Volwassene op IJslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:32

BellaAlex schreef:
michiemuis schreef:
Stelling 1: gedeeltelijk mee eens, ik vind dat je echt naar het hele plaatje moet kijken, dus bespiering, bouw, grote,balans etc. En natuurlijk kijk je naar de ruiter, maar ik zie heel veel combinaties met ijslanders en volwassenen waarvan ik duidelijk zie dat het niet werkt voor het paard, maar omdat het een ijslander is, word het geaccepteerd.

Stelling 2: Het hefboomeffect speelt wel degelijk een grote rol. Ijslandertjes zijn sterk, ze kunnen het gewicht makkelijk hebben, maar zie toch vaak ijslanders die last hebben met het hefboomeffect. lengte speelt een veel grotere rol dan het gewicht. Jammer dat veel mensen niet enorm kritisch naar hun paarden kijken.(wil er niet mee zeggen dat je dat niet doet;), maar in algemeen). Ik hoor veel mensen zeggen, hij/zij is nooit kreupel en heeft nergens last van, maar ondertussen zie je dat het paard toch signalen geeft dat het anders is en is er in het lichaam vanalles te voelen die het tegen spreekt. Ook vergeten veel mensen dat ijslander enorm sterk zijn, maar ze zijn vooral mentaal heel sterk en houden zich heel groot tot ze niet meer kunnen en erbij neervallen.

Daarnaast wil ik zeggen dat ik als ik de foto's zie en het verhaal lees, ik het geen goede combi vind. Sorry, maar je paardje heeft korte beentjes, je bent zelf erg lang en dit heeft wel degelijk efffect op je paard vooral op je paard haar rug. Hoe goed jou balans ook is, je hebt inderdaad een hefboomwerking. Nu is het eigenlijk te vergelijken met een kleine shetlander met korte beentjes maar met een te lange/grote ruiter erop. Ik houd er echt niet van om ijslanders te vergelijken met shetlanders, maar in dit geval is het niet anders. Ik rijd al jaren in de ijslanders, ik masseer ze ook en de ijslanders die vaak enorm vast in de rug zitten of allerlei overbelaste spieren hebben zijn toch echt de ijslanders met in verhouding erg lange ruiters.

Ik kan je verzekeren dat ze écht geen last heeft van haar rug. Ze is ook helemaal niet stijf. Ze vertoond ook geen tekenen dat ze maar enigszins moeite heeft met mij op haar rug, in tegen deel. Ze is altijd super vrolijk en voorwaarts. Ik snap wat je zegt, dat dat ook in hun karakter zit. Toch denk ik dat als ze al 7 jaar zonder enige problemen voor me loopt, er meer moet kloppen dan alleen het karakter. Er is afgelopen week nog een zadelpasser (Nevada hier op bokt) bij geweest en die heeft ook haar rug en alles gecontroleerd. Ze heeft mij ook zien rijden. Haar conclusie was dat Bella geheel in orde is en ze mij makkelijk kan dragen.

Ik wil niet alleen maar luisteren naar mensen die mij vertellen 'wat ik wil horen'.. Ik wil vooral luisteren naar mijn paard. En echt, als ik ook maar het vermoeden zou hebben dat het niet klopt zou ik het niet doen.

Als je zo zeker bent dat je paard het aankan en nergens last van heeft waarom open je dan een topic om iemands mening te vragen? Misschien toch geweten dat een beetje knaagt?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:33

@michiemuis, vaker bij lange dan bij zware ruiters?

Ik rijd zelf een ijsco bij van gemiddelde hoogte (weet het niet precies), maar die wel iets korter gebouwd is, kortere rug.
Ik ben 1.67 en aan de zware kant, 75 kg.
Heb niet de indruk dat ik hem in de weg zit, de eigenaresse geeft ons zelf les en het gaat steeds beter.

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 00:40

Lauratje_88 schreef:
BellaAlex schreef:

Ik kan je verzekeren dat ze écht geen last heeft van haar rug. Ze is ook helemaal niet stijf. Ze vertoond ook geen tekenen dat ze maar enigszins moeite heeft met mij op haar rug, in tegen deel. Ze is altijd super vrolijk en voorwaarts. Ik snap wat je zegt, dat dat ook in hun karakter zit. Toch denk ik dat als ze al 7 jaar zonder enige problemen voor me loopt, er meer moet kloppen dan alleen het karakter. Er is afgelopen week nog een zadelpasser (Nevada hier op bokt) bij geweest en die heeft ook haar rug en alles gecontroleerd. Ze heeft mij ook zien rijden. Haar conclusie was dat Bella geheel in orde is en ze mij makkelijk kan dragen.

