Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:19

Ja zeker hou ik je op de hoogte. Voorlopig lees ik alles wat ik kan vinden op paarden-gebied maar weet ook zoals hier al wordt geschreven, dat het niet uit boeken alleen te leren valt. Ervaring is erg belangrijk.
Met mijn instructrice (individuele les) gesproken over mijn idee omtrent de aanschaf van een eigen paard en zij is zeker bereid mij hier bij te helpen. Zij zit in de paardenwereld, heeft zelf 5 paarden sinds vele jaren en weet dus waar ze het over heeft. Dat vind ik een vertrouwd gevoel. Maar voorlopig eerst kijken naar een geschikte plek, zolang deze niet gevonden is, zeker geen paard. Het lijkt mij het prettigst om via via een paard te kunnen aanschaffen, wellicht via mijn instructrice.
Binnenkort ook eens op de manege ter sprake brengen. Maar het heeft geen haast, ik merk dat ik nog veel niet weet.
Wordt vervolgd.....

Olympico

Berichten: 72
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: voorschoten

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:08

ik denk dat het niet zozeer belangrijk is hoe goed jezelf rijdt, maar dat je paard jouw goed aanvult.

BlackBearX
Berichten: 15
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:29

Ik vindt dat het niet alleen om ervaring gaat maar ook om de kwaliteit van het paard.
Gewoon een simpel paardje met B ervarig is duizend keer beter dan een toppaard dat elke sprong springt.
Daardoor ga je echt niet beter rijden en ook krijg je daar vroeg of laat ongelukken mee.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:50

Als je zorgt dat je een vangnet om je heen hebt, van mensen die je kunnen helpen bij de verzorging (bijvoorbeeld leuke mensen op een pensionstal) en je bent aardig zelfredzaam in de omgang en verzorging met een paard, kun je er gewoon aan beginnen hoor. Ik weet dat ik mensen op de tenen trap maar op een manege leer je niet zoveel. Met een eigen paard privéles nemen is zoveel beter, dan ga je echt met sprongen vooruit.

Ik kreeg op mijn 11e pony's en wij (ouders en broers) waren ook echt manegemensen. Maar in de loop der jaren leer je veel en ik leer nog steeds (gelukkig!).

BlackBearX schreef:
Ik vindt dat het niet alleen om ervaring gaat maar ook om de kwaliteit van het paard.
Gewoon een simpel paardje met B ervarig is duizend keer beter dan een toppaard dat elke sprong springt.
Daardoor ga je echt niet beter rijden en ook krijg je daar vroeg of laat ongelukken mee.


Dit slaat nergens op, een toppaard kan ook een prima leerpaard zijn. Mijn broertje heeft het ook geleerd op een Z-pony. Beest was kuikenmak en zo braaf. Als de knopjes erop zitten betekent dat niet dat je meteen uitgeleerd bent.

Koop gewoon vooral een fijn paard dat voldoet aan jouw wensen. Wil je fanatiek starten, af en toe een wedstrijdje of lekker naar buiten?

Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 18:20

Hoi, inmiddels een pensionstal gevonden vlakbij mijn huis. De eigenaresse is zeer ervaren, rijdt op hoog niveau dressuur en doet dit al jaren. Er staan 18 paarden, stallen zien goed uit en het hele jaar door weidegang. Ze had al een paard te koop maar dat gaat me te snel.
Goed om te lezen dat les nemen met je eigen paard zoveel meer oplevert. Inderdaad leer ik op de manege niet zo veel, tijdens individuele les merk ik dat ik veel sneller leer.
Maar het blijft erg moeilijk hoor, paardrijden leren (zeker als je ouder start). Nu veel twijfel natuurlijk over wat voor een paard te kopen; jonger vanaf 6 jaar of juist wat ouder vanaf 10 jaar. Ik laat me voorlopig maar informeren, o.a. hier op bokt.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:29

Bora2013 schreef:
Hoi, inmiddels een pensionstal gevonden vlakbij mijn huis. De eigenaresse is zeer ervaren, rijdt op hoog niveau dressuur en doet dit al jaren. Er staan 18 paarden, stallen zien goed uit en het hele jaar door weidegang. Ze had al een paard te koop maar dat gaat me te snel.
Goed om te lezen dat les nemen met je eigen paard zoveel meer oplevert. Inderdaad leer ik op de manege niet zo veel, tijdens individuele les merk ik dat ik veel sneller leer.
Maar het blijft erg moeilijk hoor, paardrijden leren (zeker als je ouder start). Nu veel twijfel natuurlijk over wat voor een paard te kopen; jonger vanaf 6 jaar of juist wat ouder vanaf 10 jaar. Ik laat me voorlopig maar informeren, o.a. hier op bokt.

