Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

passiepeer

Re: Wat vinden Bokkers van het "zonder zadel rijden"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:27

Ik rij nog altijd regelmatig zonder zadel, voornamelijk buitenritten.
Ik heb een schapenvacht met de vacht naar beneden op haar rug liggen maar daarop een voltigesingel. Hier zit ik dan op. Paard reageert er erg goed op, en loopt fijner dan met zadel. ik zelf vind het ook fijner rijden / zitten dan met zadel.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:54

Ik weet niet of iemand hier bekend is met academische rijkunts? daar rijden we eige lijk altijd met barebackpad, nu niet gaan zeggen dat dat slecht is want dat is het zeker niet! Als jij rijd met barebackpad en je blijft netjes zitten is er geen probleem.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:03

ik rijd redelijk vaak zonder zadel.. maar ik heb niet echt het idee dat mijn paardje het vervelend vind of er last van heeft, ze is opgewekter en vrolijker zonder zadel dan met zadel.. :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:06

Ik durfde het sowieso nooit, nu wil ik het wel vaker proberen.
Nu 2x in een halfjaar gedaan, een halfuurtje.
Langer houd ik niet vol en is ook niet leuk voor het paard (Ik stuiter nog)
Lijkt me inderdaad niet echt fijn voor het paard om elke dag zonder zadel te rijden en te springen/dressuur.

tiffani12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:27

ik vind af en toe zonder zadel wel fijn hoor, maar dan niet serieus rijden meestal is het een beetje hobbelen door de bak en leren om meer op mijn zit te rijden , meestal rij ik dan ook met lange teugels en alleen d.m.v. benen en zit te sturen
maar niet elke keer, af en toe is wel leuk :)

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:33

Wat me opvalt is dat er altijd vanuit wordt gegaan dat je met je zitbeenknobbels continu op de paardenrug drukt. Als je zonder zadel rijdt spannen je bil- en bovenbeenspieren toch continu aan om de bewegingen van je paard op te vangen, waardoor je heus niet met je zitbeenknobbels non-stop op die gevoelige plekjes prikt lijkt mij...
(neemt niet weg dat de plaats van je zitbeenknobbels nog steeds de plaats is waar de meeste druk wordt uitgeoefend op de paardenrug)

Ik denk dat het allemaal helemaal niet zo erg is als wordt omschreven. Er zijn zoveel spieren in zowel mensenbillen als paardenrug dat dat al een soort 'laagje' vormt tussen de zitbeenknobbels en gevoelige delen in de paardenrug. Af en toe zonder zadel rijden moet imo gewoon kunnen ;)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:38

Hier een volwassen penny _O-

Afbeelding

Af en toe doe ik het wel eens maar dat valt onder het kopje "lol met mijn knol"...
We hebben ook een "schaapje" in de vorm van een BBP en daar hobbel ik wel eens op
als ik geen zin in iets heb maar merk dan toch wel dat we lekker bezig zijn.

Moet af en toe kunnen hoor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:41

Die tekeningen zijn enorm overdreven en kloppen niet hoor, geen zorgen ;) het kan helemaal geen kwaad om zo nu en dan zonder zadel te rijden. Je gewicht hangt idd niet volledig op de zitbeenknobbel, maar wordt ook verdeeld over je billen en bovenbenen. De zitbeenknobbels zijn best groot en plat en zijn beschermd door een laag bil-vet en huid :Y) en ze prikken niet recht omlaag maar steken schuin naar voren. Anders zou je bijvoorbeeld ook niet op een houten bank kunnen zitten, als die knobbels zo scherp waren ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:45

ik rij af en toe echt zonder zadel een uur maar stap heel vaak zonder zadel uit

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:48

Ik rij zelf 1 keer in de week zonder zadel en zonder dekje. En dan doe ik gewoon dressuur training. Waarom ik merk dat mijn paard snel beperkt word door het zadel ook al word deze elk halfjaar gecontroleerd. Ik kan de beweging beter voelen en sommige oefeningen voert hij dan ook beter uit.
Zijn rug gebruik is zonder zadel gewoon een stuk beter. Als hij hinder had ondervonden van het zonder zadel rijden was ik er allang af gegooid.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:12

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik vind dat er op bepaalde 'fenomenen' erg fel wordt gereageerd, eigenlijk té fel. Dan doel ik niet eens alleen op het zonder zadel rijden, maar ook op 'hoe lang buiten', 'met/zonder sporen' en meer van dat soort zaken. Er is dan vaak een select groepje dat enorm fel is op mensen die het anders (en in hun ogen dus verkeerd) doen, terwijl ik denk dat er naar zulke zaken best wel wat genuanceerder mag worden gekeken. Wat 8nnemiek ook zegt, dit soort plaatjes en filmpjes worden vaak enorm overdreven maar mensen nemen het voor zoete koek aan omdat het er aannemelijk uitziet en dan staat gelijk half Bokt weer op de achterbenen.

