zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:26

Sees schreef:
Cassidy schreef:
Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

Jammer genoeg gebruikt pak 'm beet 80% van de ruiters het bit wel degelijk als controlemiddel/stuur.

Ik ben het dus ook zéér zeker niet eens met jouw stelling.

80% van de bitloosrijders zit ook aan hun optoming te mutsen voor controlemiddel/stuur.....

Rijden is nog altijd op je zit/been, verfijning met een optoming

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:29

VisibreTeam schreef:
Het probleem is, van met bit rijden zie je meer dingen fout gaan..... Maar bitloos kan net zo'n ellende zijn.... Nog altijd ligt het aan de ruiterhand.

Ben het overigens zeker eens met Cassidy!

Misschien moet ik tóch dat filmpje gaan maken van 'effects of bitless' in dezelfde style als de anti bit filmpjes worden gemaakt. Niet om te provoceren, maar om ogen te openen, er rijden zoveel mensen met een strakke hackamore.... Bitloos is niet perse heilg, en die kant zien mensen nog niet.

Om maar even te illustreren.... (als mensen trouwens intresse hebben om een handje te helpen aan dat filmpje? Stuur zeker een pb'tje! )

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Pffft, die laatste foto, wat een naar beeld maar daar heb je het over een veels te laag hangende hackamore, zo hoor je hem helemaal niet te gebruiken :n

De eerste foto vind ik oprecht niet spannend. Kan gebeuren dat je eens een beetje steviger in moet komen en de rem aantrekt. Zo staat er bij mij ook een foto met strakke teugels / hackamore in mijn profiel, omdat Rena met een pokkevaart op een bocht af wilde gaan van een voor ons onbekende bak en ik het geen goed plan vond om onderuit te gaan met die onnadenkende en onvoorzichtige hittepit :=

Dat ik verder altijd met een boogje in de teugels rijd en op die manier het meeste prima op kan lossen, zie je op dat moment niet.

Op zo'n moment geef ik veel liever een neerwaartse druk op het hoofd (erg begrijpelijk als afremmen voor een paard) dan dat ik met een bit ga zitten flossen en de mondhoeken naar achteren zit te trekken en het hele bekkie van binnen belast wordt.

En even voor de duidelijkheid: ik wil dan ook niet dat zo'n foto gebruikt wordt voor 1 of ander insinuerend filmpje.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-08-14 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:30

VT, die mening deel ik niet ;). Iig de bitloze ruiters om mij heen hebben daar heel goed over nagedacht en gaan er dus ook op verantwoorde wijze mee om. Bit is nog steeds de norm dus mensen weten ook niet beter en denken dus ook niet altijd verder dan hun neus lang is ;).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:37

Cassidy schreef:
Bitloos is een hype. Bit is voor verfijning en niet om je paard te controleren. Veel bitloos ruiters komen niet verder dan bitloos omdat ze de finesse missen om met bit te rijden of de zoektocht naar een goed passend bit niet doorlopen.

Ik ben een voorstander van bitloos, maar dan in de opleidingsfase, en daarna over op bit.

Daar ben ik het wel heel erg mee eens.
Ik ben voorstander van het rijden met een bit, omdat je door het contact met de mond veel directer en sneller de nageeflijkheid van je paard voelt en daarop kunt reageren.
Maar met een heel jong paard die nog weinig balans heeft is bitloos juist wel fijn, omdat je dan - ook al is het per ongeluk, bijvoorbeeld door onbalans, niet zo snel iets in de mond fout kan doen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:40

thirzanaomi schreef:
Cassidy schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens. Mijn paard zit nog in de opleidingsfase en rijd ik dus bitloos. Als we naar verfijning toe werken ga ik over bit. Helaas is de zoektocht naar het perfecte bit voor je paard zo lastig.

Thirza als je eraan toe bent kan je een myler level 1 proberen vind ik een zeer vriendelijk bit als je er normaal mee omgaat maar dat verwacht ik wel bij jou

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:41

Ik ben niet pro bit of pro bitloos. Ik zal zelf nooit meer met bit rijden (denk ik) maar veroordeel een ander er niet om. Wel vind ik dat eenieder, of er nou met bit of zonder bit gereden wordt, goed na moet denken waaróm hij of zij met die specifieke optoming rijdt.

