Ben ik niet met je eens hoor.. Jonge paarden dagen veel meer uit, zijn vaker "stout" en moeten een strengere leider naast zich hebben.
Een paard wat alles al kent, is ook al opgevoed en is heel anders in de omgang.
Ik heb ook veel met ervaren paarden gewerkt en tuurlijk moet je deze ook zeggen wat wel en niet mag en daarin geld ook elk paard is anders. Maar over het algemeen lopen deze paarsen netjes met je mee, staan braaf op de poetsplek, kennen hoefjes krabben en alles al. En halster om is dagelijkse dingetje voor zo'n dier.
Een groen paard kent dit allemaal niet.
Mijn veulen ging bijvoorbeeld stilstaan, snapte niet dat ze moest lopen, ging achteruit voelde dan het halster enn kwam stijl omhoog.
Hoe reageer je dan, word je boos? Veulen was hartstikke bang, wist niet waar ze het zoeken noest, dus heb het genergeerd en lief tegen baar gepraat en na 5minuten liep ze braaf mee.
Maar hoeveel "paarden mensen" worden ol zo'n moment boos? Want stijgeren mag niet?
Een volwassen paard heeft dit allemaal al geleerd, als deze stijgeren is dat eerder baldadigheid of speelsheid, wat je bijvoorbeels beter wel af kunt straffen.
Maar inderdaad er zijn ook ervaren paarden met angst, maar deze categorie ia veel kleiner, en dit zie je ook als je bij zo'n dier gaat kijken
Appelmoes_11
Geplaatst: 20-04-14 20:11
Ze hebben mij als tienjarige penny een pony van vier in de handen gedrukt. Het is uiteindelijk goedgekomen, maar ik kan het niemand aanraden
Jij bent natuurlijk al wat ouder en wijzer en je hebt waarschijnlijk ook meer ervaring. Een groen paard als eerste paard kan denk ik wel, maar het zou niet mijn eerste keus zijn. Goede begeleiding is sowieso bij een eerste paard een must
ik heb mijn vorige paard als veulen gekocht, het was mijn eerste paard. nadat ik haar vorig jaar mei moest laten inslapen zei ik, als er weer een paard komt dan een met ervaring. waar kom ik mee thuis een 6 maanden oud hengstje en nu dik een jaar oud met een super karakter, ken hem al vanaf de geboorte en heb hem gekregen van mijn staleigenaresse, maar als ik opnieuw kon 14 jaar geleden had ik niet voor en veulen gegaan
Nadine; Ja precies, ik zei het ook op een hele zwart-wit manier hahah. Voor de rest ben ik het ook gewoon met je eens. Bij mijn merrie moet ik nu ook heel anders reageren dan bij m'n toenmalige leasepaard. Helemaal afhankelijk van in welke leerfase ze zich bevinden. Belangrijkste is gewoon, dat je met zo'n jong paard om moet kunnen gaan en dat je goede begeleiding nodig hebt.
Wow, zoveel reacties al. Super natuurlijk want ik wil wat inzichten krijgen. Om even op te klaren wat ik met groen bedoel, een paardje rond de 3/4 jaar, dat al wat dingen kent. Maar echter nog niet zadelmak en doorgereden is. En waarom? Ik heb nu al enkele jaren verzorgpaarden. Waar twee jonge paarden bij waren. Ik als noob heb dus al best veel bij kunnen leren. Ik mocht helpen bij het longeren en het dus ook zelf goed leren, en het zadelmak, ruitermak, etc maken. Nu ben ik dat paardje aan het doorrijden nadat hij enkele maanden pauze heeft gehad. En wat heb ik veel geleerd daardoor! (En ik ben nog steeds aan het leren) Het was een erg makkelijk paardje, dat is het nog steeds, maar hij had ook zo zijn momenten. Ik geniet er gewoon zo van dat ik hem heb leren begrijpen en dat elke dag weer doe. Nu is er nog een paardje, drie jaar en we zijn bezig met het longeren op te pakken. Ook deze leert het al heel makkelijk, maar vormt soms net wat meer die uitdaging. Waar ik beter op moet letten, zijn bewegingen moet kunnen voorspellen want anders staat hij opeens aan het hek of compleet stil. Als ik dan merk dat het steeds beter lukt om erop in te spelen en me aan te passen, zie ik weer hoe leuk ik het blijf vinden.
Nu zou ik sowieso nooit beginnen zonder begeleiding, dat vind ik gewoon dom, en natuurlijk is lang niet elk paard zo makkelijk, ik heb hier erg veel geluk bij. Maar het is best aanlokkelijk om dan uiteindelijk, als ik een jaar of twintig ben en een eigen paardje zoek, voor een 3/4 jarige te gaan.
