Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:06

Aha. Begrijp ik dan goed dat je het oordeel wilt van mensen op Bokt?

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:07

Een mening, ok, prima. Mijn mening: licht contact is goed, geen contact is te weinig en een blok beton duidelijk teveel.

Mijn eerste paard was heel licht in de hand, voor mij (gelukkig). Bij een ander moest diegene best moeite doen, anders gingen de 'deurtjes' dicht. Werd hij heel zwaar en stug, vooral als er 'stevig' met de teugel gewerkt werd. Het was een gevoelspaardje (haflinger arabier kruising). Mijn huidige paard heeft het ook wel. Als je op gevoel werkt komt het wel goed, ga je teveel 'doen', dan gaat hij hard. Het is een arabier en gevoelig voor die dingen. Heel lief, maar gevoelig. je kan hem bij wijze van spreken op je gedachtes rijden. Heerlijk vind ik dat.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:08

Cassidy schreef:
Aha. Begrijp ik dan goed dat je het oordeel wilt van mensen op Bokt?



Ja. :) Wat zij van deze uitspraak vinden, en wat hun eigen ervaringen zijn.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:09

zoutenootjes schreef:
Een mening, ok, prima. Mijn mening: licht contact is goed, geen contact is te weinig en een blok beton duidelijk teveel.

Mijn eerste paard was heel licht in de hand, voor mij (gelukkig). Bij een ander moest diegene best moeite doen, anders gingen de 'deurtjes' dicht. Werd hij heel zwaar en stug, vooral als er 'stevig' met de teugel gewerkt werd. Het was een gevoelspaardje (haflinger arabier kruising). Mijn huidige paard heeft het ook wel. Als je op gevoel werkt komt het wel goed, ga je teveel 'doen', dan gaat hij hard. Het is een arabier en gevoelig voor die dingen. Heel lief, maar gevoelig. je kan hem bij wijze van spreken op je gedachtes rijden. Heerlijk vind ik dat.


Dat heeft de mijne ook wel. :) Je moet zelf goed nadenken en op je gevoel rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:12

Als ik ga zoeken in alle literatuur die er over goed dressuurmatig rijden bestaat, zie ik vaak genoeg dat de druk misschien 200 gram of minder is op een moment dat een dier goed beleerd en goed gereden is. Wat dat betreft val je dan misschien in de categorie: paard goed beleerd en goed gereden. Wat ik mis is de leeftijd en het niveau van opleiding van het paard. Want met een net ingereden paard kun je idd kilo's in je handen hebben, en naar de lichtheid moet je toewerken. En of je die lichtheid kunt bereiken hangt af van het opleidingsniveau van het paard en het kunnen van de ruiter.

Dus de vraag of iemand daar een mening over heeft of over mee kan praten is in mijn ogen niet zozeer interesse in de kennis en de kunde van een ander, maar het vissen naar complimenten voor jezelf. En heb je dat echt nodig als je alleen maar waarde hecht aan de opmerkingen van mensen om je heen?

Bescheidenheid siert de mens. Laat andere mensen uitvinden hoe goed je bent, en loopt er niet mee te koop.

GevlektBont

Berichten: 822
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 00:19

Ik vis helemaal niet naar complimenten voor mezelf. :')
Ik wil graag weten wat anderen over dit soort dingen weten. Maargoed, kennelijk is dat gelijk arrogant ofzo. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:35

Gewicht en contact is iets anders. Ik wil geen gewicht in mijn handen maar wil wel contact.

En sjee cassidy, komt de winter er weer aan?

Supervixen

Berichten: 12959
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:06

Van de site 'per mi cavallo' en heel interessant stuk over de teugeldruk.
Mensen schatten de druk op de teugel vaak veel lager in dan hij in werkelijkheid is!

Teugeldruk
Wat met teugeldruk bedoeld wordt, is teugelkracht op een teugel. In diverse onderzoeken zijn hier metingen naar gedaan en op basis hiervan kunnen we berekenen hoeveel druk het paard heeft in de mond (met bit) of op de neus (bitloos), en hoeveel druk de ruiter in z'n handen heeft.

Teugelkrachten worden gemeten op beide teugels in stap, draf en galop met behulp van krachtmeters die bevestigd zijn tussen bit en teugel. Deze krachtmeters geven een signaal in millivolt (mV). Via de datalogger worden de gemeten millivolts omgerekend naar kracht (Newton) die vervolgens weer worden omgerekend naar kilogrammen.

Teugeldruk


Uit de weinige reeds uitgevoerde onderzoeken naar teugelkracht komen verschillende resultaten naar voren. In de onderzoeken Preuschoft (1993, 1999) en Preuschoft et al (1999) gebruikten ervaren ruiters krachten tot 30 Newton in stap (= 3,06 kg) tot 60 Newton in draf (= 6,11 kg) tot 75 Newton in galop (= 7,65 kg) en nam zelfs krachten waar van maar liefst 150 Newton (= 15,3 kg). In een onderzoek van Clayton et al. uit 2005 (uitgevoerd met één paard en één ruiter) bleek de hoogst waargenomen teugelkracht in stap 43 N (= 4,38 kg), in draf 51 N (= 5,20 kg) en in galop 104 N (= 10,6 kg) te bedragen. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat de standaard teugeldruk 2,26 kilo bedroeg, maar wanneer een paard zijn hoofd omhoog bracht, deze druk al gauw opliep tot 13,5 kilo. In een onderzoek van Warren-Smith et al. (2006), lag de gemiddelde teugelkracht tijdens het rijden op 7,4 N (= 0,75 kg). Volgens Clayton is de teugelspanning ook continue wisselend, dus nooit constant, en zijn pieken waar te nemen die optreden in het ritme van het paard z'n gangen, wat het gevolg blijkt te zijn van de bijna onzichtbaar knikkende beweging van het hoofd van het paard.

