De keuze gemaakt: een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:40

Thanks!

Het grappige is ook dat ik mijn instructeur altijd kan appen, ook midden in de nacht.... hahaha en dan stelt zij mij altijd gewoon gerust: het gaat echt wel goed komen!
Dus dat hoop ik dan ook maar.....

Ze zegt ook vaak dingen om mij gerust te stellen: "KRijgt er niets van hoor, die kop in de lucht"
En, als ik zeg: verpest ik haar niet? zegt ze gewoon: 'Dan is het toch jouw leuke verpeste paard?!?!?! maar we gaan er alles aan doen dat jij volgend jaar gewoon B kan starten"....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:41

Princesj schreef:
Dit is wel de reden waarom ik op een kleine pensionstal sta. Tuurlijk bieden we elkaar hulp aan, maar niemand word aangekeken omdat die bij wijze van spreken met een losgeslagen giraf in de rondtje hobbelt := , mits die persoon maar goed voor zijn paard zorgt.

Dus je kan je of er niks van aantrekken of kijken naar een kleinere, laagdrempelige stal gaan.

Ik denk er ook zo over. Ik zou ook onzeker worden op zo'n grotere stal waar iedereen het veel beter weet...

CrazyCat

Re: De keuze gemaakt: een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:43

Ook op kleine stallen heb je soms irritante betweters er hoeft er maar eentje op zo'n stal te staan.

Volgens mij is gewoon voorjezelf opkomen of het negeren de beste keuze. Daa heb je je hele leven wat aan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:44

Kritiek is gratis advies ;)
Neem het ter harte die adviezen en zeg gewoon dat je op sommige dingen (zoals een hulpteugel) een ander idee hebt. Tadaaaa en soms is een andere visie juist wel even goed. Niet zo negatief zijn.
Zo te horen heb je wel een hele leuke instructeur!!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:46

Begrijp ik goed dat je instructrice iedere week rijdt en jij 2-3x per week les hebt?
Als je 3x les hebt en je instructrice rijdt er 1x op, dan loopt je paard al 4x en dan hoef je toch ook niet meer alleen te rijden? Scheelt je een hoop frustatie en stress.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:53

@Kamsel,

Het varieert een beetje. Soms als ik heel onzeker ben, stapt zij niet op.
En laat zij mij het hele uur rijden.
Daarnaast werkt zij ook nog een fulltime baan, dus soms komt het niet uit. En rijdt zij 1x, en ik een les 1x.

Maar idd, dat is ook de reden dat ik zoveel lessen inplan.....
Dan hoef ik zelf minder onzeker te zijn :S

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:53

Heel herkenbaar verhaal. Ook ik wilde een eigen paard, had een mooi lijstje met "eisen" om vervolgens thuis te komen met een 2,5 jarige groene merrie terwijl ik een oudere M ruin wilde _O-
Ik kon ook idd een B rijden, maar daar hield het ook echt mee op.
Ook kreeg ik commentaar, dacht dat ik alles fout deed in hun ogen. Iedereen wist beter behalve ik...dacht ik. Het maakte me erg onzeker waardoor ik soms niet eens meer wat durfde te doen. Alle ogen zijn en waren gericht op...zo voelde het tenminste.
Wat mij erg geholpen heeft is naar een andere stal. Ik was uit de "negatieve" spiraal vandaan, kon lekker mijn eigen koers varen enso. Kreeg alleen commentaar als ik er ook daadwerkelijk om vroeg. Inmiddels ben ik weer terug op mijn oude stal en ik merk nu duidelijk dat ik zelfverzekerder ben geworden in mijn rijden en omgang met mijn inmiddels 4 jarige jongedame. Ik laat me nu ook niet meer van de wijs brengen. Het is zonder hun "visie" ook heel goed terecht gekomen en ben blij dat ik het op mijn eigen manier aangepakt heb. Heb een keurig opgevoede en goed luisterende werkwillige jongedame waar ik heel goed mee voor de dag kan komen...ook rijtechnisch gezien :)

Dus al met al...blijf gewoon bij jezelf, wat jou een goed gevoel geeft, waar jij je prettig bij voelt.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:05

*\%/* [ het komt goed ... ] /3

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:06

Klinkt alsof je een fijne instructrice hebt, focus je daar op en laat de Anky's maar banketstaaf. Ook voor mij is het een herkenbaar verhaal, kwam in mijn lessen heel aardig mee maar kocht een wat jonger en groener paard dan de bedoeling was. Wel had ik vanaf moment 1 ontzettende lol met hem en was het vertrouwen dik in orde. Nu een kleine 3 jaar later kan ik lezen en schrijven met 'm en is behalve een mooie krachtpatser ook mijn beste vriend geworden. Een betere ruiter had het er vast in minder dan een jaartje uit gereden, maar goh dan had ik niet zo veel van hem geleerd. Moet wel zeggen dat ik nooit last gehad heb van Anky's, die hebben we op mijn kleine stal niet echt, maar de tip van de mp3 op vind ik een goede. Lekker lol maken met je dier hoor, als daar je hart ligt is dat veel belangrijker.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:26

Natuurlijk komt het goed. En misschien moet ze juist wel opstappen als je onzeker bent.
Zij is gewoon handiger, daar kun je mooi gebruik van maken. Beter een half uur op een fijn los paard, dan er zelf een uur over doen om hem fijn te krijgen. Als je zelf zo onzeker werkt dat meer tegen je dan met je.

