Paard hele dag binnen ... rustiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 23:19

Iris82 schreef:
Tuurlijk verandert de situatie want ze komt in een nieuwe groep waar ze haar plek nogmmoet zien te vinden.

Ik zeg nergens dat ik niet geloof dat de situatie wel of niet verander. De discussie is vanuit gaande dat de situatie niet zal veranderen.

mnkortleve schreef:
Je kan, wil en ga je niet bemoeien met haar buiten staan maar toch wil je meningen :? wat heb je hier dan aan als je er toch niets mee wil doen?

Ik vraag naar uitleg en meningen over waarom dit paard rustiger is in stal dan in de groep. Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ik niets kan veranderen aan de situatie. Waarom zou ik dan geen meningen mogen vragen? Het begrijpen vanuit andermans ervaringen en standpunten vind ik belangrijk. Zeker bijvoorbeeld ervaringen en ideeën hierover zoals die van LiVetime vind ik zeer interessant en leerzaam.

mnkortleve

Re: Paard hele dag binnen ... rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:20

Nou mijn ervaring heb ik dan gegeven zoals je ook al heb kunnen lezen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:29

Ik weet nog wel wat ervaring van hier hoor.

Een ruin die ik hier had die samen stond met mijn merrie wou zo graag contact, maar mijn merrie wou niet en steeds maakte ze hem dat duidelijk hij reageerde maar boodschap kwam niet aan deken aan flarden vreselijk gevochten keer op keer en na een paar dagen heb ik de moed opgegeven en ze apart gezet.

Merrie die terughoudend was maar op een gegeven moment toch lekker begon te wennen en contact zocht krabbelen ging lekker maar na 2 jaar sloegen ze elkaar compleet verrot.

Soms klikt het gewoon niet en gaat het nooit klikken.
Ik hoop dat het op de nieuwe plek wel goed gaat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:08

Volgens mij heb ik ook al antwoord gegeven.. Sommige paarden passen nou gewoon niet in een grote groep in een afgezet stuk. Een paard in het wild heeft ruimte een paard in de paddock niet. Dier is waarschijnlijk gewoon blij dat ze even lekker kan soezen en staan zonder dat ze bemoeienis heeft of druk hoeft te maken om andere paarden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:14

Ik denk dat je ook goed moet kijken naar de omstandigheden. Buiten staan is beter voor een paard, maar daarbij tellen wel een aantal dingen mee:
-Hoeveel ruimte heeft de groep (hoe kleiner de ruimte, hoe sneller er confrontatie is en dus onrust)
-Hoelang staan ze bij elkaar dagelijks (zet een kudde 24/7 buiten en de rust is er sneller en blijvender)
-Hoe stabiel is de kudde (is de rangorde duidelijk, is er een goede kuddeleidster etc.)

En ook denk ik dat niet iedereen ziet hoe een paard zich voelt. Een paard wat rustiger is, is niet perse stabieler. Je ziet vaak dat paarden die 24/7 op stal staan, de 'oogkleppen dicht hebben'. Hier bedoel ik mee dat ze meer in hun hoofd zitten dan dat ze open staan voor de wereld. Je hoort dan ook vaker dat als iemand verhuisd naar een stal met 24/7 weidegang, het paard drukker wordt en er problemen starten in de omgang met de eigenaar. Naar mijn mening is dit omdat het paard zich weer volop paard voelt (en liever bij de kudde blijft dan iets met de eigenaar gaat doen).
En dat ligt ook aan het karakter van het dier. Er zijn paarden die onhandelbaar worden op stal en paarden die zich er bij neerleggen en waar 'the sparkle' verdwijnt.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:29

Ook bij mijn verzorgpaarden zijn een aantal paarden die liever niet in een te grote groep staan. Op de wei gaat het prima. Dan staan ze 24/7 buiten en deze paarden die zoeken wat afstand maar houden wel de veiligheid van de kudde wanneer dit nodig is. Zodra ze op de paddock komen staan er wel eens wat vaker een paar strak naar achter gedraaide oortjes op de koppies of anderen worden zenuwachtiger.
Het zal toch wel wat met de persoonlijke ruimte te maken hebben, dat ze binnen gewoon meer rust vind, hoeft ze met niemand rekening te houden.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:37

misschien vat je haar signaal verkeerd op en is ze gewoon wat doodgeslagen door de hele dag in stal staan.

of misschien is ze idd rustiger, mmaar ik denk dat een beetje stress je ook laat genieten. beetje spanning in het leven is goed. net als beweging. zorg dat je paard minimaal 4 uur eruit komt. :) het is ongezond om de hele dag op stal te staan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:04

Mijn merrie was ook niet gelukkig in een drietal vroeger. Met 1 vriendin ging het wel goed. Toen kwam er een tweede bij, en was ze alleen maar aan het regelen die uren dat ze buiten stonden samen. Ze had geen rust, at weinig, was alleen maar boos, in de gaten aan het houden en jagen. Ja, tuurlijk zijn ze dan blijer als ze binnen staan, in hun eigen veilige stal en de rust in hun hoofd omdat ze niet meer alles hoeven te regelen en te doen. Betekend niet dat binnen staan heilig is opeens en dat het paard absoluut niet blij kan zijn buiten. Kan ze niet alleen staan? Of in een groepje (of met 1 ander paard) waar ze wel de rust kan vinden? Een hele dag bezig zijn met andere en onrustig zijn in een groep is vermoeiend en stressvol voor een paard. Dan is het logisch dat ze nu, met de rust van stal en het alleen zijn, rustiger en liever is. Kan ze tot rust komen en heeft ze niet de frustraties om zich heen :(:) Mijn merrie moet nog altijd geen vele veranderingen voor haar kiezen krijgen, dat merk ik savonds gelijk, dan wilt ze te graag naar binnen en is ze boos en gefrustreerd, dan is er teveel gebeurd op een dag, teveel aan haar hoofd gehad. Terwijl ze met rustige stabiele dagen niet graag naar binnen wilt.

livia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:52

Het klinkt mij als een niet goed gevormde kudde in de oren. Ik denk dat wanneer de paarden 24/7 bij elkaar zouden lopen, ik begrijp dat het onmogelijk is maar dit is mijn gedachtte erover, ze iets meer rust kunnen creëren. Het paard waar jij over schrijft gaat iedere dag voor een bepaalde tijd de paddock in, socializen met anderen, en probeert naar mijn idee hoger in rang te komen. Aangezien ze iedere dag weer "opnieuw" in de groep komt zal ze dit ook iedere dag weer proberen.

Wat je 's zomers vaak ziet wanneer de paarden bijv iedere ochtend naar buiten gaan, dan doen zij een vaak een sprintje, want ze zijn immers blij dat zij weer naar buiten mogen. Wanneer de paarden 24/7 op de weide staan doen ze dit vaak niet meer, aangezien het "normaal" is. Natuurlijk rennen ze wel wanneer ze spelen/schrikken. Maar niet meer op een vast tijdstip. Ze pakken eigenlijk hun natuurlijke ritme weer op, en dan is er ook veel meer rust.