Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:47

IzAw schreef:
_/-\o_
Angela schreef:
Met een appel kun je ook iemand lelijk verwonden, maakt niet dat iedereen het nu maar niet meer moet eten. Als je iets gebruikt waarvoor het bedoelt is, dan is er niets mis mee. Er zijn ook onderzoeken waarbij zichtbaar is dat het paard de tong onder het bit ontspant, en dieper in de tong laat komen. Dat zal niet gedaan worden als dit pijn zou doen. Onder pijn komt immers juist spanning en geen ontspanning.

_/-\o_

... maar ook endorfine.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:48

Ik rij wel met bit
Maar dat filmpje, wie gaat er nou trekken en dan ook nog zo hard dan ben je gek

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:58

Magrathea schreef:
Gini schreef:

Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.

En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken. :')
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?

Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.

Het probleem is dat er dan niet echt een discussie over gevoerd kan worden. Het vervelende met een medium als Bokt is dat degenen die het bit dus daadwerkelijk slecht gebruiken deze discussie niet meekrijgen en zo schiet je er dus niks mee op.

Net als de 23/7-op-stal-discussie: degenen die ertegen zijn zullen niet degenen zijn die hun paard zo lang binnen zetten, maar wel degenen die om het hardst roepen dat het echt niet kan. Degenen die hun paard wel zo hebben staan gaan misschien na een tijdje een keer nadenken, veranderen, maar zo snel gaat dat niet.

Klopt, veel personen op wie dergelijk filmpje van toepassing is, zullen lachend verder kijken (of het topic zelfs niet aanklikken). En dat is jammer, maar...als er daarenboven ook nog van de goegemeente reacties komen van 'haha, wat een belachelijk filmpje, daar heb je het weer hoor, zulke filmpjes zijn toch totaal onrealistisch', dan wordt er helemaal niets aangepakt en komt er dus ook 0,0% verandering. Maar als we met zijn allen serieuzer erop ingaan en blijven herhalen dat het not done is en dit topic in de actieve onderwerpen terecht komt ;) etc etc, dan! Dan komt er waarschijnlijk een verandering, een bewustwording. Misschien niet bij allemaal ineens, maar bij enkelingen. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.
Ik vind het heel mooi dat je juist de discussie 23/7 op stal aanhaalt, want dat vind ik juist een heel mooi voorbeeld. 'Vroegah' werd er ook lacherig over gedaan. Paarden staan in de winter op stal, weideseizoen is de zomer, punt. En diegenen die beweerden dat paarden buiten moeten staan, waren van die rare, geitenwollensokken naturals waar we ons best niet mee identificeren. Maar stilaan is er nu toch een bewustwording aan de gang: een paard buiten houden wordt alsmaar meer als normaal beschouwd. We zijn er nog niet, debatten zijn nog steeds aan de gang en waarschijnlijk zal er nooit een consensus komen, want wanneer is het wel goed en wanneer niet. Maar dat een paard niet 24/7 op stal hoort, dat begint een algemeen idee te worden.

Met het bit net zo. Hoe vaker wij -als grootste paardenforum- deze misstanden aanklagen en erop focussen, hoe groter de mogelijkheid wordt dat er een kentering komt. En 1 persoon die begint na te denken over zijn of haar bitgebruik is er eentje. Dat is al minstens 1 paard dat op weg is om begrepen te worden.
Want geef toe, als wij -als grootste paardenforum- onze schouders niet onder het aanklagen van mistoestanden willen zetten, wie gaat het dan wel doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:07

silvia58 schreef:
saskiakefie schreef:
Ik heb serieus dit filmpje nog nooit gezien hoor :')

Snap bij het tweede deel helemaal niet waar dat gebaseerd op is.. maarja..

Ben je niet de enige...ik had het ook nog nooit gezien :D

Maar voor sommige mensen kan het toch wel goed zijn om hier eens over na te denken :)*

Ik heb het ook nog nooit gezien op bokt.

Het is echt verschrikkelijk dat dit gebeurd.. En inderdaad behoorlijk vaak.

Babootje

Re: Bah, hier wordt ik nou misselijk van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:22

Ik denk dat het filmpje voor bewustwording wel goed is. Ik had het overigens nog nooit gezien.
Maar het is ook weer niet zo dat bij een enkele keer een flink conflict met je paard dit zulke ernstige gevolgen heeft.
Maar goed. Vraag de foto's van de kaak van haar paard aan aan Lonneke Engel. Kun je ook zien wat hangen aan S&T voor gevolgen heeft.

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:23

Mensen die hier lacherig op reageren moeten misschien iets beter gaan nadenken, hier zijn genoeg studies naar gedaan en ja misschien zijn sommige beelden een moment opname ( ik heb zelf ook een keer zo aan het bit moeten trekken toen het paard recht op een auto afstoof :( ) maar sommige mensen doen dit wel vaker en dat is dus grappige volgens sommige...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:29

Iedereen heeft zoiets wel eens gedaan denk ik. Ik in ieder geval wel, voor veiligheid, wel meerdere keren zelfs. Daar gaat het ook niet om, om momentopnames..

