Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

purny

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:17

Bij mij is het verschillend. Heeft mijn lespaardje al een uur gelopen dan stap ik in met de teugels op maat, ben ik de eerste die erop zit dan stap ik de eerste 5 minuutjes altijd in met een lange teugel. Reden weet ik eigenlijk niet maar ik vind het even lekker om zelf ook rustig te beginnen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:24

Ik stap als het kan eerst een paar rondjes helemaal lang,check ik lekker ff fb etc.
Daarna op maat echt instappen.Poown nooit laag,daar knapt ze niet van op.

Mijn jonkie stap ik paar rondjes aan de hand want als die brutaal is dan moet ik direct weg draven.
Die stap ik laag en rond in.En met uitstappen krijgt die ook nog niet helemaal los teugeltje.

Ayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:31

Ik stap vaak even een paar rondjes met lange teugel in en dan pak in mijn merrie langzaam op. Zo kan ze even wat opwarmen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:40

Ik stap zelf meestal wel rondje of 4 met een echt lange teugel dus geen contact. Daarna pak ik wel contact maar nog wel lang even opwarmen voor ik aan het werk ga.
Uitstappen hetzelfde eerst wel contact en daarna uitstappen zonder contact met de mond.
Dus eerst rustig opbouwen en dan weer afbouwen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:42

ik stap altijd in met lange teugel

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:50

Ligt eraan wat je onder instappen verstaat. Ik stap namelijk gerust een halfuur in, wat ongeveer mijn halve training is :+ Zonder jokes, ik stap eerst een paar rondjes met lange teugel in, twee beiden kanten op ofzoiets, daarna teugeltjes op maat en dan begint het werk in stap.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:34

ik heb meestal 1 a 2 rondjes geen teugelcontact. Moet ik even zelf mn concentratie vinden en kan paard ook even de boel inspecteren. Vervolgens pak ik ze op contact, stel ik haar laag en iets rond in en ga ik op die manier losrijden.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:35

Ik probeer altijd in te stappen met lange teugel, maar het lukt niet altijd. Als paard te fris is gaan de teugels meteen op maat, anders lig ik eraf voor het rondje om is :P.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:37

Bij mij staan ze altijd buiten en daardoor hoeven ze niet te wennen aan de omgeving oid. Ik stap altijd in met teugels op maat. De reden hiervoor is dat de merrie altijd erg fris is in het begin en de ruin nog jong is, ik vertrouw hem niet met lange teugels als ik er net op zit :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:37

Ik stap ook in met lange teugel.
Deed ik eerst niet, maar sinds ik dat doe is ze daarna veel makkelijker op te pakken en heb ik een fijner paard onder mijn kont!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:39

HouvanPoesje schreef:
Nee daar worden ze traag van. gewoon meteen teugels kort !

paarden worden niet traag als je met lange teugel instapt

Eileen_

HouvanPoesje schreef:
Nee daar worden ze traag van. gewoon meteen teugels kort !
En het is weer vakantie :7

Ik stap wel altijd in met losse teugel, maar ik rij ook met losse teugels aangezien ik western rijd :')
Wel moet ze gewoon meteen actief lopen/ naar m'n hulpen luisteren.

Nirvana_

Meteen teugels op maat en beginnen. Door te beginnen worden de spieren vanzelf warm, daarbij is juist voor een lage halshouding en veel ruggebruik veel spiergebruik nodig om het correct uit te voeren en is 1 van de moeilijkste dingen in de paardensport, dus dat doe je niet aan het begin van je training.
Daarbij loop je het risico zelf ook te rustig te beginnen, het tempo teveel af te laten zakken en de activiteit van achter niet genoeg te stimuleren, waardoor het paard alleen maar gigantisch op de voorhand klettert.

Nee, gewoon lekker aan de slag en meteen duidelijk maken wat er vandaag van dr verwacht wordt, en aan het eind van de training en een lange zijde tussendoor lange teugel.

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:43

Dankjullie voor de reacties :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:46

Ik stap met helemaal lange teugels in, paar rondjes maar. Mag hij lopen waar hij wil, maar als hij heel gespannen is doe ik dat niet. Dan pak ik ze eerder een beetje op om hem in ieder geval wat met zijn neus naar de grond te vragen. Maar meestal rekt hij zelf lekker uit.

Daarna pak ik hem wat op en stap en draaf ik hem in de hand gesteld in, en als hij warm is nog wat meer.

Geen haast en geen druk dus mag hij gewoon rustig rondkijken en opwarmen voor we aan het werk gaan, moet wel leuk blijven he.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 20-10-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:47

Verschilt. In de les met korte teugel instappen, en als ik op m'n verzorgpaard rij, rij ik vaak de hele tijd met lange teugel. (Ze is ook al 32!)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:48

goh, laat jij je paarden ook meteen ind e krul lopen zoals we zien op jou pro foto

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:49

LiannePuthzy schreef:
goh, laat jij je paarden ook meteen ind e krul lopen zoals we zien op jou pro foto

Denk dat die lekker aan het trollen is, check haar profiel :')

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 21:51

NeverGiveUp schreef:
LiannePuthzy schreef:

Precies :+

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:52

NeverGiveUp schreef:

aan haar laatste reactie te zien.. ik ben het met je eens :')

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:00

Ik stap eerst even een paar rondjes totaal losse teugel...
Dan pak ik hem iets op beetje rond maar heel laag beetje links rechtsom en dan pak ik hem op. Tussendoor lange teugel af en toe even een rondje.

Dit doe ik natuurlijk niet bij de jonge paarden waar je net op kan zitten die stap ik in (als je al kan stappen haha) gewoon contact..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:13

Losstappen is voor mij met lange teugel beginnen... Na een paar rondjes allebei de kanten op, is het contact zoeken.. Maar het is eerst toch echt simpel warm stappen. Soms zelfs er naast ipv erop.

Daarna is het lang en laag rijden en als hij los is, dan pas oppakken.

Merk dat dit bij hem beter werkt, meteen teugels op maat is meer protest (als in teugelkreupel lopen, niet voorwaarts willen...) eerst moet zijn lijf lekker los zijn voordat je dingen kan gaan vragen.

pretparkpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:57

Ik stap mijn paard verschillend in. Ligt er aan hoe spannend de bak en hoek spoken zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:44

Ik stap altijd ongeveer 2 a 3 rondjes in met lange teugel. Daarna pak ik mijn paard op en ga ik hem loswerken in stap en vrij snel daarna in draf :j Instappen doe ik meestal een minuut of 5.

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:05

dankjullie :D