Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:In het door [***] gequote artikel staat ook dat dynamisch rekken voordelen kan hebben, en ook de hold-relax methode positieve resultaten boekt.
Dus rekken en trekken achterhaald? Ligt aan de discipline.

Cassidy schreef:[***] schreef:Je zal de methode toch eerst moeten toepassen voordat je, je paard naar wens overal dient kunnen in te stellen?
Behalve LDR zijn er nog andere houdingen. Als die goed zitten, kun je aan LDR denken.
Heb je de filmpjes die ik eerder heb geplaatst al bekeken? Echt alledrie?

[***] schreef:Cassidy schreef:In het door [***] gequote artikel staat ook dat dynamisch rekken voordelen kan hebben, en ook de hold-relax methode positieve resultaten boekt.
Dus rekken en trekken achterhaald? Ligt aan de discipline.
Klopt. Ik zeg ook niet dat het "slecht" is. Ik denk alleen dat het niet zo zwart-wit is als er beweerd wordt. En er zijn toch ook al geruime tijd discussies over het onderwerp rollkur. Dit is volgens mij niet zonder reden.

[***] schreef:Dit is volgens mij niet zonder reden. en ik denk dat je het menselijk lichaam niet kan vergelijken met het paard. Een mens kan zelf bepalen tot hoever hij rekt, strekt, flext enz. Een paard wordt door de ruiter gedwongen.
[***] schreef:Bizzybijtje schreef:Dat het niet bewezen is dat het slecht is, en bovendien lijkt me het ook weer typisch zonder onderwerp dat ze gewoon wíllen discussiëren in plaats van dat er echt een aanleiding tot discussie is. Net zomin dat bewezen is dat rollkür slecht is voor het paard.
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Tsja, ik denk niet dat het is omdat ze perse willen discussieren, maar dat ze graag betere prestaties willen en daarom de invloed van iets onderzoeken.
Maar goed je hebt gelijk als je zegt dat niet "bewezen" is, dat rollkur slecht is voor je paard. Maar wat vindt je dan van het volgende: Er is onderzocht dat paarden die veelvuldig via rollkur getraind werden, net zoveel of zo weinig stress ervaren als de zielige werkpaardjes in India. Betekent dit dat het werk dat de werkpaardjes in India doen met hun vele verwondingen en bijzonder zware ladingen waarbij ze omvallen enz enz (we kennen allemaal de plaatjes van Brook's) ook niet slecht of zielig voor ze is?

[***] schreef:@Cassidy, dat ga ik ook zeker doen, maar volgens mij heb ik ze ook al eens gezien. Ik ben geen topruiter en heb uit interesse best veel gelezen en gezien over rollkur en het zou voor mij zeker niet mijn eerste keus zijn om toe te passen. Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd van de goede werking ervan. Heb redelijk wat boeken en anatomie van het paard bekeken en ik zie eerlijk gezegd niet direct dat het toepassen van rollkur goed zou zijn.
Cassidy schreef:[***] schreef:@Cassidy, dat ga ik ook zeker doen, maar volgens mij heb ik ze ook al eens gezien. Ik ben geen topruiter en heb uit interesse best veel gelezen en gezien over rollkur en het zou voor mij zeker niet mijn eerste keus zijn om toe te passen. Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd van de goede werking ervan. Heb redelijk wat boeken en anatomie van het paard bekeken en ik zie eerlijk gezegd niet direct dat het toepassen van rollkur goed zou zijn.
Weet je wat zo grappig is met een theorie? Dat de praktijk soms heel anders uitpakt

Cassidy schreef:En dat is jouw keuze. Je kunt je keuze echter niet aan een ander opleggen of meteen een sticker "fout" plakken op hun keuze van trainingsmethode.

[***] schreef:Cassidy schreef:En dat is jouw keuze. Je kunt je keuze echter niet aan een ander opleggen of meteen een sticker "fout" plakken op hun keuze van trainingsmethode.
Maar dat doe ik ook helemaal niet volgens mij. Met hetgeen ik weet en hetgeen ik heb gezien, ben ik van mening dat het niet gezond is voor een paard.
Cassidy schreef:[***] schreef:@Cassidy, dat ga ik ook zeker doen, maar volgens mij heb ik ze ook al eens gezien. Ik ben geen topruiter en heb uit interesse best veel gelezen en gezien over rollkur en het zou voor mij zeker niet mijn eerste keus zijn om toe te passen. Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd van de goede werking ervan. Heb redelijk wat boeken en anatomie van het paard bekeken en ik zie eerlijk gezegd niet direct dat het toepassen van rollkur goed zou zijn.
Weet je wat zo grappig is met een theorie? Dat de praktijk soms heel anders uitpakt

[***] schreef:Wat ik me overigens steeds afvraag is, waarom er zelfs op hoog niveau zoveel "tegen" is. Hebben jullie dat niet?
Deze discussie is al heel lang aan de gang. Er moet toch "iets" zijn waarom er steeds zo heftig over gedaan wordt?

Air schreef:Weet je wat zo grappig is aan de theorie van onder andere de theorie waar [***] het over heeft, dat het bewezen theorie is.
Wat ik ook grappig vind is dat mensen hier een grote mond hebben dat het niet slecht is, maar dan wel LDR en Rollkur door elkaar halen. Hoe kan je nou weten of iets niet slecht als je nieteens weet wat het is?
Even googelen op FEI en Rollkur is wel handig dan. LDR gaat het hier namelijk niet over en is dus een ander discussie.
Cassidy schreef:[***] schreef:Wat ik me overigens steeds afvraag is, waarom er zelfs op hoog niveau zoveel "tegen" is. Hebben jullie dat niet?
Deze discussie is al heel lang aan de gang. Er moet toch "iets" zijn waarom er steeds zo heftig over gedaan wordt?
Is hoog niveau voor jou dan identiek aan open staan voor een nieuwe methode en over de rand van je bord heen durven te kijken?