Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:10

Westernruiters rijden ook met gebroken trens. Alleen gebruiken ze dan vaak een keelriempje.

En waarom zou ik een koelkast willen..?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:11

Ik rijd met een billy allen, vergelijkbaar met een myler level 1 :) en dan met keelriempje en dus meestal zonder neusriem De meeste westernruiters rijden met een poortshank als ik het zo goed zeg :) die zijn ongebroken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:13

Citaat:
Als het goed is leert men dat nu nog steeds.

als zulke artikelen geschreven moeten worden is er toch echt ergens iets mis gegaan in de opleiding van de ruiter.

Dat 'kinriempje' bij westernruiters is vele malen vriendelijker dan die neusriem van de dressuur ruiter.
Het heeft wel een zelfde soort functie nl dat je het bit niet door door de mond trekt.

In principe zijn dit soort atributen uitgevonden voor mensen die geen zachte handen hebben.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:21

Cowgirl schreef:
Als je de mond snoert kan een paard ook veel moeilijker zijn tong over het bit gooien maar voor diegene die het dan toch nog kunnen is het lepelbit uitgevonden.

In de drafsport bind men de tong gewoon vast.

Waarom 'jammer'?

jammer dat je wel een "mening" hebt, maar het technisch niet begrijpt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:22

Cowgirl schreef:
Citaat:
Als het goed is leert men dat nu nog steeds.

als zulke artikelen geschreven moeten worden is er toch echt ergens iets mis gegaan in de opleiding van de ruiter.

Dat 'kinriempje' bij westernruiters is vele malen vriendelijker dan die neusriem van de dressuur ruiter.
Het heeft wel een zelfde soort functie nl dat je het bit niet door door de mond trekt.

In principe zijn dit soort atributen uitgevonden voor mensen die geen zachte handen hebben.

met wat voor een bitten rijden westernruiters?

Rennie89

Re: Ter info: De invloed van een (te) strakke neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:27

ceriadwen, daar heb ik al antwoord op gegeven :) qua shanks zijn het meestal poortbitten. Niet altijd, ik rijd zelf met een billy allen en je hebt ook mensen die met een gebroken poortbit rijden of een rechte stang.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:29

Zoals ik al zei, die liggen per definitie al stiller in de mond.

Ik ben absoluut geen voorstander van TE strakke neusriemen, maar dan moet je wel minstens weten waarom een neusriem wel noodzakelijk is voor het welzijn van het paard en niet maar wat roepen om het roepen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:30

Ceriadwen schreef:
Weet IEMAND hier wat de functie van de neusriem is?

Ik heb begrepen dat de neusriem ooit is ingevoerd zodat de kaken op elkaar blijven bij een val en het paard de onderkaak zo niet breekt wanneer de mond open gaat.

Bij mijn paard zit ie ook altijd los.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 23-11-13 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:31

Starbreeze schreef:
Ceriadwen schreef:
Weet IEMAND hier wat de functie van de neusriem is?

Ik heb begrepen dat de neusriem ingevoerd is bij jachtpaarden. Zodat de kaken op elkaar blijven bij een val en het paard de onderkaak zo niet breekt wanneer de mond open gaat.

Bij mijn paard zit ie ook altijd los.

exact zoals ik al zei, enkel ik had gehoord dat het was voor in de oorlogen :)

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:31

Die informatie over de neusriem klinkt allemaal niet zo fijn.
Zelf gebuik ik eigenlijk nooit een neusriem. En anders ook geleerd om 2 vingers ertussen te kunnen doen en een vuist tussen de keelriem inderdaad!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:32

Ik rij bitloos met een kaakgekruist hoofdstel en daarbij wordt geadviseerd om de neusriem wat strakker te doen dan de neusriem bij een normaal hoofdstel. Ik doe dat dus braaf, maar nu vraag ik me serieus af of dit dan wel een goed idee is.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:39

Dan zit je niet met het bit dat nog tussen de kaken zit supervixen. Dus denk dat wel weer meevalt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:40

@lifaya, idd je was me voor :) heb m'n post al aangepast. Dit stamt uit nog vroegere tijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:41

Ik rij ook bitloos met een kaakgekruist hoofdstel en ik hou netjes de '2 vingers regel' aan.
Gaat ook prima hoor :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:45

Vroeger, ten tijde dat het paard diende op het slagveld, moest de neusriem voorkomen dat de kaken van elkaar getrokken worden bij een val van de ruiter. Het had toen nog echt een functionele functie.

Op dit moment heeft de neusriem echter nog maar twee functies:
- Voor de mooi
- Symptoombestrijding

Eerstgenoemde is niet een groot probleem zolang rondom de gehele neus ruim twee vingers passen tussen neus en neusriem. Uiteraard mag het materiaal niet schuren etc. Laatstgenoemde spreekt voor zich.

