Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachavdm

Re: Voorwaartse paarden, leuk of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:43

Een voorwaarts paard is goed, daar kan je veel mee. Maar hij moet wel bij je blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:50

Heel eerlijk? Ik snap juist niet dat jij het moeilijker hebt met je beperkte longcapaciteit op een snelle jelle dan op een slome klaas?
Op die snelle jelle hoef je toch minder hard te werken en kun je je beter concentreren op het correct blijven zitten, dan op een slome klaas, die je steeds maar weer vooruit moet schoppen? Dat laatste is juist vermoeiend hoor...

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:54

je moet juist een beetje een voorwaards paard hebben wil je een beetje verder gaan komen in de dresuur..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:03

Ik vind voorwaartse paarden niet leuk... Vroeger niet en nu 20 jaar later nog steeds niet. Zelfs als er een rem op zit. Ik rij liever een sloom paard aan mijn been en dan voorwaarts, dan dat het tempo er vanzelf al inzit. Mijn pony kan heel voorwaarts zijn en is netjes aan mijn been, maar is over het algemeen liever lui dan moe ;) heerlijk :)

Brenda_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:12

Voorwaartse paarden vind ik ook fijner, heb ook inderdaad de ervaring dat een sloom paard veel vermoeiender is om te rijden dan een voorwaartste. Ze moeten ook weer niet constant onder je vandaan willen lopen natuurlijk.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:09

Alles beter dan een knol die niet door wilt lopen. Dan heb ik toch liever voorwaartse! Maar te veel van het goeie hoeft ook weer niet van mij ! :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 07:03

ohjajoh6 schreef:
Heel eerlijk? Ik snap juist niet dat jij het moeilijker hebt met je beperkte longcapaciteit op een snelle jelle dan op een slome klaas?
Op die snelle jelle hoef je toch minder hard te werken en kun je je beter concentreren op het correct blijven zitten, dan op een slome klaas, die je steeds maar weer vooruit moet schoppen? Dat laatste is juist vermoeiend hoor...

Klopt wel een beetje.
Maar dan heb ik liever een paard dat voorwaarts is aan mijn been dan een paard dat vanzelf onder me vandaan loopt.
Bij een paard dat voorwaarts is aan mijn been heb ik het gevoel dat ik de controle heb en dat ik hem terug kan nemen als het conditioneel even niet maar gaat.
Bij een "voorwaarts" paard (of eigenlijk dus eentje die onder je vandaan loopt)mis ik de controle en merk ik dat ik het tempo niet lang kan volhouden en ik in "paniek" raak als ik hem niet kan afremmen.
En een paniekgevoel (is niet echt paniek maar een onprettig gevoel van de controle verliezen) en longproblematiek is geen goede combi.
Aan dat gevoel van controle verliezen ben ik wel aan het werken, zit hem niet alleen in het paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:24

Ik snap jou ook helemaal hoor, ik heb zelf astma en een hartkwaal en ben op een gegeven moment een tuigpaard bij gaan rijden (die nu dus van mij is) en dat was echt geen pretje; is een pittige tante met en knie aktie en een salsa kont, dat is niet te doen, als die onder je vandaan loopt, want je word simpelweg duizelig en dat is het enge gevoel wat je dan krijgt, ben dan ook altijd erg blij geweest dat de rem goddank wel altijd werkt bij haar.

Alnate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:02

Je moet eigenlijk precies op het goed moment inhouden. Zodra je voelt dat ie sneller gaat, inhouden. Als je wat langer wacht, ben je te laat. Knijp je misschien met je benen. Sommige paarden kunnen daar slecht tegen en voelen dat als een constante aandrijving. ( ik spreek uit ervaring ) Succes.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:37

Liever een voorwaarts paard, die drang zul je in de M en de Z wel nodig hebben. en geloof me hoor, een voorwaarts paard is ook zwaar te rijden. Maar je hebt er uiteindelijk veel meer aan.

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:38

Alnate schreef:
Je moet eigenlijk precies op het goed moment inhouden. Zodra je voelt dat ie sneller gaat, inhouden. Als je wat langer wacht, ben je te laat. Knijp je misschien met je benen. Sommige paarden kunnen daar slecht tegen en voelen dat als een constante aandrijving. ( ik spreek uit ervaring ) Succes.

Je moet juist van te voren al ingrijpen, je kunt inschatten wanneer je paard sneller gaat, in de bocht, voor het aanspringen in de galop, voor het aandraven. Dan moet je ingrijpen. Blijf gewoon je been aanleggen, dat moet hij of zij maar accepteren.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:40

