Neckrope; jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:06

DPTomboy schreef:
Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

Heb jij het eigenlijk wel eens meegemaakt als een paard aan de knetter gaat?
en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.

Maar dat hij gewoon kilometers over de openbare weg rent als een gek,
niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Bovendien is het eigenlijk al levensgevaarlijk als een pony er, ookal is het maar 5 seconde, vandoor gaat.
niet alleen voor jou, maar ook voor medeweggebruikers.

Persoonlijk denk ik niet dat jou zoiets al eens is overkomen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:18

Eileen_ schreef:
simodi schreef:

Het lijkt me vrij logisch om te concluderen dat je met een bit of bitloos hoofdstel aanzienlijk meer 'rem' hebt op een paard dat aan de kletter gaat, dan met alleen een touwtje om de hals. :j

Denk jij echt dat jij je paard kan houden als hij écht in paniek is? Al heeftie het scherpste bit in dat het bestaat, daar hou je m echt niet mee tegen hoor ;)

Nee hoor, dat denk ik niet! ;) Sterker nog, ik weet zeker dat je een paard dat in paniek op hol slaat en dat aan de kletter gaat nergens mee kan houden! Zo'n paard kan zich letterlijk gewoon dood lopen en ziet en hoort niks meer.

Dus goed lezen: ik schrijf in mijn quote dat je met een hoofdstel meer rem hebt dan met een neckrope, maar ik schrijf niet dat je hem dan altijd zult kunnen houden. :n

Maar goed, ik vind het een beetje zinloze discussie als het gaat om 'ik ken mijn paard zo goed en die luistert altijd zo goed, dus ik kan wel met neckrope buiten rijden'.

Ik kan uit eigen ervaring spreken met een superbraaf, supermak en supergehoorzaam paard, dat ook zij nog steeds een paard en dus vluchtdier is. En dus nooit 100% onder controle, maar dan misschien 99% en dan zijn wij al heel ver!
Toch zal ik nooit met neckrope buiten gaan rijden (terwijl ik dat in de bak wel doe, en ik wel zonder zadel naar buiten ga), die 1% kan namelijk net verkeerd aflopen als op het belangrijke moment elke rem ontbreekt en je alleen maar je zit en 'ho' kunt inbrengen als noodrem.

Je bent verantwoordelijk voor je paard, dus moet je er ook voor zorgen dat als er een panieksituatie ontstaat je middelen hebt om die te stoppen.
Kun je dat niet en loopt het daarom niet goed af, dan is het inderdaad zielig voor je paard, waar TS naar vraagt. ;)

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:40

met neckrope rijden is niet niet zielig!
het verbaast me wel hoe bokt zo reageert met buiten rijden met neckrope.
als het paard er vandoor gaat (er echt vandoor gaat) heb je dan ook nog controle met het bit? het lijkt me niet, het maakt niet uit met welk bit en of je nou bitloos of met neckrope rijd met beiden heb je dan geen controle meer. wat maakt het dan uit?
dus ik snap het probleem niet echt.
en ik vind het eigen risico van de ruiter.

romyloverrr

Re: Neckrope; jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:45

- andere weggebruikers schrikken zich vaak kapot als je 'zo'n ''gek'' tegenkomen
- met bit kun je soms een pijnprikkel veroorzaken die de angstprikkel onderdrukt.
- volgens moet je voor de verzekering je pard ook zo getuigd hebben dat hij onder controle te houden is.
ik denk niet dat zei daar een rope onder laten vallen...

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:51

romyloverrr schreef:
- andere weggebruikers schrikken zich vaak kapot als je 'zo'n ''gek'' tegenkomen
- met bit kun je soms een pijnprikkel veroorzaken die de angstprikkel onderdrukt.
- volgens moet je voor de verzekering je pard ook zo getuigd hebben dat hij onder controle te houden is.

op het ruiterpad in het bos?
maar waarom een pijnprikkel dat snap ik niet echt? dus wat al eerder gezegd is, is dus een zweep ook goed genoeg?
en wat heeft dat dan met de verzekering te maken?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:53

romyloverrr schreef:

Goed punt, die verzekering! Je bent buiten met je paard alleen verzekerd als je je met 'korrekte optoming' op de openbare weg begeeft!
Dat is een neckrope sowieso niet, aangezien er al discussie is of een halster aan die omschrijving voldoet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 19:59

pimenkitty schreef:
romyloverrr schreef:

maar waarom een pijnprikkel dat snap ik niet echt? dus wat al eerder gezegd is, is dus een zweep ook goed genoeg?

