Lessers luisteren niet en zijn bang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiejoyce

Re: Lessers luisteren niet en zijn bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:52

En nog maar sinds augustus bezig dan ben je het wel snel beu.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:42

saskiakefie schreef:
Def schreef:
Ten eerste lijkt dit me niet zo'n slimme reclame voor de manege waar je les geeft (waar je ook nog eens de naam van in je onderschrift hebt staan).... zou ik als manege niet blij mee zijn.
Daarnaast is het niet goed als dit in jouw les gebeurd. Dan doe je als instructrice toch echt iets fout.

Waar ik het wel met je eens kan zijn is dat ik het soms ook totaal onbegrijpelijk vind waarom sommige mensen die doodsbang zijn, toch kosten wat het kosten moeten paardrijden. Het moet toch een hobby zijn? Het is geen verplichting ofzo... als je iets niet leuk vind stop je er toch gewoon mee. Zeker als het je zoveel angst oplevert.

edit: ik zie dat je de eigenaresse bent van deze manege...
Dan lijkt het me helemaal niet slim zoiets op bokt te zetten.
Gevalletje ingooien van eigen glazen lijkt me :')

In haar profiel te zien is het haar eigen manege.

Ja dat had ik later ook gezien, vandaar mijn edit :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:48

Ik durfde vroeger ook niet altijd een paard goed aan te pakken, omdat ze dan gingen bokken :+

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:51

Ik was vroeger ook doodsbang om te springen of te galopperen. Maar verder luisterde ik echt zo goed mogelijk. Soms is het moeilijk om alles te gelijk te moeten doen, maar ik was echt niet lui en deed wel m'n best. Ik vond alles heel erg leuk behalve het springen en galopperen :P Daarom bleef ik ook rijden.
Op een gegeven moment overgestapt naar een hele leuke manege, waar alles heel vriendelijk, rustig en spelenderwijs ging. Dat heeft me echt het plezier in paardrijden terug gegeven.
Misschien wat meer spelletjes/oefeningen doen om je lesklanten was losser te maken?

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het aan jou ligt, maar misschien kan je ze daarmee wat motiveren en meer ontspannen/zekerder krijgen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:54

Angst is een natuurlijk gevoel van de mens.
Sterker nog: ik denk dat paardrijden en angst in zekere zin bij elkaar horen. Het hoort bij het 'spelletje'.
Bij paardrijden moet je als ruiter steeds je grenzen verleggen en nieuwe vaardigheden aanleren op/met een sterk en snel dier waar je nauwelijks iets van snapt.
Dat is de uitdaging én de charme van paardrijden.
Als instructeur heb je daar een belangrijke rol in. Je moet zowel het paard als de ruiter de vaardigheden en het vertrouwen geven om te kunnen groeien als combinatie.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:57

Weet nog dat op mijn eerste manege de mensen gewoon van hun paarden werden gehaald als ze niet luisterden.
Hele uitleg, begrijp je het? Jaaaaaa! En dan terug beginnen te tetteren en niet doen wat er gevraagd werd dan werden ze van hun paard gehaald. Moest je eens zien hoe snel die terug luisterden! Paarden werden na het verzorgen ook gecontroleerd en er werd ook gecontroleerd of alles op zijn plaats ligt.
Als we bang waren voor bijvoorbeeld galop werden we terug aan de longe gehaald en even apart op een volte genomen.

Rij niet meer op een manege dus heb geen idee hoe het er nu aan toe gaat..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:04

Oeps.. je eigen manege en dan deze post.. inderdaad geen toffe reclame.

Maar goed.
Angst moet je mensen in kunnen begeleiden, mensen enthousiast krijgen en over hun angst heen is een vertrouwens kwestie.
Ze moeten jou zo vertrouwen dat ze het toch gaan durven, omdat jij zegt dat het kan, dan ben je een goede instructeur!

(Voorbeeldje, met springen durf ik bij 2 instructeurs best over 1.20 als die daar zeggen dat ik het kan, bij nummer 3 durf ik al niet meer over 80 cm (moge duidelijk zijn dat ik daar niet meer rij), gewoon omdat dat totaal geen klik/match is. En ik ben een schijterd en heb echt die 1.20 gesprongen met mijn zwarte.)

