alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LolaCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:41

Vind eigenlijk dat het niet echt moet mogen, net zoals dat je achter de stuur niet mag na dat je alcachol heeft gedronken. Een paard is een auto die een gevoel heeft en kan schrikken, je kan je zo heel makkelijk in gevaar brengen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:42

Ik denk er hetzelfde over als met de auto. Liever helemaal geen alcohol en anders niet meer dan toegestaan. Heel simpel dus. Zelf zou ik het niet doen. Kan me voorstellen met een rit vanuit een vereniging dat je misschien een glaasje krijgt zou ik niet afslaan maar meer dan dat vind ik niet nodig.

PascalB

Em_ schreef:
Moet je dan ook je rijbewijs bij je hebben als je paardrijdt? :')

voor de gene die er 1 hebben is het wel opletten, wettelijk ben je een bestuurder en dan kan je als je pech hebt je rijbewijs kwijt raken.

Daarbij vind ik de combinatie ook niet passen , maar dat is een persoonlijke mening.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 28-12-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AvWShots

Bos en strand is toch even goed openbaar... er zijn dus geen andere regels van kracht.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:44

PascalB schreef:
Em_ schreef:
Moet je dan ook je rijbewijs bij je hebben als je paardrijdt? :')

voor de gene die er 1 hebben is het wel opletten, wettelijk ben je een bestuurder en dan kan je als je pech hebt je rijbewijs kwijt raken.

Oh, thanks voor de tip, dat wist ik niet! Als ik buitenrijd heb ik hem wel vaak bij me (als ID), maar ga er nu wel beter op letten!

Toch wel apart eigenlijk, als je geen rijbewijs hebt, hoeft het niet.. En fietsers zijn ook bestuurders en hoeven ook geen rijbewijs ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:47

Cayenne schreef:
Denken mensen er echt serieus over om met drank te paard te gaan of zelfs op wedstrijd? 8)7

Kennis van mij moest jaren terug in de ochtend een sprintwedstrijd rijden, avond er voor op stap en daar gedronken, moest de wedstrijd rijden van ouders en is dus idd nog onder invloed geweest, dat kan niet anders.
Tsja.. Wetende dat die wedstrijd in de ochtend was en dan toch gaan drinken, niet handig maar de wedstrijd ging goed en een les geleerd voor de volgende keer denk ik..

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:49

_coquette_ schreef:
Het lijkt me ook zo fijn voor een wedstrijd. Dan is de spanning er een beetje af. Maar ik durf het niet een keertje te proberen :')

Haha dan kom ik kijken! Of gewoon beginnen met 1 glaasje en dan het effect bekijken ;-)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:54

jsofie schreef:
_coquette_ schreef:
Het lijkt me ook zo fijn voor een wedstrijd. Dan is de spanning er een beetje af. Maar ik durf het niet een keertje te proberen :')

Haha dan kom ik kijken! Of gewoon beginnen met 1 glaasje en dan het effect bekijken ;-)

Ik heb vroeger(toen ik nog jong was :P ) een poosje stevig les gehad op een gevoelig paard: stress!!!!
Met een glaasje op voor de les ging het veel beter allemaal. Ik ontspannen en het paard ook gelijk veel relaxter.
(niet bezopen hè,een glaasje wijn ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:54

lifaya schreef:
ik bevind me niet op de openbare weg met mijn paard, dus lijkt mij dat er dan weer andere regels van kracht zijn :) ik rijd in het bos en strand :+

Je bevindt je in de openbare ruimte en openbaar dronkenschap is alleen al strafbaar!

En nee, je hoeft je rijbewijs niet bij je te hebben, maar je bent 'm wel kwijt als je te veel gedronken hebt als je op een paard zit.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:56

Op de openbare "weg" wordt de ruiter als een bestuurder beschouwd, net als de automobilist en de fietser. Hij/zij moet zich dus aan dezelfde voorschriften van het verkeersreglement houden! Zelfs als de ruiter afgestapt is, wordt hij/zij volgens de wegcode nog steeds als bestuurder beschouwd. (in NL)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 28-12-13 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:56

ik heb het niet over dronken zijn he ;) openbaar dronkenschap is nooit mooi. Lopend, met de fiets of auto of paard. Ik heb het over lekker rozig zijn :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 19:59

lifaya schreef:
ik heb het niet over dronken zijn he ;) openbaar dronkenschap is nooit mooi. Lopend, met de fiets of auto of paard. Ik heb het over lekker rozig zijn :D

Ehm, 0,5 promille is de grens. Daarboven is het openbare dronkenschap, zo simpel is de wet in NL en ja, ik heb van vrij dichtbij meegemaakt dat je gewoon de rekening gepresenteerd krijgt (collega is het overkomen: 0,6 promille, kassa!!!!)

