Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Of bedoel je iets anders?
sanne83 schreef:De vraag is: wat is correct en wie bepaalt dat?
Is natuurlijk wel een beetje met eenknipoog geschreven
jasmijn78 schreef:sanne83 schreef:De vraag is: wat is correct en wie bepaalt dat?
Truth is in the eyes of the beholder![]()
Britt_S schreef:zelf ben ik een voorstander van de methodes van Marijke de Jong. Er zit absoluut een grote kern van waarheid in dat voor elk paard van toepassing is. Het ziet er imo dan ook niet uit als 'kunstjes' uitvoeren. ook al wordt er hier en daar in dit topic geconcludeerd dat het technisch niet helemaal juist is, de paarden laten toch ontspanning en verzameling zien. Je ziet bij het laatste deel van het filmpje dat de paarden wel degelijk hun zwaartepunt verleggen naar de achterhand.
De oefeningen die ze aan de hand laat zien zijn ter voorbereiding op het werk onder het zadel.
[ Video ]
in deze video zie je dat het paard erg ontspannen loopt zonder enige dwang naar beneden. Dit is een gevolg van het recht richten en het oefenen en uitvoeren van de oefeningen in het promofilmpje in de OP.
De oefeningen zijn wel niet perfect uitgevoerd, maar de paarden worden wel op correcte manier getraind. En wie heeft er ooit een perfecte oefening gezien?
Simpelman schreef:Er is geen sprake van verzameling, verzameling komt voort uit de voorwaarts/opwaartse stuwing van de achterhand, het vraagt jaren van juiste training om daar te komenVerzameling is niet alleen het "onderbrengen" van de achterhand, dat alleen heeft verder niets te betekenen.Verzameling is het optillen van de voorhand en dat is een totaal ander proces.
Janneke2 schreef:Dit was een promotiefilmpje van Marijke de Jong.
"Oordelen" op basis van een promotiefilmpje is tricky - er zit nl. nul uitleg bij.

jasmijn78 schreef:We willen allemaal een ontspannen paard. Als we inspanningstechnisch nauwlijks iets van het paard verlangen is het doorgaans niet zo moeilijk om je paard ontspannen te houden. De moelijkheid ligt juist in je paard ontspannen houden terwijl hij zich maximaal voor jou inspant. Traningstechnisch gebeurd er in het filmpje maar heel weinig, dus het paard zal niet gauw moe worden zo. De moeilijkheid van het rijden wordt zo een beetje ontweken.
) boscrosspony meer dressuurmatig bezig (zowel onder het zadel als aan de longe als met lange lijnen, of toch een poging tot) en dat merk je toch wel. Hij loopt heel ontspannen, buiten aan een los teugeltje kachelt hij heel ontspannen rond (en zelfs op een behoorlijk tempo de laatste tijd). Nu ik contact vraag en dan ook datzelfde tempo is dat ineens een héél stuk moeilijker .. loopt hij met zijn hoofd een stuk hoger, is hij af en toe eens boos, etc. Hij vindt het gewoon ontzettend moeilijk om echt te moeten werken ... Ben ervan overtuigd dat als ik hem op zijn tempo laat lopen en doen dat ik binnen de kortste keren ook schouderbinnenwaarts enzo doe (vanaf de grond dan, zadel weet ik zo niet). Maar of dat zin heeft vraag ik mij af ... Wat hebben die oefeningen voor zin als hij nog niet een gewoon vlot voorwaarts kan lopen met contact? Dat is mijn gevoel erover ... maar aangezien ik niet alwetend ben kan ik dus zeker mis zijn
jasmijn78 schreef:Simpelman schreef:Er is geen sprake van verzameling, verzameling komt voort uit de voorwaarts/opwaartse stuwing van de achterhand, het vraagt jaren van juiste training om daar te komenVerzameling is niet alleen het "onderbrengen" van de achterhand, dat alleen heeft verder niets te betekenen.Verzameling is het optillen van de voorhand en dat is een totaal ander proces.
Mee eens...
Verder vraag ik mij altijd af wat er gebeurd als ze die paarden eens in een midden of uitgestrekte gang naar voren rijden. Ik denk dat er dan weinig van het 'plaatje' overblijft.
We willen allemaal een ontspannen paard. Als we inspanningstechnisch nauwlijks iets van het paard verlangen is het doorgaans niet zo moeilijk om je paard ontspannen te houden. De moelijkheid ligt juist in je paard ontspannen houden terwijl hij zich maximaal voor jou inspant. Traningstechnisch gebeurd er in het filmpje maar heel weinig, dus het paard zal niet gauw moe worden zo. De moeilijkheid van het rijden wordt zo een beetje ontweken.
[***] schreef:Travers is toch achterhand naar binnen en Renvers voorhand naar binnen/achterhand naar buiten? (even héél simpel gezegd). Of bedoel je iets anders?
Britt_S schreef:Ik kan me absoluut niet voorstellen dat een paard dat zichzelf niet kan 'dragen' dat soort oefeningen kan uitvoeren.