Bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MisterMc

Re: Bepaalde rassen niet geschikt voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:21

Ik vind niet dat per sé een bepaald ras niet geschikt is voor kinderen, eerder vind ik bepaalde paarden niet geschikt voor kinderen. Hangt echt af van het paard. Shetlanders kunnen draken zijn, maar er zitten superlieve shetlanders tussen. Geldt eigenlijk wel voor alle paarden.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:32

Ik vind dat je nooit alleen naar het ras moet kijken. Maar naar het karakter van het paard. Natuurlijk moet je ook kijken naar de grote van het paard want voor een kind van 6 lijkt het mij niet handig om op een heel groot paard te rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:35

Vaak worden koudbloeden als geschikt gezien en de wat (ongenuanceerd, ik weet het) drukkere of schrikkerigere rassen, warmbloeden genoemd als ongeschikt.
Toch kun je beter een iets heter paard hebben dat goed luistert dan een rustige maar onbestuurbare tank die zijn eigen kracht kent... Denk ik dan toch.
En uiteraard ben ik aan het generaliseren. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:45

Ras doet er inderdaad niet toe. Denk alleen dat er maar heel weinig IJslanders geschikt zijn als kinderpony.

Wij hadden/hebben een Shetlander die echt wel stout was maar op zo'n leuke manier dat het alleen maar grappig was. We hebben een ShetxWelsh gehad die totaal ongeschikt bleek en nog een ander Welshje die helaas ook een draak bleek.

De oudere Welsh k merrie was de meest ideale kinderpony die je je maar kunt voorstellen maar haar zoon was totaal niet geschikt voor kindjes tenzij ze levensmoe waren terwijl de vader van die zoon ook al zo'n brave was.

Voordeel van wat grotere kinderpony's is wel dat je er als volwassene af en toe op kunt gaan zitten om een beetje te corrigeren.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:46

Niet ieder paard is hetzelfde, maar de new forest, en de connemara staan wel bekend als "kinderpony's".
daar proberen ze tenminste wel op te selecteren. Maar nogmaals, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

pablo1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:01

ligt ook een beetje aan de leeftijd van het paard en het kind en hoeveel ervaring zij/hij heeft en wat die gene leuk vind van het karakter van het paard.

JoviManoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:11

Licht aan karakter van het paard. Ze kunnen lief zijn of niet of betrouwbaar of niet. Zoalang het paard braaf is kan het gewoon!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:56

Karakter is belangrijk maar laten we vooral opvoeding niet vergeten!
Verder vind ik persoonlijk dat het formaat een beetje moet passen. Het toch voor een kind ook belangrijk dat ze het leren zelf doen. Zelf poetsen en opzadelen. Dat word lastig als ze een behoorlijke stokmaat hebben. Daarnaast over wat voor kinderen praat je dat is ook vrij divers voor de echte kleintjes heb je toch wat anders nodig dan voor de kinderen van 15 jaar. Een 15 jarige zou best met een paard kunnen matchen. Zeker als ze al ervaring hebben met paarden.

Maar een goed opgevoede shet is prima te doen voor de kleintjes.

pablo1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:27

ik zou nooit een shet doen als het kind een beetje bang is ook al is die goed op gevoed eerder een Wels die blijven heel braaf een shet kan meer veranderen naar mijn idee

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:48

pablo1999 schreef:
ik zou nooit een shet doen als het kind een beetje bang is ook al is die goed op gevoed eerder een Wels die blijven heel braaf een shet kan meer veranderen naar mijn idee

Dat ligt toch echt aan de shet hoor. Je hebt ook Welsh pony's die niet voor kinderen zijn.
Als ik kijk naar de shet hier op stal een betere kinderpony ga je niet vinden.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 17:56

Het gaat niet alleen om karakter en ras, belangrijker is de (groei) ontwikkeling van je kind. Destijds (toen ik kind was) werden mij de brede rassen, zoals haflinger, fjord, enz. afgeraden, omdat een kind er te breed op zit en dit effect heeft op het bekken. Zou dus zeker voor een smallere pony kijken, met een goed karakter natuurlijk.

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:01

ik zou mijn kind denk ik ook niet op een wambloed zetten, vaak omdat ze pittig zijn.
maar dit is natuurlijk per paard verschillend.. ik zou gewoon naar het karakter gaan kijken :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:07

Elk paard is anders. Ik ken Shetlanders waar je geen kind op wil zetten, maar ook KWPN'ers waar kinderen zo mee weg rijden.

