Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:18

Ik heb het letterlijk aan haar gevraagd wat ze met haar zit doet en zij zei letterlijk dat ze niks deed met haar zit. Dus.
Bovendien zegt ze kennelijk dat je met gevoel moet rijden en je training aan het paard moet aanpassen. Ja duh, dat doen mensen die het skala toepassen natuurlijk helemaal niet. Die benaderen elk paard hetzelfde met hun strakke skala. Alsof paarden voor skala-aanhangers robotten zijn. Nou ja zeg. Ik heb het stuk niet gelezen, dus een kleine slag om de arm over hoe ze nuanceert. Maar ik mag toch hopen dat we diverse trainingsmethoden mogen blijven houden en van alles het goede kunnen gebruiken en van kunnen leren. Niet de verarming van 1 systeem (het systeem van Anky en van niemand anders).

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:21

Dacht toch echt dat Anky zelf deze methode uitlegde in het boek 'Het Dressuurpaard'

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:58

Ik vind het wel heel erg grappig, zij preekt dat 'we' het skala moeten afschaffen maar tussen de regels door lees je dat juist zij wel degelijk ook het skala volgt. Niet in de woorden van het skala maar neem nou het voorbeeld van de volte uit dit artikel, dat heb ik al eens eerder gelezen in het boek van Steinbrecht.

Zij pleit ervoor dat het 'simpel' moet en ze zegt dat de ruiters van tegenwoordig er helemaal niks meer van snappen. Ik moet zeggen dat ik me daar erg goed in kan vinden, hele tijd heb ik maar bar weinig van echt goed paardrijden begrepen en dat kwam omdat het van de ene instructeur zus moest en van de andere instructeur weer zo.... En als het paard dan wat heter was moest je dit of dat doen, was het paard juist wat luier moest je weer zus of zo doen. Nou ik heb wel eens op paarden gezeten dat ik wel tig manieren heb geprobeerd waarvan geen van allen echt werkte. Als ik dan dacht de juiste manier gevonden te hebben dan kwam ik er later wel weer achter dat het eigenlijk helemaal niet zo goed werkte als dat er gezegd werd. :+

Nu ben ik me meer aan het verdiepen in het Skala en heb ook een instructrice die ook volgens het Skala les geeft (al zegt ze het nooit met die woorden). Ze laat me de dingen in de praktijk voelen die ik in de theorie heb geleerd, terwijl ze nooit ook maar iets heeft gezegd over het Skala zelf. Een hele hoop puzzel stukjes vallen voor mij op de plaats!

Overigens merk ik het vooral bij mijn eigen generatie, de jongere generatie paardenspotters, dat er veel onwetendheid over het Skala is. Begin je er over word je schaapachtig aangekeken van waar heb je het over? :? :? :?

Ik snap daarom ook wel dat Anky zegt dat heel veel ruiters het niet meer begrijpen. Want de ruiters begrijpen het inderdaad niet omdat er een hele hoop theorie mist! In de lessen van tegenwoordig hoor ik maar amper instructeurs theoretische uitleg geven, ze zullen er vast wel zijn hoor, maar ik zie ze in elk geval niet veel. :n Het is vaak alleen maar; "Je moet meer dit of dat doen" of "Doe dit of dat nou eens niet!" Maar het hoe of waarom laten ze dan achterwege, ja dan word het ook onbegrijpelijk voor een ruiter. Want waarom moet je het ene moment juist nou wel wat meer je rechterteugel erbij houden en mag je hem het andere moment er juist niet bij pakken. Om maar een voorbeeld te geven.

En naar mijn mening was dat 'vroeger' wel iets anders, kregen de ruiters ook veel meer het hoe of het waarom te horen.

En tja, je leert inderdaad niet rijden vanuit een boek, maar wel door het in de praktijk gewoon te doen, echter ben ik wel van mening dat een stukje theoretische kennis toch echt wel een must is!!!