De discussie is toch eindeloos (zinloos) en de argumenten talrijk. Er is geen juist antwoord. Met bit rijden is niet beter dan zonder bit en andersom ook niet.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:44

ik rij met en zonder bit het is maar hoe je ermee omgaat en ik vind het ook duidelijk verschil hebben met welk bit je rijd. zelf ben ik totaal geen voorstander van een enkel of dubbel gebroken bit ik heb bij mijn eigen een ongebroken en dun myler trensje omdat het stil ligt en het niet zn enorm stuk ijzer is. enkel gebroken prikt tegen het gehemelte aan en een dubbel gebroken drukt pijnlijk op de tong maar net als altijd het is maar hoe de ruiter ermee omgaat. afwisseling is fijn voor een paard en inderdaad met een jong paard is het ook een goede optie om bitloos te rijden en later over te gaan op wel een bit.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:44

Ik snap je punt helemaal. Ik rij zowel bitloos als met bit. Er kwam pas geleden weer een filmpje voorbij op fb over hoe slecht een bit wel niet is. Ik het filmpje aan klikken of dit nou misschien wel een van de betere filmpjes was waarbij ze het bit niet als een idioot af kraken. Wel dus -.-' ''waarom zou je met bit rijden'' zie je een paard dat in zijn mond geropt word ''als het ook zo kan'' zie je een vent met een paard zonder zadel en hoofdstel over een boomstam springen. Je kan ook genieten van je paard als je met bit rijd en echt niet iedreen zit zo in de mond van het paard te roppen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:45

Of je nou met bit rijdt of zonder. Het gaat om hoe je de hulpen geeft. Hoe streng je hand is.
Dus in beide gevallen moet je goed nadenken hoe je met een paard omgaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:52

Die propaganda filmpjes worden toch niet serieus genomen? :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:57

Bit, bitloos, stalhalster, het zijn in wezen allemaal controlemiddelen. Je gebruikt ze om je paard iets te laten doen waar ie zelf nooit opgekomen zou zijn. Nl, iemand op je rug toelaten en daar lopen waar die persoon dat wil, of voor een kar gaan staan en die door het bos sleuren. Of vanuit je lekkere wei naar binnen moeten. Ze bedenken het zelf niet, maar dankzij onze ''controlemiddelen'' lukt het ons meestal wel.

Het woord controlemiddel wordt negatief gebruikt en dat is onzin. Elke optoming is ter controle=het paard doet wat wij willen.

Sees

Re: zucht, de bit en bitloos discussie, ik moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 15:59

Charley, ik denk dat controle in deze discussie anders wordt bedoeld ;).

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:01

Cassidy schreef:

Klinkt mooi, maar onzin. Bit, stang, ter verfijning, me hoela. De verfijning zit in de rijkunst en ruiterhand, zo simpel is dat.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:07

ik rijd zowel bitloos als met bit...
ik ben zelf alleen totaal geen fan van het opleiden van een paard met bitloze optomingen.. in het begin vind ik duidelijkheid een belangrijk punt, en ik vind dat ik dat beter aan kan geven met een hoofdstel met bit.. ik merk vooral bij mijn eigen gevoelige merrie dat ze een bitloos kaakgekruisd hoofdstel behoorlijk heftig vind... maar ook is zij een heftige merrie, en kan ik haar niet verantwoord rondrijden met een touwhalstertje, moeilijke keuze dus..
ik wissel het bij haar af, tussen de twee hoofdstellen..
een jong paard beleer ik met bit, omdat daarbij naar mijn mening de hulpen gerichter doorkomen dan bitloos.. daarna vind ik het geen probleem om een paard een ander hoofdstel in te doen..

wel is het idd zo, dat elke hoofdstel zo streng is, als dat de ruiter ermee rijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:44

keshia schreef:
ik rijd zowel bitloos als met bit...
ik ben zelf alleen totaal geen fan van het opleiden van een paard met bitloze optomingen.. in het begin vind ik duidelijkheid een belangrijk punt, en ik vind dat ik dat beter aan kan geven met een hoofdstel met bit.. ik merk vooral bij mijn eigen gevoelige merrie dat ze een bitloos kaakgekruisd hoofdstel behoorlijk heftig vind... maar ook is zij een heftige merrie, en kan ik haar niet verantwoord rondrijden met een touwhalstertje, moeilijke keuze dus..
ik wissel het bij haar af, tussen de twee hoofdstellen..
een jong paard beleer ik met bit, omdat daarbij naar mijn mening de hulpen gerichter doorkomen dan bitloos.. daarna vind ik het geen probleem om een paard een ander hoofdstel in te doen..

wel is het idd zo, dat elke hoofdstel zo streng is, als dat de ruiter ermee rijd..

Dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet veilig is of anders kan. Een paard zonder balans op bit rijden voor de controle is niet het idee achter een bit.
Ik ben niet anit-bit, maar dit soort dingen geven voor mij wel aan dat mensen ng steeds eenzijdig denken als het om hun eigen paard gaat. 50% van de mensen vind zijn eigen paard "zo moeilijk en heftig" heb ik altijd het idee op bokt.

