keshia schreef:ik rijd zowel bitloos als met bit...
ik ben zelf alleen totaal geen fan van het opleiden van een paard met bitloze optomingen.. in het begin vind ik duidelijkheid een belangrijk punt, en ik vind dat ik dat beter aan kan geven met een hoofdstel met bit.. ik merk vooral bij mijn eigen gevoelige merrie dat ze een bitloos kaakgekruisd hoofdstel behoorlijk heftig vind... maar ook is zij een heftige merrie, en kan ik haar niet verantwoord rondrijden met een touwhalstertje, moeilijke keuze dus..
ik wissel het bij haar af, tussen de twee hoofdstellen..
een jong paard beleer ik met bit, omdat daarbij naar mijn mening de hulpen gerichter doorkomen dan bitloos.. daarna vind ik het geen probleem om een paard een ander hoofdstel in te doen..
wel is het idd zo, dat elke hoofdstel zo streng is, als dat de ruiter ermee rijd..
Dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet veilig is of anders kan. Een paard zonder balans op bit rijden voor de controle is niet het idee achter een bit.
Ik ben niet anit-bit, maar dit soort dingen geven voor mij wel aan dat mensen ng steeds eenzijdig denken als het om hun eigen paard gaat. 50% van de mensen vind zijn eigen paard "zo moeilijk en heftig" heb ik altijd het idee op bokt.
De opmerking van Cassidy vind ik ook weer kortzichtig. Bitloos alleen voor opleiden? Waarom zou je als dat binnen je ambities past niet gewoon bitloos blijven rijden? En een hype?? 80% van de paarden zou in hun hoefjes mogen knijpen als er niet een of andere onkundige ruiter ongelijk aan zijn bek gaat plukken met alle goede bedoelingen van de wereld. Sinds wanneer zou een paard alleen fatsoenlijk kunnen functioneren onder het zadel met bit?
Wederom, dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.