Het correct trainen van een paardenlichaam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Re: Het correct trainen van een paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:25

Leuk om dit topic tegen te komen. Momenteel zit mijn paard vast in haar rug, waarvoor ze wordt behandeld door een masseur en misschien nog een osteopaat. Daarna wil ik weer fanatieker met haar aan de slag en ik zou dan graag wat serieuzer aan gaan pakken door onder andere mijn trainingsopbouw goed onder de loep te nemen. Ik heb een fijne instructrice die goed op mijn houding let, maar ik wil daarnaast ook een lesje van een centered riding instructeur mee gaan nemen. Weet iemand waar ik meer kan vinden over trainingsschema's maken? Misschien een boek of is er iemand die er veel verstand van heeft die mij het een en ander zou willen uitleggen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:52

Om goed te kunnen rijden, heb je naar mijn mening echt wat basiskennis over trainingsfysiologie, anatomie en biomechanica van het paard nodig.
Met teveel jonge paarden kom je er makkelijk mee weg om nauwelijks rekening te houden met trainingsopbouw. Mijn idee is altijd dat iedereen eens een wat ouder paard getraind moeten hebben :D, dan merk je pas echt goed wat een training met zo'n dier doet. Zelf fanatiek sporten draagt ook bij aan het bewustzijn.

Wat ik altijd een beetje mis in het hele trainingsverhaal is dat je echt een hele hele ontspannen basis moeten hebben. Veel mensen hebben het over kracht trainen, terwijl het paard nog een veel te hoge basisspanning heeft. Dat is echt vragen om problemen.

Wat je veel ziet als dressuurtraining, lijkt vaak meer op een training voor uithoudingsvermogen. Er wordt vaak driekwartier gedraafd en gegaloppeerd in vrijwel hetzelfde tempo (en dan natuurlijk een beetje aan de hoofdhouding pielen :D ). Wil je kracht trainen, dan zal je een aantal keer een echt correcte overgang moeten maken (met een echt ontspannen paard) en dan een stappauze. Precies hetzelfde als je zelf in de sportschool zou doen. Je doet een aantal herhalingen en dan neem je even een rustpauze.
Als je langer doorgaat, bouw je ontzettend veel spanning op en gaat het paard (uit compensatie) hele andere spieren gebruiken om het voor elkaar te krijgen.

Dressuur training moet er helemaal niet uitzien als het eindproduct. Om uiteindelijk heel mooi steady door de bak te gaan, heeft het naar mijn idee geen zin om constant juist dat te oefenen.
Je kan beter alle ingrediënten apart van elkaar trainen. Juist door allerlei variaties te oefenen, kom je uiteindelijk uit in dat mooie steady midden.
Als je zelf bijv. heel scheef bent, heeft het geen zin om de hele tijd te proberen jezelf recht te houden. Het heeft meer nut om dan oefeningen te doen, die de juiste spieren stretchen, de juiste spieren sterker maken, zodat je uiteindelijk vanzelf! rechter gaat staan. Zelfde geldt voor paarden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:28

Juist voor die variatie doe ik zeer verschillende dingen met mijn paard. Bij longeren, wil ik lang en laag alleen of wil ik daarna nog verder trainen. Hierbij gebruik dan ik verschillende methodes qua bijzet maar ook qua opbouw in het longeren. Dressuur ook daarbij bekijk ik wat ik wil gaan doen. Soms gaande weg het rijden moeten concluderen dat ik mijn doelen voor die dag moet bijstellen of naar boven of naar beneden, afhankelijk van hoe mijn paard zich beweegt die dag. Voor het hoofd leegmaken regelmatig het bos in en ter afwisseling springen danwel het crossterrein dat ik heel luxe bij mijn stal heb liggen. Naast het fysiek trainen ook denken aan het mentale gedeelte van de training om het paard lekker meewerkend te houden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 13:10

Ik vind te veel lang een laag rijden best riskant eerlijk gezegd. Het is alsof je zelf constant in de spagaat moet zitten. Een spagaat oefenen is niets mee, maar wel met beleid en opgewarmd. Daarnaast vereist het extra inzet van het achterlijf van het paard om alles bij elkaar te houden. Daar is niets mee, maar voor een warming up vind lager dan horizontaal te laag eigenlijk. Ik begin altijd horizontaal of iets hoger, heel licht buig werk maar voornamelijk bezig met hartslag omhoog brengen, pas als die omhoog is, ga ik lager. Dat doe ik zelf ook niet langer dan 10 min.