Rennie89

Re: alcoholgebruik tijdens het (buiten)rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:05

ik zou nóóit meer dan 1 glaasje drinken als ik achter het stuur zou moeten. Auto's zijn moordwapens. Maar met een paard in een bospaadje rijden met iets meer op vind ik toch wat anders :) je bent geen gevaar. Althans, niet per definitie meer als je gewoon een bomproof paard hebt wat betrouwbaar is.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:11

jsofie schreef:
_coquette_ schreef:

Is goed! Eerst volgende wedstrijd :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 20:15

Snollygoster schreef:
Ik geloof dat het in België strafbaar is. Een paard is net als een auto een voertuig, en als je te veel op hebt kan dat nogal verkeerd aflopen.. Maar als je met mate drinkt zie ik er het probleem niet van :).
Op de manège wordt er elk jaar een nieuwjaarswandeling gedaan, dat is dan midden in de nacht, we hebben twee stops waar je ook warme choco en gluhwein kan krijgen :)

Bij de Hubertuswijding krijg je ook wel wat drank in je mik :=

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:46

Ze hebben mij ook wel eens een beste borrel geserveerd tijdens een les :)) Dat was aan huis en de man van degene die les gaf zag dat ik er nogal strakgespannen op zat, liep even naar binnen en kwam terug met een flinke Berenburger :') Voor de ontspanning :)) Het ging de rest van de les inderdaad een stuk beter :D
Ik heb trouwens ook wel eens in galop zijn bier van de bakrand gegrist en na een rondje weer het lege glas op dezelfde plek terug gezet :)) Paard galoppeerde erg makkelijk :')

Op buitenrit is het nog nooit gebeurd. Maar volgens mij gelden daar ook de gewone regels van de Wegenverkeerswet voor. Ik vind het nog helemaal niet zo'n raar idee om een neutje mee te nemen onderweg, eigenlijk. Best lekker, als het zo koud is :)

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:35

Ik zou niet met alcohol op op het paard zitten, tenminste niet met buiten rit. Binnenbak lijkt het me geen kwaat kunnen. Al vraag ik me af waar het paard dan heen gaat..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:18

Dat je een neut neemt wil niet gelijk zeggen dat je de wereld voor een toeter aanziet hoor :')

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:27

Lijkt mij heel onverstandig. Je hebt toch met levende dieren te maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:32

Ik ben ooit eens met een Duveltje (8%) op op m'n paard gestapt. Ik stap liever in de auto met dat Duveltje achter de kiezen. Ik was aardig m'n zit kwijt met dat biertje op...
Dus nee, paardrijden en alcohol gaat wat mij betreft slecht samen. Nog afgezien van de wet, die idd ook heel duidelijk is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:34

Anoeska27 schreef:
Ik vind alcohol en deelnemen aan het verkeer niet samengaan, dus ook niet tijdens het paardrijden.

idd. volgens mij ben je volgens de wet dan nog steeds bestuurder van een 'voertuig' en gelden dezelfde regels. (morgen ook van die van -18 jarigen).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:35

Zolang je onder het wettelijk toegestane hoeveelheid in het bloed zit moet het gewoon kunnen. Ik ga ervan uit dat je geen 4 liter thermosfles hebt :).

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:36

Paard is denk ik nog meer risico dan auto,daarbij is het de omgeving in de gaten houden. in het zadel is paard (eigen wil/onberekenbare factor) en omgeving in de gaten houden.

Aan de andere kant weten een hoop paarden de weg ook terug naar stal, paard op autopiloot en je hoeft niet te sturen :+ :P

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:36

Ik heb op een stal gestaan waar regelmatig een ruiter flink wat pilsjes achterover sloeg en dan weer op z'n paard terug naar stal reed. Gelukkig had 'ie een oude bok die gewoon vrolijk doortufte :')

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 19:38

Cayenne schreef:
Denken mensen er echt serieus over om met drank te paard te gaan of zelfs op wedstrijd? 8)7

Haha echt.. het is werkelijk nog nooit. Maar dan ook nog nooit in me op gekomen alcohol en paardrijden te combineren :')