Voor mij geldt: alles met mate :Y) Dat het zo slecht niet kan zijn, blijkt wel uit de 'succesverhalen' die je ook hoort. Alles staat of valt met de uitvoering, als je zonder zadel gaat zitten stuiteren en schuiven is dat niet goed nee, maar mét zadel kun je je paard net zo goed in de weg zitten.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:14

Ik ben er geen voorstander van om zonder zadel te rijden. Het gewicht wordt nauwelijks verdeeld en je kunt bepaalde delen in de rug ook gaan afknellen. Het is niet zonder reden dat er zoveel te doen is over het al dan niet passen van een zadel.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:19

Mijn pony loopt veel fijner zonder zadel dan met, ik heb ook veel geoefend dus zit nu netjes stil :o

Ik wil ooit nog een barabeckpad kopen(:

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:26

Ik doe het niet vaak, hooguit eens in de 2 weken met uitstappen. Echt rijden zonder zadel doe ik niet, wel een klein galopje oid, voor de lol

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:34

Ik rij regelmatig met een barebackpad hier zit traagschuim in dus verdeelt de druk wel. Ik ben niet zwaar maar wel botterig dus weinig bil vet om de zitbeenknobbels. Paarden reageren er erg goed op. Op het trekpaard rij ik ook wel eens zonder barebackpad maar die heeft een fijne rug om op te zitten en ik ben een veertje ten opzichte van haar

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:54

Persoonlijk vind ik het wel fijn om af en toe een ritjw zonder zadel te maken (bijv. stap/drafritje buiten) lekker warm op een paardenrug en meevoelen met het paard! Ik vind dat heerlijk om zo af en toe te doen! Maar ik wist eerlijk gezegd niet dat de aderen en zenuwen er zo door bedrukt werden dua thanks voor die info!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:31

Ik rijd voornamelijk met zadel, maar doe af en toe een klein rondje zonder zadel, maar wel in stap.
Als ik meer wil gaan rijden zonder zadel ga ik een barebackpad aanschaffen.
Ik vind dat het wel moet kunnen, maar wel met mate.
Je kunt een paard ook behoorlijk in de weg zitten met een zadel, met verkeerd gebruik, maar zonder zadel kan dat natuurlijk net zo goed, zitten stuiteren.
Maar ik ben van mening dat als je vaak zonder zadel rijdt je dan wel iets moet aanschaffen om ertussen te doen. Een barebackpad is de voorkeur, maar een westernpad kan ook. Iets dat de druk meer verdeeld in ieder geval.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:39

Mijn instructrice rijdt met barebackpad en een boomloos pad er onder, die rijdt wel vaker zonder zadel zodat ze beter voelt. Dat zou ik ook doen als ik vaker zonder zadel zou rijden, ik rijd nu wel met barebackpad. Met mijn paard kan het nog niet goed, omdat hij zijn rug nog niet goed genoeg ontspant en erg hobbelt. Als hij zijn rug eenmaal beter gebruikt en ik hem dus beter uit kan zitten ga ik wel vaker zonder zadel rijden.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:47

Ik ben jaloers op al die mensen die eens zonder zadel kunnen rijden!

Mijn pony is scheef in haar rug en zit vreselijk zonder zadel. Buiten dat vind zij het ook helemaal niet fijn als ik zonder zadel op haar rijdt...

Dus daarom, altijd lekker met zadel (boomloos) en dan gaat alles prima :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:11

Ik doe het nooit. Zie totaal het nut en de lol er niet van. Heb het geloof ik ooit 1x op de manege gedaan. Wat een lol.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:16

Ik stap regelmatig zonder zadel. Nou ja niet eens wekelijks, maar wel eens.

Draven doe ik ons beide geen plezier mee dus dat doe ik gewoon niet :=

Nies lekker cynisch _O-
Ik vind het heerlijk hoor. Lekker zitten, lekker sjokken. :)

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:29

Als paardlief weer eens heeft bedacht zichzelf om te toveren tot Black Beauty en ik al een aantal dagen grondwerk heb gedaan wil ik er wel eens opstappen zonder zadel. Hij heeft er geen problemen mee en ik voel zelf ook wel dat als ik mijn zit aanpas ik meer of minder op mijn zitbeenknobbels zit.
Hij zit niet zo lekker en met zadel rijden is gewoon praktischer.

Op het andere paard rij ik afentoe even 10 min/15 min en bijna altijd zonder zadel omdat ze slechte ervaringen heeft met het zadel. Hier zijn we mee bezig maar eerst wil ik het vertrouwen in iemand op haar rug en het zadel los van elkaar winnen. Dus hobbelen we (bijna alleen in stap) wat rond door de bak zonder zadel.

Plaatjes uit de OP kloppen niet echt. Als je naar zweetpatronen kijkt bij paarden die met zadel gereden zijn zie je dat de ruggengraat vrij is (als het goed is) maar daarnaast al vrij snel de zweetafdruk begint en dus op die spieren/zenuwen/enz ligt...

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:24

Sinds een jaar rij bijna elke week wel een keer zonder zadel, maar dan wel met een barbackpad.
Fijner voor mijn paard en zit ook fijner voor mij,
zodat ik zijn schoft niet raak

Als ik zonder zadel rij, loopt mijn paard echt goed soepel en ontspannen. Super fijn om ook zo eens te trainen!
Ook voor mijn zit en balans is het super goed!

Een hele enkele keer rij ik dan ook met neckrope. Maar dan moet ik wel zeker weten dat hij een beetje rustige dag heeft, anders ga ik vliegen! :D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:28

Als ik mijn paard in het zweet rij met de barebackpad krijg ik 2 zweetplekken naast de ruggengraad net zoals met de barefoot. 1 Links en 1 rechts dus en dan flinke plekken en geen drukpunten.

Het mooie zou zijn om eens met zo'n drukmeter te proberen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:34

Op dit moment rijd ik met barebackpad, de luxe van Emiel Voest. Volgende week komt de zadelmaker en hoop ik weer gewoon met een zadel te kunnen rijden :)).

Tsja, wat is slecht.. Ik denk dat je beter zonder zadel kunt zitten dan op een zeer slecht passend zadel (en daar zijn er nogal een aantal van!).