Tijdens het onderzoek in Nederland (De Cocq 2008) werden teugelkrachten gemeten tijdens het rijden met paarden van verschillend ras, getraind in verschillende niveaus en disciplines, gereden door ruiters van verschillend niveau. De gemeten krachten bedroegen hier als volgt.

teugelkrachtmetingen
1 teugel op beide teugels **
minimaal maximaal gemiddeld minimaal maximaal gemiddeld
stap 1,36 kg 5,94 kg 2,90 kg 2,72 kg 11,88 kg 5,80 kg
draflichtrijden 1,56 kg 6,73 kg 3,04 kg 3,12 kg 13,46 kg 6,08 kg
draf doorzitten 1,74 kg 8,20 kg 3,18 kg 3,48 kg 16,40 kg 6,36kg
galop 1,62 kg 8,91 kg 3,50 kg 3,24 kg 17,82 kg 7,00 kg

** Voor het gemak gaan we er hier en in de berekeningen vanuit dat op beide teugels evenveel kracht staat, iets wat in de praktijk vrijwel nooit het geval is.

Het verschil tussen de door de ruiters zelf geschatte teugelkracht die ze dachten te gebruiken en de werkelijk gemeten teugelkracht was voor de gangen stap, draf lichtrijden, draf doorzitten en galop respectievelijk 1,78 kg, 1,68 kg, 2,03 kg, 1,98 kg (gemiddeld). Ruiters zijn dus in de veronderstelling dat ze met zo'n 2 kg per teugel (samen 4 kg) minder rijden dan dat ze daadwerkelijk doen.
De waarden uit bovenstaand onderzoek zijn berekend over 5 paarden die gereden zijn door 26 ruiters. De gevonden maximale teugelkrachten zijn hierdoor beter onderbouwd dan die van voorgenoemde onderzoeken in 1993, 1999, 2005 en 2006.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 04-12-13 16:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12959
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:09

Sorry het tabelletje krijg ik niet helemaal goed uitgelijnd, ik hoop dat het een beetje leesbaar is zo.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:10

Het is leesbaar, en een goede aanvulling. Ik dacht ook al dat er onderzoek naar was geweest.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 06:02

Het is leesbaar. Wat ik wel mis in je tekst is de verschillen in diciplines/niveau's in het onderzoek van De Cocq 2008. Ik zou het interessant vinden om te zien of het afhakelijk is van deze factoren, maar daar kun jij niks aan doen. Toch lijkt me dat onderzoek waard, want ik denk dat het nog wel flink kan verschillen, waardoor gemiddeldes ook weer anders worden (technisch geneuzel, maar wel iets om in je achtterhoofd te houden).

Ik wil zelf in dressuur graag contact, geen druk op het moment dat het paard goed loopt. In andere woorden als het paard 'aan de teugel' loopt (en dus nageeft), dan wil ik contact met de mond behouden, zonder druk te geven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 08:00

En ik rij western, dus wil alleen het gewicht van de teugels, en geen contact. Maar ik had al begrepen dat het om dressuur ging.

Supervixen

Berichten: 12959
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:39

Dribbel, dat probeer ik ook te bereiken. Dit onderzoek drukte me met de neus op de feiten, daardoor ben ik nog gemotiveerder om met zo weinig mogelijk druk in de mond te rijden.

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:32

Wanneer je niets meer in handen hebt, heb je eigenlijk niets meer te vertellen.
Probeer maar eens gas te geven of terug te rijden wanneer je pony achter de teugel kruipt. Komt amper reactie op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:48

Pion schreef:
Wanneer je niets meer in handen hebt, heb je eigenlijk niets meer te vertellen.
Probeer maar eens gas te geven of terug te rijden wanneer je pony achter de teugel kruipt. Komt amper reactie op.

Dat doet die van mij op zit, niet op teugel.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:53

Je moet idd wel wat in je handen hebben, maar hoeveel dat is verschilt per paard. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het hoofd draagt, maar geen contact of nauwelijks dan neemt het paard je hand niet aan. Het contact wordt steeds lichter als hij verder verzamelt, meer opricht, als een paard in Piaffe zit dan is er pas nauwelijks contact.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58058
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dus als je geen gewicht meer in je handen hebt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:58

Waarom zou het contact niet van begin af aan licht mogen zijn en zo blijven naarmate je vorderd?

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:07

Ayasha schreef:
Pion schreef:
Wanneer je niets meer in handen hebt, heb je eigenlijk niets meer te vertellen.
Probeer maar eens gas te geven of terug te rijden wanneer je pony achter de teugel kruipt. Komt amper reactie op.

Dat doet die van mij op zit, niet op teugel.


Dat bedoel ik ook niet.
Wanneer je paard achter de teugel kruipt 'verstoppen' ze zich, dus ook voor de hulp.
Waar die hulp ook vandaan komt. Je krijgt aanzienlijk minder reactie op je been/zithulp.
En dan heb ik het over geen contact met de mond, ook niet 'licht'. Dus daadwerkelijk niets in handen hebben.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-12-13 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:16

Ayasha schreef:
Waarom zou het contact niet van begin af aan licht mogen zijn en zo blijven naarmate je vorderd?


Dat mag als dat voldoende voor het paard is. Als het paard in het begin meer contact nodig heeft mag dat ook zolang het geen hangen is of zijn hoofd niet willen dragen. Naarmate je vordert is het natuurlijk als het contact zelf steeds lichter wordt doordat het paard meer opricht.