Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:24

@Urielle: Dat je moet ingrijpen ben ik het zeker mee eens. Een paard dat met zijn kop in de lucht aan het rondrennen is, daar worden paard en ruiter niet beter van. Je hebt dan echt wel je teugel nodig om tot het paard door te dringen. Echter zal het paard daar niet op gaan nageven, dat komt door het rijden wat je kunt gaan doen als het paard weer aandacht voor de ruiter heeft. (maar volgens mij is dat ook wat jij bedoeld?)

Urielle

Re: Bokt schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:28

Ja precies Angela.
Ik krijg van Bokt wel eens het idee dat je dan maar moet gaan zitten wachten tot je paard het voor je doet, maar ik heb hier zelf (en rij ook met regelmaat voor anderen) soms echt te maken met enorm hete paarden die maar blijven rondrennen. Ergens moet je dan gewoon zeggen (en dat is dan dus soms ook echt gewoon met de hand) Ho hee, stop jij, nu kop omlaag, hier is mijn been, en nu normaal gaan lopen voor me.
Dus dan ben ik ook niet te benauwd om zo'n dier even met de hand in de krul te zetten omdat het de enige manier is om er nog aan te kunnen komen voor mijn gevoel. Niet omdat ik denk dat hij daarmee het perfecte aanleuningsplaatje geeft, maar wel omdat je ergens dat gaatje moet vinden waardoor je inwerking geaccepteerd wordt.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:29

Ik vind door middel van kneepjes en zagen een paard aan de teugel laten lopen een heel ander pincipe. Zagen zie ik persoonlijk als veel druk op de teugels en trekken. Kneepjes die zijn klein en fijn waardoor een paar zich gaat ontspannen en xo gaat nageven. Persoonlijk als ik een paard rij en zou zagen dan span ik heel mijn armen aan en zou een paard nooit fijn nageefelijk worden op de juiste manier. daarintegen wanneer ik mezelf ontspan en zorg dat de achterhand er goed onder is en kleine kneepjes in de teugel geef ontspant mij paard en is zo nageefelijk. persoonlijk denk ik dat je xonder te spelen/ kneden met de teugels rustig en ontspannen je een paard zo alleen goed en vriendelijk nageefelijk krijgt.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:29

Hey, hier ben ik ook al een tijdje benieuwd over! Dus ik lees even mee haha :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:32

In het boek "ruiters en rechters" (old school!) wordt uitgelegd hoe de "weerstand biedende hand" werkt. Dat is nog wat anders dan ophoudingen geven, of het andere extreme; je handen "vast zetten"

Dat is wat ik probeer te doen

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:34

Heb alle voorgaande posts niet gelezen, veel schijnheiligerds is wat ik ondervind! Eerst vond ik dat ook heel klote als ik eht zag en de ruiter zei van niet maar wie houden ze nou voor de gek alleen zichzelf, wie is er de dupe van het paard. Ga dan lekker niet paardrijden maar koop een fiets...

Ben het helemaal met je eens Ts veel mensen, die veel in het paard ze mond zitten ik durf met zekerheid te zeggen dat stralina@bokt meisje dat ik train niet in viet der bek trekt of zit met ophoudingen, heeft ze helemaal niet nodig, wil er best van de week filmpjes van maken.

Bek trekken vind ik een teken van machteloosheid en onkunde, beetje jammer voor het paard maar helaas zijn er teveel instructeurs die mensen het wel zo leren en zal het dus altijd blijven voortbestaan.

Bovenstaande boek dat mist aangeeft vind ik zelf ook een goed boek om iets uit te leren! Zeker een aanrader.
Laatst bijgewerkt door Nuvel op 29-10-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:34

Jeetje, dit vraag ik me echt al zo lang af. Na een aantal keer topics voorbij hebben zien komen waarin bij het woord "kneepjes" een heel team spastische bokkers aan kwam rennen die die bokker dan duidelijk maakten dat het niet zo hoorde ben ik meer op de handen van (wedstrijd)ruiters gaan letten.
Altijd zie ik de manier van kneepjes en activiteit, maar nooit de "boktmanier". Ik heb ook nog nooit een paard uit zichzelf nageeflijk ohz zien worden eigenlijk.
En dan kijk ik weer bij RIJ-ITP en bijna alle paarden lopen netjes in een "krulletje". Wat ik me dan altijd afvroeg was of alle bokkers dan zulke goede ruiters zijn of stiekem wel een beetje schijnheilig?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:37

@urielle:

