Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:12

Tessa_93 schreef:
Cassidy schreef:
Ik ga helemaal met het artikel in de openingspost mee. Dat gefixeerd op boomloos, bitloos, dekenloos, ijzersloos, spoorloos zorgt ervoor dat mensen soms serieus het spoor bijster zijn. Er is niets natuurlijk aan "natuurlijk paardrijden".

Dus omdat er niets natuurlijks aan is mag je het je paard niet zo prettig mogelijk maken?

Ho; dat staat er helemaal niet.

Maar soms slaat het wel erg door, dan loopt een paard maanden kreupel, omdat met tegen ijzers is.
Of staat er een oud paard (die zichzelf moeilijk/niet warm kan houden) zonder dekens 24/7 buiten omdat het zo hoort.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:14

Ik heb trouwens altijd het idee dat de mensen die het niet begrijpen ook spreekwoorden heel letterlijk nemen. :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:15

Brainless schreef:
Tessa_93 schreef:

Dus omdat er niets natuurlijks aan is mag je het je paard niet zo prettig mogelijk maken?

Ho; dat staat er helemaal niet.

Maar soms slaat het wel erg door, dan loopt een paard maanden kreupel, omdat met tegen ijzers is.
Of staat er een oud paard zonder dekens 24/7 buiten omdat het zo hoort.

Mee eens. Zie dat regelmatig. En eigenwijs dat die mensen zijn!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:16

alltimapanda schreef:
ik vind het beetje onzin wat er in dit artiekel staat.

Ik had een paard die ontzettend ging bokken met een bit en een gewoon zadel iemand gaf me de tip van probeer het eens met een boomloos zadel en bitloos en dat deed ik het ging goed.Verder ging ik later weer over op de bit omdat ze verkocht zou worden en toen was ze net ook gewoon aan mee lopen. maar zodra ik het gewone zadel er op legte dan was het weer een ramp.

Ik rijd liefst zonder zadel en zonder teugels dat is toch het beste voor het paard denk ik dan.

verder heb ik ook nooit met sporen gereden en ik gebruik nu geen zweep meer en rijd op me zit en dat gaat prima :)

Waarom is het dan onzin?
Het gaat er hier niet om om boom-/bitloos af te kraken, het gaat er om dat iedereen denkt dat ze natuurlijk aan t paardrijden zijn, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.

Geryon

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:17

Het is natuurlijker.. Scheelt twee letters. Poeh poeh.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:18

Tessa_93 schreef:
Cassidy schreef:
Ik ga helemaal met het artikel in de openingspost mee. Dat gefixeerd op boomloos, bitloos, dekenloos, ijzersloos, spoorloos zorgt ervoor dat mensen soms serieus het spoor bijster zijn. Er is niets natuurlijk aan "natuurlijk paardrijden".

Zo prettig mogelijk voor wie? Voor je eigen geweten, of kijk je in die situaties echt naar het paard en wat het nodig heeft? De echte fanatici kijken namelijk niet naar hun paard, en bezorgen hem meer pijn dan noodzakelijk is. Omdat ze het "voor hun paard zo prettig mogelijk willen maken". Kuch.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:18

Geryon schreef:

_/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:19

Geryon schreef:

Natuurlijk paardhouden bestaat niet. Dus natuurlijker ook niet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:19

Helemaal met het artikel eens! Geweldig. Sommige mensen schieten echt door in het 'natuurlijk' paardrijden en gaan voorbij aan de feiten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:24

Cassidy schreef:
Geryon schreef:

Oke nog een poging: meer richting de natuur :')

Bhriseis

Kom nu Cassidy, alsof dat niet voor beide kampen geldt.
Er zullen zat eigenaren zijn die hun paard ophokken, of met weet ik veel wat voor bitten rijden, of flink met sporen prikken, 'omdat het sjiek staat', of 'omdat anderen het doen'.
Er lopen 1001 gekken rond, en jammer genoeg mogen die nu eenmaal paarden houden. Er zitten zowel debielen in het naturals-kamp, als in het traditionele kamp.

Wat een redeneringsfout.

joafan2003

Ben er mee eens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:26

Ook dat bestaat niet. Want zo gauw als je wat van dat paard wilt, ben je onnatuurlijk bezig.

