Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Het is vaak alleen maar; "Je moet meer dit of dat doen" of "Doe dit of dat nou eens niet!" Maar het hoe of waarom laten ze dan achterwege, ja dan word het ook onbegrijpelijk voor een ruiter. Want waarom moet je het ene moment juist nou wel wat meer je rechterteugel erbij houden en mag je hem het andere moment er juist niet bij pakken. Om maar een voorbeeld te geven.
vur schreef:Ik heb het letterlijk aan haar gevraagd wat ze met haar zit doet en zij zei letterlijk dat ze niks deed met haar zit. Dus.
Bovendien zegt ze kennelijk dat je met gevoel moet rijden en je training aan het paard moet aanpassen. Ja duh, dat doen mensen die het skala toepassen natuurlijk helemaal niet. Die benaderen elk paard hetzelfde met hun strakke skala. Alsof paarden voor skala-aanhangers robotten zijn. Nou ja zeg. Ik heb het stuk niet gelezen, dus een kleine slag om de arm over hoe ze nuanceert. Maar ik mag toch hopen dat we diverse trainingsmethoden mogen blijven houden en van alles het goede kunnen gebruiken en van kunnen leren. Niet de verarming van 1 systeem (het systeem van Anky en van niemand anders).
Citaat:Wat je allemaal wel niet moet doen en ook nog eens tegelijk, dat kan toch helemaal niet? Houd het nou simpel: op een beenhulp weg en op je hand en zit terug. En één ding tegelijk, eenduidige hulpen.
Simpelman schreef:Ashley5760 schreef:
En de nieuwe tendens in de dressuursport.
Geen been en hand tegelijk omdat je voor je paard dan "gas" en "remt" tegelijk.
Bij een cursus kregen we het voorbeeld met achterwaarts, je hebt druk op je teugel (betekenis ho/terug) maar legt je been naar achter en geeft druk (wat gas/vooruit betekend). Voor een paard een dubbele hulp, en zou wat daar gezegd werd alleen op de (meer dan halthouden teugeldruk) achterwaards moeten gaan.
Voor simpele mensen lijkt dit waarschijnlijk zo.
In werkelijkheid is het heel veen genuanceerder.
whehehe.
Fabienne_S schreef:Jij schrijft precies wat ik me ook af vroeg Electra! Bijzonder altijd om te zien hoe mensen direct van alles roepen zonder het artikel gelezen te hebben. Meningen en discussies zijn prima, maar lees in elk geval eerst het artikel voordat je je uitlaat over hetgeen 'Anky gezegd' heeft...
Askja schreef:Voor goed rijden is naar mijn mening per definitie een bepaalde intelligentie en gevoeligheid nodig - Skala of geen Skala. Ik ben in ieder geval nog nooit een goede ruiter tegengekomen die dom en ongevoelig is
Electra63 schreef:Behalve dat, vind ik het erg arrogant om te stellen dat het Skala alleen voor intelligente en gevoelige ruiters is.
Wie bepaalt dat?
Hoe is dat vastgesteld en/of onderzocht?
Waarop is dat gebaseerd?
Askja schreef:Voor goed rijden is naar mijn mening per definitie een bepaalde intelligentie en gevoeligheid nodig - Skala of geen Skala. Ik ben in ieder geval nog nooit een goede ruiter tegengekomen die dom en ongevoelig is
Ik vind het paardrijden in zekere zin juist simpeler geworden toen ik het Skala leerde kennen. Maar dat wil niet direct zeggen dat het ook echt simpel is.. Om alleen al de onderliggende theorie te begrijpen word er al aangesproken op het IQ van de ruiter. 
Askja schreef:Nee, zo anders is het niet, althans zoals Anky het in haar artikel beschrijft. In ieder geval wordt daarin grappig genoeg duidelijk dat ook Anky zelf wel degelijk is gevormd door het Skala, hoezeer ze er ook op afgeeft. Maar waarom zo'n punt maken van het Skala als 'achterhaald systeem'? Iemand noemde het al, maar op mij komt het over als een indirecte uithaal richting (m.n.) Duitsland waar het Skala zijn oorsprong vindt en de trainingsmethode van Anky en Sjef vaak bekritiseerd werd en wordt.
Elisa2 schreef:Ik ben het met Anky eens dat je dressuur vooral simpel en overzichtelijk moet houden voor ruiter en paard, maar persoonlijk vindt ik het skala daarin belangrijk als richtlijn. In het artikel kwam het op mij over alsof Anky inderdaad beweert dat mensen die het skala gebruiken daar star in vast houden, ook worden er een paar begrippen uit z'n verband gehaald. Bijv. ontspanning..waar het skala mee begint, dat kan volgens Anky niet bij een jong paard. Terwijl ontspanning juist belangrijk is voor ieder paard in mijn ogen om uberhaupt iets te kunnen leren..