Heel fijn al die reacties, want zo krijg ik natuurlijk ook al die inzichten en kan ik me oriënteren (best vroeg eigenlijk, maar zo ben ik. )
Ik zie dat toch veel mensen voor een beleerd paard zouden gaan, wat ik ook snap. En de reactie van dat je niet bang moet zijn, daar kan het al mis gaan voor me denk ik. Natuurlijk heb ik nog genoeg tijd om verder bij te leren, maar als mijn zenuwachtigheid blijft, is een onbeleerd paard misschien geen goed idee. de paarden waar ik me bezig ben geweest en mee bezig was, kennen allemaal het meelopen al, vaststaan, etc. Voetjes geven kenden ze nog niet, waar ik soms toch best bang ben geweest. Maar dat is goed gekomen.
Ik heb gelukkig nog ruim de tijd om hierover na te denken.
Ik ben 14, erg jong dus. En had een jaar of 6 manege ervaring. Ik heb nu een half jaar ook een jong paard. Heb hem gekocht toen hij 3,5 was. Hij was net beleerd. We liepen tegen allerlei problemen aan en ben er ook een aantal keer afgevallen. Toen heb ik iemand op stal gevraagd om hem eerst verder door te rijden. Zij geeft me ook zo af en toe les, en ik rijd hem heel af en toe. We rijden nu volgens parelli en ik doe heel veel grondwerk met hem. Het was allemaal ontzettend lastig, maar gelukkig gaat het al een stuk beter nu. Maar aanraden zou ik het niet doen.
Nadat ik vroeger ervaring had opgedaan bij een handelsstal en dravers die van de baan afkwamen en omgeschoold werden best wel dingen geleerd had, durfde ik latere leeftijd wel een groen paard te kopen. Toen ik haar kocht was ze net geen 2 jaar. Helaas bleef ze voor mij uiteindelijk toch net te klein, dus hebben we haar met behulp van een kleiner iemand beleerd. En daarna verkocht.
Daarna het idee om wel een beleerd paard te kopen. Mmmm niet helemaal gelukt hihi. Werd een 3.5 jarige merrie met een gebruiksaanwijzing. Ze was wel zadelmak en was wel voor de wagen beleerd. Ook nu weer met begeleiding gedaan. Voor mij een paardje waar ik mee kan lezen en schrijven.
0000
Geplaatst: 21-04-14 19:34
Wat wil je straks qua rijden? Ben je in staat om je als ruiter aan te passen aan je paard? En dan bedoel ik echt aanpassen, ben je handig en vlug genoeg om een hele brutale te kunnen rijden, zit je stil genoeg en ben je duidelijk genoeg om een rille te kunnen rijden etc.... Want feit blijft, bij het kopen van een niet zadelmakke weet je gewoon niet wat je krijgt. Heb er hier ook een staan die enorm nuchter is en een ontzettende aandachtvrager/slijmbal is maar owee....tis een gruwelijk brutale als je erop gaat zitten en ik heb er de handen meer dan vol aan. En het is zeker niet mijn eerste jonge paard en ik ben doorgaans vrij handig met de meeste dieren. Andersom kan ook natuurlijk, wat als het paard straks enorm flegmatiek blijkt, kan je daarmee leven of ben je daar zelf niet consequent genoeg voor bijv.
Het hele 'naar eigen hand zetten' verhaal vind ik overigens sowieso onzin, dat kun je een vijftienjarige nog als je dat wilt. Gaat misschien nog wel sneller zelfs met een wat ouder dier omdat die al snappen wat die gekke mensen toch allemaal bedoelen en zich gemakkelijker aan je aanpassen.
LillvalantoS
Geplaatst: 21-04-14 19:40
Ik heb zelf een veulen gekocht wat ik al van d'r geboorte heb meegemaakt , het is mijn eerste paard ! Maar ik heb zo'n goed klik met d'r en doe zoveel met haar ( tuurlijk soms heb je hulp nodig en vraag ik bijv. Dingen die ik beter kan doen) Ze is nu 2 jaar en het gaat super Maar ik zit zelf al 9jaar in de paarden en heb zoveel paarden gereden en meegemaakt dat ik weet hoe ik met een jong ding kan hendelen ! Dus het ligt er maar net aan hoeveel ervaring je al hebt met groene paarden enz. Dus ik vindt het nogal verschillend
EsmeeSenja
Geplaatst: 27-04-14 19:46
Als ik jou was een paard van 8 jaar nemen ofz hij is goed beleert en veel gewend
Ikzelf zou kiezen voor een paard vanaf 8 jaar dat een degelijk goede basis heeft, waar je echt nog veel van kan leren, maar alles hangt natuurlijk af van wat je zelf kan en wil. Als je zelf een heel goede kennis en basis hebt, kan je wel voor een groen paard gaan, maar neem daar zeker ook de juiste begeleiding bij.
_Aine
Geplaatst: 14-05-14 10:27
-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt
marrie1999
Geplaatst: 14-05-14 11:30
Mijn eerste paard is ook een groen paard en ik vind het heel erg fijn, krijg wel goede begeleiding en je weet precies wat er mee is gebeurt