Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stvieee

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:43

Maar dat is ook een ideale situatie.. die niet iedereen heeft :P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:45

maar die kun je (proberen) zelf (te) creeren. Wat mij vooral verbaast is dat er ruiters zijn die het gewoon niet willen, nog los van of het al of niet mogelijk is.

zo hebben we ook een tijd een paard van ons laten doorrijden door een ruiter die erg handig is, om de paniekreacties met bijbehorend vluchtgedrag te laten oplossen. Nu kan ik dat zelf onderhouden, het is niet weg (zal het ook nooit worden), maar de scherpe kantjes zijn eraf.
Idem trouwens met zadelmak maken, dat laten we ook gewoon doen.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-09-13 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:47

Ik denk niet dat het heel veel nut heeft om een gevorderde ruiter het paard bij te laten rijden, dan zou ik liever zien dat een paard enkele keren per week ontspannen gelongeerd wordt. En tijdens longeren zijn lijf geheel kan ontspannen. Wel vind ik dat een beginner regelmatig les moet krijgen, anders gaat het niet goed.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:47

ik ben begonnen op een paard dat gereden is door joyce vroom ,nou dat was pas lastig voor mij en het paard .
want ik hoefde maar iets te verzitten en het paard deed wat heel anders dan ik wou en zo begreep het paard met dan ook weer niet ,.
dus dat was ook wel heel lastig leren maar uiteindelijk toch goed gekomen en jaren met plezier op het paardje gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:49

Lielle schreef:
maar dan nog? Als het iets is dat alleen bij jou zit, snap ik het; als het een probleem van het paard is (scheef bv), snap ik het niet.

(heb trouwens een stukje toegevoegd aan mijn vorige post).

Ik zou een beginnend ruiter nooit aanraden met een groen paard te beginnen. Voor beide partijen echt minder handig. Ik ben nu weer bezig met een jonkie en ik merk hoe prettig het is om daar een gevorderd paard (ook zelf opgeleid) naast te rijden, zodat ik blijf onthouden welk gevoel ik zoek.

Stvie, ik ben begonnen op manegepony's en heb daarna het paard van mijn moeder gereden, die zij zelf ook reed. Precies de situatie die Sonja dus schetst.

Ik merk dat ik er zelf gigantisch veel door leer. Ik heb eerst al diezelfde oefeningen van rust en zo op een braaf manegepaard gedaan die ik in de half lease had. Maar toen ze weg was mocht ik op dit paard rijden, daarna was ze kreupel dus ging ik op haar lessen. Het komt wel goed en ik blijf leren. We zijn beiden ongeveer op hetzelfde niveau nu en nog heel erg met de basis bezig dus dingen aanleren zoals wijken en hogere dressuur is nog helemaal niet aan de orde. Maar zodra we beiden dat goed onder controle hebben kunnen we verder leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:50

eboy, zo leer jij dus juist goed paard rijden.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:52

Mijn begin :

Ik heb 28 jaar geleden mijn eerste eigen "grote" paard gekocht. Ik zeg "groot" want naast mijn shetje was hij groot, maar het was een einde maat D-pony.
Dat was mijn leermeester !!
Het was een leuke ruin van bijna 17 jaar, heel veel wedstrijdervaring, heel veel prijzen behaald, echt superbeestje.
Hij sprong nationaal, reed samengestelde wedstrijden en dressuurwedstrijden tijdens zijn wedstrijd loopbaan.
Samen met hem heb ik alles geleerd wat ik moest leren. (opgelet : onder begeleiding)
Ik ging samen met hem op stage en kreeg daar ELKE avond na het werk 1 uur privé les.

In het begin was ik ook heel voldaan van mezelf, want het lukte allemaal zo goed... kun je nagaan hoe snel je tevreden bent als beginner, want mijn paardje kon gewoon lezen en schrijven... in principe hoefde ik er maar gewoon op te zitten.
Tot ik in plaats van in de binnen bak mijn rijkunsten eens buiten moest gaan waarmaken, in een grote dressuur ring.
Naja... veel afleiding, tractor die voorbij kwam, lintje wat fladderde, merrie die voorbij rende in de weide, noem maar op.
En ik maar knorren dat mijn paardje niet reageerde, dat het niet ging, dat hij niet in vorm was die dag enz...
Terwijl het natuurlijk allemaal aan mezelf lag, maar dat zag ik toen niet.
Gelukkig heeft mijn trainer me daar heel snel met de neus op de feiten gedrukt door er 10 min zelf op te kruipen en eruit te toveren wat ik nog nooit gezien had !!
Vanaf dat moment ben ik dus heel nederig geworden en heb ik werkelijk gelijk een spons opgeslorpt wat ze me wilden leren, ook al was het soms heel hard.
En ja, mijn begeleider reed hem ook af en toe eens goed door. Hij kon er alles uithalen wat erin zat en dat lukte mij in het begin niet.
Natuurlijk waren we na een aantal jaren absoluut een team en kon ik toen samen met hem "lezen en schrijven".
Maar ik moet toegeven dat de weg best lang was.
Er is een verschil tussen rijden en rijden, maar dat zien beginners meestal niet in hun zelf.
Zie ik nu weer heel erg terug in onze dochter, dus ze zal ook nog heel lang mogen werken :D

