Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LiannePuthzy schreef:Ik vind dat je wel les moet hebben van een gediplomeerd instructiese. Iemand van 13 kan niet heel goed zien wat iemand fout doet en kent zelf nog heel weinig
Leentje_P schreef:mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)
uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry
kleinvosje schreef:Bedenk dat iemand met een diploma niet voor niets een diploma heeft gehaald he. Lesgeven moet je ook leren, kijken naar paarden, ruiters, rijtechniek en het gaan van het paard bijvoorbeeld, en oplossingsgericht denken bij rijtechnische problemen. Het is niet zo moeilijk om iemand rondjes te laten rijden en wat oefeningen te laten doen, maar dan ben je niet aan het trainen en verbeteren. Een gediplomeerd instructeur heeft bewezen dat hij inzicht heeft in het paardrijden, welke oplossingen bij welke problemen passen en hoe een goedgaand paard eruit ziet. Wil niet zeggen dat iedereen zonder papieren dat niet kan, maar er zijn niet veel goede instructeurs zonder diploma's. En dat is niet voor niets.
Helaas krijgen de gediplomeerde instructeurs vaak de combinaties die eerst (te lang) les hebben gehad van ongediplomeerde instructeurs en dan weer heel veel werk hebben om alle fouten eruit te krijgen...
evelien11 schreef:Het papiertje ORUN, dat laagste niveau stelt dus Helemaal niets voor. Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te kunnen rijden. Ik ben dan van mening dat iemand zonder papieren en die op hoger niveau heeft gereden je veeeeeel meer kan leren.
LiannePuthzy schreef:evelien11 schreef:Het papiertje ORUN, dat laagste niveau stelt dus Helemaal niets voor. Je hoeft daar zelf niet eens goed voor te kunnen rijden. Ik ben dan van mening dat iemand zonder papieren en die op hoger niveau heeft gereden je veeeeeel meer kan leren.
Ben ik mee eens ik heb veel liever les van iemand die in de grand prix rijd en geen diploma heeft dan van iemand doe l1 rijd en een orun nivo 1 diploma heeft
Mnon1994 schreef:Als je van je paard afvalt en je hebt les van iemand zonder papiertje en je breekt je been of wat anders dan heeft de gene die jou les gaf een probleem de instructeur is dan namelijk niet verzekerd.
En iemand met papiertje is wel verzekerd. Dus wat mij betreft altijs iemand met papiertje.
Horsa schreef:ardo_iggy schreef:En je dochter valt zeker niet als er geen instructrice bij is.
Met dat verschil dat ze in het eerste geval niet verzekerd is, en in het laatste wel.
Willl65 schreef:Horsa schreef:Met dat verschil dat ze in het eerste geval niet verzekerd is, en in het laatste wel.
Onzin. Als je van paard val word je in ziekenhuis gewoon geholpen. En er wordt echt niet eerst gevraagd of je wel of geen begeleiding had toen je die breuk opliep.
Zal even lekker zijn.
Urielle schreef:Leentje_P schreef:mijn idee: Doe wat je zelf prettig vindt, als je meer vertrouwen hebt in een vriendin en dan ook makkelijker je grenzen verlegt en verder wilt dan pak dan een vriendin of nicht, tante etc. Vindt je een ervaren persoon leuker? Pak die dan. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet. Voor de een is dat met het paard bezig zijn en wat recreatief rijden, maar voor de ander is het dan misschien weer wedstrijden (ja dan is een (GOEDE) gediplomeerd instructeur wel eens handig)
uitleg: Je hebt op maneges ook hele slechte lesgevers rondlopen. Diploma of niet. Sorry
Och ja, en je paard of pony de vernieling inrijden omdat er iemand aan de kant staat die er eigenlijk geen/te weinig verstand van heeft, dat maakt niet uit, als je er maar plezier in had![]()
Je bent wel met twee levende wezens. Ik vind echt dat je het aan je dier verplicht bent om (iig tot je een fatsoenlijke rijkunstige basis hebt waarmee je ruiter en paard niet blesseert) zo vaak als je kunt betalen te gaan lessen bij de beste instructie die er binnen je mogelijkheden ligt.
VeraPopeye schreef:Over de verzekering, als ik gewoon op mijn pony rijdt, dan kan ik toch zeggen dat de gene die mij les gaf mij helemaal geen les gaf maar gewoon aan het kijken was oid?
Als ik er af ben gevallen dan en de verzekering komt het bekijken.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn instructrice een papiertje heeft of niet, denk het wel. Ze geeft fijn les en ik zie mijn pony beter lopen. Als ik opzoek zou gaan naar een nieuwe zou ik wel bewust zoeken naar een met een papiertje, maar dit is zo gelopen en ik heb er echt niet om gevraagd.
PaulinBijoux schreef:Orun verzekert echt niet dat je je paard niet in de vernieling rijdt. Sterker nog, ik vind dat orun instructeurs vaak erg op de voorhand gefocust worden en daardoor juist de rug vernielen (er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Ik heb een ongediplomeerde instructeur die zelf 3 paarden naar de lichte tour heeft gereden. Ik heb hem veel liever dan iemand met orun die in de L1 rijdt en om de 3 jaar een nieuw paard moet kopen omdat de oude blessures heeft.