Wat betreft niet luisteren, tja.... dat is ook een kwestie van iets zo kunnen brengen dat ze het wel voor je willen doen.
Overigens is mijn pown er ook wel eens van doorgevlogen, omdat er een leskind op ging zitten krijsen omdat ze bang was, tja hoe harder die gilde hoe harder mijn fjord ging (was toen ze nog maar net als manege pony werd ingezet).
Mensen hun natuurlijke reflexen laten onderdrukken is zo eenvoudig nog niet, kwestie van veel laten doen en vertouwen laten winnen.

Heb ooit leren rijden, dat was echt top instructie! Die kreeg groepsles vol volwassen beginners aan de praat, ieder op zijn uiteindelijke niveau, met respect voor dat niveau. En kon iedereen ook verder laten werken. Vond en vind dat nog steeds een gave, zij heeft me enthousiast gekregen en gehouden de eerste paardrij jaren.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:04

Ik persoonlijk zou als klant van de manege echt niet blij zijn om te lezen hoe je over de klanten denkt en neerzet :n

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:16

Ja, het is mij ook opgevallen dat kinderen vaker bang zijn (oke nu heb ik al 3 jaar geen manegeles meer gegeven maar toen was dat ook al een beetje zo) Maar waarom zouden ze ook niet bang zijn?? Kinderen tegenwoordig hebben vaak (geldt niet voor alle kinderen) geen huisdieren meer door allergieën van iemand thuis of er is geen tijd of geld voor (allemaal dingen die erg logisch zijn)
Daardoor is vaak het paard het eerste dier waar ze mee in aanraking komen! En wat een dier om als eerste echt mee om te gaan, ze zijn groter dan die kinderen zelf, zwaarder en die tanden zijn ook heel erg eng..
Het is juist aan ons als instructeurs om die (en alle) kinderen te laten inzien dat paarden juist heel erg leuk zijn en dat ze (9 van de 10 x) niks doen. Wij moeten ze vertrouwen geven niet alleen in de omgang maar ook in het rijden. Dat begint al bij het de box in lopen en halster omdoen en poetsen en bij het opstappen en het eerste rondje rond stappen. Ieder bedrijf doet dat op zijn eigen manier en iedere instructeur ook maar schreeuwen o.i.d heeft echt geen zin. Rustig aan en vertrouwen geven. Zo hoeven mensen bij mij niet te galopperen of te springen meteen zeker niet als ze op een pony zitten die ze een beetje spannend vinden, dan sta ik al te juichen als ze een rondje draven!
Iedereen leert op zijn eigen manier als jij iemand iets uitlegt en hij/zij zegt dat ie het snapt en vervolgens doet de ruiter er niks mee dan moet jij bij jezelf nadenken: misschien moet ik het anders doen... Ik heb kinderen gehad die het pas snapte als het werd voorgedaan, die leren door dingen te zien. Zo is elk kind/persoon anders.
Dus geef je kinderen vertrouwen en plezier in het paardrijden dat is het allerbelangrijkst en ga voor jezelf na in je lesgeven of je dingen anders zou kunnen aanpakken en vooral heb zelf ook veel plezier in je lesgeven want ook dat straalt uit naar je klanten. En laten we eerlijk wezen lesgeven is het leukste om te doen!
(niks hiervan is aanvallend of beledigend bedoelt)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:32

senna21 schreef:
Angst is een natuurlijk gevoel van de mens.
Sterker nog: ik denk dat paardrijden en angst in zekere zin bij elkaar horen. Het hoort bij het 'spelletje'.
Bij paardrijden moet je als ruiter steeds je grenzen verleggen en nieuwe vaardigheden aanleren op/met een sterk en snel dier waar je nauwelijks iets van snapt.
Dat is de uitdaging én de charme van paardrijden.

Als instructeur heb je daar een belangrijke rol in. Je moet zowel het paard als de ruiter de vaardigheden en het vertrouwen geven om te kunnen groeien als combinatie.