Pijnprikkel doorkruist de prikkel om te blijven rennen, het paard wordt als het ware op andere gedachten gebracht. In plaats van dat hij denkt 'ik moet blijven rennen want het is eng' denkt hij door een pijnprikkel 'he, dat deed zeer' en met een beetje geluk mindert hij op zo'n moment even vaart en kun jij als ruiter ingrijpen. Snap je het zo? :j

Met een zweep slaan betekent juist dat je paard normaal gesproken harder moet. Dat werkt dus niet bij een paard dat aan de kletter is.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:03

ja ik snap het maar, ik vind het nog wel een raar idee, een prikkel! het komt bij mij wel een beetje raar over.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:09

Je moet het je voorstellen afsof jij heel hard aan het rennen bent,
Je moet bv in 2 minuten het voetbalveld rond. als je dat lukt krijg je 1000 euro
Dan ga je door je enkel, dat doet pijn.
Dan denk je automatisch au au au, en je stopt even met rennen, of gaat langzamer rennen.
Je denkt dan even niet aan die 1000 euro maar alleen aan de pijn...

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:11

maar ik zit weer even te denken (sorry voor de velen vragen)
in je vorige topic (die van jou) werd gezegd dat je met een neckrope de luchtpijp van je paard kan afsluiten maar alleen als je hem te hoog houd is dat dan geen prikkel? dan denkt je paard toch ook au dat doet pijn?
Laatst bijgewerkt door tessaroos op 25-12-13 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:12

pimenkitty schreef:
romyloverrr schreef:

- wat denk je van andere ruiters?! die kunnen echt schikken als opeens zo'n ''gek'' aankomt.
- bit is net uitgelegd evenals het verschil met de zweep.
- als je pony ervandoor vliegt, jij valt en je pony springt daarna op een auto krijg jij geen cent dat heeft het met de verzekering te maken!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:13

pimenkitty schreef:
ja oke,
in je vorige topic werd gezegd dat je met een neckrope de luchtpijp van je paard kan afsluiten maar alleen als je hem te hoog houd is dat dan geen prikkel? dan denkt je paard toch ook au dat doet pijn?

in dat topic staat uitgelegd dat je daar waarschijnlijk niet sterk genoeg voor bent.
en dat hij als hij geen adem meer krijgt hij alleen maar meer in paniek raakt uiteraard!

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:16

romyloverrr schreef:
pimenkitty schreef:
ja oke,
in je vorige topic werd gezegd dat je met een neckrope de luchtpijp van je paard kan afsluiten maar alleen als je hem te hoog houd is dat dan geen prikkel? dan denkt je paard toch ook au dat doet pijn?

in dat topic staat uitgelegd dat je daar waarschijnlijk niet sterk genoeg voor bent.
en dat hij als hij geen adem meer krijgt hij alleen maar meer in paniek raakt uiteraard!

maar dat is dan toch ook een pijn prikkel?
net als met bit van het trekken kun je het paard ook pijn doen in de mond de meeste paarden die ik ken gaan dan meestal ook alleen maar harder!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:27

Niks zieligs aan een neckrope.

Volgen mij werd er niet gevraagd door de TS om het over rijden met ripe buiten terrein

Zelf zal ik dat nooit doen, als we het er toch over hebben. Wel ga ik binnenkort voor het eerst met touwhalster een titje maken.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:29

Zielig? Nee een neckrope is eerder vriendelijk. Je rijd je paard met je stem en zit, je versterkt je band alleen maar. :)

Verhalen die ik hier hoor over buitenrijden met een neckrope, ik vind het onverantwoord.
Als ruiter zijnde ben je een bestuurder, die deelneemt aan het verkeer. Hoe sterk je band
met je paard ook is, een paard kan altijd schrikken en op hol slaan. En nee, dat bestaat niet uit even opzijspringen. Een paard is tot àlles in staat als hij/zij op hol slaat. Nee, dan ben je nergens. Niet met een neckrope, niet met het scherpste, zwaarste bit. Niet met een zweep. Als een paard ècht op hol slaat gaat hij/zij ook niet op de 'pijnprikkel' letten. Dan is het enige wat in hun omgaat 'vluchten' en rennen ze bij wijze van spreken over op en om.