Ik wil niet alleen maar luisteren naar mensen die mij vertellen 'wat ik wil horen'.. Ik wil vooral luisteren naar mijn paard. En echt, als ik ook maar het vermoeden zou hebben dat het niet klopt zou ik het niet doen.

Als je zo zeker bent dat je paard het aankan en nergens last van heeft waarom open je dan een topic om iemands mening te vragen? Misschien toch geweten dat een beetje knaagt?

Ik opende het topic eigenlijk niet eens zozeer voor mijn eigen paard, maar meer in het algemeen. Ik was benieuwd of er mensen zijn die hier ook tegenaan lopen, en hoe zij hier mee omgaan.
En nee, het is niet dat ik een slecht geweten heb wat betreft mijn paard en ik. Het is meer dat het me zeer doet dat mensen zouden denken dat ik mijn paard pijn doe. Of 'slecht' ben voor mijn paard. Ik houd zielsveel van dat beestje, dus daarom trek ik het me snel aan. Misschien dat het daarom zo overkomt.
Het liefst zou ik iedereen uitnodigen om ze te overtuigen, haha.

Ocean_Child

Re: Volwassene op IJslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:44

Maar BellaAlex, dan vraag ik toch nog altijd af waar het dan precies door zou komen dat een IJslander zo'n 100% meer draagkracht zou hebben dan z'n soortgenoten en uit welk onderzoek dat is gebleken?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:47

Ik vraag me dat inderdaad ook wel eens af..... Soms zie ik ook wel eens opmerkingen staan van, je bent te groot voor je pony, en dan zegt de eigenaar, oh het is een IJslander, en dan wordt er gezegd, oh dan kan het wel, en dan vraag ik wel eens af waarom.
Ik zou niet weten waarom ze geen last zouden hebben van de hefboomwerking?
Ik denk wel dat ze in verhouding meer kunnen dragen dan bijv een evengrote smalle welsh, gaat natuurlijk om het hele plaatje niet alleen om de schofthoogte. Maar ik zou op deze pony echt geen man van 80 kg durven zetten hoor.

BellaAlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 12:59

@Sakia: Ik zou heel graag met wetenschappelijke onderzoeksartikelen gaan strooien, maar ik heb helaas geen toegang tot allerlei databanken.. Wel kom je dezelfde informatie tegen op vele Ijslander websites, waaronder de officiële vereniging van het Ijslandse stamboek in Nederland. Op welk onderzoek de informatie gebaseerd is kan ik niet zomaar achterhalen.

@Esmee: Ik zou ook nooit iemand van 80 kilo op mijn paardje zetten hoor. Dat is ze ook totaal niet gewend en niet voor getraind. Ze is geen topsport paard zoals de Ijslanders in die shows.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:04

Ik blijf van mening dat een paard een paard is en geen superwezen als het ijslander genoemd wordt.
Te groot vind ik mogelijk net zo belastend als te zwaar en aangezien je zelf al zegt dat je nooit iemand van 80 kilo erop zou zetten vraag ik me af waarom je wel een te lang iemand haar veel laat rijden?

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:12

MiReRe schreef:
@michiemuis, vaker bij lange dan bij zware ruiters?

Ik rijd zelf een ijsco bij van gemiddelde hoogte (weet het niet precies), maar die wel iets korter gebouwd is, kortere rug.
Ik ben 1.67 en aan de zware kant, 75 kg.
Heb niet de indruk dat ik hem in de weg zit, de eigenaresse geeft ons zelf les en het gaat steeds beter.

Veel ijslanders zijn hypermobiel en bij die ijslanders zie je dat ze met lange ruiters meer "problemen" dan bij dit soort ijslanders met zwaardere ruiters.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en is het afhankelijk per paard, bouw en de combi van paard en ruiter.
Maar het valt me wel heel erg op.

Ik vind niet altijd blessures maar je voelt duidelijk aan de spieren dat er veel gecompenseerd moet worden qua spieren tijdens het rijden met lange ruiters.

