Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lielle schreef:maar dan nog? Als het iets is dat alleen bij jou zit, snap ik het; als het een probleem van het paard is (scheef bv), snap ik het niet.
(heb trouwens een stukje toegevoegd aan mijn vorige post).
Ik zou een beginnend ruiter nooit aanraden met een groen paard te beginnen. Voor beide partijen echt minder handig. Ik ben nu weer bezig met een jonkie en ik merk hoe prettig het is om daar een gevorderd paard (ook zelf opgeleid) naast te rijden, zodat ik blijf onthouden welk gevoel ik zoek.
Stvie, ik ben begonnen op manegepony's en heb daarna het paard van mijn moeder gereden, die zij zelf ook reed. Precies de situatie die Sonja dus schetst.
Lielle schreef:maar die kun je (proberen) zelf (te) creeren. Wat mij vooral verbaast is dat er ruiters zijn die het gewoon niet willen, nog los van of het al of niet mogelijk is.
Ben ook net zoals andere ruiters die voor het eerst een paard inrijden met recht heel trots.
)
), omdat ik daar niet handig genoeg voor ben. Daarna verder opleiden kan ik nu wel, maar twintig jaar geleden ook niet (realiseer ik me achteraf pas). 
verzin niks.. 
Geven ze gewoon nét een verkeerde hulp. Maar hun eigen paard zou er wel op aangaloperen bijvoorbeeld. En als je die moet opleren.. dat is zó moeilijk. stvieee schreef:Hoe kan jij dan oordelen over ruiters die 'gewoon' niet willen?
Ik baseer dit op een eerder berichtje van jezelf hoorverzin niks..
Geryon schreef:En dan stappen ze op mijn paard, lukt het ze niet om simpel te wijken of aan te galoperenGeven ze gewoon nét een verkeerde hulp. Maar hun eigen paard zou er wel op aangaloperen bijvoorbeeld. En als je die moet opleren.. dat is zó moeilijk.
Lielle schreef:En ja, ik oordeel over ruiters die 'gewoon' niet willen, omdat ze het zo graag zelf doen. Ik snap dat niet, ik zou het belang van mijn paard minstens zo belangrijk vinden als mijn eigen ego.
Ik begrijp overigens niet waarom ik daar niet over zou kunnen oordelen?
Lielle schreef:en jij denkt dat je uit een eerder bericht van mij mijn volledige paarden CV kunt lichten? Reuze knap.
maar neem gerust van me aan dat het niet zo is dat ik altijd kant-en-klare paarden heb gereden.
En ja, ik oordeel over ruiters die 'gewoon' niet willen, omdat ze het zo graag zelf doen. Ik snap dat niet, ik zou het belang van mijn paard minstens zo belangrijk vinden als mijn eigen ego.
Ik begrijp overigens niet waarom ik daar niet over zou kunnen oordelen?
ik zeg alleen dat, als ik lees hoe jij begonnen bent, ik DENK dat jij het best makkelijk aangereikt hebt gekregen ja. en dan bedoel ik in vergelijking met een ander die thuis geen paarden hebben, waarvan ouders geen paardenmensen zijn, je ouders het geld niet hebben om je paardrijlessen te kunnen betalen.

eboyjunior schreef:ik ben heel blij met de keuze een veulen vanaf geboorte af aan te kopen en hem zelf alles te leren .
ambities om hoog te rijden hebben we toch niet.
en dan mensen die hier van alles vinden .
bedoel het niet banketstaaf ofzo maar we hebben allemaal moeten leren rijden ]
dat gehoppel en gestuiter op zo paard vind ik dan ook zielig ,
Anoniem schreef:Geryon schreef:En dan stappen ze op mijn paard, lukt het ze niet om simpel te wijken of aan te galoperenGeven ze gewoon nét een verkeerde hulp. Maar hun eigen paard zou er wel op aangaloperen bijvoorbeeld. En als je die moet opleren.. dat is zó moeilijk.
Wijken kan ook alleen later pas en op veel maneges wordt dat ook verkeerd aangeleerd. Heel veel mensen doen het ook met sporen, terwijl het eigenlijk belangrijker is dat de basis eerst goed is en het paard gehoorzaam is.