Zeker bij super-hete paarden is het lastig om aan het paard te werken. Alles wordt al snel opgevat als "nog harder". Dat zijn gewoon niet mijn "soort" paarden, dus ik loop daar ook niet tegen aan in mijn rijden. Wel kan ik het zo zien: een paard met het hoofd hoog maakt veel adrenaline aan, en zal op die plek ook de rust in zijn hoofd niet (nooit) gaan vinden. Nu ben ik geen "hete paarden" mens, dus in theorie zou ik zeggen: ga zoveel verschil aan het paard vragen in stelling, buiging, wending, wijken, naar voor, terug dat het paard daardoor op je gaat letten en je daaruit naar ontspanning kunt rijden. Dat daarbij af en toe een (nood)rem voorbij komt zetten kan ik begrijpen. Ho is ho, altijd (net als vooruit altijd vooruit moet zijn).

Of worden echt hete paarden daar alleen maar nog heter van (je kunt als paard immers prima een volte 5 meter lopen met je kop in de lucht) en is de enige oplossing echt neus tussen de benen dwingen en vanuit daar verder rijden?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:45

kneepjes, spelen , zagen en trekken is puur onmacht, onkunde of onwetendheid, kunnen de meeste bokkers eigenlijk niets aan doen....

De meeste bokkers leven vooral van theorie uit boeken/internet, maar kunnen (met alle respect) in praktijk geen deuk in een pakje boter rijden :o
geeft niet iedereen moet het leren, maar niet iedereen heeft goed les, juiste motoriek, gevoel en voldoende ervaring of kennis en kunde.
Ik denk dat de meeting een afspiegeling is van de gemiddelde bokker. Niks mis mee....en natuurlijk wil iedereen zijn/haar beste foto's laten zien :)

Voor mezelf: Ik heb op beide teugels (zoveel als mogelijk) constant gelijke druk :)
Ik rij hem puur op mijn zit en een zo min mogelijk been naar de hand toe, maar ik heb wel een weerstand biedende hand en maak ook regelmatig ophoudingen (wel op 2 teugels)
Het sturen zelf in de (zwaardere) oefeningen doe ik door het minuscuul verplaatsen van mijn handen naar links en rechts. (dit is misschien maar 1 cm)
Ik stuur mijn paard dus vanuit de schouders voor (schouders plaatsen) ipv in de mond.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:48

mijn paard loopt gewoon zo als je zelf in balans bent en je handen stil houdt.. IK woon in de buurt van een manege en daar zie je ze echt zagen.. misschien daardoor ook wel mijn slechte beeld van het spelen met de teugels..

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:49

Ik heb hier dan ook wel even een vraagje. Kan het dat een jong paard dat je aan het inrijden/doorrijden bent al met een redelijk goede nageeflijkheid loopt? Ik merkte namelijk af en toe bij mijn verzorgpaard dat deze soms nageeflijk leek te lopen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:50

Zeker hete paarden (ben ook fan !) moet je niet in de mond zitten, maar loslaten is weer het andere uiterste...Je zit gebruiken, ook bij wendingen is zeer belangrijk.

"weerstand bieden" en zelf zeer rustig blijven is dan een betere optie, en veel effectiever. Daarnaast heb ik gemerkt dat die "hete"paarden vaak heel makkelijk te rijden zijn in alleen een halster ( maar dat heeft wel "don't try this at home"- gehalte:-)

Urielle

@ Angela: Soms helpt dat en soms niet.
Ik heb vandaag bijvoorbeeld echt even zitten zoeken hoe ik het nu weer moest doen, want ik had 'huiswerk' om hem meer aan de buitenteugel te zetten (ik had de laatste tijd teveel met stelling gereden), dan kwam het binnenachterbeen er meer door, maar hij heeft daar zo de pest aan, dat zodra ik nu ook maar kijk naar de buitenteugel hij omhoog komt en/of gaat stuiteren met zijn hoofd nagenoeg tegen het mijne. Afgelopen dagen kon ik dat oplossen door gewoon rustig te blijven zitten en te wachten tot hij had uitgezocht dat gewoon lopen de beste oplossing was, maar vandaag dus niet want hij stopte niet en werd gekker en gekker van zichzelf.
Mijn eerste gedachte is dan voorwaarts oplossen, maar dat resulteerde in een opgefokt rondgalopperend paard wat ineens zo ongeveer wissels om de twee sprong van pure nijd (de wissels zitten er niet eens goed bevestigd op := ) en toen weer zo van de kook raakte van zichzelf dat hij helemaal de weg kwijt raakte.
Maar ik kon dus niet meer fijn wenden, ik kon geen zijgangen rijden, ik kon geen figuren inrijden want overal moet je die buitenteugel voor hebben en hij werd nijdiger en nijdiger :=
Dat is zo'n gelegenheid waarbij ik dan op een gegeven moment echt zeg: en nu is het wel goed geweest meneer, de buitenteugel eraan is niks bijzonders, luisteren jij.