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:52

deels mischien wel .
maar denk dat je zo paard mischien juist meer in de weg zit .
ik begin nu weer onder aan de ladder met mijn eigen jonge paard en merk dat ik juist hier van veel meer leer.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:53

Lielle schreef:
maar die kun je (proberen) zelf (te) creeren. Wat mij vooral verbaast is dat er ruiters zijn die het gewoon niet willen, nog los van of het al of niet mogelijk is.

Tja, als je hier al heel lang mee bezig bent geweest en dan de mogelijkheid krijgt om een haflinger in te rijden sla ik die kans niet af :) Ben ook net zoals andere ruiters die voor het eerst een paard inrijden met recht heel trots. *D

't is in jouw plaats ook wel makkelijk om te zeggen dat er ruiters zijn die niet willen, omdat je zelf alles aangereikt hebt gekregen (zo te horen dan en dit bedoel ik niet verkeerd :o )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 09:58

Daar kun jij niet over oordelen, en daar ga ik ook verder niet op in.

Ik denk dat het belangrijk is dat je je bewust bent van je beperkingen. Natuurlijk ben je trots als je zelf voor het eerst een paard hebt ingereden, maar persoonlijk lijkt het mij belangrijker dat dat paard correct is beleerd. En juist daarom kiezen wij ervoor om het zadelmak maken door iemand anders te laten doen (en dat gebeurt eens in de vijf jaar of zo, we zijn geen grootpaardbezitters ;) ), omdat ik daar niet handig genoeg voor ben. Daarna verder opleiden kan ik nu wel, maar twintig jaar geleden ook niet (realiseer ik me achteraf pas).

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:01

Hoe kan jij dan oordelen over ruiters die 'gewoon' niet willen? :P

Ik baseer dit op een eerder berichtje van jezelf hoor :P verzin niks..

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:01

denk dat je met juiste bergeleiding al een heel eind komt en je het gewoon zelf kan .
en als ik iets niet voor elkaar krijg stap me intructrice er even op en doet het voor.
ik heb 1x per week les van haar en krijg opdachten mee die ik moet doen en dat werkt super zo

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:03

Als beginnend ruiter moet je gewoon een (eventueel wat ouder) leerpaard nemen vind ik. Daar leer je zo enorm veel van. Op een paard die dat allemaal niet kan, kán dat gewoon niet omdat je niet weet hoe het allemaal hoort te voelen. Ik heb dat niet zelf verzonnen, zijn de woorden van Tommie Visser, waar ik het pas mee eens werd toen ik zélf op een paard stapte die alles al kon. :+

Andersom zie je veel dat ruiters na jáááren rijden, nog steeds niet verder zijn gekomen dan de basis van de basis van de basis. Helaas, voor het paard. En hun paarden die inderdaad totaal niet goed reageren op de juiste hulpen (al vinden de eigenaren zelf van niet)

En dan stappen ze op mijn paard, lukt het ze niet om simpel te wijken of aan te galoperen :+ Geven ze gewoon nét een verkeerde hulp. Maar hun eigen paard zou er wel op aangaloperen bijvoorbeeld. En als je die moet opleren.. dat is zó moeilijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:05

stvieee schreef:
Hoe kan jij dan oordelen over ruiters die 'gewoon' niet willen? :P

Ik baseer dit op een eerder berichtje van jezelf hoor :P verzin niks..

en jij denkt dat je uit een eerder bericht van mij mijn volledige paarden CV kunt lichten? Reuze knap.

maar neem gerust van me aan dat het niet zo is dat ik altijd kant-en-klare paarden heb gereden.

