Buitenrit? Op de voorhand of achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe laat jij je paard lopen op buitenrit?

Op de voorhand
17 (22%)
Op de achterhand
18 (23%)
Allebei
41 (53%)

Totaal aantal stemmen: 76

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:31

Is afhankelijk van het paard, net als in de bak. Bij mijn oude merrie is het even een ophoudinkje maken, bij het kwartje is het wat meer werk, daar moet ik ook buiten meer aan rijden.

19marjo90

Re: Buitenrit? Op de voorhand of achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:42

Als mijn paard lekker ontspannen is mag hij lekker in de stofzuiger modus. Is hij hyper, dan rij ik hem meer bij elkaar en probeer ik de aandacht van zijn hyperheid af te krijgen, waarna hij weer mag stofzuigeren:)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:52

Mijn pony loopt met een losse teugel buiten ook gewoon in balans voorwaarts/ neerwaarts, en heeft die losse hals / hoofdhouding juist nodig om in balans te blijven, zeker op moeilijker terrein.

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:05

gewoon zoals hij zelf wil, op buitenrit moet je als paard ook even vrij kunnen zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:51

Ik rij in het bos mijn paard anders dan als ik in de bak doe.
Lange afstanden kan ik niet vragen dat ze dressuurmatig loopt.
Wel wil ik dat ze correct loopt in de zin van recht, sporend etc.

Het bos... Teugels in boogjes, maar bij minste correctie reageert ze nog steeds op je hulpen.
https://lh5.googleusercontent.com/-VV0L ... 20draf.jpg
Zegt overigens niet dat ik niet af en toe tijdens een rit, wel wat dressuurmatigs vraag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:03

Mando schreef:
Bij mij mag hij lopen zoals hij wilt, buitenrit is ontspanning en even koppie leeg maken

Allebij is met ei - Allebei

Bij gehele ontspanning lopen ze nageeflijk... en dus ook op de achterhand.
Die van mij loopt buiten dus ook op de achterhand, daar hoef ik ook geen moeite voor te doen. Zo loopt hij "vanzelf" alleen qua hoofd-halshouding een beetje gemiddeld op de plek waar hij wil. Hij hoeft van mij buiten niet geheel opgericht of lang en laag te lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:50

Dan mag jij kennis komen maken met ons kwartje. Met gehele ontspanning loopt zijn achterhand in Tokio, hangt zijn buik over de grond en is er gewoon niet op te rijden }>

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 13:20

Er is een verschil tussen ontspannen en gewoon sukkelen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:19

:+
Dat wilde ik net zeggen, dat is niet "ontspannen in aanleuning"

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 16:28

Het enige waar ik op let, wat ik wil, is gehoorzaamheid. Mijn paard is buiten ook veel te gespannen (kijkerig) om na te geven. Dit zal ook altijd zo blijven, maar maakt mij juist niet uit, want voor ons is op buitenrit gaan optimaal genieten en op deze manier gebeurt dat ook :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:24

die van mij is buiten ook erg kijkerig, rillerig en springerig, maar dat betekend nog niet dat hij de hele rit met z'n hoofd in de wolken hoeft te lopen :+
Dat is in mijn ogen ook een deel ongehoorzaamheid. Hij gooit best zijn kop weleens in de lucht of staat opeens de andere kant uit wanneer er een erg enge boomstam of paardetende mus langs vliegt, maar dat is zo weer opgelost.
Spanning mag die hebben, soms kan je er niks aan doen dat het opbouwt, zeker als je veel vreemde (voor hem :') ) dingen tegen komt... maar als je het naar voren oplost en je paard mankeert medisch niks kan ook een zenuwapperd makkelijk in aanleuning rond lopen buiten.