De meest natuurlijke omgeving is als je er echt niet naar omkijkt, niet bijvoert, zorgt voor roofdieren die af en toe een zwak dier doden, en er gewoon zo min mogelijk naar omkijkt.

Al het andere is onnatuurlijk. Gradaties daarin maken dan toch echt he-le-maal niets uit.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:26

Tjah aan de ene kant heeft ze een punt en aan de andere kant denk ik waar maak jij je druk om? Ik denk niet echt dat heel veel mensen er anders door gaan rijden...

Ik heb vanmiddag bitloos gereden met zadel en de andere dag rijd ik zonder zadel met hoofdstel met bit, of ik rij gewoon met zadel en bit offff ik rijd in het weiland met eh alleen me zelf er op xD Dus tjah ik denk dat je gewoon moet rijden wat bij je paard past en natuurlijk waar jij en je paard het meeste plezier in hebben :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:27

Bhriseis schreef:
Kom nu Cassidy, alsof dat niet voor beide kampen geldt.
Er zullen zat eigenaren zijn die hun paard ophokken, of met weet ik veel wat voor bitten rijden, of flink met sporen prikken, 'omdat het sjiek staat', of 'omdat anderen het doen'.
Er lopen 1001 gekken rond, en jammer genoeg mogen die nu eenmaal paarden houden. Er zitten zowel debielen in het naturals-kamp, als in het traditionele kamp.

Wat een redeneringsfout.

Niks redeneringsfout, persoonlijke ervaring. Of ik moet de excessen bij de Traditionals nog tegenkomen, maar ik kom helaas meer fanatici tegen in het "Naturals" kamp, dan bij de "Traditionals".

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:29

Ik vind dat je een paard moet behandelen als ieder ander huisdier: geef het de beste zorg en zorg dat hij geen pijn heeft, en als hij dan een moeilijke rug heefy oid dan ga je maar grondwerk doen, of vrijheidsdressuur ofzo. Een paard is een wezen dat zich aan de mens heeft overgegeven, ten prooi is gevallen aan de wensen van een roofdier. Laten we ze dan in ieder geval goed behandelen :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:29

Gydja schreef:
Dus tjah ik denk dat je gewoon moet rijden wat bij je paard past en natuurlijk waar jij en je paard het meeste plezier in hebben :j

En dat houdt in dat je naar je paard kijkt, dus op dat moment ben je goed bezig. Als je maar open staat om eventueel die deken te gebruiken als je paard dat nodig mocht hebben, of toch dat ijzertje onder laat slaan als je paard daardoor pijnloos kan lopen.

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:30

Cassidy schreef:
Gydja schreef:
Dus tjah ik denk dat je gewoon moet rijden wat bij je paard past en natuurlijk waar jij en je paard het meeste plezier in hebben :j

En dat houdt in dat je naar je paard kijkt, dus op dat moment ben je goed bezig. Als je maar open staat om eventueel die deken te gebruiken als je paard dat nodig mocht hebben, of toch dat ijzertje onder laat slaan als je paard daardoor pijnloos kan lopen.

Precies :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:30

Cassidy schreef:
Geryon schreef:

Als iemand tegen jou zegt: de aap komt uit de mouw. Dan denk jij ook dat er daadwerkelijk een aap uit een mouw komt zetten? :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:33

Zullen we het dan een andere naam geven? Misschien kunnen we een poll houden. 'Paardenhouderij Die Voorheen Als Natuurlijk Bestempeld Werd'. En is dan iedereen happy. Of is dat niet zweverig genoeg, voor ons stelletje paardenverwaarlozende hippies?

Overigens is het best flauw om over de term te vallen, want je kan niet ontkennen dat een paard op een weide in een kudde met natuurlijk bekapte hoeven en met een berg onbeperkt ruwvoer, dichter aanleunt bij hoe een paard in de natuur leeft. Zoals Geryon het zegt: natuurlijkER paardenhouden :)

Het is wel een redeneringsfout om zo te generaliseren.
Ik ben nog steeds zo naief om te denken dat iedereen uiteindelijk het beste voor zijn of haar paard wilt. Als iemand blij is met zijn paard dat op stal staat, en het paard is ook blij, mij prima, ik kan er niet wakker van liggen. En ik weet dat mijn paarden gelukkig zijn met mijn manier van paarden. Iedereen tevreden toch?