Ik vind dit best een aparte gedachtegang, of nouja zo denk ik er totaal niet over. Ik heb dan nu wel een vast paard waar ik ong 3x per week op rijd en ik ben eigenlijk nooit bang? Daarnaast snap ik paarden prima over het algemeen? Natuurlijk ik wil ze nog veel beter leren kennen en begrijpen, maar als ik er nauwelijks iets van zou snappen zou ik ze ook niet van alles aan kunnen leren toch? :)
Ik ben het met je eens dat de uitdaging is dat de communicatie steeds beter wordt naar elkaar toe en dat je streeft naar een hoge motivatie van het paard die bijna 'mee wil denken'. Maar ik vind zoals jij het geschreven hebt wel een beetje zwart wit staan.. En daarnaast is als je angst hebt kun je nooit een goede leider zijn van een paard, die zelf een vluchtdier is.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:43

Ik vind dat de instructie dan te kort schiet. Het is je taak als instructeur om de kinderen te leren rijden op een pedagogisch(begrip voor het kind) en didactisch (goede opbouw rijles) verantwoorde wijze. Als 'juf' moet je juist heel goed luisteren naar hoe de kinderen de les ervaren en hen helpen als ze angstig zijn. Kinderen leren het meest door een positieve houding en complimenten. Verder moeten ze zich veilig voelen en blijkbaar is dat niet in orde bij jullie. Leer de kinderen eerst met pony's omgaan op de grond, door grondwerk. Leer ze hoe pony's denken. Daarna zitles aan de longe op een veilige pony. Alles draait om vertrouwen opbouwen en vriendjes worden met het dier. Als je dat niet meer als doel ziet, dan is lesgeven vast niet leuk en op rijles zitten ook niet.

Jammer, het kan zo leuk zijn... misschien is de opleiding voor instructeur in dit opzicht niet in orde. Er zijn vast wel leuke cursussen te doen op dit gebied.
Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:59

Ik kan me daar ook niet in vinden.
Angst wordt gevoeld door een paard en die speelt daar op in.
Angst is te begrijpen en vaak te verklaren, maar dat het hoort bij het spelletje paardrijden ben ik absoluut oneens.

Het moet een genot zijn om op een paard te zitten, geen angst of het deze keer wel of niet goed zal gaan...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:07

Maar het kan wel een deel van een leerproces zijn wat je even onder goede begeleiding moet leren overwinnen. Bij sommigen kan het erbij "horen" dat je even een periode hebt van meer angst en onzekerheid. Maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar onmiddellijk moet zeggen "ja wat doe je eigenlijk op een paard als je zo'n schrik hebt, zoek een andere hobby." Dus in dat opzicht kan ik het wel begrijpen dat angsten overwinnen "erbij hoort".

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:09

Uiteraard! :j

Maar ik ken genoeg ruiters die vanaf hun kindertijd tot nu echt 0.0 angst hebben gehad. Ook als ze er met enige regelmaat afvielen.

Ik was zelf ook zo, ben nooit echt bang geweest. Tot ik 20 werd, haha.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:17

De basisemoties van een mens zijn: blij, bang, boos, bedroefd en beschaamd.
Dit hoort bij ons pakketje waarmee wij de wereld verkennen. Het is een neutraal gegeven.
Deze emoties dragen ook de wijsheid in zich die een mens nodig heeft om dat te kunnen.
Angst draagt ook wijsheid in zich: voorzichtigheid, je grenzen aftasten, etc.
Daar hoef je dus niet angstig voor de voelen; in feite is dat een vervorming.
Het voert te ver om hier alles uit te leggen.
Maar echt, angst hoort er bij... Evenals strategieën om deze te kunnen hanteren. Daar word je een wijs mens van.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:18

Chaos schreef:
Uiteraard! :j

Maar ik ken genoeg ruiters die vanaf hun kindertijd tot nu echt 0.0 angst hebben gehad. Ook als ze er met enige regelmaat afvielen.