Elk ras kent verschillende karakters. En natuurlijk heeft de opvoeding van het paard of pony er ook mee te maken. Er is geen enkele richtlijn voor deze vraag, want er zijn te veel uitzonderingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:20

er zijn inderdaad rassen die minder geschikt zijn voor kinderen,dat zijn de redelijk hoog in het bloed staande paarden.Hoewel koudbloeden er ook wat van kunnen.Het verschil is alleen dat het ene ras niet te stoppen is en het andere ras niet in beweging te krijgen.Even heel kort door de bocht en even ervan uitgaan dat er een 11 jarig kind opzit wat te ''lief'' is met rijden. :D

Wat voor brave pony je ook koopt,dat kan van een manege zijn of van een ander kind wat er uit is gegroeit....als de ruiter niet kundig genoeg is,en geen goede begeleiding heeft....gaat zelfs die brave pony over de ruiter ''heenlopen''.
Mijn vriendin heeft hetzelfde probleem met haar 11 jarige dochtertje.Ze is nu een aantal paarden en pony's verder en nu is er een brave pony.Maar nog niet braaf genoeg dat ze er mee naar buiten kan of er al een springwedstrijd mee kan rijden.Dat gaat een ouder meisje doen.

Veel moeders verkijken zich op de rijkunsten van hun kind.Er netjes opzitten wil niets zeggen over het adequaat kunnen reageren op 'kuren'.
Is het kind te lief gaat die brave pony vanzelf veranderen in een draak.

Mijn mening is....lekker nog een aantal jaren op een manege laten rijden,goed les krijgen,en dan als ze 14/15 zijn weer eens op zoek gaan naar een paardje.
Dat heb ik mijn vriendin ook aangeraden maar geen mens die daar naart luistert natuurlijk. :+

wildebras72

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:42

Ik ben het volkomen eens met Dribbel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:51

ligt puur aan het karakter van het paard
ik heb een rengefokte ev, als je er iemand op zet die ouder is of echt kan rijden, laat hij zich niet kennen
maar zet er een kind of een beginner op, het is de braafste die je kunt indenken (zelfs in het bos)

BasBasBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:07

Eens met chalinka, je hebt rustige arabieren en drukke trekpaarden. Het hangt echt van het karakter af

Charrawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:30

Ik denk juist dat deze rassen juist meer geschikt zijn, omdat ze in het algemeen koeler in t hoofd zijn. Ligt er natuurlijk wel aan hoe het paard zelf is, niet elke Fjord is bijvoorbeeld koel. En ook niet elke Arabier is een heethoofd..

jessie201

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:59

Denk dat het toch wel aan het paard zijn karakter en opvoeding ligt.

Heb zelf een Quarter en mn schoonmoeder heeft een Welsh D als kinderpony voor haar kleinkinderen gekocht 3 jaar geleden. Mijn Quarter is de braafheid zelve met kinderen. Mijn kleine neefje van 6 mag altijd als ie bij ons is effe op mijn paard zitten en soms gaan we een blokkie om naar buiten. Zo lief en gemakkelijk zo als mijn paard is zo on opgevoed en gemeen kan de Welsh zijn. Geen kinderlpony dus!

En het stond nota bene te koop als zijnde kinderpony! Nou echt niet....

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:27

Ligt aan het karakter en hoe je er mee omgaat, zelf moet je de leiding nemen en dan weet het paard dat jij bepaald. Krijgen ze geen leiding gaan ze dingen bedenken, en dan wordt de braafste pony vervelend.

2 kinderpony's nou ja kinderpony?? camarque en haflinger, zijn enorm braaf doen hun rondjes.
Als mijn jongste dochter haar niet in galop krijgt, geen ik een komando en spingt netjes aan zonder haar onder de plak te hebben maar ze weet wel dat ik leiding heb.
Heb ik ook nodig want er rijden 3 dochters op en dat wil je niet.

Vooroordeel dat koudbloed paarden niet in beweging zijn te krijgen, dit ligt ook vaak aan de rijkunst van de gene die er op zit. Ze zijn wel slim :o

xZizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:47

Ik denk dat je niet alleen naar het ras moet kijken, maar naar het karakter van het paard en het kind. Ieder paard is anders. Niet iedere shetlander is koppig en niet iedere arabier is een heethoofd, zoals hiervoor al door BasBasBas gezegd.

UtopiaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:17

Welsh en Arabieren zijn ook wel lief

Sietske74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:34

Echt binnen een ras zijn er zoveel verschillende karakters. Er zijn rassen die misschien meer aanleg (tot gemoedelijkheid) hebben maar je moet er nooit vanuit gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:00

Ik denk dat jeje niet blind moet staren op een ras, maar eerder op de bloedlijnen en de afkomst/opvoeding en het individuele karakter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:06

wij hebben een tuigpaard/ hackney gehad van 1.50 kon je een 5 jarig kind zo op weg sturen, super braaf en lekker te rijden.
per ruiter zo verschillend, ieder paard reageert weer anders op iedere ruiter, houd daar ook goed rekening mee.