Bij velen gebeurt het regelmatig gewoon omdat ze gefrustreerd zijn of boos op het paard. En dat is gewoon verschrikkelijk.. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:24

Ja precies... Van één keer aan het bit hangen gaat de kaak echt niet stuk (en trouwens, het neusbot kan ook breken van een bitloos hoofdstel als je daaraan gaat hangen. ;) )

Probleem is dat je ook weer geen filmpjes van iemand online gaat zetten met daarin een halfuur aan nare acties.

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:31

het is net als of elke ruiter met bit dan zo rijd!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:39

wat is het toch een prachtig filmpje, vooral die simulatie's met dat slowmotion skelet met die knipperende lichtjes. Iedereen bij wie het bit zoals in die simulatie door het paard zijn mond schuift moet zich schamen! Maarre, heel eerlijk, bij hoeveel mensen in dit topic schuift dat bit zo door een paardenmond heen? Ik denk heel erg weinig.
Soms zie ik ook veel leed door ruiters die veel te hardhandig zijn, vooral op wedstrijd terreinen. Veel druk om te presteren en als het dan even niet gaat grijpen mensen graag naar hardere gebaren.
Ik denk dat de meeste die dit filmpje zien al niet zo rijden, en anders hoop ik dat het mensen laat inzien dat ze misschien wat fout bezig zijn, ondanks dat het filmpje wel erg sterk overdreven is.
Inderdaad, begin bij jezelf, zorg dat je zelf eerlijk bent richting je paard. En als je daar hulpmiddelen voor nodig hebt, zorg dan dat je ze goed gebruikt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:41

Wat een gezeik. Mensen moeten maar eens wat anders bedenken dan de godganze dag commentaar leveren op bitten in een paardenmond.

Ik roep al jaren dat ik springen een hele onvriendelijke tak van de paardensport vind, met name door het bitgebruik.
Maar wie doet er wat aan? Niemand. Zolang organisaties dit niet gaan verbieden, kan men zeiken wat ie wil, er verandert toch niks aan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:45

Het maakt niet uit of er een bit in zit of niet, zonder bit kunnen mensen ook genoeg schade aanrichten als het niet gaat zoals het moet. Er moet gewoon vanuit de organisatie strenger opgetreden worden tegen onnodig hardhandig gebruik in het algemeen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:50

Daarom heb ik er ook een gruwel hekel aan als mensen hun balans aan de teugel zoeken of naast t paard of op t paard een paar rukken aan de teugel geven als vorm van afstraffing.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:53

Dit filmpje is wel goed om er bij stil te staan wat een bit kan aanrichten als je het niet gebruikt waar hij voor bedoeld is. Of, niet correct gebruikt!

Ik ben blij dat ik totaal geen kracht in mijn armen heb, ik zal mijn paard nooit in zijn mojd trekken. En áls ik dat zou doen of iemand anders, kom je niet meer op hem! Hij laat zich dan niet opzadelen en die persoon kan hem niet eens zijn stal uit krijgen

Ik heb een eerlijk paard, dus ik ben eerlijk tegen hem!

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen als jullie dit op jullie manege zien gebeuren of op concours?

Ik heb dit nu meerdere keren gezien en er wat van gezegd maar er wordt lacherig over gedaan of gedaan alsof ze niks horen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:04

Op een manege vind ik het om eerlijk te zijn de taak van de instructeur om er iets van te zeggen. Op een wedstrijd terrein kan je er wel iets van zeggen maar dan wordt je 9 van de 10 keer lacherig aangekeken of uitgemaakt voor een zeur. Eigenlijk zou er altijd een soort KNHS ringmeester bij moeten zijn die in de gaten houdt of het op het inrijterrein wel zo eerlijk gaat. In de proef zit de jury erop te kijken en is iedereen braaf :+
Ik vind het trouwens menselijk dat je een keer te lomp reageert in een bepaalde situatie, maar dat zou niet meer dan bij uitzondering mogen voorkomen. Als je daarna maar bedenkt van goh, dat ging te hard en het niet meer doet.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:18

Ik vond het bij de subtop wedstrijd de laatste keer op onze manege goed geregeld. Daar stond wel iemand van de knhs bij de inrijbak en ik zag ook dat die man een deelnemer aansprak over het enorme trekken in de mond.

Iemand dit ook al eens gezien?

Donna6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:21

Er zit idd een kern van waarheid in,idd wat je ziet in het filmpje van die onderzoeken is wele en beetje te veel van het goeie vind ik,maar de rest is gewoon wel deels realiteit.
Paard en ruiter moeten gewoon genieten tijdens de tijd dat ze samen zijn maar niet zo!

