Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, dan merk je pas echt goed wat een training met zo'n dier doet. Zelf fanatiek sporten draagt ook bij aan het bewustzijn.
). Wil je kracht trainen, dan zal je een aantal keer een echt correcte overgang moeten maken (met een echt ontspannen paard) en dan een stappauze. Precies hetzelfde als je zelf in de sportschool zou doen. Je doet een aantal herhalingen en dan neem je even een rustpauze. 

Danique_G schreef:Nombrado, bedoel je met die 10, 15 minuten je cooling down of je arbeidsduur?
Wat over het algemeen stellen we natuurlijk wel iedere keer in de opbouw dat een paard perfect gehoorzaam is. Soms lukt het lange teugel gedeelte ook niet omdat het paard te veel afgeleid is of de lente in zijn koppie heeft. Die van mij is soms zo afgeleid dat ze tijdens het losdraven aan de lange teugel opeens haar hoofd in de lucht kan gooien om de paarden in weide te begroeten en er als een giraffe vandoor te gaan uit joligheid. Heel vervelend de eerste 10/20 minuten. Of soms zijn ze zo fris dat ze in eerste instantie niet die ontspanning/hand willen volgen. Zijn natuurlijk ook dingen waar rekening mee gehouden moet worden.
oke duidelijk sanne83. Nu snap ik meer de theorie waarom mijn paard tijdens het longeren het liefst als een snuffelend hondje de rondte in gaat
Danique_G schreef:Nombrado, bedoel je met die 10, 15 minuten je cooling down of je arbeidsduur?
Wie weet voor nog meer tips!

Anoeska schreef:Hoe denken jullie dan over voor het rijden een minuut of 10-15 longeren als warming up? Ik doe dit nu een tijdje, en het bevalt me eigenlijk best. Paard kan even lekker loskomen, zonder ruiter op de rug. En dan stap ik erop, en kan ik met een opgewarmd paard aan de slag. Ik weet alleen niet of het een 'bewezen' methode is.
Ik doe vaak 10 minuten helemaal los longeren, en 10 minuutjes met een losse longeerhulp (dus heel lang en laag).