Inderdaad sanne83. Wat ik mij wel vaak afvraag is naar wat voor een soort conditie je streeft in de dressuur. Meer een duurconditie of een interval conditie.. ik zelf denk meer interval, maar ik twijfel aan duur omdat mensen vaak ook willen dat het paard zo ontspannen mogelijk blijft, en dat gaat weer gepaard met een lage hartslag.
Rust momenten creeëren in een training is essentieel, maar ik zie ook vaak dat mensen gewoon de teugels losgooien en dat paard het moet uitzoeken. En dan verbaasd zijn als het paard weer even wat moet worden losgewerkt. Ik bouw liever wat actieve rustmomenten in, ik vind het belangrijk dat het wel enigszin aan het werk blijft, in 1 keer afkoelen en dan weer opwarmen is ook niet goed imo.

Karazilver, ik zelf stretch wel eens, het is voor mij voornamelijk een manier om verzuring tegen te gaan. In die zin denk ik dat het voor een deel ontspanning zorgt. Goed dat je er zo mee bezig bent! Zouden meer mensen moet doen :D

Gypsy, ben het met je eens dat een paard spierpijn kan hebben. Maar toch hoeft dit niet altijd, soms is een paard ook gewoon laks in het werk, en dat is soms een risico tijdens het rijden. Maargoed, kan nooit kwaad om de schuld eerst buiten het paard te zoeken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 14:25

Waarom vind je lang en laag rijden hetzelfde als in de spagaat zitten? Halsstrekken is juist meer een gewicht langzaam laten zakken, dus krachttraining. Totdat je beneden een bepaald niveau bent, dan is het juist één van de makkelijkste hoofdhoudingen voor een paard.
Er zijn wel verschillende manieren van lang en laag. Ik gebruik de stap, lange teugel echt als rustmoment na krachtsinspanning. Ik vraag dan even helemaal niets.
Het halsstrekken gebruik ik als testmoment voor ontspanning en aanleuning in draf en dat doe ik niet langer als een volte.

Ik begin de training met dynamische stretches. In stap wijken in alle vormen en maten. Gelijktijdig aan de hulpen zetten en lekker los en warm worden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 14:52

Omdat de bovenlijn flink word opgerekent dan, net zoals je beenspieren in een spagaat.
Je noemt het een krachttraining waarbij het gewicht langzaam naar beneden wat dus meer kracht van het achterlichaam vereist, ben ik met je eens. Maar dan zeg je, dat als het beneden een bepaald punt is juist eenvoudig is voor een paard. Als ik het goed begrijp althans, maar dat zou dus naar mijn idee beteken dat een paard in twee delen is gevallen en dat het de achterhand niet meer gebruikt en het lang en laag geen functie meer heeft. Dit is althans wat ik er uit op maak.
Juist door die combinatie van kracht en rek, wacht ik altijd even totdat de hartslag iets omhoog is gekomen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:51

Hoe lager het paard gaat, hoe meer de nekband een rol gaat spelen. Het kost een paard geen enkele kracht om het hoofd naar beneden te houden, anders zou grazen een stuk moeilijker worden :D

Als het hoofd van hoog naar laag gaat, is dat een krachtsinspanning voor de bovenste halsspieren, die de hals (met een zwaar uiteinde, namelijk het hoofd) langzaam moet laten zakken. Halverwege begint steeds meer de nekband in te springen en die neemt uiteindelijk het gewicht over, zodat het uiteindelijk lager weer makkelijker wordt.
Daarom heeft lager gaan dan de voorknie geen nut meer voor de krachtsinspanning. Daarnaast ook niet voor de balans, aangezien je dan het gewicht erg ver naar voren legt. Dit bewaar ik liever voor de momenten stap met lange teugel.