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:38

Als "gewoon" met bit ruiter vraag ik me toch ook wel af waarom je in godsnaam bijna een kilo ijzer (stang en trens) in je paard zou willen hangen..? Daarnaast zie ik wel meer martelwerktuigen voorbij komen met stangen met lepels, hefbomen, rollen, verschillende ogen, meerdere teugels en hulpteugels, waarvan ik denk: als dat nodig is om je paard te kunnen rijden, moet je jezelf misschien eens afvragen of je dan zelf of jouw paard wel geschikt is om te rijden...Wat is er mis met een simpel enkel of dubbel gebroken watertrensje?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:42

zimbabwe schreef:
Als "gewoon" met bit ruiter vraag ik me toch ook wel af waarom je in godsnaam bijna een kilo ijzer (stang en trens) in je paard zou willen hangen..? Daarnaast zie ik wel meer martelwerktuigen voorbij komen met stangen met lepels, hefbomen, rollen, verschillende ogen, meerdere teugels en hulpteugels, waarvan ik denk: als dat nodig is om je paard te kunnen rijden, moet je jezelf misschien eens afvragen of je dan zelf of jouw paard wel geschikt is om te rijden...Wat is er mis met een simpel enkel of dubbel gebroken watertrensje?

Stang op zich vind ik niks mis mee, S&T ook niet mits goed gebruikt. Mijn vzp wordt voor de kar gereden met een stang op het eerste ringetje, als noodrem (die dan 1x in het jaar nodig is ofzo). Onder het zadel heeft hij dezelfde stang, gewoon omdat die lekker stil ligt en hij dat bit al gewend is.

En een kilo ijzer? Kom kom, dat valt echt wel mee hoor...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:43

xGoldenHero schreef:
Dit filmpje is wel goed om er bij stil te staan wat een bit kan aanrichten als je het niet gebruikt waar hij voor bedoeld is. Of, niet correct gebruikt!

En dat is het enige waar die filmpjes goed voor zijn. Als dat het alleenstaande doel dan ook zou zijn, zou ik de filmpjes aanmoedigen. Maar veelal worden ze als promotie gebruikt voor bitloos en als afbranding van het bit. Vooral dat ene beruchte filmpje van een bokker is een klassiek voorbeeld voor kuddegedrag.

Mensen denken tegenwoordig niet meer na. Emoties nemen het voortouw en dergelijke filmpjes spelen prachtig op die gevoelens in. Die animaties en foto's zijn immers zo slecht, dus moet het bit wel slecht zijn.
Het gaat er bij dergelijke mensen niet in dat zulke filmpjes ook net zo goed gemaakt kunnen worden van bitloze optomingen. Laat staan dat het bij de daadwerkelijke doelgroep erin gaat dat ze te onkundig met bitten omgaan.

Tot zover mijn ergernis over dit soort filmpjes. :+

Ik ben daarom ook ontzettend blij dat ik o.a. hier op Bokt merk dat de ruiter weer meer zelf gaat nadenken en kritisch wordt over de situatie. Veel lezen en deze informatie (veel!) toetsen in de praktijk is de sleutel tot succes. En dus niet het klakkeloos overnemen van een filmpje/website/artikelen/boeken die gemaakt zijn door personen met oogkleppen op.

[kleinbeetjepromotie] Dat is exact ook de drijfveer van http://www.paardenbitten.nl (gebundelde, objectieve en onafhankelijke informatie verzamelen). Vier jaar geleden was het een doorn in mijn oog dat er behoorlijk weinig gebundelde objectieve informatie te vinden is over bitten. Het was, en is nog steeds, een hele klus om dit te vinden, maar aan de vele reacties merk ik dat dit wel nodig is en wordt gewaardeerd [/kleinbeetjepromotie].

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:44

Zo ernstig is het bit nou ook weer niet. Het is inderdaad niet goed als je het niet correct gebruikt waarvoor het gemaakt is. Maar lijkt mij dat het paard niet ontspant als er constant pijn in het spel is... :n

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:44

Als het geen traditie was geweest, maar vandaag voor het eerst een ruiter was geweest die in de ring zou verschijnen met s&t, denk ik echt dat dat wel heel wat stof tot discussie zou opleveren...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:46

maximepatser schreef:
Zo ernstig is het bit nou ook weer niet. Het is inderdaad niet goed als je het niet correct gebruikt waarvoor het gemaakt is. Maar lijkt mij dat het paard niet ontspant als er constant pijn in het spel is... :n

Klopt, maar wat je vaak ziet is gespannen paarden, ook (of juist) in de topsport.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:47

Ja dat is waar, je ziet het inderdaad vaak voorbij komen. Maar toch vind ik het filmpje een beetje overdreven :|

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:48

En met bitloos word er ook vriendelijk gereden? Daar is ook gesjor aan het hoofd, dan wel niet in de mond maar toch.
Met elk dingetje kun je wel iets fouts opmerken.. Ts ik zou de discussie niet opzoeken, enige wat je ervan krijgt is dat je er moe van word...

Ik vind het trouwens wel een leuk muziekje, lekker dramatisch, goed voor een presentafie :+