Onnodige spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:17

Haha, zeurende moeders :D Toen mijn dochter begon met haar pony en die heel stout kon zijn ben ik weleens uit het zicht gaan staan omdat ik het niet meer had :o

Als ze hoge crosshindernissen neemt heb ik het ook niet meer. Naarmate je ouder wordt zie je de risico's gewoon beter en je hebt meer meegemaakt.

Ik ben zelf een keer achterovergeklapt met een stijgerende pony en ik krijg het nu spaans benauwd als ik een paard omhoog zie komen. Was er toevallig gisteren een op wedstrijd die fel omhoog kwam. Kende heel paard en ruiter niet maar ik kreeg er toch schrik van.

_SantOs_

Re: Onnodige spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:27

Ik heb geen tips Jolien maar lees wel even mee, mag dat? :) Sinds m'n val in 2012 blijf ik bang met aangalopperen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:06

Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met een verwachtingspatroon dat jij jezelf oplegt of dat de eigenaar stilzwijgend jou heeft opgelegd.
Ik herken het verhaal namelijk heel goed. Jaren reed ik gewoon alles, geen angst. Jonge paarden, hup erop. Tot ik op een jonge merrie reed en net toen de eigenaar kwam kijken viel ik er drie keer in een halfuur af. Sindsdien vond ik het altijd spannend om op dat paard te rijden. Van zodra ik erop zat, ging alles zo super, was echt een goed rijpaard. Maar in de stal en tijdens het opzadelen, had ik echt zoiets van, leg alles maar weer terug, dit wordt niets. Maar dan werd het wel iets, merrie kon super lopen. Helaas heb ik de knop niet op tijd kunnen omzetten. De spanning nam meer en meer de overhand en op het laatste deed ik enkel nog staptrainingen van twintig minuten, zeker als er iemand meekeek, dan deed ik niets meer. Als ik alleen was, durfde ik er wel terug meer aan werken, maar nooit meer zoals tevoren. Uiteindelijk ben ik ook gestopt met dat paard te rijden.

Mijn advies zou dus echt zijn om het te verdringen, jezelf een schop onder de kont te geven en constant jezelf in te prenten dat het gewoon leuk is en je niet te hoge verwachtingen op te leggen. Ik kan dat niet, ik blijf uitermate streng voor mezelf en meer nog, ik wil het altijd zo perfect doen. Soms word ik echt moe van mezelf, want het neemt wel een deel van het plezier weg. Niet zozeer tijdens het rijden, maar daarvoor, tijdens het naar stal rijden, borstelen, opzadelen,... Ik heb ook stilletjes afgebouwd. Dit jaar enkel mijn eigen jonge paard nog inrijden en dan zien we wel hoe het verder gaat volgend jaar.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:39

Leeftijd of mama zijn heeft er niets mee te maken. Ik ben 40+ en heb vier kinderen. Toch stap ik op vrijwel elk paard.

Behalve die ene van mezelf toen... Dan moest ik elke keer een enorme drempel over en elk excuus leek goed genoeg om niet te gaan rijden. Het paard was braaf genoeg en zette zelden een stap verkeerd, maar toch was er elke keer vooraf die twijfel. Na een paar minuten rijden was de twijfel meestal weg maar de spanning vooraf herken ik zeker. En ik kan die spanning niet verklaren.

Mijn merrie heeft ondertussen een ander thuis dus voor mij is het probleem er niet meer. Maar ik weet nog steeds niet waarom ik dan wèl op een paard durf te stappen dat als gevaarlijk bekend staat, of een paard kan beleren, of een paard een gevaarlijke gewoonte kan afleren.
De nekbrekers die genoemd werden, daar heb ik geen problemen mee.

Misschien dat een combinatie soms gewoon niet werkt? Dat soms twee karakters teveel op elkaar lijken, of juist teveel uit elkaar liggen?
Mijn merrie en ik, dat ging niet. En als het niet werkt moet je eerlijk zijn en uit elkaar gaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:42

danzzz schreef:
Leeftijd of mama zijn heeft er niets mee te maken. Ik ben 40+ en heb vier kinderen. Toch stap ik op vrijwel elk paard.

Behalve die ene van mezelf toen... Dan moest ik elke keer een enorme drempel over en elk excuus leek goed genoeg om niet te gaan rijden. Het paard was braaf genoeg en zette zelden een stap verkeerd, maar toch was er elke keer vooraf die twijfel. Na een paar minuten rijden was de twijfel meestal weg maar de spanning vooraf herken ik zeker. En ik kan die spanning niet verklaren.

Mijn merrie heeft ondertussen een ander thuis dus voor mij is het probleem er niet meer. Maar ik weet nog steeds niet waarom ik dan wèl op een paard durf te stappen dat als gevaarlijk bekend staat, of een paard kan beleren, of een paard een gevaarlijke gewoonte kan afleren.
De nekbrekers die genoemd werden, daar heb ik geen problemen mee.

Misschien dat een combinatie soms gewoon niet werkt? Dat soms twee karakters teveel op elkaar lijken, of juist teveel uit elkaar liggen?
Mijn merrie en ik, dat ging niet. En als het niet werkt moet je eerlijk zijn en uit elkaar gaan.

Haha volgens mij is dit verhaal juist wel passend binnen mijn 'theorie'. Ik stap nog steeds wel op andermans paard maar heb dan ineens problemen met mijn eigen. Maar de spanning die ik bij het rijden an sich (ook bij andere paarden) voel heb ik eerder niet en slaat ook nergens op.