Voor de ontspanning van het paard heeft het natuurlijk wel nut, dus het ligt eraan wat je doel is en hoe ver je bent in je training.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:41

Interessant topic.
Zelf probeer ik wel op de manier van trainen en het opbouwen te letten ipv gewoon verstand op nul en aan de gang. Maar zo diep als hier heb ik me er nog niet in verdiept.
Wat ik wil van mijn paard is dat hij allround bevestigd is. Ik spring, dressuur en cross op gewoon B/L niveau. ik ben verder geen actieve wedstrijd ruiter, krijg ik, en dus ook paard, veel te veel stress van.
Maar ik vind het wel belangrijk dat mijn paard soepel is en zonder problemen een paar uurtjes mee de bossen in kan. Dus 2x in de week werken we dressuurmatig, niet erg lang intensief, en heel veel wisselen in halshouding om niet alles te lang te belasten. Ik zie het een beetje als krachttraining bij de sportschool, dan doe je ook niet een half uur hetzelfde apparaat.
Springen is vooral als leuke afwisseling, 1x in de week vrij intensief, wel met pauzes tussendoor. En soms nog een keer een balkjes of gallopafstanden dag.
En dan in de bossen, dat bouw ik ook gewoon op. En dan zijn er dagen dat ik meer dressuurmatig rij in de bossen, of gewoon een lekker lang stuk stappen, of een lang stuk galopperen op de manier die hij het fijnst vind, een beetje proberen om met een flink tempo te rijden op een manier die hem het minst belast. Dat laatste bouw ik dan wel in weken op, en dan steeds kijken wanneer hij het genoeg vind, daar is hij erg duidelijk in. Merk na een paar weken dan altijd wel echt verschil.
Mijn paard heeft slechte luchtwegen en een lichtelijk verminderde longinhoud, maar hij compenseert dat met een giga conditie, dus ik denk dat ik vrij aardig bezig ben. Verder loopt hij 24/7 in de wei, hij is daar ook vrij actief, denk dat dat heel erg helpt qua gezonde benen.
Ik blijf dit topic mooi volgen, ben benieuwd of ik nog wat dingen aan kan passen om mijn paard zo lichamelijk gezond mogelijk te rijden.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 21:53

Interessant topic! Ik volg. Heb een jong paard en ik ben ook nog aan het uitzoeken hoe en hoelang ik het beste kan werken met hem, dus misschien dat ik hier nog iets oppik ;0

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:44

Trainen:
warming up van rond de 15 tot 20 minuten. Bestaat uit , stappen lange teugel,
voltes rijden lange teugel,
draf lange teugel, over 4 benen, tempo regelen met zit. overgangen op zit, voltes op zit, voelen of het paard recht is en jij als ruiter recht zit. (je kan dit voelen bij een paard aan de beweging in de gewrichten. Voelt als glijdend en meer passen afmaken) evt. galop lange teugel (alleen als paard recht is)
Oppakken, teugels aannemen, veertjes in handen houden , met been en zit begeleiden naar meer verzameling. Nu kan er aan de hand van nivo paard en/of ruiter verschillende oefeningen opgepakt worden.
ongeveer 10 minuten, tot 15 minuten.
tussendoor stap, adempauzes. (lange teugel)
cool down, uitdraven, stappen, lange teugel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 10:41

Nombrado, bedoel je met die 10, 15 minuten je cooling down of je arbeidsduur?
Wat over het algemeen stellen we natuurlijk wel iedere keer in de opbouw dat een paard perfect gehoorzaam is. Soms lukt het lange teugel gedeelte ook niet omdat het paard te veel afgeleid is of de lente in zijn koppie heeft. Die van mij is soms zo afgeleid dat ze tijdens het losdraven aan de lange teugel opeens haar hoofd in de lucht kan gooien om de paarden in weide te begroeten en er als een giraffe vandoor te gaan uit joligheid. Heel vervelend de eerste 10/20 minuten. Of soms zijn ze zo fris dat ze in eerste instantie niet die ontspanning/hand willen volgen. Zijn natuurlijk ook dingen waar rekening mee gehouden moet worden.

oke duidelijk sanne83. Nu snap ik meer de theorie waarom mijn paard tijdens het longeren het liefst als een snuffelend hondje de rondte in gaat :')

Ilse, klinkt als een mooi schema voor je paard, lekker afwisselend bezig. Die van mij heeft helaas minder afwisseling. Paard is bang voor bomen dus kan niet echt mee naar buiten en ik sta met haar in een heel druk gebied. springen mag ik zelf niet meer vanwege mijn knieën, wel train ik wat laag werk in de zin van balkjes. Maargoed, ben nog bezig met een oplossing verzinnen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:53

