lijf en loopt fluitend een triatlon uit. Puur op gewicht weegt hij te veel maar dat is er niet aan te merken en komt door de spiermassa.
Een kennis weegt 10 kilo minder bij dezelfde lengte en die is tonnetje rond en loopt na 1min al te puffen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:12

Nee, ik vind niet als je als ruiter in TOP conditie moet zijn. Want dat zou betekenen dat ik(en andere oudere ruiters) als 55 jarige niet meer zou mogen rijden want TOP conditie bestaat op die leeftijd niet meer. Wel vind ik, ook als je recreatief rijdt, dat je zelf in conditie moet blijven. Dus gewicht houd ik in de gaten, ik rijd zo correct mogelijk, ben erg alert dat ik zelf RECHT op mijn paard zit hetgeen niet vanzelf sprekend is met mijn scoliose en hernia rug. Maar ik weet hoe het moet voelen (als ik zit recht zit dan zit ik voor mijn GEVOEL scheef) en regelmatig test ik dit bij mijn mede rijders en ik zit op het moment aardig goed recht. Dus die dingen vind ik wel belangrijk.
Als je zelf met je paard top gaat presteren in welke tak van sport dan ook, veranderd het verhaal en hoor je zelf ook goed lichaam te hebben die paard kan ondersteunen in het werk.
GEwicht vind ik ook een aandachtspunt voor mezelf (ben 55+) en kom dus gewoon veel gemakkelijker aan. Zonder er een probleem van te maken houd ik het goed in de gaten en ben vooral dankbaar dat ik nog in de goede gewichtsklasse past en geen overgewicht heb volgens de statistieken. Ook al zou ik heel graag nog 3 KG willen afvallen want voor mijn eigen kleine paardje zou dat beter zijn. Ik geloof niet dat ze er last van heeft, maar ik vind het toch vervelend dat ik laatste 10 jaar 3 KG ben aangekomen.
Dus ga mee met de stelling van TS.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:20

Rogier2009 schreef:
Ja ook ja maar dat heeft ook vaak met elkaar te maken toch

Nee hoor.
Er zijn mensen met overgewicht die een betere uithoudingsvermogen hebben dan mensen met een goed gewicht.
Het ligt eraan wat je lichaam gewend is aan beweging.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:33

Het KAN met elkaar te maken hebben, maar het hoeft niet per se.
Overgewicht vind ik ook weer zo'n beladen term.... het gaat TS volgens mij niet om gewicht per se, maar om een algehele conditie. En zeker kan iemand die 20 kg zwaarder is dan bijv. ik, een betere conditie hebben. Of een betere zit, een beter rijkunstig evenwicht.

Hoe dan ook, met conditie bedoelde ik zelf eigenlijk meer uithoudingsvermogen, balans in je lichaam, atletisch vermogen en spierkracht . Niet zo zeer gewicht.

Beweging en in beweging blijven (niet alleen te paard) is denkelijk de sleutel tot een gezonde conditie.
Zelf fiets ik ook veel en maak lange wandelingen met de Dobermannen (veel beweging gewenst!) in de polderlandse dreven.
Mag ook wel, want ik heb een zittend"beroep" (kunstschilder), en van het zwaaien met die kwasten krijg je geen conditie, hahaha.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:48

Waarom zou je een topconditie moeten hebben, de meeste ruiters rijden recreatief,
slechts een klein percentage doet aan wedstrijdsport, en van de wedstrijdruiters rijdt
gemiddeld maar een heel klein deel Z en hoger. We doen hier net op Bokt of het voor ons allemaal topsport is :+

Daarbij denk ik wel dat het rijden op jongere/minder goed getrainde paarden meer energie/conditie kost als hoger opgeleide paarden.
Het kost mij nl nu ik hoger kom weinig inspanning, het gaat met hele kleine hulpen,
als je je paard goed afgericht hebt doet hij het werk voor je en reageert op de kleinste hulpen....ik hoef alleen maar te denken en mee te veren ;)
Ligt ook veel aan jezelf bv ademhaling verkeerd of verkramp je of doe je teveel,
wat bij de minder ervaren ruiters vaak voorkomt, dan zul je sneller moe zijn!