Interessant artikel, ik was hem al tegengekomen. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:48

Ik deed de neusriem altijd zo dat er 2 vingers onder pasten :j
Heb ik ook zo geleerd.

Maar ik vraag mij af wat ze tegenwoordig dan leren als er een artikel als dit geschreven wordt...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:50

Tegenwoordig staat symptoombestrijding behoorlijk hoog op de lijst. Als ik hier in de omgeving rondkijk zie ik maar weinig mensen die daadwerkelijk de problemen bij de bron aanpakken en dus maar liever dat ene scherpere bit o.i.d. uit de kast halen.
Het moet tegenwoordig allemaal snel, sneller en snelst en dat gaat ten koste van de basis.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:55

Hemellief wat zie ik hier een hoop onzin voorbij komen.

En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.

Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.

Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:57

Ceriadwen schreef:

En waarom over dit soort dingen artikelen geschreven worden? Omdat het KAN, er zijn ook artikelen over d crisis die kant nog wal raken, artikelen over artikelen die kan nog wal raken. En laten we eerlijk zijn leuk toch zo een feelgood momentje.

Dat de neusriem een functie heeft is ONMOGELIJK in ogen van sommige. DAT vind ik een gemis in ruiterkennis, de meest idiote redenen zie ik hier voorbij komen.

Een neusriem is noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

Gelukkig ben jij er en weet het ons allemaal te vertellen :D

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:59

Ik heb de neusriem van mijn paarden ook altijd vrij los, en een tijdje terug hoorde ik op mijn vorige stal dat ik m'n neusriem strakker moest doen.
Er was iemand die hem heel hard aansnoerde, ze zei dan altijd: "Ja, het heet niet voor niks een AANSNOERneusriem". Heel sneu... :n
Laatst bijgewerkt door Maris__ op 23-11-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 15:59

Ceriadwen schreef:

Een neusriemis noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

Al die westernruiters rijden dus per definitie niet paardvriendelijk?
Een goed passend bit en kundige ruiterhanden/lichaam laten het bit stabiel in de mond liggen, niet de neusriem.

De tegenwoordige neusriem heeft een functie van symptoombestrijding (in meer en/of meerdere mate) en voor de mooi, niet meer en niet minder. Kun je hoog bij laag springen, maar is toch echt zo.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:05

magda_90 schreef:
Ceriadwen schreef:

Een neusriemis noodzakelijk wil je paardvriendelijk rijden met een gebroken trens omdat die ervoor zorgt dat het bit stabiel in de mond ligt. Dat is de enige functie van een neusriem en dus noodzakelijk wil je vriendelijk paardrijden.

Al die westernruiters rijden dus per definitie niet paardvriendelijk?
Een goed passend bit en kundige ruiterhanden/lichaam laten het bit stabiel in de mond liggen, niet de neusriem.

De tegenwoordige neusriem heeft een functie van symptoombestrijding (in meer en/of meerdere mate) en voor de mooi, niet meer en niet minder. Kun je hoog bij laag springen, maar is toch echt zo.

Lezen is ook een vak! begrijpen is zo mogelijk nog moeilijker als je gevangen zit in een tunnelvisie.

Doe ik het even in de herhaling, waarbij ik de essentie van mijn betoog in deze post alvast dik maak. Westernruiters rijden in de regel met Ongebroken trensen die per definitie stabieler in de mond liggen en daarom geen neusriem nodig hebben. (westernbitten, hoofdstellen vergelijken met dressuur bitten en hoofdstellen, is ongeveer gelijk aan een zadelvergelijk tussen die twee)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:09

Nog makkelijker is het om zo denigrerend te doen en zelf in die tunnelvisie te blijven hangen. ;)

Westernruiters rijden net zo goed met gebroken trenzen die nog steeds stabiel blijven liggen zonder het gebruik van een neusriem. Zo zijn er ook genoeg Engelse ruiters zonder een neusriem met gebroken bitten waarbij die bitten nog steeds netjes stabiel blijven liggen.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:09

Goed stuk!
Menig ruiter begrijpt het begrip "aansnoerneusriem" helaas verkeerd...

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:13

Ceriadwen schreef:
Lezen is ook een vak! begrijpen is zo mogelijk nog moeilijker als je gevangen zit in een tunnelvisie.

Doe ik het even in de herhaling, waarbij ik de essentie van mijn betoog in deze post alvast dik maak. Westernruiters rijden in de regel met Ongebroken trensen die per definitie stabieler in de mond liggen en daarom geen neusriem nodig hebben. (westernbitten, hoofdstellen vergelijken met dressuur bitten en hoofdstellen, is ongeveer gelijk aan een zadelvergelijk tussen die twee)

Nee hoor, westernruiters (en dan vooral de beginners) rijden gewoon met enkel gebroken trens. De stangen mogen pas in hogere klassen gebruikt worden (L3 of hoger toch?).