Ik was zelf ook zo, ben nooit echt bang geweest. Tot ik 20 werd, haha.

Nooit bang geweest tot ik paar jaar terug stom van zwartje af viel en ja hoor raak.. bang...
(en was al eerder van hem afgevallen en ook van mijn andere paard en ook van diverse manegepaarden in het verleden)
Heeft me 2 jaar gekost om dat weer weg te krijgen :+ :(
Maar omdat ik wist dat ik een heerlijk paard had en wist dat mijn angst niet reeël was heb ik er keihard aan gewerkt om dat kwijt te raken en is gelukt! Jippie!
En ben in die tijd overigens ook nog paar keer van hem afgevallen en ook van mijn fjord :P zonder dat ik daar bang van werd.
(durfde bij kans niet eens meer op hem te stappen in de bak, durfde wel buiten te rijden, op wedstrijd te gaan, te crossen etc. klinkt stom, maar ach.. angst is ook iets raars, waarom zou je anders bang zijn voor een spinnetje of een muisje?)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:03

Mijn kinderen hebben een half jaar op een manege gereden om te zien of ze het rijden echt leuk vonden.
Super, leuke instructeur. Niet alleen maar bulderen, maar een grapje tussendoor en ook de kinderen zelf laten bedenken wat voor figuur ze wilden rijden. En dat geeft een goede communicatie. Mijn dochter was net geen 6 toen ze daar begonnen, en vond elke nieuwe pony, waar ze op moest even eng. Vreemd meer, dan werd ze er wel opgezet en bleef de juf even naast haar lopen. Na een aantal keer was het zelfs leuk, een nieuwe pony.

Het vooraf poetsen, vonden ze geen probleem, ook het afzadelen, geen punt. Natuurlijk hielpen oma en mama, want D-pony tegen 6 of 7 jarige, dat is geen partij. Dit ging goed, totdat wij van de eigenaresse te horen kregen dat wij het compleet fout deden. Pony had singeldwang en beet mij vol in mijn arm (had gelukkig een hele dikke jas aan). Wij corrigeerde de pony uiteraard. Maar wij deden het fout (zadel lag er net op en de singel ging op het eerste gaatje). Dit is twee keer gebeurd en daarna waren wij het commentaar beu. Dus opzadelen, dat deden wij niet meer, aangezien alle pony singeldwang hadden.

De clou: wees vriendelijk en duidelijk naar je lessers, maar geef ze wel het gevoel dat ze de dingen goed doen en corrigeer vriendelijk. Motiveer ze om de verzorging te doen, help ze waar nodig. Op die manier ontstaat er een goede verhouding. Bedenk dat het voor je lessers een uurtje ontspanning is, ook al is het voor jou centjes verdienen. Zonder hen verdien je niets.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:26

Even voor de duidelijkheid met lui bedoel ik dus dat ze hun spullen niet weg doen (poets spullen terug in de bak, die 2m verderop staat, zadels op de steunen leggen ipv op de grond, zelfde met hoofdstel, bitten niet alspoelen,...) terwijl dit wel altijd gevraagd word aan het eind van de les. Wat voor andere benaming geef je daaraan dan?? Lege flesjes drank of papiertjes laten slingeren in de stal/gang ipv in de vuilbak of naar de bar te brengen, terwijl er overal briefjes hangen met de vraag alles netjes achter te laten.

Ik ga ook nooit iemand dwingen om iets te doen, ik probeer ze te motiveren, als het echt niet klikt met een paard en hoeven ze er niet meer op tenzij uitzonderlijk, ik vraag steeds zie je het zitten om een galopje te proberen? nee? oke dan hoeft dit niet.

Maar met dit topic bedoelde ik gewoon of jullie soms ook merkten dat mensen banger geworden zijn? Of ze minder initiatief nemen, minder zelf iets proberen, bv opzadelen. Dit geld niet voor iedereen. Maar ik merk een verschil met vroeger.

Ik heb in mij openingspost misschien niet zo duidelijk geweest...