Ik ben van mening dat je er niet op moet stappen als je een erg kleine ijslander hebt en lang bent, maar zware ruiters zijn ook absoluut niet goed voor ze.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:24

Ik zou er zelf ook zeker eens een willen voor mezelf. Als de omstandigheden het toelaten, geld en tijd enzo. Maar dan weet ik al dat ik ga zoeken rond de 1.40, een flinke ijs dus.
Het kost me de nodige moeite om op gewicht te blijven dus gauw lichter ga ik niet worden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:49

Altijd afhankelijk van het individuele paard, en daar moet je naar kijken.

Maar in zijn algemeen: de reden dat IJslanders in verhouding tot hun grootte sterker zijn dan andere rassen: ze komen van IJsland, en zijn daar zo'n 1000 jaar op gefokt. Het is niet voor niks een sober, sterk ras geworden.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:56

Tja, ik zal als IJslanderruiter wel bevooroordeeld zijn, maar heb toch echt nog niet meegemaakt dat IJslanders moeite hebben met ruiters vanaf een bepaalde lengte.
Ik heb een knoert van een IJslander (+1m45) en daar kan echt gerust een grote man van 90kg op. Je ziet geoon dat ze anders gebouwd zijn dan pakweg een New Forest van die grootte Hun compacte bouw en sterke botten kunnen echt wel wat aan.
Ik ben wel van mening dat je niet moet overdrijven... Zo'n man op jouw IJslander lijkt me wel wat problemen zoeken...

Daarbij wordt er tegenwoordig veel gefokt op "grote langbenige IJslanders". Dit komt vaak de gangen en soeplesse ten goede, maar die paarden zijn vaak minder compact gebouwd en naar mijn inziens ook niet altijd meer gebouwd om zwaardere ruiters te kunnen dragen.

Wat is trouwens de afstamming van jouw IJslander??
De kleinste die ik ooit gezien heb was 1m28, dus ben wel erg benieuwd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:11

smurffie schreef:
Ik blijf van mening dat een paard een paard is en geen superwezen als het ijslander genoemd wordt.

Dit dus :j

Daarnaast, een volwassen man van een kilo of 80 zal toch al snel een 18" zadel nodig hebben. Dat zal te lang zijn voor een gemiddelde IJslander, zeker gezien de compacte bouw en korte rug. En dan kom je aan zadels met grotere zittingen met kleinere kussens er onder, en dat soort oplossingen, waardoor de druk van het zadel al snel erg hoog word (teveel kilo's gewicht per cm2) zelfs als het goed past.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:24

Om te beginnen: volgens mij heb je een gezond gewicht hoor... niks zorgelijks aan.

Dan: ik heb zelf ook IJslanders. Er zijn een aantal randvoorwaarden waar je naar moet kijken:
- is het dier volledig uitgegroeid?
- is men er niet te jong mee van start gegaan?
- heeft het dier geleerd 'recht' en 'in balans' te dragen?
- is de ruiter in balans?

Een IJslander is nogal hypermobiel.... ik pleit er dus bijna voor nog meer te letten op wat je erop zet.
Heel lang KAN een probleem zijn, maar heel zwaar zijn ook.... of wellicht nog meer. Zware vrouwen hebben vaak zware billen en bovenbenen. Een IJslander heeft betrekkelijk weinig ruimte voor een zadel, en een grote ruiter heeft vaak een groot zadel nodig. Dat gaat lastig samen, en dus zie je daar wel eens pijnlijke dingen.
Ik zie wel eens ruiters waarvan ik vermoed/ denk dat ze te lang, te zwaar zijn.... in jouw geval ben ik niet snel geneigd dit te zeggen.... maar het beeld is niet niet duidelijk (de foto's).

1 van de grotere verschillen tussen andere rassen en de IJslander, is dat men geneigd is het dier zoveel mogelijk uit te laten groeien voordat men gaat rijden.
Daardoor zie je nog veel IJslanders tot hun 25/ 30ste jaar onder het zadel.
Het kan zijn dat daar een groot verschil zit. Veel mensen belasten andere rassen eigenlijk al volop waar wij vinden dat het nog 'peutertjes' zijn.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:46

En daar is tie weer, het doorgaans maar half begrepen 'hefboomeffect'.