Nu zul je denken, dan kun je evengoed niet meer buitenrijden, als een hoofdstel niet helpt. Maar aangezien je met een hoofdstel (bit of teugels) meer controle hebt, kun je je paard nog OPTIJD onder controle houden. Met een neckrope vrijwel niet.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:34

pimenkitty schreef:
romyloverrr schreef:

maar dat is dan toch ook een pijn prikkel?
net als met bit van het trekken kun je het paard ook pijn doen in de mond de meeste paarden die ik ken gaan dan meestal ook alleen maar harder!

als iemand je bij de keel grijpt voel je meer angst als p[ijn lijkt mij.
bovendien ben je niet sterk genoeg om de luchtpijp dicht te knijpen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:35

De luchtpijp dichttrekken kan alleen als je de neckrope heel hoog vasthoudt, dus dat die onder het hoofd van je paard zit!
En daar hoort ie niet, hij moet om de hals hangen en in het ideale geval stuur je ermee door zgn 'neckreining' (wat ze bij westernpaarden ook doen met de teugels): door de teugel tegen de hals te duwen wijkt het paard daarvoor en verandert van richting. Je rijdt dus eigenlijk zonder enige kracht, puur omdat je paard wijkt voor druk van de neckrope tegen zijn hals zal hij opzij gaan voor die teugeldruk en van richting veranderen.

Daarom kun je je ook niet vasthouden aan een neckrope, die is zo ruim dat hij los om de hals kan hangen anders kun je er niet mee sturen.

Dit betekent dat rijden met neckrope ook eigenlijk alleen gedaan moet worden door ruiters die heel goed met hun zit en gewicht kunnen rijden en een paard dat neckreining begrijpt.
Natuurlijk kun je prima voor de fun lekker in de bak bezig zijn met een neckrope, maar als je echt beheerst buiten wilt rijden met neckrope moeten ruiten en paard die techniek goed kennen. :j

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:40

simodi schreef:
De luchtpijp dichttrekken kan alleen als je de neckrope heel hoog vasthoudt, dus dat die onder het hoofd van je paard zit!
En daar hoort ie niet, hij moet om de hals hangen en in het ideale geval stuur je ermee door zgn 'neckreining' (wat ze bij westernpaarden ook doen met de teugels): door de teugel tegen de hals te duwen wijkt het paard daarvoor en verandert van richting. Je rijdt dus eigenlijk zonder enige kracht, puur omdat je paard wijkt voor druk van de neckrope tegen zijn hals zal hij opzij gaan voor die teugeldruk en van richting veranderen.

Daarom kun je je ook niet vasthouden aan een neckrope, die is zo ruim dat hij los om de hals kan hangen anders kun je er niet mee sturen.

Dit betekent dat rijden met neckrope ook eigenlijk alleen gedaan moet worden door ruiters die heel goed met hun zit en gewicht kunnen rijden en een paard dat neckreining begrijpt.
Natuurlijk kun je prima voor de fun lekker in de bak bezig zijn met een neckrope, maar als je echt beheerst buiten wilt rijden met neckrope moeten ruiten en paard die techniek goed kennen. :j

hier ben ik wel mee eens! _/-\o_

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:45

Ik vind dat een ervaren 'neckrope ruiter' evenals een minder ervaren, onverantwoord rijd op de openbare weg. Als je paard echt op hol slaat, kun je zoveel met je zit en stem gaan rijden als je wilt, maar niks stopt een echt op hol geslagen paard. Je wilt niet weten wat er allemaal met je paard, jou en soms nog andere weggebruikers kan gebeuren.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:46

Lieshorses schreef:
Ik vind dat een ervaren 'neckrope ruiter' evenals een minder ervaren, onverantwoord rijd op de openbare weg. Als je paard echt op hol slaat, kun je zoveel met je zit en stem gaan rijden als je wilt, maar niks stopt een echt op hol geslagen paard. Je wilt niet weten wat er allemaal met je paard, jou en soms nog andere weggebruikers kan gebeuren.

