Is het altijd de schuld van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Is het altijd de schuld van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:32

Er zit nog al verschil tussen temperament van de verschillende paarden........
Jij bent toch ook wel eens jolig in je kop?
Daar kan dan toch ook niemand anders, dan jijzelf iets aan doen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:37

Ess_Ramona schreef:
Tendance schreef:
Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.

Mijn paarden staan hele jaar, hele dag buiten, 's winters 's nachts op stal.
Al is het -10, als ik na 2 dagen erop stap kan ik zo weg rijden zonder dat ze gek doen, of met wandelen zijn het geen stuiterballen.
Paarden die meer binnen staan en maar even buiten komen zijn met -10 echt drukker hoor.

Uiteraard. Maar ook paarden die altijd buiten staan kunnen eens druk zijn. Bij ons op stal reageren ze bijvoorbeeld heel erg als er storm aan zit te komen. Soms weet ik dan niet eens dat het gaat stormen maar merk ik het aan m'n paard.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:37

Leen_ schreef:
Tendance schreef:

En waarom is een paard fris? Een paard wat genoeg buiten komt is niet 'fris'.

Daar ben ik het niet mee eens. Ben wel van mening dat een ruiter ook op een fris paard moet kunnen anticiperen, en de val dus alsnog de "schuld" van onkunde van de ruiter is, wat overigens totaal niet erg is want aldoende leert men... Maar mijn paard, die de hele dag buiten staat, is nog steeds af en toe (bijv. bij erg koud weer) erg fris. Zelfs zomers in de hitte, als hij dag en nacht buiten staat, heeft hij zijn frisse momenten.

Ben het voor de rest eens met hoppit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:38

Ess_Ramona schreef:
Tendance schreef:

Mijn paarden staan hele jaar, hele dag buiten, 's winters 's nachts op stal.
Al is het -10, als ik na 2 dagen erop stap kan ik zo weg rijden zonder dat ze gek doen, of met wandelen zijn het geen stuiterballen.
Paarden die meer binnen staan en maar even buiten komen zijn met -10 echt drukker hoor.

Genoeg paarden die ook buiten staan die je toch eerst even moet longeren als ze een dagje hebben stilgestaan. ZEKER in de winterperiode of idd bij (naderende) storm.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:45

Goh, beetje dubbel vind ik. Merendeel is echt wel schuld van de ruiter, dat ben ik zeker, maar paarden kunnen er ook wat van.
Ik was bv lekker op een mooie strook gras aan het galopperen, slaat mijn paard plots een dreefje in die ik niet kon zien door de planten. Bocht was zo'n 90graden, kon ik niet op blijven zitten en zo lag ik in de beek. Volledig mijn schuld? Ik denk het niet. Maar had wel beter moeten opletten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:36

Tendance schreef:

als de ruiter hier niet mee om kan gaan is het zeker niet de schuld van het paard

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:14

Maar ook niet altijd de schuld van de ruiter. Als je prima om kan gaan met je paard en hij is ineens een dag fris omdat er bijvoorbeeld storm aan zit te komen en je gaat er naast.. Dan is het niemands schuld lijkt me.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:18

Naar mijn mening is het de schuld van de ruiter of een schrikeffect van buitenaf. Het paard zal niet voor niets een bok geven. Meestal is dit het gevolg van dat hij je hulpen niet begrijpt of dat hij ergens van schrikt en daarvoor wegrent. Wij gillen tenslotte ook als we ergens van schrikken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:22

Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:26

Waarom wordt alles schuld van de ruiter genoemd? Als een dominant vervelend paard iets verkeerds doet en de ruiter even niet goed/snel reageert waardoor er een ongelukje gebeurt, waarom is het dan de schuld van de ruiter? De oorzaak ligt toch echt bij het paard.

Dus nee, het is niet altijd de schuld van de ruiter. Vaak wel, of het het opgelost kunnen worden door de ruiter, maar dat dat niet gelukt is maakt de ruiter niet de schuldige.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:29

Beide schuld,
Soms hebben paarden er ook ff geen zin in, Andersom en ruiter soms ook niet.
Een ongelukje gebeurt overal wel .. zo ook vallen van je paard.
Maar wanneer mensen gaan praten over 'Gevaarlijk paard, of dominant paard..(gedrag) tjaa sorry dat ligt echt aan de ruiter|eigenaar.. hun taak.. hun het goede aan te leren.. en het foute af te straffen.
Laatst bijgewerkt door BobbieLover op 28-01-14 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:30

Geryon schreef:
Waarom wordt alles schuld van de ruiter genoemd? Als een dominant vervelend paard iets verkeerds doet en de ruiter even niet goed/snel reageert waardoor er een ongelukje gebeurt, waarom is het dan de schuld van de ruiter? De oorzaak ligt toch echt bij het paard.

Dus nee, het is niet altijd de schuld van de ruiter. Vaak wel, of het het opgelost kunnen worden door de ruiter, maar dat dat niet gelukt is maakt de ruiter niet de schuldige.

