Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
_Nelleke_ schreef:Ik zie dat hier de woorden 'dik' 'overgewicht' en 'topconditie' een beetje door elkaar worden gehaald. Ik ben niet dik, maar ik ben door weken ziek te zijn echt vreselijk uit conditie..
Paard ook, maar betekend dat in jullie ogen dat ik dan eerst aan eigen conditie moet werken door bv te hardlopen en dan pas op m'n paard mag stappen? Ondanks dat ik dus verder geen overgewicht heb (65kg) en niet te dik ben voor m'n paard.
Of wordt het woord 'conditie' gebruikt omdat dat vriendelijker overkomt dat 'dik' of 'overgewicht'.
Jenny_S schreef:Ik merk dat mijn eigen conditie beter moet voor wat ik doe in de paardensport, dus probeer deze op peil te houden door af en toe hard te lopen.
Ga je alleen recreatief lekker het bos is dan is het gewoonweg niet nodig.
Dus: ja en nee
Mousmous schreef:De paarden bij ons moeten hooguit een uur per keer en dan nog niet eens 7 dagen in de week trainen/werken. Daarbuiten hebben ze een luizenleventje. Omdat ik op deze manier de paarden(wedstrijd)sport leuk vind, moeten er in de zomer elke dag 5 boxen uitgemest worden (in de winter 9) er moet gevoerd worden, de mest moet op de kar gereden worden, ik moet meerdere paarden per dag rijden, lesgeven, mijn huishouden doen(wat er vaak bij in schiet) er moet voer gehaald worden, gesjouwd met pakken stro en hooi. Dan denk ik toch echt dat onze paarden in het voordeel zijn, ongeacht mijn conditie of dat ik ietwat overgewicht zou hebben. Mij krijg je dus niet aan het hardlopen.
Daarbij met een slechte conditie kan je gewoon geen topprestaties neerzetten, dus het wraakt zichzelf.
Adelynde en Anky hebben wat dat betreft makkelijk praten, die hebben grooms en stagiaires om het werk te doen dat een amateur die zijn paard(en) aan huis heeft zelf moet doen.
Ook het voordeel van een pensionstal.
Rogier2009 schreef:Ik vind dat het paard in conditie moet zijn ook voor zijn eigen gezondheid. Daarbij vind ik dat wij als mens steeds meer dikke mensen gaan aanmoedigen van oh het maakt niet uit dat je dik bent. Dat vind ik sowieso al slecht en daarbij ook erg slecht voor de paardenrug het paard kan gewoon niet een zwaarlijvig iemand dragen in de sport. Vandaar ook dat een wat dikker iemand vaak niet heel hoog in de sport komt omdat het paard de zware oefeningen niet aan kan. dat denk ik
Mousmous schreef:Listiglisdtje, helemaal met je eens.
Ik denk trouwens dat je gewoon veel meer conditie nodig hebt op een traag/flegmatiek/lui paard dan op een 'heet'/looplustig paard. Wil je 'topprestaties' leveren dan heb je daar al zo een werklustig paard voor nodig. Met een trage werk je je kapot om ze alleen al naar voren te houden (of sneller te krijgen), laat staan dat je aan de oefeningen toe komt. Dat vergt echt veel van je.