Bij voorkeur is je eerste paard een paard dat je al kent. Dan weet je wat je kunt verwachten.
Leeftijd is iets minder van belang maar oudere paarden hebben vaak wel wat meer meegemaakt en zullen dus vaak wat minder snel over de emmer gaan.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:32

Wat is je doel met je paard? En voor welk ras heb je een voorkeur?

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:34

Bora2013 schreef:
Hoi, inmiddels een pensionstal gevonden vlakbij mijn huis. De eigenaresse is zeer ervaren, rijdt op hoog niveau dressuur en doet dit al jaren. Er staan 18 paarden, stallen zien goed uit en het hele jaar door weidegang. Ze had al een paard te koop maar dat gaat me te snel.
Goed om te lezen dat les nemen met je eigen paard zoveel meer oplevert. Inderdaad leer ik op de manege niet zo veel, tijdens individuele les merk ik dat ik veel sneller leer.
Maar het blijft erg moeilijk hoor, paardrijden leren (zeker als je ouder start). Nu veel twijfel natuurlijk over wat voor een paard te kopen; jonger vanaf 6 jaar of juist wat ouder vanaf 10 jaar. Ik laat me voorlopig maar informeren, o.a. hier op bokt.


In jouw geval zou ik voor een leermeester gaan. Een leuke paardje die al heel wat van de wereld heeft gezien, ervaren is en jou veel kan leren! Ik weet niet op wat voor paarden je tijdens de manegeles rijdt, maar volgens mij kun je op de manege er aardig achter komen wat voor paard bij je past!

Ik weet niet wat je budget is, maar qua paarden kun je denken aan dit:
http://link.marktplaats.nl/747659584
http://link.marktplaats.nl/744759112

Vanaf de computer kunnen wij niet kijken wat bij je past, misschien is het geen slecht idee om met je instructrice te overleggen en als je bij een paard gaat kijken haar meenemen!

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:44

Pas wel een beetje op met ervaren paardenmensen en hulp. Heel veel paardenmensen hebben heel veel verschillende meningen en sommigen dringen die meningen heel graag op.

Als je zelf onervaren bent kan je beter één iemand uitkiezen die je goed kan begeleiden en met raad en daad terzijde kan staan dan een heleboel mensen want daar kan je serieus van in de war raken.

Heb ik zelf als kind mogen ervaren. De één zei dit, de ander dat en zowel paard als ik wisten het niet meer. Had toen duizend maal meer aan een goede instructeur waar ik alleen nog naar luisterde.

Zou inderdaad voor een leuk leerpaard gaan. Ik ben maar een paar jaar jonger dan jij maar echt stukken minder flexibel in het lijf dan vroeger en daarom er niet meer zo happig op om de grond van dichtbij te zien.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:46

Ayla_4Ever schreef:
Bora2013 schreef:
Hoi, inmiddels een pensionstal gevonden vlakbij mijn huis. De eigenaresse is zeer ervaren, rijdt op hoog niveau dressuur en doet dit al jaren. Er staan 18 paarden, stallen zien goed uit en het hele jaar door weidegang. Ze had al een paard te koop maar dat gaat me te snel.
Goed om te lezen dat les nemen met je eigen paard zoveel meer oplevert. Inderdaad leer ik op de manege niet zo veel, tijdens individuele les merk ik dat ik veel sneller leer.
Maar het blijft erg moeilijk hoor, paardrijden leren (zeker als je ouder start). Nu veel twijfel natuurlijk over wat voor een paard te kopen; jonger vanaf 6 jaar of juist wat ouder vanaf 10 jaar. Ik laat me voorlopig maar informeren, o.a. hier op bokt.


In jouw geval zou ik voor een leermeester gaan. Een leuke paardje die al heel wat van de wereld heeft gezien, ervaren is en jou veel kan leren! Ik weet niet op wat voor paarden je tijdens de manegeles rijdt, maar volgens mij kun je op de manege er aardig achter komen wat voor paard bij je past!