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:29

trouwens, er geven verschillende instructeurs les bij ons en overal zie ik dit probleem. In de stal waar ik vroeger stond gebeurde dit ookal. Veel bangere kinderen en hun spullen niet opruimen (gewoon denken iemand anders doet het wel even voor me)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:32

Vickz schreef:
Even voor de duidelijkheid met lui bedoel ik dus dat ze hun spullen niet weg doen (poets spullen terug in de bak, die 2m verderop staat, zadels op de steunen leggen ipv op de grond, zelfde met hoofdstel, bitten niet alspoelen,...) terwijl dit wel altijd gevraagd word aan het eind van de les. Wat voor andere benaming geef je daaraan dan?? Lege flesjes drank of papiertjes laten slingeren in de stal/gang ipv in de vuilbak of naar de bar te brengen, terwijl er overal briefjes hangen met de vraag alles netjes achter te laten.

Ik ga ook nooit iemand dwingen om iets te doen, ik probeer ze te motiveren, als het echt niet klikt met een paard en hoeven ze er niet meer op tenzij uitzonderlijk, ik vraag steeds zie je het zitten om een galopje te proberen? nee? oke dan hoeft dit niet.

Maar met dit topic bedoelde ik gewoon of jullie soms ook merkten dat mensen banger geworden zijn? Of ze minder initiatief nemen, minder zelf iets proberen, bv opzadelen. Dit geld niet voor iedereen. Maar ik merk een verschil met vroeger.

Ik heb in mij openingspost misschien niet zo duidelijk geweest...

Dit komt inderdaad heel anders over dan in je OP :j
Nee dat is zeker niet netjes als ze de spullen niet opruimen enzo.. :n

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:37

Bij mij op de manege is dit ook wel zo bij vooral kinderen (ben ik zelf ook haha)
maar dan in de beginners lessen zitten dan op hun paard van jeej ik zit op een
paard, ben in dromenland en verder sluit ik alles om me heen af. Wat me soms ook wel verbaasd
want ikzelf ben 12 en veel kinderen bij mij op de manege die dit hebben zijn ook rond die
leeftijd maar ik heb het nooit gehad en ik heb het ook niet.
Maar ja bij ons op de manege is het ook zo.

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:38

Ook bij ons op de manege is dit vaker zo dan andersom. Het lijkt wel of ze allemaal schrik hebben. Het heeft vaak te maken dat ze verplicht worden door hun ouders om op paardrijden te gaan. Ook als ze zeggen, jij moet op die pony, zeggen sommigen ouders meteen van, 'heb vorige keer gezien dat die pony niet super braaf is, ik wil niet dat mijn dochter/zoon op die pony rijdt!'. Zo krijgen veel kindjes ook schrik, want op den duur zijn alle pony's slecht/stout. (De manegepony's zijn allemaal super brave pony's, maar het is en blijft een beest, als kindjes bang krijgen en verkrampen zich durven zelfs de braafste pony's wel eens 'kattenkwaad' uithalen, met kattenkwaad bedoel ik de teugels uit hun handjes trekken, niet meteen luisteren op het been, ...) Erg jammer vindt ik dit!

Vickz, inderdaad, ik vind ook dat de kindjes/ouders luier zijn dan vroeger. Veel geklaag en gezaag dat het schandalig is dat ze hun eigen pony moeten opzadelen, 'dit kan je niet verwachten van een kind van 10/11 jaar!'. Dat terwijl er altijd hulp gegeven wordt waar nodig, er worden opzadellessen gegeven waar ook ouders aan kunnen deelnemen om te helpen waar nodig. Er loopt ook altijd iemand rond die opzadelt, maar als die even 10min een pony is gaan wegbrengen staan ze meteen in de kantine dat dit schandalig is!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:48

Ik vind dit nogal een probleem... Want wij en ons stalpersoneel doen niets anders dan altijd alles achter hun rug te gaan opruimen. Vind dit nogal jammer!

De manege is voor ons 2x verhuurd en toen mocht alles, terwijl wij er terug wat structuur in proberen krijgen, maar dat lijkt niet makkelijk...