Eske_B

Ik zeg dat je niet moet zagen en doe het ook niet. Heb het vaak genoeg zien doen, een fijn beeld is anders.
Zoals vuurneon al zei: meebewegen is ook heel belangrijk. Mijn instructrice zegt ook altijd: je kan nooit stil zitten op een paard, want je paard beweegt constant.
Helemaal mee eens :).

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:51

TS je hebt helemaal gelijk. Iedereen wil het vast wel goed doen maar om het echt zo goed te doen als iedereen zegt is toch wel heel erg lastig. Ik ga hierbij ook niet oordelen over mijzelf omdat ik weet dat ik ook niet alles op de perfecte manier doe. (En stiekem denk ik dat niemand echt op de perfecte manier paardrijdt, je hebt altijd je eigen manier en je probeert zoveel mogelijk aan te voelen maar perfect is het nooit). Maar dat is toch wel een streven. En ik hoop voor iedereen. Om die kneepjes tot bijna niks te krijgen door steeds minder toe te passen en je paard met steeds meer gevoel te kunnen rijden.

Het streven om hoog te komen met wedstrijden en paard mooi te laten lopen en alle oefeningen goed te doen is er natuurlijk ook, bij de wedstrijdruiters. Maar dit kan op 2 manieren. De manier met die kneepjes en trekjes je paard ''mooi'' te laten lopen en dan de oefeningen in te gaan. Of echt vanuit de ontspannen ruiter naar het ontspannen paard. Maar dit is (voor mij) een veel langere weg, maar echt een doel. Toch denk ik echt wel dat iedereen het probeert of wil hoor. Ik denk niet dat er mensen zijn die een dier echt voor hun plezier dwars zitten (er zitten er vast wel een paar tussen). E

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:53

Ik speel altijd lichtjes met de teugel als ze niet nageven uit zichzelf. Paardjes lopen ook op simpele snaffeltjes.
Rij ook altijd maar met licht contact op de mond, en paard kiest eigen tempo. Ik rij sowieso niet voor wedstrijd en mijn paard loopt prima zonder hardhandig aan de teugel te trekken/zagen. Ik zie niet in wat het probleem is lichte kneepjes te geven... zagen is echt heel wat anders.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:54

Hmm.. misschien moet ik dan toch maar mijn manier van rijden aanpassen. Ik had namelijk van instructrices altijd geleerd dat je met de teugels ook een beetje moet spelen (ik zie het niet echt als zagen, gewoon kneepjes geven, maar als dat zagen is dan kan ik hier best mee stoppen zeker) , en van het moment dat het paard dat nageeflijk loopt, je zelf ook wat moet nageven.. :/

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:57

Ik heb het ook altijd geleerd op de manier van kneepjes in te teugels en ophoudingen maken. Dus snap de hele heisa daar dan ook niet om. Het is echt niet zo dat wanneer je een ophouding maakt je paard per direct in de krul vliegt ofzo. :+ Ik zie het meer als duwtje in de rug voor het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:58

EskeGirl schreef:
Ik zeg dat je niet moet zagen en doe het ook niet. Heb het vaak genoeg zien doen, een fijn beeld is anders.
Zoals vuurneon al zei: meebewegen is ook heel belangrijk. Mijn instructrice zegt ook altijd: je kan nooit stil zitten op een paard, want je paard beweegt constant.
Helemaal mee eens :).

Je moet ontspannen zitten in het ritme van het paard, maar zelf proberen zo stil mogelijk te zitten, hoe stiller de zit des te meer balans het paard heeft!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:02

Er zitten zoveel nuances tussen een stille hand en een zagende hand.
Ik heb altijd gestreefd naar de weerstand biedende hand maar soms moet je even iets meer doen. Een compleet stille hand kan niet maar constant kneepjes is ook helemaal niet nodig. Je moet altijd naar de situatie kijken en je kan gewoonweg niet op bokt zeggen dat iemand zus of zo moet doen of laten vind ik. Daarom hou ik me ook verre van de rijtechnische topics. Je ziet altijd een moment opname waarbij je paard en ruiter niet kent.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:03

Natsuki schreef:
Ik heb hier dan ook wel even een vraagje. Kan het dat een jong paard dat je aan het inrijden/doorrijden bent al met een redelijk goede nageeflijkheid loopt? Ik merkte namelijk af en toe bij mijn verzorgpaard dat deze soms nageeflijk leek te lopen.