Ik weet niet wat je budget is, maar qua paarden kun je denken aan dit:
http://link.marktplaats.nl/747659584
http://link.marktplaats.nl/744759112

Vanaf de computer kunnen wij niet kijken wat bij je past, misschien is het geen slecht idee om met je instructrice te overleggen en als je bij een paard gaat kijken haar meenemen!


Je raadt een springpaard van 7500 euro aan en een luchtzuiger. Dat zou ik nou allebei niet doen als beginner.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:52

lieveli schreef:
Ayla_4Ever schreef:

In jouw geval zou ik voor een leermeester gaan. Een leuke paardje die al heel wat van de wereld heeft gezien, ervaren is en jou veel kan leren! Ik weet niet op wat voor paarden je tijdens de manegeles rijdt, maar volgens mij kun je op de manege er aardig achter komen wat voor paard bij je past!

Ik weet niet wat je budget is, maar qua paarden kun je denken aan dit:
http://link.marktplaats.nl/747659584
http://link.marktplaats.nl/744759112

Vanaf de computer kunnen wij niet kijken wat bij je past, misschien is het geen slecht idee om met je instructrice te overleggen en als je bij een paard gaat kijken haar meenemen!


Je raadt een springpaard van 7500 euro aan en een luchtzuiger. Dat zou ik nou allebei niet doen als beginner.

Precies! Iets kritischer mag best als je iemand tegenover iemand die nog het nodige te leren heeft!

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:10

Daarnaast zijn die allebei groter dan 1.70m. Ik weet niet hoe groot ts is maar dat is nogal aan de maat. Ze moet er ook nog op kunnen komen hé :D

Luchtzuigen zie ik verder geen probleem in om eerlijk te zijn.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:11

Mijn moedertje klimt met een krukje op mijn KWPNer van 1,76 :')

Anoniem

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:16

Hoi ts. Wat Lee zegt is ook wel het overwegen waard om eens te gaan lijken welk ras je interessant vind en wat wil je gaan doen? Wil je gewoon van alles wat? Ddressuur, springen en buiten rijden, heb je wedstrijdambities? Vind je barokke rassen leuk? Of ga je voor koudbloed rassen of toch voor een warmbloed. Er is zoveel keuze. Jammer dat Horse-event net is geweest, dat is een hele interessante dag om kennis te maken met disciplines en rassen maar een tip voor volgend jaar!

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:30

lieveli schreef:
Mijn moedertje klimt met een krukje op mijn KWPNer van 1,76 :')


Ik had al een krukje nodig bij de pony van 1.53 :o Die van 1.72 zal mij echt nooit op zijn rug mogen verwelkomen :D

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:34

Percy schreef:
lieveli schreef:
Mijn moedertje klimt met een krukje op mijn KWPNer van 1,76 :')


Ik had al een krukje nodig bij de pony van 1.53 :o Die van 1.72 zal mij echt nooit op zijn rug mogen verwelkomen :D


Hoe lang ben jij? 1,25? :P

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:56

MarcoBorsato schreef:
MarcoBorsato schreef:
Mijn moedertje klimt met een krukje op mijn KWPNer van 1,76 :')


Ik had al een krukje nodig bij de pony van 1.53 :o Die van 1.72 zal mij echt nooit op zijn rug mogen verwelkomen :D


Hoe lang ben jij? 1,25? :P[/quote] Ben stiekem een dwerg

En jij hebt als boktnaam Lieveli? Vind je nu wat minder lief :D Ben 1.75 maar mijn lijf werkt niet meer zo mee vanwege wat kwalen.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:00

Die naam was ooit sarcastisch bedoeld... Maar sorry! Ik zag gewoon zo'n voorstelling voor me van een heel klein paardenvrouwtje... Sorry!

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:09

Joolien schreef:
Hoi ts. Wat Lee zegt is ook wel het overwegen waard om eens te gaan lijken welk ras je interessant vind en wat wil je gaan doen? Wil je gewoon van alles wat? Ddressuur, springen en buiten rijden, heb je wedstrijdambities? Vind je barokke rassen leuk? Of ga je voor koudbloed rassen of toch voor een warmbloed. Er is zoveel keuze. Jammer dat Horse-event net is geweest, dat is een hele interessante dag om kennis te maken met disciplines en rassen maar een tip voor volgend jaar!