En over het artikel: wat is dat toch altijd met al die mensen die nonstop kritiek moeten geven op natuurlijk paarden houden? Ja, een paard laten verhongeren en doodbibberen is paarden verwaarlozing. En hetzelfde geldt voor een paard 24/7 opsluiten en te weinig ruwvoer geven. Dat is net als met vleeseters en vegetariërs: vleeseters kunnen het ook niet laten om vegetariërs op de vingers te tikken. Ik heb echt al genoeg aan mijn hoofd met mijn zaken, was dat maar voor iedereen hetzelfde.

Mijn paarden staan 24/7 buiten met een bult ruwvoer, en toen mijn Fjord ziek was door verstoppingskoliek, was ik de eerste om haar een deken om te doen. Mijn twenter heeft zomereczeem en draagt elke dag braaf haar eczeemdeken. Dat is toch een kwestie van voor je dieren te zorgen. En dat heeft niets te zien met de traditionelen vs. de naturals.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:34

Air schreef:
Als iemand tegen jou zegt: de aap komt uit de mouw. Dan denk jij ook dat er daadwerkelijk een aap uit een mouw komt zetten? :D

Als iemand roept dat hij op een Arabier rijdt, dan verwacht ik een Arabier en geen gevlekte kruising.
Als iemand roept dat hij een Ferrari rijdt, dan verwacht ik een sportauto, en geen auto in alleen-maar-een-Ferrarirode-kleur-maar-van-een-ander-merk.
Roept iemand dat hij Miljonair is, dan verwacht ik een miljonair in Dollars en niet Russische Roebels.

Benoem dingen zoals ze zijn, en ga ze geen andere naam geven. Communiceert wel zo duidelijk.
En wat gezegdes daarmee te maken hebben ontgaat me even compleet, sorry.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:39

Cassidy schreef:

jij snapt wat ik bedoel :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:40

Bhriseis schreef:
Dat is toch een kwestie van voor je dieren te zorgen. En dat heeft niets te zien met de traditionelen vs. de naturals.

De extremisten in de Naturals zie ik helaas veel te vaak op Bokt langsschuiven. Daar hoef je alleen maar alle "foei, ik hou mijn paard op stal en werk met dekens" topics hier op bokt maar voor door te lezen. Ik zie de extreme Traditionals van 23 uur op stal en 1 uur het paard fanatiek trainen hier echter op Bokt niet langskomen. Iedereen wil meer weidegang of tijd op een paddock maar niet iedereen heeft het gemak van een paard aan huis, menigeen heeft zijn paard in pension staan en kan helaas niet helemaal zo zoals hij zelf zou willen. En dan komen de fanatici roepen dat ze dan niet voor een paard zouden kiezen. Bad luck for them. Het is jouw paard, jouw leven en zolang als jij jezelf met een goed geweten in de spiegel aan kunt kijken, heeft een ander er toch ab-so-luut niets mee te maken hoe jij je paard houdt. Met dat kleine verschil. Overal waar "te" voor staat is niet goed. Behalve bij het woordje "tevreden". Voor paard, EN voor ruiter/eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-04-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:40

Wat is traditioneel dan Cassidy? Want, gezien jij die zelf gebruikt, moet dat wel een zeer duidelijke omschrijving zijn van wat het is :D
Dat laatste is het hem misschien juist: alleen maar dingen letterlijk kunnen nemen en een benaming niet snappen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 20:41

Cassidy schreef:
Ook dat bestaat niet. Want zo gauw als je wat van dat paard wilt, ben je onnatuurlijk bezig.

De meest natuurlijke omgeving is als je er echt niet naar omkijkt, niet bijvoert, zorgt voor roofdieren die af en toe een zwak dier doden, en er gewoon zo min mogelijk naar omkijkt.

Al het andere is onnatuurlijk. Gradaties daarin maken dan toch echt he-le-maal niets uit.

Niet mee eens. Hoe minder spullen hoe dichter bij de natuur, want daar heeft ie ook niets om.