Dat is dus normaal...Als je met een groen paard begint met een stille hand maar wel een constante verbinding biedt (dus niet het hier zo populaire teugels losgooien en laat het m maar uitzoeken onder het motto hij moet op eigen benen lopen) dan geven 9 van de 10 paarden al heel snel heel simpel na. Nog niet constant, nog niet altijd, soms te diep, soms te hoog, maar ze laten wel los want ze hebben nooit geleerd om vast te houden. Als je dan heel zachtjes begrenst op het moment dat ze omhoog komen (zodra ze de balans een beetje hebben gevonden) hoef je daar verder inderdaad niets aan te doen.

Het grote misverstand op bokt ontstaat als mensen denken dat dit ook zo werkt met een ouder paard dat wel al heeft geleerd vast te houden of zich vast te zetten. Zo'n paard moet leren het lijf goed te gebruiken en zijn oude manier van lopen weer afleren en daar komt meer werk bij kijken. Dat ga je niet redden met wendingen en overgangen rijden zoals vaak beweert wordt en daarbij heb je je teugelhulp hard nodig. Af gaan zitten wachten op een paard dat lekker in zijn eigen houding doordendert heeft echt 0,0 effect en dan rijd je na een jaar nog op precies dezelfde manier rond. Maar tussen afwachten en omlaag zagen zit gelukkig nog een wereld aan mogelijkheden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:04

@urielle: Zou jij "zo'n" paard meenemen naar een meeting om hem even leuk "rond" op de foto te hebben, of wacht je tot het rijden (meer) bevestigd is en nageeflijk er in basis is, niet als een opdracht?

Want dat zit mij wel tegen: dat mensen op een meeting "even" iets willen laten zien, iets wat thuis niet eens goed voor elkaar is. Dan zou de ruiter eerlijk moeten zijn tegenover zichzelf, maar vooral tegenover het paard en het dan niet vragen. Of de ruiter moet zelf een fotograaf uitnodigen die na een half uur losrijden komt en net zo lang plaatjes schiet tot die ene foto er tussen zit (als het bijvoorbeeld om een verkoopfoto gaat).

Fijn trouwens dat je eerlijke antwoorden geeft +:)+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:04

Dat vroeg ik me ook al af haha!
Je ziet idd zo vaak op fototopics/ haw enz dat er toch paarden die zo in de krul lopen.

Ik hou er totaal niet van, ook 1 van de redenen dat ik overgestapt ben op western :)

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:05

Maar om een geschikte instructeur/trice te vinden, is ook lastig daardoor.... Bij menigeen moest ik mijn handen gebruiken om het hoofd naar beneden te dwingen, terwijl de rest van het lijf niks deed en er dan gezegd werd: Ja goed zo, goed zo, ga door, houd haar daar _-:(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:06

Urielle schreef:
Zunzuncito schreef:
Aan de teugel lopen is dus een gevolg van ontspanning, niet de reden waarom een paard ontspant.

Ben ik niet helemaal met je eens (deels wel, want correcte aanleuning komt alleen vanuit ontspanning), imo hangt alles met elkaar samen en ergens moet je ingrijpen. Per paard en per moment kan het wisselen welk punt je aanpakt.
Ontspanning kun je niet afdwingen, dat moet je paard aanbieden.
Maar een gespannen paard is soms ook moeilijk aan het been te krijgen, ze zijn te loperig waardoor je nauwelijks de kans krijgt om ze eraan te zetten, gaan in verzet op je been, negeren je been of rennen ervoor weg.
Soms kan het dan helpen om je paard dieper in te stellen en laten ze het been ineens wel toe. Dan heb je een startpunt om mee aan de slag te gaan tot je paard uiteindelijk (soms letterlijk) uitademt en zich loslaat en zich overgeeft aan jouw rijden.
Ja, je kunt ook twee uur rondbutsen op een heet paard wat met zijn hoofd bij God op schoot rondrent onder je en maar wachten tot hij gaat ontspannen, maar dat zet vaak ook geen zoden aan de dijk. Want ergens moet je eraf en zeker de bloedkikkers lopen zich zo dood onder je.

Inderdaad, heel fijn als je een rustig & makkelijk paard rijdt die zelf ontspant, maar een heet & van nature neurotisch/gespannen paard moet er soms echt doorheen gereden worden d.m.v. veel wendingen & veel stelling vragen. Continu bij de les houden, ook met behulp van de teugels. Als ik dat niet doe, is paard contine afgeleid & kijkerig, hoe hard ik haar ook aan het werk zet.