Ik merk dat nieuwe klanten daar geen (tot een enkeling) probleem mee hebben. Die ruimen hun spullen op, vragen alles netjes enz.

Maar de andere doen hun zin. Bv opeens gaan galopperen tijdens een groepsles waardoor er een pony van een onervaren ruiter achteraan gaat zonder dat dit gevraagd werd. Super veel lawaai maken aan de bakrand waardoor paarden schrikken. Een paard een keihard shot in hun buik geven terwijl je net zei dat die gevoelig is en je enkel je kuit eens mag aandrukken waardoor dit dier zich doodschrikt.

Ik denk dus dat ik een beetje verkeerd begrepen ben ;)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 22:58

Ja dat merk je ook dat kinderen nogal dromerig zijn :p ze kijken rond en opeens boem liggen ze op de grond omdat ze niet gezien hebben dat hun pony draait of in de kont van hun voorganger loopt. Maar dat zijn kinderen he, ik ben nog nog steeds een droomkous ;) (niet op m'n paard maar gewoon zo in het dagelijkse leven) vroeger ben ik ook nog zo gevallen omdat ik zat te dromen en mijn pony opeens schrok, maar daar kon ik erg om lachen ;)

Ouders/kinderen zijn inderdaad soms nogal ongeduldig, ik help iedereen bv bij het opstappen, maar kan niet bij iedereen tegelijk zijn en dan durven er soms wel eens klagen, terwijl ik zeg dat ze zelf mogen proberen aansingelen, stijgbeugels omlaag doen en zelf opstappen (terwijl hebben ze iets om handen tijdens het wachten) maar sommigen staan dan soms te huilen en doen niks... Er zijn ook ouders die heel erg helpen wat ik super vind :) ze helpen met poetsen en zadelen en opstijgen of zelfs meelopen bij de kleintjes :) ze vragen uitleg en volgens een poetslesje enz. Erg leuk vind ik dat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:11

Ja, ik snap helemaal wat je bedoelt hoor. Misschien heb ik een slecht inlevingsvermogen hoor, maar ik heb een aantal keer les gegeven op kamp en dan zitten er soms ook op die paarden dat ik zeg 'Als je liever langs de kant staat mag dat ook, maar als je op je paard zit ga je luisteren'. Soms leg je iets uit, en dan vraag je of iedereen het snapt en dan snappen ze het allemaal, maar als je dan zegt 'van hand veranderen bij de K' dan hobbelen ze allemaal vrolijk de K voorbij... Eh ja, en dat zijn dan meisjes en jongens die zeggen veel rij-ervaring te hebben :\ Ja sorry maar ik kan niet ruiken dat iemand het niet snapt...

Enneh, ik heb het tenminste wél zo geleerd. Ik durfde vroeger niet te galopperen, toen brulde mijn instructeur op een dag van de tribune 'EN JE GAAT NU IN GALOP AANSPRINGEN VERDORIE, AL ZITTEN WE HIER TOT MIDDERNACHT'. En toen kon ik het ineens wel :') Sindsdien geen problemen meer mee gehad (met niet durven galopperen bedoel ik dan).

Goed, zo schreeuwen zou ik nooit doen, maar ik ben ook niet zo van het aai lief zachtjes gezellig. Als je ooit ernstig bent gevallen snap ik het wel enigszins (al heb ik ook in mijn leerproces al een paar honderd keer door de lucht gevlogen, nergens last van) maar als je geen reden hebt om bang te zijn, is mijn insteek vooral 'hup even flink zijn nu, en straks zul je trots zijn dat je het toch hebt gedaan.'
Mijn lof is dan ook altijd groot als ze het toch doen en het gaat goed! :j Ben ervan overtuigd dat je kinderen op die manier ook iets mee kunt geven in hun dagelijks leven... 'Gewoon proberen en durven fouten te maken', dat is zó belangrijk, en daar hebben ze gewoon onwijs veel aan.

Ik heb trouwens leren rijden op de Rotterdamsche Manege. Degenen die daar een jaar of tien terug ook kwamen weten denk ik wel van welke meneer ik les had :+