En ja, ik oordeel over ruiters die 'gewoon' niet willen, omdat ze het zo graag zelf doen. Ik snap dat niet, ik zou het belang van mijn paard minstens zo belangrijk vinden als mijn eigen ego.
Ik begrijp overigens niet waarom ik daar niet over zou kunnen oordelen?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-09-13 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:06

Geryon schreef:
En dan stappen ze op mijn paard, lukt het ze niet om simpel te wijken of aan te galoperen :+ Geven ze gewoon nét een verkeerde hulp. Maar hun eigen paard zou er wel op aangaloperen bijvoorbeeld. En als je die moet opleren.. dat is zó moeilijk.

Wijken kan ook alleen later pas en op veel maneges wordt dat ook verkeerd aangeleerd. Heel veel mensen doen het ook met sporen, terwijl het eigenlijk belangrijker is dat de basis eerst goed is en het paard gehoorzaam is.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:08

Lielle schreef:
En ja, ik oordeel over ruiters die 'gewoon' niet willen, omdat ze het zo graag zelf doen. Ik snap dat niet, ik zou het belang van mijn paard minstens zo belangrijk vinden als mijn eigen ego.

Maar hoe oordeel je of het echt zo slecht is voor het paard? Is het 'slecht' dat mijn paard niet verder komt dan B/L niveau? Want dan ben ik ook zo iemand die gewoon niet wil. Ik wil het zelf doen en als dat betekend dat we nooit M worden, tja so be it...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:10

dat heb ik nergens gezegd, want dat vind ik ook niet. Een paard dat goed gereden is, hoeft geen enkel wedstrijdniveau te hebben. Een goed gereden paard is voor mij recht, los door het lijf en niet volledig op de voorhand. That's it.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:10

ik ben heel blij met de keuze een veulen vanaf geboorte af aan te kopen en hem zelf alles te leren .
ambities om hoog te rijden hebben we toch niet.
en dan mensen die hier van alles vinden .
bedoel het niet banketstaaf ofzo maar we hebben allemaal moeten leren rijden ]
dat gehoppel en gestuiter op zo paard vind ik dan ook zielig ,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:11

Ik ben trouwens wel van plan uiteindelijk op M niveau te rijden. Misschien hoger als het lukt. :P Ik denk niet dat het de komende paar jaar gaat lukken maar het is wel uiteindelijk mijn doel.

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:11

Lielle schreef:
en jij denkt dat je uit een eerder bericht van mij mijn volledige paarden CV kunt lichten? Reuze knap.

maar neem gerust van me aan dat het niet zo is dat ik altijd kant-en-klare paarden heb gereden.

nee??? zeg ik dit?? :P ik zeg alleen dat, als ik lees hoe jij begonnen bent, ik DENK dat jij het best makkelijk aangereikt hebt gekregen ja. en dan bedoel ik in vergelijking met een ander die thuis geen paarden hebben, waarvan ouders geen paardenmensen zijn, je ouders het geld niet hebben om je paardrijlessen te kunnen betalen.

Zeg ik toch niets vreemds mee?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:17

Heb ik dan gezegd dat jij dat hebt gezegd :P

En zo kun je altijd zeggen dat iemand alles aangereikt heeft gekregen. Mijn moeder rijdt idd paard maar ik kom zeker niet uit een echte paardenfamilie. Mijn lessen werden betaald, en ik mocht op het paard van mijn moeder rijden, dat wij dus deelden. Niets bijzonders, geen vrachtwagens of zo, als je daaraan zit te denken. En tegenwoordig heb ik leuk werk waarvan ik de paarden en mijn lessen kan betalen, en dus ook kan kiezen om een heel moeilijk paard te laten corrigeren ipv er zelf mee te verongelukken.

En als je mijn berichten goed hebt gelezen, zie je ook dat ik zeg dat ik niet snap als iemand het niet wil, los van of het mogelijk is.

Zonder gekheid, dit soort gekat levert niets op, ik kan alleen schetsen waarom ik een bepaalde mening heb en bepaalde keuzes maak.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 20-09-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:18

eboyjunior schreef:
ik ben heel blij met de keuze een veulen vanaf geboorte af aan te kopen en hem zelf alles te leren .
ambities om hoog te rijden hebben we toch niet.
en dan mensen die hier van alles vinden .
bedoel het niet banketstaaf ofzo maar we hebben allemaal moeten leren rijden ]
dat gehoppel en gestuiter op zo paard vind ik dan ook zielig ,

Ook een paard dat buitenritten maakt moet correct lopen.
Hoge ambities zijn niet de reden van een paard soepel en recht houden.
Gezondheid voor het paard wel.

