Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Als het goed is leert men dat nu nog steeds.
Cowgirl schreef:Als je de mond snoert kan een paard ook veel moeilijker zijn tong over het bit gooien maar voor diegene die het dan toch nog kunnen is het lepelbit uitgevonden.
In de drafsport bind men de tong gewoon vast.
Waarom 'jammer'?
Cowgirl schreef:Citaat:Als het goed is leert men dat nu nog steeds.
als zulke artikelen geschreven moeten worden is er toch echt ergens iets mis gegaan in de opleiding van de ruiter.
Dat 'kinriempje' bij westernruiters is vele malen vriendelijker dan die neusriem van de dressuur ruiter.
Het heeft wel een zelfde soort functie nl dat je het bit niet door door de mond trekt.
In principe zijn dit soort atributen uitgevonden voor mensen die geen zachte handen hebben.
qua shanks zijn het meestal poortbitten. Niet altijd, ik rijd zelf met een billy allen en je hebt ook mensen die met een gebroken poortbit rijden of een rechte stang. Ceriadwen schreef:Weet IEMAND hier wat de functie van de neusriem is?
Starbreeze schreef:Ceriadwen schreef:Weet IEMAND hier wat de functie van de neusriem is?
Ik heb begrepen dat de neusriem ingevoerd is bij jachtpaarden. Zodat de kaken op elkaar blijven bij een val en het paard de onderkaak zo niet breekt wanneer de mond open gaat.
Bij mijn paard zit ie ook altijd los.

Ceriadwen schreef:Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.
En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.
Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.
Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.
Ceriadwen schreef:Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.
En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.
Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.
Een neusriemis noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.
magda_90 schreef:Ceriadwen schreef:Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.
Een neusriemis noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.
Al die westernruiters rijden dus per definitie niet paardvriendelijk?
Een goed passend bit en kundige ruiterhanden/lichaam laten het bit stabiel in de mond liggen, niet de neusriem.
De tegenwoordige neusriem heeft een functie van symptoombestrijding (in meer en/of meerdere mate) en voor de mooi, niet meer en niet minder. Kun je hoog bij laag springen, maar is toch echt zo.

Ceriadwen schreef:Lezen is ook een vak! begrijpen is zo mogelijk nog moeilijker als je gevangen zit in een tunnelvisie.
Doe ik het even in de herhaling, waarbij ik de essentie van mijn betoog in deze post alvast dik maak. Westernruiters rijden in de regel met Ongebroken trensen die per definitie stabieler in de mond liggen en daarom geen neusriem nodig hebben. (westernbitten, hoofdstellen vergelijken met dressuur bitten en hoofdstellen, is ongeveer gelijk aan een zadelvergelijk tussen die twee)