Je kunt ook keer longeren of naar buiten gaan, evt gewoon aan de hand of met een fietser ernaast.
Of misschien al een beginnersspringles gaan volgen. Afwisseling is altijd goed en soms vallen dingen sneller op hun plaats. (ik heb er ook lang mee gewacht en doe het nu ook nog eens te weinig..)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:27

Misschien ga ik ook wel eens stallen in de buurt bekijken :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:29

@ kamsel, ja ik wil heel graag komende maand een springzadel kopen en dan 2- wekenlijks een springlesje gaan nemen.
Alleen alle 'geleerden' riepen al: ja je paard moet eerst volledig over de rug zijn wil ook springen slagen..

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:31

Overigens als ik met lange teugel stap, of gewoon stap loopt ze gelijk aan de teugel :)
Ze kan het ook echt wel, alleen de bespiering in de hals is ook nog niet optimaal :S

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:37

Ik kan je maar één advies geven, afsluiten voor alle "toppers" om je heen en blijven genieten. Jij hebt, ondanks dat ik haar niet ken, een instructeur zoals het hoort. Laat dat hoofd inderdaad maar alle kanten opgaan, het komt echt helemaal goed, nergens op focussen maar een blij paard houden, echt , het komt goed. En dan heb je een paard dat vele malen beter loopt dan al die in de krul getrokken knollen die je zo vaak ziet, heel veel succes.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:44

Ja je paard moet de basis goed hebben voordat je GOED kan springen. Maar oefenen moet ook en je hoeft mijn inziens echt niet te wachten totdat je paard Z dressuur is (bij wijze van spreke). Af en toe een springlesje kan een hele leuke afwisseling zijn, als ik met mijn oudere paard weer eens heb gesprongen, is ze daarna een stuk fijner te rijden. Alleen maar hetzelfde wordt ook saai, je moet je paard ook blijven uitdagen.

Niks met jouw aanpak, doen waar je zelf zin in hebt wat die 'anky's' ook zeggen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:48

Bij mijn weten is springen juist goed voor jonge paarden zodat ze hun rug wel moeten en leren gebruiken. Uiteraard afgestemd op leeftijd en kunnen, maar dat spreekt voor zich :) Gewoon doen als je dat graag wilt...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:52

ja, ze sprong eigenlijk alleen maar bij de fokker waar ze vandaan komt....
sprong einde lat, maar kon geen rechte lijnen rijden of dressuur matig... toen ik vroeg: kan ze pasje wijken... toen keek de fokker mij aan met een blik van?! maar springen kan ze als de beste met de oortjes erop!

..... Toch maar eens een zadel gaan aanschaffen * wat ik overigens al van plan was *

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:55

Hoe oud/jong is jouw merrie SG?

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:56

Onlangs 5 jaar geworden...

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:05

Oow...5.

Joh lekker een sprongetje doen, buiten wandelen, naast de fiets, wat grondwerk (gehoorzaamheid) aan de hand...het houdt ze lekker fris tussen de oortjes en ze raken zo ook niet afgestompt door alleen maar "rondjes in de bak".
Gebruik gewoon je gevoel en nuchter verstand da's een tip die ik je kan geven.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:06

2009 geboren, en pas in 2013 ingereden.
Besloten toch niet voor de fok te hanteren (ivm maanoog).
Toen uitgebracht in het springen, BB-parcours, en toen kwam ik al om de hoek kijken :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 15:07

Yes, dat was ook mijn doel... nooit om ZZ te gaan rijden...
Daar heb ik niet eens tijd voor met mijn drukke baan, enzovoort :D

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:09

En daarom vind ik het heerlijk een kleine stal

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:14

Probeer idd een beetje oost indisch doof te worden. :D
En of je nu een jonkie hebt of een oudje, dat maakt eigenlijk niks uit!

Voor je gaat rijden stel je je een doel, wat je wil doen/bereiken die dag en dan ga je daarmee aan de slag.
En als ze adviezen hebben kun je ook gewoon zeggen dat je alleen naar je instructrice luistert omdat iedereen wat anders zegt en je maar één iemand aan wil houden waar je vertrouwen in hebt.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:30

Zeg tegen je stalgenootjes dat je geen tips wil en dat je zelf weet waar je mee bezig bent. :)
Gaat vast goed komen met jullie :j