Sorry, maar alleen ras-adepten gaan voor een ras, de meeste mensen gaan toch voor een paard dat past binnen hun doelstellingen/ideeen. 99% van die ideeen is met elk ras uitvoerbaar dus redelijk een onzin-tip!

Percy

Berichten: 12088
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:00

lieveli schreef:
Die naam was ooit sarcastisch bedoeld... Maar sorry! Ik zag gewoon zo'n voorstelling voor me van een heel klein paardenvrouwtje... Sorry!


Het is je vergeven :D Vond het wel grappig. Door mijn lange benen stak ik altijd onder elk paard uit ;)

Bora2013
Berichten: 207
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 00:57

Hoi, moet trouwens wel erg lachen om reacties, hier zitten mensen met geweldige humor!
Ik ben 1.70 (heeeel lenig ook) en tja, moet ook leuk plaatje zijn, zo'n snob ben ik ook wel dus. Dus vanaf 1.65 m, en ik vind een donker paard het mooist. Maar karakter is het belangrijkste.
Voorts zoek ik een paard om recreatief mee te rijden, het bos hier in, heel vaak en heel veel. En ook wat dressuur zodra ik, of beter gezegd we, daar aan toe ben. Een koudbloedig paard, zeg ik het juist?, zoals een Fries vind ik prachtig, maar geen idee hoe dit rijdt, nooit geprobeerd. Ik vind ze er vooral mooi uitzien. Maar ik begrijp dat Friezen rustige paarden zijn, doorgaans althans. Een Tinker past niet bij mij. Ik begrijp ook wel inmiddels dat het perfecte paard niet bestaat, het blijven levende wezens.
Springen gaat 'm niet worden, op mijn leeftijd is dat vragen om problemen lijkt mij. Ik ga nu bij mijn instructrice beginnen met het grondwerk, trouwens ook heel erg leuk.

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:30

lieveli schreef:
Je raadt een springpaard van 7500 euro aan en een luchtzuiger. Dat zou ik nou allebei niet doen als beginner.


Ik wist helemaal niet waar TS naar opzoek was, nu dus wel. En tot in hoeverre zou TS luchtzuigen een probleem vinden. Daarnaast wisten we ook niet wat TS van plan was met het paard. Nu weten we beter en kunnen dus opzoek naar een beter paard voor TS!

Anoniem

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:41

Spannend TS!
Een fries is geen koudbloed hoor :D Een tinker dan weer wel.
Ik zou niet te veel op rassen af gaan, kijk wat je tegen komt. Vaak is dat iets heel anders dan wat in je gedachten er uit sprong. Soms word je nu eenmaal verliefd :D Ik ging voor een bonte en kwam thuis met een pikzwarte :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:04

ikke schreef:
Joolien schreef:
Hoi ts. Wat Lee zegt is ook wel het overwegen waard om eens te gaan lijken welk ras je interessant vind en wat wil je gaan doen? Wil je gewoon van alles wat? Ddressuur, springen en buiten rijden, heb je wedstrijdambities? Vind je barokke rassen leuk? Of ga je voor koudbloed rassen of toch voor een warmbloed. Er is zoveel keuze. Jammer dat Horse-event net is geweest, dat is een hele interessante dag om kennis te maken met disciplines en rassen maar een tip voor volgend jaar!

Sorry, maar alleen ras-adepten gaan voor een ras, de meeste mensen gaan toch voor een paard dat past binnen hun doelstellingen/ideeen. 99% van die ideeen is met elk ras uitvoerbaar dus redelijk een onzin-tip!


Maar jij hebt zelf toch ook een voorkeur voor een bepaald ras? Niet zozeer om wat je er mee wilt doen maar meer welk ras je leuk of mooi vind.

Anoniem

Re: Wanneer ben je, rijtechnisch, toe aan een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:22

Ik denk dat iedereen dat wel heeft. Probleem is dat men ook bepaalde eigenschappen toedicht aan bepaalde rassen. En dat is niet heel reeel, dus vooral niet blind staren op een ras.
Niet elke tinker is een dooie diender en geschikt voor een beginnend ruiter en zo en niet elke kwpn-er is een goed sportpaard, om het het even in het algemene te gooien.