dat heb je ook met bit en bitloos...

als mijn paard er vandoor gaat heb ik veel meer moeite om te stoppen met bit dan bitloos

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:52

Nee, juist niet. Een bit houd een op hol geslagen paard idd niet tegen, maar
teugels of een bit geeft wèl meer controle over het paard waardoor je paard
minder snel weg kan sprinten aangezien je (als je goed rijd) je paard onder
controle hoort te hebben. Een neckrope ruiter heeft vrijwel alleen een touwtje
om de nek, over veel controle valt dus niet te spreken. Ookal is deze erg ervaren,
ik denk dat weinig mensen met een neckrope de controle hebben die ze hebben met
een bit of teugels.

pimenkitty schreef:
Lieshorses schreef:

dat heb je ook met bit en bitloos...

als mijn paard er vandoor gaat heb ik veel meer moeite om te stoppen met bit dan bitloos

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:57

romyloverrr schreef:
DPTomboy schreef:
Niks zieligs aan, er zijn ook mensen die een neckrope gebruiken om zich aan vast te houden, dan komt er nog meer druk op de staan soms..

Ik rij wel eens buiten op neckrope, gewoon in het bos waar we allebei de weg goed weten. Niets mis mee, touwhalster heeft hij om, zit alleen niets aan. nog niks gebeurd en zal ook niet zo snel gebeuren, bovendien stopt hij dan vanzelf wel weer als hij door heeft dat hij zich als een idioot gedraagt..

en dan heb ik het niet over schikken omdraaien en a een paar meter beseft hij dat er niets was om
bang voor te zijn.

niet meer te stoppen is, een gracht in springt, er weer uit springt en verder gaat, over muurtjes heen in de tuin van de mensen is gesprongen, trappen op galoppeert en over complete vluchtheuvels ( in de breedte springt voor hij stil te krijgen is.

Dat is echte paniek. En ik zeg het je, dan ben je echt niets met een dubbel gebroken bitje, laat staan met neckrope.
Ik dacht ook, ach dat gebeurd niet, ik rij die weg 3 keer per week, die pony schikt nooit.
Maar toch gebeurde het.
Bovendien is het eigenlijk al levensgevaarlijk als een pony er, ookal is het maar 5 seconde, vandoor gaat.

Dus, dan maakt het toch geen reet uit of je dan wel of niet een bit in hebt? :+ Je kan 'm immers met bit ook niet houden als hij er écht vandoor gaat.

Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.

Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:01

Ik vind het een geweldige vorm van communicatie met je paard je hebt alleen je benen en je zit waar je het mee moet doen als je op die manier rijd heb je echt contact met je paard!!!!! zielig is het niet maar bij sommige paarden is het gevaarlijk licht eraan wat voor een paard je hebt :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:02

Maar vele snappen niet dat een bit of teugels net die extra controle geeft waardoor het minder snel mogelijk word voor je paard om eruit te naaien. Hoe goed je met een neckrope ook kan rijden, er zal vrijwel niemand zijn die dezelfde controle met een neckrope heeft als ervaren ruiters met teugels of een bitje hebben, of je moet wel heeeeel ervaren bezig zijn. Wat erg weinig voorkomt.

Maartje1990 schreef:
romyloverrr schreef:

bang voor te zijn.

Maar toch gebeurde het.

Dus, dan maakt het toch geen reet uit of je dan wel of niet een bit in hebt? :+ Je kan 'm immers met bit ook niet houden als hij er écht vandoor gaat.

Ik heb nog nooit met neckrope gereden, maar desondanks denk ik dat als je paard goed getraind hebt en jij goede/veel ervaring hebt dat dat geen probleem is.

Bokker florrtje (ofzoiets?) deed dit héél erg veel, die meid die was echt briljant. Ging zo ook de weg op. En nou, dan heb ik er ook absoluut geen probleem mee. Zoals ik hier boven al zeg, als het paard er van door gaat dan maakt het echt niet meer uit wat er in hangt. Dan kun je beter iets hebben dat niet pijn doet dan dat pijn doet in de mond en juist iets is om harder door te lopen.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:04

...
Laatst bijgewerkt door tessaroos op 25-12-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt