Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:23

Vanaf 3 jaar vind ik dat een paard er klaar voor kán zijn ingereden te worden. Dit zijn ze echter echt niet allemaal, sommige paarden hebben naar mijn mening iets meer speeltijd nodig, en ik vind dat je ze dat dan ook moet geven. Ik denk niet echt dat je een algemene leeftijd aan het inrijden kan binden, het paard zelf is een hele grote factor. Is je paard er klaar voor of niet?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:32

Bij waar ik mijn bijrijd pony heb. zijn we begonnen met wennen aan een hoofdstel, en hebben hooguit 1 keer een zadel opgehad toen ze 3 was. Wel voorderest de basis stap, draf, galop met longeren geleerd (voor de winter) en hebben haar in de winter rust gegeven, wel de paddock in gedaan maar voorderest niet echt aan het werk gezet. Van de lente zijn we weer begonnen met het longeren, nu heb ik haar inmiddels ingereden, en rijd er een ander meisje op die voor de winter gaat starten :D
Ik rijd daar een 5 jarige, we gaan over een paar weken voor het eerst starten (hij heeft wel L2 gereden met de vorige bijrijder, maar die was 18 geworden) daarvoor heb ik daar een palomino gereden, maar die is verkocht. Daarvoor stonden er nog 2 palomino's die daar in het Z2 hebben gereden (helaas heb ik die niet mee kunnen maken, ze zijn verkocht) zijn daar ook geboren en ingereden en is allemaal gebeurt op zelfde manier als op de pony waar ik nu op rijd, en die ik heb ingereden :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:08

anniekb94 schreef:
Vanaf 3 jaar vind ik dat een paard er klaar voor kán zijn ingereden te worden. Dit zijn ze echter echt niet allemaal, sommige paarden hebben naar mijn mening iets meer speeltijd nodig, en ik vind dat je ze dat dan ook moet geven. Ik denk niet echt dat je een algemene leeftijd aan het inrijden kan binden, het paard zelf is een hele grote factor. Is je paard er klaar voor of niet?

Je kunt prima een beginnetje maken, maar het skelet is niet klaar, ongeacht hoe het paard verder mentaal of kwa bespiering in elkaar zit.
Dit is voor alle paarden hetzelfde. Je dient dus rekening te houden met de vorming van het skelet en dat is precies waarom er ooit een schema, wat sommigen nu skala noemen, is ontstaan en er een bepaalde volgorde zit in inrijden en hoewel dingen door elkaar kunnen lopen, wat veel te maken heeft met hoe paarden dingen oppakken en waarhet al of niet goed in is en het feit dat je dingen vaak combineert, is de mate waarin het paard op de achterhand moet gaan wél chronologisch, ongeacht welke school je volgt.
Dit omdat met name de rug en de spronggewrichten als laatste sluiten en wel respectievelijk na en rond hun zesde jaar.
Ga je die dus onevenredig belasten, krijg je daar vroeger of later problemen mee. Hoe sterk het paard op dat moment ook lijkt.
Met name spronggewrichtproblemen zijn echt wel moderne kwalen door het vroeg dressuuroefeningen vragen waarbij het paard de achterhand meer moet belasten.
Want men (niet iedereen, maar een grote groep) wil zo graag redelijk sterke verzameling (of erger iets dat er op lijkt, maar het niet is-"het krulletje") al in de B.... terwijl dat pas veel later gevraagd wordt en er ook niet gevraagd wordt om met een 3 jarige te starten... maar dat willen de ruiters zo graag....en wel meteen punten rijden....

Om maar wat te noemen. Springsport en zelfs gewoon recreatie rijden is ook niet schoon van te vroeg belasten, hoor. ;)

Het feit dat tegenwoordig de paarden vaak ook nog heel groot moeten worden, helpt ook niet. Dat geeft weer zijn eigen (skelet)problemen.

Elco

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 03:20

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 04:50

Elco schreef:

Blijkbaar jou antwoord op héél veel topics ;).

Ik begin in het najaar van hun 3e jr met zadelmak maken. Over het algemeen heb ik vroege veulens van februari. Met 4 jr gaan ze eens mee naar les om ervaring op ander terein te doen en volgt er een oefen wedstrijdje waarna ze ruim 2-3 maand op rust komen. Hierna breid ik de trainingen uit langzaam uit.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:18

Ik zou vanaf 3 longeren, 3,5 rijden oppakken en 4 iets langer en iets intensiever gaan rijden. Ik rij nu 'n vijfjarige die vorig jaar is ingereden en die red 't prima.

Fotoveertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:11

Ik heb mijn verzorgpaardje vanaf 3 jarige leeftijd ingereden. :j Hij doet het prima nu, echt. Ondanks dat hij zijn ondeugende trekjes heeft, is hij een geweldig rijpaard!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:29

Hier is het nog niet aan de orde geweest. De shetten zullen waarschijnlijk met 3 jaar ingereden worden zodat ons achterneefje erop kan rijden (dan 4 jaar). Dat blijven dus ook stapritjes. En daarna rustig beleerd worden voor de wagen om daarmee aan de slag te kunnen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:27

Onze volbloed hebben we met 1.5 jaar ingereden.
Het hangt ook van paard tot paard af, de ene is er sneller klaar voor dan de andere.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:52

FNews schreef:
Het hangt ook van paard tot paard af, de ene is er sneller klaar voor dan de andere.

Ik zal je vertellen, 1,5 is een peuter. 3 jaar is al enorm vroeg, en wat doe jullie? Een jaarling (!) enorm belasten. Ooit van groeischijven of uberhaupt groei van een paard gehoort?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:55

Mijn Pony Sunny is nu 2,5 Jaar oud en wordt spelendonderwijs ingereden met 3 jaar, daarna pakken we hem in het voorjaar weer op als hij 4 is,
als hij 3,5 is gaan we 1 a 2 keer per week 15 minuten buiten stappen

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:59

EskeGirl schreef:
FNews schreef:

Ik zal je vertellen, 1,5 is een peuter. 3 jaar is al enorm vroeg, en wat doe jullie? Een jaarling (!) enorm belasten. Ooit van groeischijven of uberhaupt groei van een paard gehoort?

Zal ik je dan vertellen dat dit normaal is in de rensport? Ze lopen met 2 à 2.5 jaar een koers. Volbloeden zijn over het algemeen ook sneller rijp en sterker dan andere paarden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:01

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:08

pony vanaf 4/5 jaar.
een paard met name de grotere mogen pas vanaf 6/7 jaar.
dan pas zijn de wervels volgroeit.

mensen vinden het vreemd dat de ijslanders zo oud worden,
dat komt omdat ze met dit ras wel lang genoeg wachten met inrijden.
sport paarden worden veel te vroeg ingereden, hebben dan ook veel vaker/meer problemen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:12

Goh weer zo'n gezellig topic waarop we elkaar persoonlijk gaan aanvallen :)

Ik heb mijn merrie na lang over nadenken en overleg met de dierenarts ingereden, een aantal
dagen voordat ze drie jaar was. Denk dan aan niet meer als 10 minuten rijden. En hoogstens 2
dagen.

Als er dan gereden werd was dat instappen, teugels(neckreining) beetje gebruiken. Drafje, galopje
en klaar. Uitstappen doe ik altijd er naast.

We zijn nu een half jaar verder. En ik denk dat ze in die tijd hoogstens 35 keer (10min) is gereden.
En de rest van de tijd stond ze 'stil', en is er plezier met haar gemaakt of weet ik veel wat.

Dus, denk wat je wilt denken. Zo heb ik het gedaan, en zal het niet anders doen. Mits ik een paard heb
die er totaal niet klaar voor is. Dat merk je snel genoeg. :j Nee een paard kan niet praten zoals wij dat
doen, maar een paard is nog steeds geen achterlijk wezen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:31

FNews schreef:
Zal ik je dan vertellen dat dit normaal is in de rensport? Ze lopen met 2 à 2.5 jaar een koers. Volbloeden zijn over het algemeen ook sneller rijp en sterker dan andere paarden.

"Normaal" betekent niet altijd dat het ook goed is....

Ik begin op 4 jarige leeftijd te rijden.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:35

Mijn jongste paard is erg 'jong' in zijn doen en laten. Ik was van plan om hem op vierjarige leeftijd te laten beleren, maar in mijn ogen was hij toen nog te jong. In overleg met de persoon die me zou helpen, hebben we samen besloten nog een jaar te wachten.

Pas toen hij ruim vijf was, ben ik met hem aan de slag gegaan, loswerken (Voest), longeren, en later ook lange lijnen. Inmiddels is hij zes, en ik heb een paar keer 10 tot 15 minuten met hem gereden, in stap. Wegstappen, sturen en halthouden, meer niet. Door persoonlijke omstandigheden duurt het nog langer dan gepland, maar ik geloof niet dat dat voor hem erg is. Ik hoop dat ik in het voorjaar de tijd kan vinden om hem echt te gaan rijden. Dan wordt hij alweer zeven.