Ik heb vroeger in de sport gereden, nu rij ik alleen nog recreatief.
Ik rij nu een koudbloedje zodat ik heerlijk naar het bos kan.
Toch rij ik hem ook in de bak, om hem daar goed aan de hulpen te leren zijn en hem recht te leren lopen en te leren dat hij niet vol op de voorhand mag denderen.
Ik ben nog niet zo ver met hem, hij is nog lang niet recht, maar het gaat al beter. En daar blijven we dus ook op oefenen.

Een beginner kan dat naar mijn idee ook leren met intensieve begelieding zonder dat iemand het paard traint.
Maar een stuk gemakkelijker is het wel als iemand bij rijd. Dat gevoel dat je dan voelt hoe het hoort te zijn is veel gemakkelijker na rijden dan om er zelf te komen.
heb je dat gevoel vaker "geproeft" wordt het ook gemakkelijker om het van het begin uit zelf te gaan kunnen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 10:19

Anoniem schreef:
Geryon schreef:

Wijken kan ook alleen later pas en op veel maneges wordt dat ook verkeerd aangeleerd. Heel veel mensen doen het ook met sporen, terwijl het eigenlijk belangrijker is dat de basis eerst goed is en het paard gehoorzaam is.

Dat stuk gaat over 'gevorderden' die het geleerd hebben op een groen paard.

Iselda

Ik heb niet het hele topic gelezen.
Maar, ik meld me. Ik heb precies een jaar geleden mijn paard gekocht, hij was groen en ik ook (reed 2 jaar maar met veel tussenpozen i.v.m. lichamelijke problemen).
Ik ben begonnen met lessen een maand nadat ik hem kocht, bijna iedere week, en begonnen met grondwerk. Ik ben er voor het eerst opgestapt in maart en toen ook weer iedere week les gehad. Ik moet het nu zonder les doen, aangezien ik hier in Zweden nog geen instructrice heb gevonden.
Ik weet heus wel dat ik het niet helemaal aan kan, maar we willen geen wedstrijden e.d. rijden, het is puur recreatief. We zijn er nog lang niet, maar we zijn al een stuk verder dan dat ik hem net kocht. Het hangt er denk ik ook vanaf hoeveel geduld je hebt, of klinkt dit heel dom? Ik heb alle tijd van de wereld met hem, en rij dan ook niet elke dag, probeer hem wel 5 dagen in de week in handen te hebben. Soms loop ik tegen problemen aan, en kan altijd mijn zus/oude instructrice of anderen om hulp vragen, al is dat lastig van een afstand. Maar als er iets niet goed gaat, weet ik heel goed dat het hoogstwaarschijnlijk aan mij ligt en niet aan mijn paard.
Ik denk dus dat het prima kan, mits de juiste begeleiding en de juiste instelling.

Selka

TS, hoe bepaal je wat beginnend is of niet? Hoe zie jij of iemand zijn paard gezond kan houden en soepel?
Is een Z ruiter altijd vergevorderd? Ookal trekt 'ie het dier in de krul, gooit er allerlei troep in om hem zogenaamd "soepel" te houden? Is een B ruiter altijd beginner omdat de wedstrijdcarriere geen prioriteit heeft omdat boshobbelen ook fijn is voor mens en dier?

Ik wil alles zelf doen, ik ben geen Z ruiter en wil dit ook niet worden. Ook ben ik niet bang om hulp te vragen en alles wat ik doe is onder begeleiding. Mag ik dan niet op mijn jonkie stappen over een paar jaar? Ja ik boshobbel, ook met mijn vorige jonkie was doel 1 het bos in! Vervolgens ben ik in het bos ook gewoon bezig met stelling, buiging etc.

Ook zal een Anky bijvoorbeeld nevernooitniet op mijn paard komen en volgens jouw definitie (of zoals ik hem lees) zou zij mijn paard moeten kunnen verbeteren. Nou echt niet! Ik krijg les volgens de klassieke dressuur en dat is wat mij betreft het echte verbeteren van een paard.

Hiermee wil ik aangeven dat wat de 1 als echt lekker rijden ziet, de ander verschrikkelijk kan vinden. Er zijn nu eenmaal nog geen methodes écht bewezen goed te zijn voor het paard. Als we een fijn, soepel en goed paard willen dan blijven we er beter naast staan. Paarden zijn niet gemaakt om op te zitten.