Je hebt geen dominante paarden, je hebt alleen dominant gedrag.. wat door jou afstraffen..
ophoudt :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:32

BobbieLover schreef:
Geryon schreef:

Je hebt geen dominante paarden, je hebt alleen dominant gedrag.. wat door jou afstraffen..
ophoudt :)

Er zijn wel degelijk dominante paarden. Dat gaat een stukje verder dan gewoon afstraffen. Dus ik neem maar gewoon aan dat je dat nog niet hebt meegemaakt.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:33

Tendance schreef:
Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!

Daar heb je gelijk in vind ik! Ik zeg net dat ruiter schuldig is, maar ik had het over het rijden. Ben het er helemaal mee eens dat een ruiter niet (naja meestal) schuldig hoeft te zijn als een paard bijt of gwn stront eigenwijs is door wat van rede dan ook. Dus idd ligt het eigenlijk aan beide, hangt af van de situatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:34

Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:35

@Geryon
Dominant zijn is een gedrag?
dus als je het op een goede manier, afstraft.. conquecent bent.. dan houdt het op.
(is mij altijd verteld.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:37

Urielle schreef:
spotterick schreef:
Haha ja meestal is het de ruiter, was laatst ook gevallen en had mijn rug gebroken.
Het was op een pad waar ze nooit overheen wil. En dit keer "moest" ze van mij en had ze van wegwezen. Helaas kon ik niet blijven zitten. Gevalletje ik had naar mijn paard moeten luisteren...

Waarom wil ze niet over dat pad dan?

helaas weten we dat niet. We hebben het heel vaak geprobeerd en telkens gaat het fout. De laatste keer heel fout.
Dus dat is gewoon een pad die wij moeten mijden. Want de hele rit is ze Super braaf en doet ze niks. Maar als we daar komen.....
Mijn moeder en ik zijn er ook vaak zat overheen gewandeld van wat zou ze dan eng vinden of iets anders. Maar we weten t gewoon niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:41

Imo is het eigenlijk altijd de schuld van een mens, maar niet perce het mens dat er op dat moment opzit. Iemand die het paard eerder opgevoed heeft bijvoorbeeld, als je niet op je eigen paard rijdt ga je bijv ook niet over goed meteriaal ed. Soms heb je ook gewoon pech, als je gezonde paard ineens stuikeld dan ben je daar denk ik beide niet blij mee

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:42

Tigra_ schreef:
Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.

ben ik het totaal niet mee eens, dus als jij naar je vriendin fietst en je rijdt gewoon normaal houd je aan de regels enz. en een dronken bestuurder rijdt je aan met de auto, is het ook jou schuld? want ja jij had niet moeten gaan fietsen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:43

Blue_Berry schreef:
Tigra_ schreef:

ben ik het totaal niet mee eens, dus als jij naar je vriendin fietst en je rijdt gewoon normaal houd je aan de regels enz. en een dronken bestuurder rijdt je aan met de auto, is het ook jou schuld? want ja jij had niet moeten gaan fietsen.

Dat vind ik wat anders. Je kan makkelijk zonder paard je leven door brengen. Maar je hele leven niet buiten de deur komen is wel wat anders. Het is een vrijwillige keus op een paard te gaan zitten dus IK vind het altijd je eigen schuld ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:45

Tigra_ schreef:
Blue_Berry schreef:

Dat vind ik wat anders. Je kan makkelijk zonder paard je leven door brengen. Maar je hele leven niet buiten de deur komen is wel wat anders. Het is een vrijwillige keus op een paard te gaan zitten dus IK vind het altijd je eigen schuld ja.

Het is toch ook een vrijwillige keuze om op dat moment met de fiets naar je vriendin te gaan, je had ook kunnen gaan lopen of je vriendin had naar jou toe kunnen komen :+

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:46

Tigra_ schreef:

ja hetzelfde als autorijden. Je kan zomaar een ongeluk krijgen.
En als je voor al het gevaar binnen in huis blijft kan er ook nog net zo goed een vliegtuig op het dak belanden.
Paardrijden is nou eenmaal een risico sport. Maar dan hoeft het niet altijd aan de ruiter te liggen als die ervan af valt.

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:48

@chelle_dora

precies! ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Berry op 28-01-14 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:48

chelle_dora schreef:
Tigra_ schreef:

Het is toch ook een vrijwillige keuze om op dat moment met de fiets naar je vriendin te gaan, je had ook kunnen gaan lopen of je vriendin had naar jou toe kunnen komen :+

Risico lijkt me net zo groot dus wat wil je daarmee zeggen?
Je maakt het onnodig ingewikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:49

Tigra_ schreef:
chelle_dora schreef:

Risico lijkt me net zo groot dus wat wil je daarmee zeggen?
Je maakt het onnodig ingewikkeld.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat het dan dus volgens jouw beredenering net zo goed je eigen schuld is als je aangereden wordt: je had niet op de fiets hoeven stappen, dan kan je beter in een hoekje binnen blijven zitten, anders is alles je eigen schuld.

Kost wel weer een hoop banen, als je op die manier dingen gaat 'goedpraten'. Minder rechtzaken door mensen die aangereden worden door dronkenlui = minder werk voor advocaten en rechters. :+