Even een paar feitjes.
Ten eerste als de ruiter in balans ten opzichte van het paard zit is er geen hefboomeffect.
Niet bij een ruiter van 1 meter en niet bij een ruiter van 2m30.
Ten tweede valt het verschil in effect tussen een kleine ruiter en een grotere erg mee.
Voor beide geldt dat hun zwaartepunt ongeveer op navelhoogte zit.
Het zwaartepunt is de plek waar het merendeel van de krachten aangrijpen.
Ten derde, hoe groter het paard, hoe meer hij hier last van zal hebben.
Dat is vrij makkelijk te verklaren met de momenten werking.
Het paard staat met zijn benen op de grond en moet daar de krachten die inwerken op zijn zwaartepunt opvangen.
Bij zijdelings wekende krachten treedt er een 'moment' namelijk de zijdelinse exponent van die kracht maal de afstand tot het scharnierpunt, in dit geval de voeten.
Bij de zelfde zijdelingse kracht wordt het moment van een paard wat 1m80is dus twee maal zo groot als bij een shettie van 90 cm.

Vergeet de verhalen over de ladder die je overeind draagt en die je horizontaal aan je hand laat hangen.
Dat komt overeen met het verschil tussen op je zadel gaan staan en horizontaal tussen de benen van je paard gaan hangen.
Nauwelijks relevant dus, waarbij ook nog komt dat die ladder geen eigen evenwichtsgevoel heeft.

Dus, gewoon mechanisch geredeneerd, ja er kan een hefboomeffect ontstaan, maar een kleine ruiter die niet in evenwicht zit op een groot paard zal op dat gebied veel meer belasting geven dan een lange sliert op een shettie die haar lichaam in evenwicht weet te houden.

Kortom, alles hangt af van de kwaliteit van de ruiter.
Je kunt dus niet zomaar brullen dat te lang altijd belastender is dan te klein.
(wat dus heel vaak ook niet in balans is).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:31

Ik ben een vrij lange ruiter (1,82 meter) en ik rijd op IJslanders. Vooral op mijn eigen ijs. Maar ook wel eens op andere. En er is zo veel verschil in waar ik me met mijn lange benen prettig op voel.

Mijn eigen ruin (1,34 meter) heeft de bouw van een picknicktafel. Een overbouwde picknicktafel, dat wel. Hij is dus heel breed. Ik heb een hele tijd les gehad op een paard dat een stuk hoger was, maar ook smaller. Dat rijdt (voor mij) minder fijn. Het was na die lessen altijd weer heel fijn om op mijn eigen corpulente paardje te zitten.
Ik heb ook wel eens les gehad op een paard dat kleiner én smaller was. Net of ik op een cavia zat := Dat reed niet fijn. Dus ik vind niet dat élke ruiter op élk paard past.

Wat aan mijn ruin opvalt is het bot. Hij heeft geen pootjes, hij heeft pilaartjes. Benen die goed gewicht kunnen dragen. Veel meer bot dan bij voorbeeld een welsh met dezelfde stokmaat. En ook meer dan een arabier. Een smalle arabier met spillepootjes kan naar mijn idee minder goed gewicht dragen dan een gemiddelde tot stevige IJslander. Met stevig bedoel ik dus breed, niet vet.

Ik ben van mening dat als de ruiter het paard kan verbeteren, dus sterker en leniger kan maken en zichzelf kan leren dragen, het niet uitmaakt hoe lang of hoe zwaar je bent. Ik denk dat ik liever Piet Hoyos op mijn paard zou zien dan iemand die 60 kilo weegt en dat paard maar zit te storen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:04

Een volwassene op een IJslander kan qua gewicht doorgaans prima, alhoewel er grenzen zijn ( zelf wil ik geen mensen van meer dan 85 kg op mijn paarden). Qua lengte is het een ander verhaal. Je moet als IJslanderruiter nog veel preciezer en bewuster zijn qua balans en positionering van je bovenlichaam dan ruiters op grote paarden. Ik heb o.a. een merrie van 1.32 (ben zelf 1.72),0 oersterk bouwpakketje, maar heel kort en compact. Ik merk dat ik mijn zit echt super voor elkaar moet hebben als ik haar rijd, want elke cm naar voren of naar achteren van mijn bovenlichaam betekent voor haar een groot verschil in balans. Het voelt alsof ik op een balletje moet blijven zitten. Als ik in balans zit, kan ze me super dragen en kan ik echt alles met haar, ze draagt dan met een mooie balans tussen boven- en onderlijnaanspanning. Als ik niet perfect in balans zit, spant ze op en verkort ze direct in de bewegingen. Erg leerzaam!
Laatst bijgewerkt door Askja op 29-01-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:06

Overigens vond ik juist bij Hoyos tijdens de HOI duidelijk te zien dat het paard moeite had met diens gewicht, maar dat terzijde ...