Maar eerlijk? Hoe vaak komen we de beelden die in dit filmpje gebruikt worden in het dagelijkse leven tegen?
Ik kan voor mezelf zeggen: vaak. Sowieso ieder weekend als ik op wedstrijd groom. Op stal gelukkig net iets minder.
En dat vind ik wel een kwalijke zaak. Kijk, deze filmpjes zijn natuurlijk stemmingmakerij. Testen en proeven die nergens op slaan en niks bewijzen, dramatisch slowmotion beeldmateriaal en een angstaanjagend muziekje. Zo kan ik zelfs van teddyberen moordwapens maken.
Maar wat me wel verbaast is dat er al snel de opmerking komt: 'niks aan de hand als je het bit goed gebruikt.' En daarmee is de discussie afgelopen.
En hoe correct bovenstaande uitspraak ook is (immers als je het goed gebruikt is er daadwerkelijk niks aan de hand), is de discussie daarmee echt afgelopen?
Vroeger liet ik dit soort topics met dit soort filmpjes links liggen. Ik reageerde niet of zelfs lacherig. Maar ik heb mij gedwongen om na te denken. Want, zoals al gezegd, de beelden die in dergelijke filmpjes gebruikt worden zijn jammer genoeg geen uitzonderingen. Het zijn geen beelden van een lugubere trainingsstal of een eenmalige foute wedstrijd, beelden waar ze naar hebben moeten zoeken uit uren fijn en vriendelijk beeldmateriaal, in het geheim gemaakt in de bosjes, wachtend op die 5 minuten slecht bitgebruik. Nee, dit zijn beelden die ik wekelijks tegenkom. En dan denk 'mogen we dit echt zomaar weglachen'.
Want hoe slecht opgezet ik dergelijke filmpjes ook vind, blijkbaar zijn ze wel telkens nodig. En eigenlijk liegen ze niet. Ze dramatiseren, maar liegen doen ze -jammer genoeg- niet.