Danique_G schreef:
Wat over het algemeen stellen we natuurlijk wel iedere keer in de opbouw dat een paard perfect gehoorzaam is. Soms lukt het lange teugel gedeelte ook niet omdat het paard te veel afgeleid is of de lente in zijn koppie heeft. Die van mij is soms zo afgeleid dat ze tijdens het losdraven aan de lange teugel opeens haar hoofd in de lucht kan gooien om de paarden in weide te begroeten en er als een giraffe vandoor te gaan uit joligheid. Heel vervelend de eerste 10/20 minuten. Of soms zijn ze zo fris dat ze in eerste instantie niet die ontspanning/hand willen volgen. Zijn natuurlijk ook dingen waar rekening mee gehouden moet worden.

oke duidelijk sanne83. Nu snap ik meer de theorie waarom mijn paard tijdens het longeren het liefst als een snuffelend hondje de rondte in gaat :')

:')
Je eerste stuk is een heel goed punt. Je kan het bij paarden eigenlijk moeilijk puur over lichamelijke training hebben. Er komt altijd een stukje gedragstraining en leren ontspannen bij kijken.
Soms wil je een bepaald iets in je fysieke training, maar kom je daar die dag niet eens aan toe doordat de ontspanning en/of gehoorzaamheid op die dag anders/minder is en je eerst daaraan moet werken.
Daarom leg ik graag een hele goede basis van gehoorzaamheid en ontspanning, anders moet je telkens in je training weer een stapje terug doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:49

Danique_G schreef:

10 , 15 minuten cool down.
In totaal duurt het rijden ongeveer 45 minuten, maar de daadwerkelijke spieropbouw en verzameling hoeft soms maar 10 minuten. (met tussenpozen van ontspanning lange teugel)
als alles goed gaat, is het klaar. en begint de cool down.

ga jezelf maar na op de sportschool.
bij het trainen van bepaalde spiergroepen, gaan je spieren branden. Dan is ontspanning tussendoor even nodig.
voor een paard is dit niet anders.
Het verbaasd mij soms enorm, hoe ruiters hun paarden (onbewust) oefeningen laten doen, waarbij het paard in verzet komt, (brandende spiertjes) en niet even een pauze ingelast wordt.
Dat komt op mij over als een sportschool les, waarbij ik de leerlingen dril extreme buikspieroefeningen te doen en door te gaan (zelfs bij het branden van de spieren). Alles blokkeert, ademhaling ook. Dat is voor een paard niet anders.

Belangrijk dus, heeel goed luisteren naar je paard.
en daardoor gaan ze het ook steeds leuker vinden, is mijn ervaring.
Je werkt samen ergens naartoe, en geeft beloning als iets goed gaat. (en dit moet vaker dan ik vaak bij ruiters hoor) Prijs hem voor alles wat ie goed doet.....Vooral de nieuwere moeilijkere oefeningen is dit erg belangrijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:56

Misschien off topic, misschien ook niet,

Hoe kijken jullie dan naar een aantal 'oefeningen' uit de vrijheidsdressuur?
Zelf gebruik ik bijvoorbeeld de spagaat en de klassieke buiging om bil, buik en rug te trainen, de berggeit om de buikspieren en rugspieren te trainen en de jambette + spaanse pas voor schoudervrijheid en front....

Nu weet ik dat hier nog erg kritisch over gedacht word, maar ik vind het erg interessant om alles hier mee te lezen en ben van mening dat bepaalde oefeningen ook absoluut kunnen ondersteunen in een training van een paardenlichaam :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:13

