Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MissDD schreef:Interessant onderwerp, ik herken er heel veel in, alleen ben ik een beetje doorgeslagen ben ik bang.
Vroeger, deed ik alles wat in me opkwam, niet nadenkend over de consequenties en wonder boven wonder ging het altijd goed, of liep het met een sisser af.
Toen heb ik een jaar of 10 niet meer gereden wegens andere interesses. Nu heb ik weer een paard en ik ben stapelgek op hem, maar ik durf er amper op te rijden.
Ten eerste vanwege zijn grootte (rond de 1.80m) en het feit dat ie enorm sterk is. Ik heb zelf aardig wat in de mouwen, maar de realisatie dat ik uiteindelijk niks te vertellen heb is (té) hard bij me binnen gekomen.
Ten tweede omdat ik altijd een echte ponyruiter ben geweest en zijn ruime bewegingen amper uit kan zitten en dus continu het gevoel heb met een "los zadel" te rijden. Tel daarbij op dat meneer aan het puberen is en voila : doodsangsten!
Wat er aan vooraf ging was dat mijn ruin ruzie kreeg met een andere ruin en dat ging met zoveel geweld dat dat bleef doorwerken in mijn hoofd. Daarnaast bleef iedereen maar zeggen, "jeeeeeetje wat zit je hoog" en "ben je niet vreselijk bang om op zo'n joekel te gaan zitten, wat als je er af valt?"
Ik kreeg toen ook nog rugproblemen (hernia) waardoor mijn onzekerheid nog meer toenam.
En ja hoor, je kon er op wachten, ik kreeg vliegles want hij "ontplofte" toen ik hem geen zekerheid kon bieden over datgene, wat hij in de verte zag, geen doodsbedreiging voor hem was.
Ben er na de val direct weer opgegaan, maar helaas het heeft niet geholpen.
Dus, ik rijd nu niet meer op hem want ik zie overal spoken. Gelukkig heb ik een superfijne bijrijder gevonden, die prima met hem overweg kan, maar dit is niet hoe ik het me had voorgesteld en dat vind ik wel verdrietig.
Ik was vroeger een fanatieke wedstrijd amazone en dat wilde ik sowieso niet meer, maar dat zelfs het recreatieve rijden op hem niet voor me is weggelegd vind ik wel zuur.
Ik geef niet op hoor, zo rijd ik nu af en toe op het paard van mijn bijrijder, die eigenlijk meer streken heeft, maar omdat ie 10 cm. kleiner is ben ik gewoon minder bang...... (Belachelijke redenatie natuurlijk, maar ik kan die gedachten niet ombuigen tot nu toe).
Ik hoop mijn angsten wel weer de baas te kunnen worden, want zoals ik al zei, ik ben stapeldol op mijn vriendelijke (maar helaas puberende) reus.
blue_sky schreef:Er lopen op bokt een paar topics van "oudere ruiters" (40+). Daar is angst ook een terugkerend thema. Het wordt dus inderdaad erger met de tijd.