Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Gruis schreef:Omdat je het dan meer belast toch? Daarom rijden we op het buitenbeen, juist om het binnenachterbeen te ontlasten, omdat deze het al het zwaarste heeft in de wendingen.
Overigens een hoop mensen die dit niet weten. Ook instructeurs / instructrices op maneges e.d.. Wel zeggen: buitenbeen lichtrijden! Maar de reden weten, ho maar.
En nu doe je een aanname dat iedereen het binnenbeen wil ontlasten. Er zijn er juist die met opzet het binnenbeen willen BELASTEN. Juist om het sterker te maken.

Gruis schreef:Pardon? Volgens mij doe ik helemaal geen aanname. Ik zeg alleen dat als men op het buitenbeen lichtrijdt (wat meeeestal zo is), men dat vaak doet om het binnenachterbeen te ontlasten. Ik snap ook wel dat niet iedereen dat doet omdat sommigen juist het binnenachterbeen wel willen belasten. Ook prima hoor. De vraag was echter waarom we op het buitenbeen rijden (in het algemeen) en die beantwoord ik.
Cassidy schreef:Gruis schreef:Pardon? Volgens mij doe ik helemaal geen aanname. Ik zeg alleen dat als men op het buitenbeen lichtrijdt (wat meeeestal zo is), men dat vaak doet om het binnenachterbeen te ontlasten. Ik snap ook wel dat niet iedereen dat doet omdat sommigen juist het binnenachterbeen wel willen belasten. Ook prima hoor. De vraag was echter waarom we op het buitenbeen rijden (in het algemeen) en die beantwoord ik.
Wat is de reden dat je je aangesproken voelt? Ik had het over de reactie boven die van mij. Of het feit dat je wilt dat een paard gebogen is in de wendingen. Is niet bij iedere rijwijze zo. Maar ik had dan op mijn beurt niet begrepen dat we het hier alleen over dressuur mogen hebben. My bad.
?

)
Pantykous schreef:Toen mijn jonge paard een beetje moeite had met aangalloperen deded wij dat ook vaak door even op het verkeerde been licht te rijden zodat zijn binnenvoorbeen wat meer ruimte had om naar voren te grijpen. Denk dus dat daar wel een kern van waarheid in zit Fellor.
CharmingS schreef:Waarschijnlijk zullen ze het in de dressuur wel overal op buitenbeen lichtrijden.. maar dat is om het paard dus te helpen in de oefeningen! Maar hoe zit het dan met endurance, jachten, racepaarden etc etc
en [***], die vrouw heeft haar halve leven in Engeland gereden op verschillende stallen is vervolgens naar frankrijk gegaan en daar rijden ze ook licht op het binnenbeen![]()
Sizzle je zegt "lichtrijden noemen ze engels draven". Ze zeggen lichtrijden ja, maar toch niet "lichtrijden op het buitenbeen noemen ze engels draven"....
Kimbers schreef:Bij een buitenrit maakt het natuurlijk ook niks uit, daar rijd je veel rechte stukken en is het niet nodig om van been te wisselen.