Rollkur onderzoek (met beeldmateriaal vh onderzoek)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:00

Ik denk dat je het kromme filmpje even los moet koppelen van de onderzoeken zelf. Voor mij hoeven al die tussenbeelden ook niet. Het artikel over het tweede onderzoek vind ik daarentegen des te interessanter, daar wordt meer in tekst uitgelegd wat er nu precies onderzocht is en wat het resultaat is.
Al vind ik 5 paarden wat weinig om het representatief te noemen. Toch vind ik het heel interessante info, zeker omdat er wat meer ingegaan wordt op welke spieren op welk moment aangesproken worden.

Ufurio4e

Re: Rollkur onderzoek (met beeldmateriaal vh onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:19

Het is een dubieus onderzoek. Maar wel weer interessant. Ik ben benieuwd of er ooit iemand is die echt kan zeggen wat de rollkur met een paard doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:56

lideli schreef:
Ik vind het ook een beetje dubieus.
Hoe vaak hebben ze die paarden in de Ypsilon getraint?
En is de stal aan de ene kant dichterbij? Staat daar iemand? oid.
Het is niet helemaal duidelijk naar mijn mening

Ook heeft ieder paard een voorkeurskant. In hoeverre daar bij de Ypsilon oefening rekening mee gehouden is is niet te beoordelen. Verder vond ik het paard bij de Ypsilon oefening niet echt in een rollkur houding lopen. Zag eigenlijk weinig verschil.
Bij de getoonde filmpjes vond ik de ruiters die het paard met de kin op de borst trokken van weinig kwaliteit. Daardoor vind ik - in ieder geval het filmpje, het onderzoek kan ik niet over oordelen, daarvoor is te weinig bekend over de onderzoeksopzet - erg bevooroordeeld.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:06

Ansie schreef:
Ik denk dat je het kromme filmpje even los moet koppelen van de onderzoeken zelf. Voor mij hoeven al die tussenbeelden ook niet. Het artikel over het tweede onderzoek vind ik daarentegen des te interessanter, daar wordt meer in tekst uitgelegd wat er nu precies onderzocht is en wat het resultaat is.
Al vind ik 5 paarden wat weinig om het representatief te noemen. Toch vind ik het heel interessante info, zeker omdat er wat meer ingegaan wordt op welke spieren op welk moment aangesproken worden.

Zo'n onderzoek heeft pas zin als het wordt gedaan met paarden die door goede ruiters al jarenlang op die manier getraind worden. Telkens weer denken ze met amateurs die een slof aan anders getrainde paarden hangen en de kop tegen de borst trekken de training van topruiters even te kunnen nabootsen.
Het is toch logisch dat dat een heel negatief resultaat oplevert en een totaal fout beeld oplevert van wat de training doet? Als je een onderzoek wilt doen over de spieren van balletdansers dan ga je mij toch ook niet gebruiken die haar vingers niet voorbij haar knieën kan krijgen? Als ze mij dan ineens met geweld doorduwen naar de grond in spagaat en ze gaan dan metingen doen op mijn spieren, dan komt daar ook uit dat ballet bijzonder slecht is voor de spieren want dan zijn die van mij wel verrekt, gescheurd en niet bepaald beter geworden. Bovendien zou ik nog allerlei andere spieren aanspannen omdat ik pijn had en die worden dan ook meegenomen als "spieren die gebruikt worden bij....".
Snap je wat ik bedoel?
Je kunt er gewoon helemaal niets mee, wat een verspilling van tijd, geld en moeite.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:18

Ik begrijp wat je bedoelt, zoiets had ik ook al in mijn OP geschreven. Toch vind ik het interessant om te weten welke spieren gebruikt worden. Het gaat niet zozeer om het overstretchen maar in welke houding welke spieren gebruikt worden. Dus bij de diepe houding de spier die van bovenbeen naar achterkant hoofd loopt. Of dat paard er nu aan gewend is of niet. Het blijft die spier die dan het meest aangesproken wordt in die houding. Welke ook zorgt voor het optillen van het voorbeen. Dus ik denk juist hoe meer in die houding getraind wordt, hoe sterker die spier wordt.

horseyfries

Re: Rollkur onderzoek (met beeldmateriaal vh onderzoek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:01

Dat zou interessant kunnen zijn maar ik persoonlijk denk dat ook dat hierbij niet te bewijzen is. Want als je een paard naar beneden TREKT met een slof dan gaan juist de averechtse spieren werken omdat hij dat met "tegenspanning" doet en niet de spieren die hij zou gebruiken als hij die houding zelf zou aannemen en onderhouden door jarenlange training, waardoor je totaal geen duidelijk beeld krijgt van wat er nu precies gebeurt in de lichamen van die paarden die daar zo ver in door getraind zijn.