De opmerking van Cassidy vind ik ook weer kortzichtig. Bitloos alleen voor opleiden? Waarom zou je als dat binnen je ambities past niet gewoon bitloos blijven rijden? En een hype?? 80% van de paarden zou in hun hoefjes mogen knijpen als er niet een of andere onkundige ruiter ongelijk aan zijn bek gaat plukken met alle goede bedoelingen van de wereld. Sinds wanneer zou een paard alleen fatsoenlijk kunnen functioneren onder het zadel met bit?

Wederom, dat jij iets niet kan wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:00

Jajaa, we kennen het cliche nu helemaal wel: een optoming is zo scherm als de ruiterhand is. Maar puur technisch bekeken heeft een bit doorgaans een kleiner oppervlakte waar het op rust, dus zal de druk hoger zijn dan bij een bitloos hoofdstel waarbij de druk vaak over een groter oppervlakte verdeeld wordt. Daarnaast kan ik mij voorstellen (maar even niet wetenschappelijk onderbouwen) dat bij het grootste deel van de paarden de mond en vooral de lagen een gevoeligere zone is/zijn dan bijvoorbeeld de neus of wang, zeker als de druk bij die laatste twee lager is.

Ik ben voorstander van bitloos, niet direct tegenstander van rijden met bit, maar wél van bewust rijden. Ga je op wedstrijd of concours, of een random evenement, dan zie je namelijk dat de beelden van mensen die een bit als controle of zelfs correctiemiddel gebruiken, níet de uitzondering zijn. Het gros van de ruiters daar rijdt onvriendelijk. (Niet allemaal, niet allemaal. Wie de schoen past trekke hem aan.)

pmarena schreef:
Ik zou zelf liefst nooit van mijn levensdagen meer met een bit willen rijden, vind het echt een idiote uitvinding.... zo'n stuk metaal bij een dier in zijn mond duwen.

Je zou zoiets tegenwoordig eens moeten verzinnen als het nog niet bestond, dan zou je gelyncht worden als een gestoorde dierenmishandelaar :=

Soms vraag ik me ook af of we over tig jaren niet terugkijken, en denken 'wtf, deden ze toen echt een stuk metaal bij een paard in de mond??' (En over nog langere tijd terugkijken en wellicht denken 'huh, zaten ze toen op paarden?')

Ik vraag me ook af hoe mensen hier erover zouden denken als ik bijv mijn hond een stuk ijzer in zijn mond zou doen om hem beter te controleren of sturen met het wandelen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:16

Wildwings, er zal vast een skala aan argumenten te verzinnen zijn waarom het 'trainen' van je hond met bit belachelijk is :D.

Ik zie zelf het nut van een bit niet meer in. Ik merk namelijk totaal geen beperkingen bij mijn paard zonder bit. Ik zie ook niet in waarom bitloos inrijden niet zou kunnen?

Maar nogmaals, ik heb geen problemen met ruiters die wel met een bit rijden MITS hier kundig mee omgegaan wordt zoals men met alles (bit/bitloos/sporen etc etc) kundig om moet gaan.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:33

Ach eindeloze discussie natuurlijk.
Heb zelf beide gedaan bit en bitloos. Ook 2 paarden boom- en bitloos ingereden. Een van de twee is inmiddels over op een trensje. Heb geen ervaring met ingewikkelde optomingen, alleen kaakgekruisd en sidepull en simpele trensjes in westernhoofdstellen en dressuurhoofdstellen.

Tja wat is nou beter?
Mijn eigen paard krijgt straks een trens in.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:41

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken........

Ik rijd mijn paard met bit in de bak, omdat ze tijdens de oefeningen wat tegen de druk op de neus in komt maar dan wel zonder neus en sperriem zodat ze alle mond vrijheid heeft. Ik rijd met kneveltrens zodat het bit evengoed stabiel in de mond blijft liggen. Buiten rij ik daar in tegen bitloos omdat ze dan juist wat tegen de druk van het bit in komt.
Ik denk dus dat dit zoals eerder gezegd inderdaad per paard verschilt en je niet kunt zeggen dat bit of bitloos voor elk paard goed is.