Of je dat zelf belangrijk vindt is natuurlijk persoonlijk... maar geen enkel paard is te kijkerig om na te geven. het ligt aan de ruiter hoe hij of zij de spanning af kan laten vloeien. En van de impuls gebruik kan maken :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:39

Niet mee eens. Voor nageeflijkheid is ontspanning nodig. Een kijkerig paard is niet ontspannen (genoeg). Die van mij is gehoorzaam buiten, maar altijd héél erg enthousiast, kijkt zijn ogen uit (liefst zou hij nog wat meer ogen willen hebben denk ik :D) en is daardoor gewoon frisjes. Dat brengt nou eenmaal spanning met zich mee, die je niet kan af laten vloeien.

Ik kan hem tijdens het buiten rijden op elk moment in de hand stellen, meteen en met een grammetje gewicht in mijn hand. Maar waarom zou ik dat willen? Het geeft een gespannen kaak en een nog hollere rug.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:42

Ik laat hem gewoon lekker lopen zoals hij zelf wilt, letterlijk en figuurlijk want hij kiest dan ook nog eens zijn eigen weg uit en beslist waar wij heen gaan :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:43

Haha dat vond ik ook zo heerlijk om te doen toen ik nog in het bos reed! Nu dat we bijna alleen maar in het verkeer rijden kies ik voor de veiligheid zelf de weg wel uit :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:43

Imo kun je een paard niet op de achterhand zetten tijdens een buitenrit. Of je paard moet heel ver zijn in de dressuur. Daarnaast als je een paard op de achterhand zet is het altijd verzameling. Een rijkunstig evenwicht is 50% voorhand en 50% achterhand dat kan dan weer wel eerder met een buitenrit. Maar nee een buitenrit is voor mij en paard ontspannen en dus in de natuurlijke houding >> op de voorhand.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 15:45

en ontspanning krijg je door goed rijden en de spanning af laten vloeien.
Gespannen kaak en holle rug is het tegenover gestelde van in aanleuning rijden... dus is überhaupt niet aan de teugel.
Geloof me er zijn maar weinig mensen die op mijn paard naar buiten durven, dat is ook een brok spanning en kracht, maar dat betekend niet dat er geen aanleuning is.
Volgens mijn zijn onze visie's van 'aanleuning' en aan de teugel lopen erg verschillend, wat ook verklaard waarom jij denkt dat het niet mogelijk is op een fris paard :)

Zoals ik al zei... het is niet zo dat iedereen op de achterhand en in aanleuning moet rijden buiten :+ Eigen keuze, gewoon lekker lol met je knol. Maar je kan gewoon niet zeggen dat het niet mogelijk is... dat is het wel... hoe gek ze ook zijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 16:03

Zonder ontspanning is er per definitie géén nageeflijkheid. Paarden die frisjes zijn, vallen dressuurmatig wel te rijden. Sterker nog die frisheid is hartstikke fijn en handig als je er goed mee om kan gaan. Maar ontspanning kan je gewoonweg niet altijd krijgen. Zoals de mijne met buitenrijden, één brok enthousiasme en daarom gewoon gespannen de hele rit lang, omdat hij de hele rit lang zijn ogen uitkijkt. Niet gespannen in de negatieve zin van het woord. Het is heerlijk om hem zo te zien genieten!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:48

Ik rijd op buitenrit grotendeels ontspannen, lang teugeltje. Soms even een stukje oppakken, en een middendrafje, schakelen etc. Daarna weer lekker ontspannen. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 21:25

Het ligt eraan wat ik tijdens die buitenrit aan het doen ben :+ En wat het doel is, niet rijtechnisch maar samenwerkingtechnisch. Als het bij voorbeeld mijn bedoeling is om een nieuw pad te verkennen kan het mij geen ene reet schelen hoe hij er bij loopt. Andere dingen zijn dan belangrijker.
En als ik wil gaan oefenen met schakelen in tölt bij voorbeeld is het wel heel handig als z'n achterkant genoeg doet :+

Het doel kan ook verschuiven. Als ik met mijn paard galoppeer wil ik dat hij dat met zijn buik doet. Dat is al lastig zat. Er zal vast nog wel een tijd komen dat hij het met z'n achterpootjes doet. En dan verschuiven je verwachtingen, je rijden en je doelen.