En juist het Skala vind ik een simpele, duidelijke en heldere manier van het opleiden van een paard! :)
Enne, op eigen benen lopen en takt? Dat is toch gewoon hetzelfde.... Een paard kan pas takt matig goed lopen wanneer het op eigen benen en in balans loopt.

vur schreef:
Ik heb het letterlijk aan haar gevraagd wat ze met haar zit doet en zij zei letterlijk dat ze niks deed met haar zit. Dus.
Bovendien zegt ze kennelijk dat je met gevoel moet rijden en je training aan het paard moet aanpassen. Ja duh, dat doen mensen die het skala toepassen natuurlijk helemaal niet. Die benaderen elk paard hetzelfde met hun strakke skala. Alsof paarden voor skala-aanhangers robotten zijn. Nou ja zeg. Ik heb het stuk niet gelezen, dus een kleine slag om de arm over hoe ze nuanceert. Maar ik mag toch hopen dat we diverse trainingsmethoden mogen blijven houden en van alles het goede kunnen gebruiken en van kunnen leren. Niet de verarming van 1 systeem (het systeem van Anky en van niemand anders).

Dit zegt ze in het artikel over het stukje wat ze met zit doet:

Citaat:
Wat je allemaal wel niet moet doen en ook nog eens tegelijk, dat kan toch helemaal niet? Houd het nou simpel: op een beenhulp weg en op je hand en zit terug. En één ding tegelijk, eenduidige hulpen.

Neem persoonlijk wel aan dat ze meer met haar zit doet, als je merkt hoe gevoelig paarden zijn op maar een minimale gewichtsverplaatsing. Je kunt ze er alle kanten die je wilt mee opsturen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:03

Simpelman schreef:
Ashley5760 schreef:

En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.

Voor simpele mensen lijkt dit waarschijnlijk zo.
In werkelijkheid is het heel veen genuanceerder.

De clu is nou net dat vooraanstaande ruiters en juryleden wat ik schreef (heb het immers van hen gehoord) nastreven. En dan bedoel ik niet zonder gevoel rijden maar wel heel eenduidig(duidelijk) in hulpen.

Navanja

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:09

Ik ben ook erg benieuwd naar het artikel, en wat haar gedachte erachter is.
Ik vraag mij af of dit een grote mond aandacht brul is van Anky, anders begrijp ik dit echt niet. Haar manier van trainen voegt mij al niet, maar om nou het complete fundament naar beneden te halen? Ik hoop niet dat dit al te grote gevolgen gaat hebben...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:13

ssst Anne wij rijden geen Grand Prix, wij mogen niets zeggen...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:16

Naar mijn mening pleit ze daarvoor omdat juist veel ruiters van tegenwoordig nog nooit van het Skala gehoord hebben en er daarom ook niks van begrijpen als je met die termen gaat gooien. Leg je de theorie erachter uit is er veelal een; "Ahaaa!" "Ohja!"

Echter zegt Anky dat ruiters die het Skala willen volgen 1000en dingen tegelijk doen. Dat is naar mijn mening juist niet zo.. Juist het Skala heeft een heel helder stap-voor-stap uitleg. Echter slaan veel instructeurs heel wat stappen over en komt het voor de ruiters over dat ze tig dingen tegelijk moeten doen en dat gaan ze ook doen. Kijk alleen al eens hoe het aan de jongere ruiters op een manege het geleerd word. Vervolgens moeten ze dat weer 'afleren' en moet je ze uit gaan leggen dat ze paardrijden op een 'simpele' manier moet doen. Halloooo het skala is "simpel"! Of in elk geval, mits juist uitgevoerd en uitgelegd, een heel helder stap voor stap systeem.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:22

Haha Lon, wij zijn blond en hebben een grote mond, dat is een uitzondering :P whehehe.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:54

Ik kan me helemaal vinden in jouw reactie Marinke. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat het voor veel instructeurs heel nuttig zou zijn om het Skala juist meer dan nu gebeurt als uitgangspunt te nemen, inclusief adequate theoretische onderbouwing. Het rijden en opleiden van een paard zal er voor velen een stuk begrijpelijker en overzichtelijker door worden. Niet per se laagdrempeliger, want goed leren paardrijden en helemaal een paard goed opleiden kost nu eenmaal heel veel tijd, toewijding en geduld. Een beetje lezen om je de nodige theorie eigen te maken hoort daarbij, en daar ontbreekt het vaak aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:03

Ik hoor Rieky praten als Anky zegt dat ze het simpel moet houden... maar ja waar lest Anky ook al weer in haar vrije tijd?

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:19

Jeetje wat belachelijk, ik hoop inderdaad dat dit geen grote gevolgen gaat hebben.

Ik kan mij om eerlijk te zijn al helemaal niet vinden in anky haar rijstijl en nu ze dit wil laten afschaffen al helemaal niet meer. Laat mensen lekker rijden zoals zij dat willen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:19

Als ik het me goed herinner stond er helemaal niet letterlijk dat het Skala maar afgeschaft moet worden.

Ik zelf denk dat het met de eenduidige hulpen methode ook voor een groot deel aan de kwaliteit van het paard ligt. Als je een paard hebt dat van zichzelf al eigenlijk áltijd van achter er echt bij blijft dan kun je het misschien wel af met alleen hand in een overgang terug.
Ik zelf heb ervaren dat mijn paard hier toch echt niets van begreep. Dit leidde uiteindelijk tot spanning en verzet bij het halthouden. Nu ik gewoon mn been er weer bij houd is daar geen sprake meer van.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:45

Ik vraag me af, wie dit artikel echt heeft gelezen of dat men oordeelt n.a.v de openingspost. :D

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 23:50

Jij schrijft precies wat ik me ook af vroeg Electra! Bijzonder altijd om te zien hoe mensen direct van alles roepen zonder het artikel gelezen te hebben. Meningen en discussies zijn prima, maar lees in elk geval eerst het artikel voordat je je uitlaat over hetgeen 'Anky gezegd' heeft...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:01

Fabienne_S schreef:
Jij schrijft precies wat ik me ook af vroeg Electra! Bijzonder altijd om te zien hoe mensen direct van alles roepen zonder het artikel gelezen te hebben. Meningen en discussies zijn prima, maar lees in elk geval eerst het artikel voordat je je uitlaat over hetgeen 'Anky gezegd' heeft...

Behalve dat, vind ik het erg arrogant om te stellen dat het Skala alleen voor intelligente en gevoelige ruiters is. Wie bepaalt dat? Hoe is dat vastgesteld en/of onderzocht? Waarop is dat gebaseerd?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 00:08

Voor goed rijden is naar mijn mening per definitie een bepaalde intelligentie en gevoeligheid nodig - Skala of geen Skala. Ik ben in ieder geval nog nooit een goede ruiter tegengekomen die dom en ongevoelig is :D

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:39

Askja schreef:
Voor goed rijden is naar mijn mening per definitie een bepaalde intelligentie en gevoeligheid nodig - Skala of geen Skala. Ik ben in ieder geval nog nooit een goede ruiter tegengekomen die dom en ongevoelig is :D

Sorry hoor, maar dit vind ik echt nergens over gaan. Wat is het verband tussen 'dom' (ongeacht jou definitie van dom, ook nog zoiets subjectiefs...) en 'gevoelig/ongevoelig'? En waarom zou iemand met een minder hoog IQ, ervan uitgaande dat je dat met slim/dom bedoeld, geen goede ruiter kunnen zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:45

Electra63 schreef:
Behalve dat, vind ik het erg arrogant om te stellen dat het Skala alleen voor intelligente en gevoelige ruiters is.
Wie bepaalt dat?
Hoe is dat vastgesteld en/of onderzocht?
Waarop is dat gebaseerd?

Ik heb het artikel niet gelezen en wil er ook de moeite niet voor doen, ik hoef het niet te weten, uit A., Sj. J. stal komt namelijk niets dan slechts.
Denk nog even aan de nu verboden RollKur die wereld "veroverd" heeft als gevolg van de promotie van beide.
Ik reageer slechts op het topic van Askja.

Ik ben inderdaad arrogant genoeg om te stellen dat goed paardrijden helaas niet voor de dommen en ook niet voor de bruten is, het is namelijk niet simpel en dat zal het nooit worden ook.
Het kost tenminste één mensen leven om er iets van te gaan begrijpen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 07:57

Askja schreef:

En niet te vergeten een instructeur met verstand en passie.

Dat veel ruiters er momenteel niet veel van snappen is te zien. Maar er zijn ook heel veel instructeurs die echt de grootst mogelijke onzin uitkramen en niet de moeite nemen om iemand echt wat te leren.

Het ligt dus niet aan het boek. Mensen willen het gewoon heel makkelijk hebben. Hoppen van de ene naar de andere instructeur. Vinden €20 voor een uur privéles al veel. Wat verwacht je dan?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:07

Ik heb het artikel wel gelezen en daar is mijn reactie ook op gebaseerd.

Tja wat is de definitie van 'dom' en 'simpel'? :P Ik vind het paardrijden in zekere zin juist simpeler geworden toen ik het Skala leerde kennen. Maar dat wil niet direct zeggen dat het ook echt simpel is.. Om alleen al de onderliggende theorie te begrijpen word er al aangesproken op het IQ van de ruiter. ;)

Maar goed, er leiden meer wegen naar Rome...

Jennyj01 dat is precies wat ik ook bedoel en om me heen zien! En Anky speelt daar nu slim op in. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:09

Als je het stuk leest, zegt Anky juist dat je je als ruiter moet aanpassen aan het paard en niet stug vast moet houden aan 1 systeem.
Met gevoel rijden voor wat het paard aangeeft en nodig heeft.
Daar kan iedereen hetctoch alleen maar mee eens zijn.

Ze begint met balans, tempo controle en rechtrichtdn.

Zo anders is het allemaal niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 08:24

Nee, zo anders is het niet, in die zin dat bepaalde elementen uit het Skala ook in Anky's verhaal terugkomen. De benadering in de praktijk is wel degelijk heel anders. Maar waarom zo'n punt maken van het Skala als 'achterhaald systeem'? Iemand noemde het al, maar op mij komt het over als een indirecte uithaal richting (m.n.) Duitsland waar het Skala zijn oorsprong vindt en de trainingsmethode van Anky en Sjef vaak bekritiseerd werd en wordt.
Laatst bijgewerkt door Askja op 11-03-14 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:30

Askja schreef:
Nee, zo anders is het niet, althans zoals Anky het in haar artikel beschrijft. In ieder geval wordt daarin grappig genoeg duidelijk dat ook Anky zelf wel degelijk is gevormd door het Skala, hoezeer ze er ook op afgeeft. Maar waarom zo'n punt maken van het Skala als 'achterhaald systeem'? Iemand noemde het al, maar op mij komt het over als een indirecte uithaal richting (m.n.) Duitsland waar het Skala zijn oorsprong vindt en de trainingsmethode van Anky en Sjef vaak bekritiseerd werd en wordt.

Juist en wat jij nu schrijft Askja zat ook verstopt in mijn post richting kleinvosje. Ben het helemaal met je eens!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:33

Ik ben het met Anky eens dat je dressuur vooral simpel en overzichtelijk moet houden voor ruiter en paard, maar persoonlijk vindt ik het skala daarin belangrijk als richtlijn. In het artikel kwam het op mij over alsof Anky inderdaad beweert dat mensen die het skala gebruiken daar star in vast houden, ook worden er een paar begrippen uit z'n verband gehaald. Bijv. ontspanning..waar het skala mee begint, dat kan volgens Anky niet bij een jong paard. Terwijl ontspanning juist belangrijk is voor ieder paard in mijn ogen om uberhaupt iets te kunnen leren..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:46

Elisa2 schreef:
Ik ben het met Anky eens dat je dressuur vooral simpel en overzichtelijk moet houden voor ruiter en paard, maar persoonlijk vindt ik het skala daarin belangrijk als richtlijn. In het artikel kwam het op mij over alsof Anky inderdaad beweert dat mensen die het skala gebruiken daar star in vast houden, ook worden er een paar begrippen uit z'n verband gehaald. Bijv. ontspanning..waar het skala mee begint, dat kan volgens Anky niet bij een jong paard. Terwijl ontspanning juist belangrijk is voor ieder paard in mijn ogen om uberhaupt iets te kunnen leren..

Ontspanning bereiken kan wel degelijk bij een jong paard, maar het kost tijd, het vereist gevoeligheid én intelligentie.....

In de beroepsrijderij wordt dit deel overgeslagen, het kost te duur, men pakt het paard stevig bij de kop, stelt het heel diep in in en beneemt het daarmee ieder initiatief.
Het resultaat is overgave, hiermee bereikt men ontspanning.
Ontspanning vanuit overgave, alle andere mogelijkheden worden afgekapt.

Bij een harmonieuze opbouw vanuit het Scala neemt men hier één à twee jaar de tijd voor.
Het resultaat is dan een paard dat binnen het kader van zijn natuurlijke mogelijkheden en met behoud van zijn persoonlijkheid zich edelmoedig overgeeft aan zijn ruiter.
Het is dat mooie woord edelmoedig dat het verschil uitmaakt, dat zoveel gevoeligheid, intelligentie en tijd van de ruiter vraagt.