Knijpen moet ik wel op letten inderdaad maar is niet het hoofdprobleem.
Op het juiste moment inhouden gaat meestal wel goed, alleen werkt dat dus niet goed bij ieder paard (en dan moet ik hem dus maar laten versnellen volgens de instructrice)
Ik weet van mezelf dat ik een aardig balansprobleem heb (is neurologisch) en dat is op een snel paard vaak moeilijker te corrigeren voor mezelf dan op een paard dat rustiger/beheerst loopt.
Daarbij het moeten versnellen in tempo oals een paard onder me uitloopt roept bij mezelf weerstand op.
Jammer, vroeger vond ik snelle pony's juist leuk. Nu heb ik het liever allemaal wat bestendiger.
Ach ja we worden een dagje ouder he, hahahahaha :D (net 38 geworden)

suzannevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:46

Het zou wel moeten lukken, mijn pony was eerst altijd voorwaarts maar sinds een half jaartje les ik ergens anders (uiteraard ook beter) en nu is m'n pony ook veel meer bij me, met springen kan ik d'r meer bij me houden en kom ik dus ook beter uit bij hindernissen

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:51

Oh ik hou juist van voorwaartse paarden <3 Liever meer werk stoppen in terugnemen dan vooruit branden. Zoveel energie die ze willen stoppen in het werk vind ik alleen maar prachtig!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:54

Voorwaarts vond ik altijd eerst eng, maar daarna als ik de pony beter kende vond ik het alleen maar handig. Een sloom en traag paard, daar had ik al gauw genoeg van, dan maar niet rijden.
Voorwaarts in draf en iets rustiger in galop vond ik het fijnste.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:56

Ik kan echt veel beter omgaan met een voorwaarts paard dan andersom. Vooral met het springen. Vind het fijner een paard te plaatsen voor de hindernis door hem terug te nemen, dan om hem vooruit te rijden.

Als je ermee om kan gaan, kan je dat voorwaartse echt goed gebruiken. Dus als ik jou was TS, zou ik vaker dit paard rijden. Kan je weer wat leren!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:09

Ik heb net zo lief een beetje een slome als een snelle. Als je gewoon consequent bent loopt een van nature wat luier paard ook wel, een wat sneller paard kan je meestal ook prima (leren) controleren. Tenzij het echt een onverbeterlijke trapzak of racegiraffe is maar ik denk dat paarden die daarin echt niet te verbeteren zijn vaak fysiek niet helemaal in orde zijn :=

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:38

Ik heb een heel voorwaarts paard en dat vind ik echt heerlijk. Ik oefen liever de rem een keer vaker als het gaspedaal. Ik moet altijd zo omschakelen als ik 'slome paarden' rij!

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:22

Heb liever een voorwaartser paard dan een slomere. Je kan daar meer mee

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:25

Die van mij moest ik meer inhouden dan actiever laten lopen, persoonlijk vind ik dat fijn. Als ik ergens een hekel aan het dan is het wel een paard dat je continu moet blijven aansporen.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:26

Gewoon blijven proberen ik had er pas ook een en kreeg hem zelf nageefelijk

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:12

Voorwaartse paarden zijn hemel. Om de paar seconden je paard aan moeten sporen is geen lol aan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:19

Ook een voorwaarts paard is niet per definitie aan een been en/of gehoorzaam. Ik heb, vanwege beperktere energie van mezelf, best graag een voorwaarts paard, maar niet eentje die alleen maar onder mijn kont vandaan rent. Een razendsnel paard tegenhouden kost weliswaar andere energie, maar kost hoe dan ook energie.
Het ideale paard loopt in het door jou aangegeven tempo, tot je zelf iets in je hulpen verandert en daar hoort het dan ook direct op te reageren. Dat kan, volgens mij, met beide typen paard worden bereikt of zal in elk geval nagestreefd moeten worden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 09:45

Hahaha ben er nu ook uit. :D
Had dinsdag les op een paard dat van zijn eigen een heel sloom tempo heeft, die moet je dus constant blijven aansporen.
Nou na een kwartier had ik dus echt al de pijp uit! Kon niet meer.
Ben er nu dus achter hoe hard je moet werken op een minder voorwaarts paard %)

Mijn instructrice zei ook dat dit soort paarden niet geschikt voor mij zijn, ik moet dan zo hard blijven werken dat het niet ontspannend meer is.
Ik kan beter een paard hebben dat van zich zelf loopt en dat ik af en toe terug moet nemen dan andersom.

Ik wil dan ook wel weer geen paarden die onder me uit lopen, als ze te voorwaarts zijn (is dat dan nog voorwaarts of gewoon snel)verlies ik balans/controle en krijg ik ook moeite met mijn ademhaling.

Hahahaha heel wensenlijstje dus :j

amber_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:06

Er is inderdaad zoals velen al zeggen een verschil tussen voorwaarts waarbij jij alsnog de controle hebt of rennerig / onder uit lopend. En bij het tweede geval heeft het denk ik ook niet erg veel zin om telkens ietsie pietsie weer terug te nemen want de volgende keer rent hij er dan net zo goed weer door heen, dus als ik jou was zou ik als je het gevoel hebt dat hij echt onder je uit loopt , dan ook echt de Ho is Ho methode gebruiken en gelijk stil zetten en dan weer doorrijden zoals je deed en dan gewoon herhalen tot hij op een kleinere teugelhulp terugkomt en daar niet door heen dringt.. Maar weet niet hoe instructrice/instructuur hier op reageerd, maar bij mij werkt iniedergeval prima als hij onder een oefening bv uit wil komen en gaat rennen. Succes! :)