Zijn moeder was 34 en kerngezond toen ik haar voor het laatst gezien heb. Ik ga ervan uit dat mijn Hannes ook een hoge leeftijd haalt. Verder heb ik met hem geen hoge ambities, behalve dan veel buitenritten maken en lang plezier van hem hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:36

Inrijden is een breed begrip. Ken een paardje van toen iets meer dan twee jaar die zó relaxt en rustig en ik-vind-alles-best was dat ze hem tijdens een spontane actie in de schriktraining een dekje op hebben gelegd en er even op zijn gaan zitten (was een ielig tienermeisje op een BWP/arabier kruising, hij was al echt gigantisch, toch zeker 1m60). Hij vond het allemaal best.
Wil niet zeggen dat hij dan klaar is om beleerd te worden, natuurlijk niet, maar dat soort dingetjes zijn goed om gewoon af en toe eens te oefenen. Hoe meer hij ermee te maken krijgt, hoe normaler hij het later vindt, toch?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:37

Idd spelenderwijs is altijd nog beter dan met een stok achter de deur voor een wedstrijd :)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:43

Ten eerste hangt het van het paard af, of het nog heel puppy is of niet.
Daarnaast als je met 3 begint ga je natuurlijk ook niet meteen de hogere oefeningen doen. Ik vind dat je activiteiten moet doen die het paard op die leeftijd mentaal aan kan.

Ik rijd met 3 jaar in maar houd mij aan het hierboven genoemde.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:54

Mijn huidige merrie die ik pas heb gekocht is vorig jaar ingereden.
Ze is nu 6 jaar oud, wat betekend dat ze op haar 5e pas is ingereden.
Ze is een laatbloeier, en dat zie je enorm terug. Je zou zeggen dat ze nog maar 4 is.

Ik vind het belangrijk, dat als je wel op 3 jaar gaat inrijden, dat het allemaal niet te snel gaat, en dat je stap eerst op 2 teugels moet gaan bevestigen (als je al los kunt) voordat je kunt gaan draven.
Zo heb je namelijk een paard in balans, die niet scheef gereden is.

Ook als je later inrijd, bijvoorbeeld met 4 a 5 jaar, dat je ook eerst met balans aan het werk gaat.

Ik zie "TE" vaak, dat ruiters al bezig zijn met 4 jarige leeftijd, met een L1 proef, terwijl het dier nog niet eens fatsoenlijk op 4 benen kan lopen, en ontzettend op de voorhand valt.
En vooral dat laatste, is absoluut niet gezond, helemaal niet wanneer het paard nog in de groei is!
Een paard loopt vanuit de natuur al op de voorhand. Het is aan ons, de ruiter/amazone, om het paard meer op zijn achterbenen te laten lopen, zodat het paard zijn voorknieen leert te ontlasten. Mag je dat van een jong paard vragen?? Als jij op de juiste manier rijd, dus geen ge*** in de krul, maar vanuit ACHTEREN naar voren, zul je zien, dat het al veel makkelijker gaat.

Maar goed...Dit is de visie, die ik heb leren krijgen (vroeger dacht ik ook niet zo) door een ruiter die verschillende paarden op lichte tour rijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:59

Lijkt me duidelijk. Kijk per paard, jij wilt rijden, dus jij hebt de verantwoordelijkheid voor een degelijk getraind paard dat zonder problemen een ruiter kan dragen. Al is ie op zijn 10e er pas klaar voor, dan heb je het daar maar mee te doen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:39

Mijn jonkie ben ik vanaf 3 en een paar maanden spelenderwijs op gaan zitten.
paar keer erop en eraf, een keer een rondje stappen en verder niet. Dat ben ik langzaam uit gaan bouwen tot stappen, sturen en een paar keer een stukje draf. Pas als ze van het voorjaar vier word, ga ik haar iets serieuzer oppakken, maar alsnog niet meer dan 3 keer per week.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:53

Mijn friese dame is met 6,5 jaar ingereden zonder galop.
Met 7 jaar pakken we de galop er af en toe bij op een buitenrit , stukjes rechtuit.
Ze heeft een wat lange rug , en ik ben zelf erg lang , dus ook wat zwaar.
Daarom ook bewust gekozen om zo laat in te rijden ivm het sluiten van de groeischijven in de rug.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 12:00

Nammie schreef:
Mijn friese dame is met 6,5 jaar ingereden zonder galop.
Met 7 jaar pakken we de galop er af en toe bij op een buitenrit , stukjes rechtuit.
Ze heeft een wat lange rug , en ik ben zelf erg lang , dus ook wat zwaar.
Daarom ook bewust gekozen om zo laat in te rijden ivm het sluiten van de groeischijven in de rug.

Daar heb ik dan respect voor.
Gewoon een ruiter die op haar paard wacht!!

Als je galop met buitenritten er eenmaal in hebt. En je hebt een groot stuk land waardoor je in ruimte de hoeken (bochten kunt leren pakken) kun je dat op die manier aanleren
Want denk dat jou fries ook een lange galop pas heeft, evenals de mijne.

Ik ga het op deze manier oplossen.