IK heb zelf overgewicht (84 kilo) maar wel een hele goede conditie...nou ja conditie, ik zeg liever uithoudings-en doorzettingsvermogen :D
Dus nee, overgewicht heeft niet altijd met conditie te maken.
Na 1,5 jaar zwaar fysiek werk alleen maar aangekomen ipv afgevallen :') maar wel meer conditie en veel spierkracht!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:50

Persoonlijk ga ik niet op een paard zitten als ik niet fit of niet op gewicht ben. Ik ben zeker wel veel te zwaar geweest en ben in die periode ook gestopt met rijden totdat ik weer een normaal gewicht had en niet meer na een half uur dood ging van de beweging.

Het paard kan er niets aan doen als de ruiter niet goed in z'n vel zit en moet daar ook niet voor opdraaien, vind ik. Ik vind het aardig ego als je er dan toch op kruipt, of je er nou wat aan kan doen of niet. Het paard zou voorrang moeten krijgen, niet de ruiter.

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:51

Ik denk dat het ervan afhangt wat je doel is. Als je wilt presteren dan zou zowel jij en je paard in conditie moeten zijn. Als prestatie niet zo veel uitmaakt en tevreden ben met wat je doet hoeft dat volgens mij niet zo. Als je dan regelmatig weer je grenzen verlegt of steeds de zelfde grens aanhoud, dan passen je spieren en conditie daar toch aan?

Helaas kunnen sommige mensen er niet veel aan doen dat ze een beetje overgewicht hebben of stevig gebouwd zijn. Zou je die mensen dan paardrijden moeten ontzeggen? Wel moet er natuurlijk rekening gehouden worden met het paard en kijken of de ruiter niet te zwaar is.

Zelf heb ik gemerkt dat van 1 keer per week sporten je niet echt goed conditie opbouwt. Naast 1 keer per week les op de manage fiets ik nog 2 keer per week en dan niet met een rustig tempo. Als een van de lichtste in de groep hoef ik me niet zo drukt over gewicht te maken, de paarden daar zijn best stevig, maar ik houd het wel stabiel.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:16

Momenteel ben ik in een betere conditie dan mn paard geloof ik:')
Een balans lijkt me fijn voor zowel ruiter als paard. Je bent tenslotte een team
zelf ga ik 3x p.w. naar de sportschool, vanaf september weer boksen en ik fiets altijd overal heen. ^^
gezien gamble jong en vrij lui/lomp is is rijden vaak keihard werken xd in tegenstelling tot misschien andere paarden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:25

Eens! Als ik mijn pony train moet het ook voor mij een doel blijven om zelf gezond te zijn, een correct gewicht te hebben en regelmatig de spiergroepen te trainen die mijn zit en rijstijl positief beïnvloeden. Nu train ik die spiergroepen sowieso al, gewoon voor mijn figuur dus dat is een beetje foetelen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:53

Listiglisdtje, helemaal met je eens.

Ik denk trouwens dat je gewoon veel meer conditie nodig hebt op een traag/flegmatiek/lui paard dan op een 'heet'/looplustig paard. Wil je 'topprestaties' leveren dan heb je daar al zo een werklustig paard voor nodig. Met een trage werk je je kapot om ze alleen al naar voren te houden (of sneller te krijgen), laat staan dat je aan de oefeningen toe komt. Dat vergt echt veel van je.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:56

Mousmous schreef:
Listiglisdtje, helemaal met je eens.

Ik denk trouwens dat je gewoon veel meer conditie nodig hebt op een traag/flegmatiek/lui paard dan op een 'heet'/looplustig paard. Wil je 'topprestaties' leveren dan heb je daar al zo een werklustig paard voor nodig. Met een trage werk je je kapot om ze alleen al naar voren te houden (of sneller te krijgen), laat staan dat je aan de oefeningen toe komt. Dat vergt echt veel van je.

less (work) is more en dat is ook bij paardrijden zo :j

trage trapzakken moet je niet eens op willen stappen, daar wordt niemand blij van :+ conditie of geen conditie..