Qua hoe ruiters met de optommingen omgaan vind ik het een ander verhaal. Laatst was ik op een clinic van een dressuurruiter, en daar werd ik toch wel een beetje misselijk van. Ruiters die hun neusriem zo strak dicht hadden gesnoerd dat het paard geen beweging in zijn mond meer kon krijgen, en ondertussen maar van die 'corrigerende' rukjes aan de teugels geven, het paard kon geen kant op om de druk van het bit te ontwijken....... Als er dan werd gevraagd waarom de neusriem zo strak zat, kwam het wel bekende antwoord: 'anders opent ie zijn mond'. Ja goeiemorgen, waarom zou hij dat nou doen?!
En dan zeggen mensen: ja, dat is geen goed voorbeeld, dat soort mensen horen gewoon niet op een paard thuis. Maar feit is, ze zitten er wel op. Ga eens naar een wedstrijd, en kijk om je heen. Ik zie maar enkele ruiters waarvan ik denk: ja, die rijdt met een fijne zachte hand. Voor de rest zie ik alleen maar paarden rond lopen die constant proberen om onder de druk van het bit uit te komen.
En persoonlijk zie ik die mensen dan toch liever met een sidpull rijden, en daar dan wat meer druk op geven als dat ze telkens in die mond lopen te hangen en vervolgens andere hulpmiddelen er bij pakken om het protest dat het paard daar bij laat zien te verbloemen............

En ik las hier ergens dat met bit rijden er minder fijn uit ziet omdat je met bit meer kan zien, maar daar ben ik het dus niet mee eens. De mensen zorgen er tegenwoordig wel voor dat de hoeveelheid druk die ze geven niet meer opvalt, met strakke neus en sperriem.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:26

Fellor schreef:
De opmerking van Cassidy vind ik ook weer kortzichtig. Bitloos alleen voor opleiden? Waarom zou je als dat binnen je ambities past niet gewoon bitloos blijven rijden? En een hype?? 80% van de paarden zou in hun hoefjes mogen knijpen als er niet een of andere onkundige ruiter ongelijk aan zijn bek gaat plukken met alle goede bedoelingen van de wereld. Sinds wanneer zou een paard alleen fatsoenlijk kunnen functioneren onder het zadel met bit?

Ik denk dat zodra je verfijnder en dus met finesse wilt rijden het bit veel geschikter is omdat je verfijnder kunt werken. Met een bit bedoel ik zelf dan een simpele trens, dus zonder hefboom.
Wil jij alleen buitenrijden kun je dat prima bitloos doen.
Zelf wil ik als mijn paardje er klaar voor is wel meer bit rijden in de bak, wel afgewisseld met bitloos en buitenrijden ga ik ook zeker bitloos doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:40

thirzanaomi schreef:
Ik denk dat zodra je verfijnder en dus met finesse wilt rijden het bit veel geschikter is omdat je verfijnder kunt werken.

Waarom? :)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:58

WildWings schreef:
thirzanaomi schreef:
Ik denk dat zodra je verfijnder en dus met finesse wilt rijden het bit veel geschikter is omdat je verfijnder kunt werken.

Waarom? :)

Met het bit geef je duidelijkere hulpen af en kun je ook met kleinere ophouding gemakkelijk dingen vragen. Je kunt beter de hoofd-halshouding veranderen en meer inspelen op het verlengen van passen etc. Mijn teugelhulpen zijn voor mijn paard bitloos minder goed te snappen dan met bit. Maar omdat ik nu nog heel veel op zit kan doen is dat niet erg. Maar een schouderbinnenwaarts of appuyement is bijna niet op zithulpen te doen en met bitloos kan ik net niet zo precies op een kleine ophouding zoiets vragen. Maar aangezien deze oefeningen nog totaal niet aan de orde zijn blijf ik nog even bitloos rijden.
In de overgangsfase van bitloos naar bit ben ik voorstander van het rijden op dubbele teugel (bitloos en teugel aan bit). Eens je overgeschakeld bent van bitloos naar bit vind ik het ook belangrijk om zo af en toe bitloos te rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:21

Thirzanaomi, ik vind dit echt onzin :o. Ik denk alleen dat de weg er naar toe voor van origine bitgeschoolde paarden wellicht langer is en dat veel mensen die tijd niet hebben/nemen.

Een paard dat nog nooit een bit in heeft gehad kan net zo correct appuyeren hoor.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 14:29

Dat is ook niet mijn ervaring thirzanaomi. Is je bericht gebaseerd op wat jij zelf hebt ervaren (met hoeveel paarden) of is het een veronderstelling?

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:03

Sees schreef:
Thirzanaomi, ik vind dit echt onzin :o. Ik denk alleen dat de weg er naar toe voor van origine bitgeschoolde paarden wellicht langer is en dat veel mensen die tijd niet hebben/nemen.

Een paard dat nog nooit een bit in heeft gehad kan net zo correct appuyeren hoor.

Hier ben ik helemaal mee eens.