Niets mis mee, om vrijheidsoefeningen te doen.
Maar vergeet niet, dat een paard zich veelal veel meer bewust is van zijn lichaam, waar wij als (onbewustere) ruiter op komen zitten en de balans van het dier vaak onbewust verstoren, door bv tegenstrijdige hulpen.
Ik zie dan veelal ook een duidelijk verschil tussen de ene ruiter en de andere ruiter op een paard.
Alle oefeningen die jij beschrijft, doe ik regelmatig met de paarden, als afwisseling en communicatie vanaf de grond. Maar rijden is toch een zeer ruiterbewust proces tussen ruiter en paard. Kleine signalen van een paard worden heel vaak niet gevoeld of genegeerd. Een paard wat als trauma pijn in de mond associeert met bit, reageren altijd met het hoofd omhoog gooien, onderhals erop, rennen, vluchten, rug vastzetten.
Een jong paard, die net zadelmak is of gemaakt wordt, is los en flexibel in de mond en hals....als je daar als bewuste ruiter vanaf blijft, heb je alles al gewonnen.
De juiste aanleuning hoort altijd van achteruit te komen. Als een paard vanachter onder de ruiter recht beweegt en loopt, met gewichts verdeling over 4 benen onder de ruiter. En de ruiter weet goed hoe hij dit voor elkaar kan krijgen met zit. Kan je alle spieren al los en soepel houden en zijn rek oefeningen eigenlijk niet echt nodig. Die kan je prima onder het zadel doen.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:26

Wat een fijn topic!

Ik ben altijd al voorstander geweest van lang instappen zo gemiddeld 15 min. Maar eerst lekker lange teugels en paard zelf laten lopen. Heb ooit gelezen dat lang instappen goed is voor de gewrichten en dat het gewrichtsslijmvlies dan warmer/soepeler werd. Toen een bijrijdster gehad haar verteld stap aub lang in ivm de gewrichten. Uiteraard werd ik niet serieus genomen..word gevraag aan een dierenarts (waar ik me twijfels over heb) en die vertelde dat het onzin was?! Prima, maar ik wil dat je hem min 10 min in stapt aan een losse teugel. Ook heb ik in de sportschool te horen gekregen dat een warming up en cooling down niet hoefde want was bewezen!? Jammer dan.. wij willen een warming up en een cooling down!

Soms zie je ook wel is paarden die helemaal in de krul uit stal richting longeercirkel gaan. Ik vergelijk dat altijd maar met als wij net uit bed komen doen we ook niet meteen een spagaat.

Maar nogmaals interessant topic! Deze ga ik volgen. Heb een 21 jarige ruin die niks onder doet van een nog jong paard van rond de 8 jaar en denk dat mijn training (lang instappen en paard aanvoelen) daar toch wel baat bij gehad heb :-) Wie weet voor nog meer tips!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:56

Wat een leuk topic! Eindelijk een mensen die niet direct hun paard in de krul trekken zodra ze zitten, maar juist het paard de ruimte en tijd geven om op te warmen en langzaam de training opbouwen!

Stap zelf ook altijd erg lang in maar zorg inderdaad ook dat de warming up bestaat uit meerdere onderdelen: gestrekte hals, draven, galop, midden galop, paar schuine gangen (nog niet met deze, paard is 3, vorige paarden wel). Gebruik eigenlijk dezelfde oefeningen als dat ik zelf een warming up doe tijdens honkballen alleen vertaal ik ze naar een paard. Zorg ook dat na de warming up het paard even een rondje alleen maar stapt zodat ze weer op adem kan komen. Ben ervan overtuigd dat het goed is voor je paard, wat sommige anderen er ook van zeggen!

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:26

Ook ik ben blij met dit topic, positief en vol dingen om over na te denken en inspiratie uit te halen. Momenteel zelf in de lappenmand (rugblessure) waardoor ik helaas veel meer moet longeren dan ik zou willen, maar normaal gesproken zo:

Ook ik stap minimaal 10 minuten los - horloge erbij - maar ga wel na een minuut of 5 lange teugel iets verbinding nemen en alvast wat voltes stappen, schouders plaatsen, keertje halthouden en wegstappen op zit, etc.

Daarna losdraven in blokken met stappauzes tussendoor, waarbij ik de training opbouw in intensiteit. Schakelen vraag aan het begin nog wat minder scherp, als de drang en het voorwaarts denken er maar is. Ook voltes van groot naar kleiner, licht schoudervoor wordt schouderbinnen, etc. etc. En niet elke dag hetzelfde en niet te lang hetzelfde achter elkaar. Afwisselen met balkjes lopen, keertje in de wei rijden als dat mogelijk is, longeren, etc. Buitenritten is helaas erg lastig bij ons, zitten aan een drukke weg waar ze scheuren als gekken en de dag waarop er in onze Veluwse omgeving wat rust in het straatbeeld komt, is de stal dicht... :P