Ik ben sowieso 'one big Sap' als het om mijn eigen dieren gaat; maar ik ga er niet mijn paard om verkopenmee te leven, ik probeer en maar . Gelukkig is ze nu doorgereden door iemand toen ik weg was en begrijpt hij (of hij reageert in elk geval begripvol) waarom ik op haar aan het ben terwijl andermans paarden geen probleem zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:40

Ik volg ook even, klinkt bekend. Niet zozeer de spanning, wel de (te) hoge verwachtingen. Wat bij mij helpt is vooral dicht bij mezelf te blijven. En dat is meteen waar het de laatste tijd mis is gegaan, ik ben langzaam maar zeker te veel gaan rijden naar wat de eigenaar wil en heb te weinig naar mijn eigen gevoel geluisterd. Vertrouw op jezelf. Ik heb genoeg van jou gelezen om te weten dat je het echt wel kan, dus gewoon je ding doen, alle verwachtingen los proberen te laten en niet vergeten te genieten.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:57

Licht herkenbaar, vroeger stapte ik overal op zonder het gevaar te zien.
Nu ik ouder ben geworden denk je toch meer na over de gevolgen, wat als?
Eerder vond ik het wel cool als een paard ging staan op de sprong of een keer steigerde uit protest, nu kan ik ze wel achter het behang plakken als ze dat doen !! Wordt ik eerder bang dan dat ik die stoere chick was die hem wel even liet zien wie de baas was...... Tja leeftijd, echt waar.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:07

`Niet teveel gaan nadenken! Ben inmiddels 42 jaar oud en heb een dochter, maar maak nog steeds mijn eigen paarden zadelmak. Het enige verschil met vroeger is dat ik meer inzicht heb. Ik heb ook wel een tijdje een soort van angst gevoeld bij 1 merrie, maar ik heb mezelf echt een schop onder mijn kont gegeven. Angst is een slechte raadgever en je moet echt oppassen dat je het niet erger gaat maken dan het in werkelijkheid is. Oftewel, gewoon gaan met die banaan!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 14:56

Herkenbaar! Ik ben 25 jaar. Vroeger (op de manege) stapte ik op elk paard, ging ik met een paard wat nauwelijks zadelmak was naar buiten, etc. Nu heb ik mijn eigen paard die ik aan het inrijden ben. Tot voor kort had ik een klein beetje spanning voor het rijden, maar dat was echt gezonde spanning want ik had het volste vertrouwen in mijn paard. De spanning was nauwelijks aanwezig. Een paar weken geleden heb ik echter een flinke smak gemaakt toen mijn paard niet stil stond tijdens het opstappen en daar heb ik weken last van gehad. Ik kon de eerste twee weken mijn been niet optillen, dus van rijden was geen sprake. Hoewel ik achteraf goed kan verklaren waarom ze niet stil stond, vind ik het moment van opstijgen nog steeds erg spannend. Té spannend. Ik denk er al uren van tevoren aan en ga het rijden ook uit de weg. En dat terwijl ze eigenlijk doodbraaf is en nooit een stap verkeerd doet, behalve dus die ene keer. En het jammere is dat mijn paard beinvloed wordt door mijn spanning.

Ik blijf wel gewoon rijden (gewoon als in minimaal 1x per week) en ik merk dat ik heel langzaam weer wat meer vertrouwen krijg. Maar ik mag toch hopen dat ik niet nog een hele tijd met die spanning rond blijf lopen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:55

Visualiseren! Alleen de goeie momenten steeds weer afspelen in je hoofd. Ik ben een jaar of 5 geleden heel vies van een paard gevallen terwijl ik alleen thuis was {heup uit de kom, been stond ongeveer achterstevoren en de heupkop was dwars door het bekken gegaan}. Ik heb een uur moeten wachten op hulp. Buiten dat ik heel veel pijn had, was het heel beangstigend. En toch dwing ik mezelf om daar niet meer aan te denken. Dan had ik beter kunnen stoppen met rijden denk ik. De enige voorzorgsmaatregel die ik neem is dat ik geen lastige/jonge paarden meer rij als ik alleen ben {ik woon erg afgelegen}. Verder ga ik niet lopen trutten als het hard waait, als de paarden in de naastgelegen paddock uit hun pannetje gaan of ....nou ja, zo kun je nog wel wat voorbeelden noemen. Als je dat gaat doen, dan ga je steeds meer situaties verzinnen waarbij je misschien, eventueel, etc. van een paard zou kunnen vallen. Gewoon veel gaan rijden en na een paar maanden ben je die spanning weer kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:24

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb vandaag weer gereden en de spanning was veel minder ook al was paard veel drukker :P

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:06

goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:31

Even een update.
Paard was de laatste weken wat stout, bleek uitproberen te zijn aangezien de vorige eigenaresse afstapte zodra zij begon te staken. Gelukkig heeft een vriendin vorige week geholpen en toen ging t weer super. Maar maandag moest ik het alleen doen en toen kreeg ik weer voor mijn doen onnodig veel spanning. Heel bizar. Ik moest echt even goed in en uitademen en even de ontspanning zoeken voordat ik opstapte want t suisde door mijn hele lijf. Toen opgestapt en daadkrachtig gereden, gewoon weer in mezelf geloofd en de spanning was meteen weer weg. Ik snap dan ook niet waar die onnodige spanning weer vandaan komt, het lijkt of ik dan toch veel aan mezelf twijfel ondanks dat het helemaal niet nodig is. Ik kan mezelf dan weer iets inpraten maar dan nog blijft de spanning bestaan.

Gister was ik weer een stuk relaxter nadat het maandag goed ging. Toen ook veel aan het grondwerken gegaan en dat ging goed, totdat ze schrok en op mn voet sprong. Auw :')