Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ess_Ramona schreef:Tendance schreef:Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.
Mijn paarden staan hele jaar, hele dag buiten, 's winters 's nachts op stal.
Al is het -10, als ik na 2 dagen erop stap kan ik zo weg rijden zonder dat ze gek doen, of met wandelen zijn het geen stuiterballen.
Paarden die meer binnen staan en maar even buiten komen zijn met -10 echt drukker hoor.
Leen_ schreef:Tendance schreef:Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.
En waarom is een paard fris? Een paard wat genoeg buiten komt is niet 'fris'.
Ess_Ramona schreef:Tendance schreef:Een fris paard hoeft niet de schuld van de ruiter te zijn.
Mijn paarden staan hele jaar, hele dag buiten, 's winters 's nachts op stal.
Al is het -10, als ik na 2 dagen erop stap kan ik zo weg rijden zonder dat ze gek doen, of met wandelen zijn het geen stuiterballen.
Paarden die meer binnen staan en maar even buiten komen zijn met -10 echt drukker hoor.
Geryon schreef:Waarom wordt alles schuld van de ruiter genoemd? Als een dominant vervelend paard iets verkeerds doet en de ruiter even niet goed/snel reageert waardoor er een ongelukje gebeurt, waarom is het dan de schuld van de ruiter? De oorzaak ligt toch echt bij het paard.
Dus nee, het is niet altijd de schuld van de ruiter. Vaak wel, of het het opgelost kunnen worden door de ruiter, maar dat dat niet gelukt is maakt de ruiter niet de schuldige.
BobbieLover schreef:Geryon schreef:Waarom wordt alles schuld van de ruiter genoemd? Als een dominant vervelend paard iets verkeerds doet en de ruiter even niet goed/snel reageert waardoor er een ongelukje gebeurt, waarom is het dan de schuld van de ruiter? De oorzaak ligt toch echt bij het paard.
Dus nee, het is niet altijd de schuld van de ruiter. Vaak wel, of het het opgelost kunnen worden door de ruiter, maar dat dat niet gelukt is maakt de ruiter niet de schuldige.
Je hebt geen dominante paarden, je hebt alleen dominant gedrag.. wat door jou afstraffen..
ophoudt
Tendance schreef:Mensen een paard mag dan een vluchtdier zijn en van intelligentie is weinig sprake, maar als ik jullie ze zo op hoor hemelen, dan is het zelfs zo, dat als een paard je zou bijten het zelfs nog jouw schuld is!
Urielle schreef:spotterick schreef:Haha ja meestal is het de ruiter, was laatst ook gevallen en had mijn rug gebroken.
Het was op een pad waar ze nooit overheen wil. En dit keer "moest" ze van mij en had ze van wegwezen. Helaas kon ik niet blijven zitten. Gevalletje ik had naar mijn paard moeten luisteren...
Waarom wil ze niet over dat pad dan?
Tigra_ schreef:Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.
Blue_Berry schreef:Tigra_ schreef:Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
Om welke reden je er dan ook naast gaat liggen. Is toch je eigen schuld als je er niet opgestapt was had je er ook niet naast gelegen dus heel simpel eigenlijk.
ben ik het totaal niet mee eens, dus als jij naar je vriendin fietst en je rijdt gewoon normaal houd je aan de regels enz. en een dronken bestuurder rijdt je aan met de auto, is het ook jou schuld? want ja jij had niet moeten gaan fietsen.
Tigra_ schreef:Blue_Berry schreef:
ben ik het totaal niet mee eens, dus als jij naar je vriendin fietst en je rijdt gewoon normaal houd je aan de regels enz. en een dronken bestuurder rijdt je aan met de auto, is het ook jou schuld? want ja jij had niet moeten gaan fietsen.
Dat vind ik wat anders. Je kan makkelijk zonder paard je leven door brengen. Maar je hele leven niet buiten de deur komen is wel wat anders. Het is een vrijwillige keus op een paard te gaan zitten dus IK vind het altijd je eigen schuld ja.
Tigra_ schreef:Ik vind het eigenlijk nooit de schuld van het paard. Wij als ruiters kiezen heel bewust om er op te gaan zitten en nemen dus ook heel bewust het risico om er weer naast te belanden.
chelle_dora schreef:Tigra_ schreef:Dat vind ik wat anders. Je kan makkelijk zonder paard je leven door brengen. Maar je hele leven niet buiten de deur komen is wel wat anders. Het is een vrijwillige keus op een paard te gaan zitten dus IK vind het altijd je eigen schuld ja.
Het is toch ook een vrijwillige keuze om op dat moment met de fiets naar je vriendin te gaan, je had ook kunnen gaan lopen of je vriendin had naar jou toe kunnen komen
Tigra_ schreef:chelle_dora schreef:
Het is toch ook een vrijwillige keuze om op dat moment met de fiets naar je vriendin te gaan, je had ook kunnen gaan lopen of je vriendin had naar jou toe kunnen komen
Risico lijkt me net zo groot dus wat wil je daarmee zeggen?
Je maakt het onnodig ingewikkeld.