Ook houd ik de totale duur van de training in de gaten en die is niet elke dag hetzelfde. Uitstappen ook het liefst op het harde voor de pezen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:33

Wat ook een leuke oefening is als ruiter is zonder zadel (of met) rijden met lange teugel, ook niet eraan komen, en proberen op zit alles te doen. In een stap of draf , waarbij de draf echt laag tempo moet zijn zodat je fijn kan zitten (en ontspannen) , als dit lukt over de hoefslag, in elke hoek in het lage tempo een volte rijden op zit. (teugels lang)
Voor als je lekker relaxed niet te veel wilt, zijn dit hele leuke bewust zijns oefeningetjes.
Daarmee ontwikkel je kracht in de achterhand en ontspanning in de rest van het lijf.
Probeer als ruiter ook zeer bewust te ontspannen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:45

Ik volg dit topic, zeer leerzaam en interessant!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:08

Leuk topic!
Zlf wissel ik ook veel af in de training, deels ook noodgedwongen omdat ik een zadel heb dat niet helemaal optimaal ligt (nieuwe is besteld). Daarom rijd k vaak maar 2x per week (1x dressuur, 1x springen), en daarnaast werk ik veel aan de longe met balkjes en kleine sprongetjes, en wat mij ook heel goed bevalt is lange teugelwerk.

@Danique_G, begrijp ik goed dat jij altijd met hartslagmeter rijd (omdat je aangeeft dat je eerst de hartslag omhoog brengt)? Analyseer je de gegevens die je daarmee verzamelt ook?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:26

Wat een fijn topic!
Leuk om te lezen dat er anderen zijn die hier ook heel bewust mee bezig zijn.

Mag ik vragen welke oefeningen de ruiters hier specifiek doen op de sportschool?
Ik loop zelf hard om mijn conditie op peil te houden,maar mijn buikspieren en rug zouden wat beter mogen. Zelf ook al nagedacht over yoga,maar ben er nog niet helemaal uit of dit een fijne combi is.

Verder met de paarden nu heel erg bezig met enkel basis,regelmatig een dag rust tussendoor en afwisseling in bakwerk/bos/dubbele longe.
Wij doen nog vrij veel in stap,dus ik hoop hier nog wat tips op te doen voor als we een stapje verder kunnen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:32

Hoe denken jullie dan over voor het rijden een minuut of 10-15 longeren als warming up? Ik doe dit nu een tijdje, en het bevalt me eigenlijk best. Paard kan even lekker loskomen, zonder ruiter op de rug. En dan stap ik erop, en kan ik met een opgewarmd paard aan de slag. Ik weet alleen niet of het een 'bewezen' methode is.

Ik doe vaak 10 minuten helemaal los longeren, en 10 minuutjes met een losse longeerhulp (dus heel lang en laag).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:35

Ik denk dat je het beste voor Yoga kan kiezen ;-)
Ik ben zelf sporter/trainer geweest, maar het trainen van bepaalde spiergroepen kan verkeerd gaan bij extreem buik of rugspieroefeningen bv. en je niet meer recht laten zitten.
Terwijl er bij Yoga heel bewust vanuit het evenwicht van het lichaam gewerkt wordt. (balans) en dat is precies wat je nodig hebt met paardrijden. Bewust ontspannen, bewust ademhalen. Je kan zelfs op je ademhaling je paard laten halthouden. Zo fijn kunnen deze hulpen al doorkomen.
of yoga met je paard :-)
https://www.facebook.com/photo.php?v=27 ... =2&theater

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:36

Anoeska schreef:
Hoe denken jullie dan over voor het rijden een minuut of 10-15 longeren als warming up? Ik doe dit nu een tijdje, en het bevalt me eigenlijk best. Paard kan even lekker loskomen, zonder ruiter op de rug. En dan stap ik erop, en kan ik met een opgewarmd paard aan de slag. Ik weet alleen niet of het een 'bewezen' methode is.

Ik doe vaak 10 minuten helemaal los longeren, en 10 minuutjes met een losse longeerhulp (dus heel lang en laag).

Longeren is erg belastend voor de benen van een paard dus zo 20 min. als warming up vind ik dan ook te lang.

Hoe lang ga je dan nog rijden?